AMD rapporterar om dystra siffror för årets tredje kvartal – bildar nytt bolag med Fujitsu

Permalänk
Melding Plague

AMD rapporterar om dystra siffror för årets tredje kvartal – bildar nytt bolag med Fujitsu

Fortsatta förluster och nedskrivningar präglar AMD:s tredje kvartal. Samtidigt framgår att bolaget med Nantong Fujitsu Microelectronics bildar en ny verksamhet för sammansättning av kretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Fujitsu? Hade hellre sett Samsung eller Microsoft, då hade det kunnat hända grejer - på riktigt!

Permalänk
Inaktiv

Oj. De är alltså Whatsapp värda ungefär 50 gånger mer än AMD ^^

Permalänk

Att AMD inte kan nå ett positivt resultat, eller åtminstone ett +/- resultat trots konsollförsäljningarna, som ju skulle stärka deras kassa är verkligen en missräkning. Tror ej att en ny arkitektur eller en krympning av befintliga kretsar kommer att ändra detta, då detta har sagts varenda gång de senaste åren om AMD.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Hur många delningar till kan man göra innan det finns inget kvar av företaget?

Permalänk
Medlem

Tror nästa år är AMDs år OM de får fram bra produkter (verkar ju som Zen är lovande och krympning av Fury kan väl inte gå fel) och inte har problem med tillgången.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Dom kunde ju ha sålt CPU avdelningen till ett lämpligt företag och bara fokuserat på GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Att AMD inte kan nå ett positivt resultat, eller åtminstone ett +/- resultat trots konsollförsäljningarna, som ju skulle stärka deras kassa är verkligen en missräkning. Tror ej att en ny arkitektur eller en krympning av befintliga kretsar kommer att ändra detta, då detta har sagts varenda gång de senaste åren om AMD.

Hur menar du att det sagts varenda gång de senaste åren?
Dom har inte lanserat någon ny arkitektur de senaste åren, Bulldozer och den var ett fiasko. Ingen har sagt att en krympning av den ska rädda dom...
Och vad gäller GPU-krympning har väl GPU-delen gjort vinst fram till den väldigt utdragna 28nm noden?

Permalänk
Medlem

Det vettiga vore att lägga ner Computing and Graphics. Kanske är en tidsfråga.

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Fujitsu? Hade hellre sett Samsung eller Microsoft, då hade det kunnat hända grejer - på riktigt!

Nu har inte hela AMD köpts upp utan en del av tillverkningen när man sätter ihop processorer bland annat. Tror knappast Samsung eller Microsoft hade gjort den delen på ett bättre sätt.

"Den nya verksamheten som ännu saknar namn ska sköta ATMP (Assembly, Test, Mark, Pack) åt AMD. Här kommer färdiga kiselplattor från AMD:s partner, som TSMC och Globalfoundries, att skäras ned till enskilda kretsar, testas och slutligen sammansättas för att bli en färdig produkt för slutkund."

Däremot så lär väl snart resten av företaget alltså AMD behöva säljas för att få in mer pengar så man kan fortsätta ta fram och släppa nya produkter om det fortsätter såhär.

Skrivet av DDemis:

Dom kunde ju ha sålt CPU avdelningen till ett lämpligt företag och bara fokuserat på GPU.

AMD kommer verkligen behöva CPU avdelningen längre fram speciellt om de kan komma tillbaka igen med nya produkter till marknaden.

Skrivet av foh668:

Det vettiga vore att lägga ner Computing and Graphics. Kanske är en tidsfråga.

Så AMD borde lägga ner CPU och GPU avdelningen samt sina styrkretsar alltså? Blir inte mycket kvar av företaget då!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GambitSWE:

Att AMD inte kan nå ett positivt resultat, eller åtminstone ett +/- resultat trots konsollförsäljningarna, som ju skulle stärka deras kassa är verkligen en missräkning. Tror ej att en ny arkitektur eller en krympning av befintliga kretsar kommer att ändra detta, då detta har sagts varenda gång de senaste åren om AMD.

En krympning kan hjälpa till att förbättra resultat just för konsoler. Vad jag läst är att denna typ av kontrakt är normalt skrivna över alla de år som kretsen förväntas finnas, i kontraktet finns bl.a. beskrivet hur kostnaden för kretsen ska utvecklas genom åren (typiskt lägre pris ju äldre kretsen blir). Tillverkaren räknar med att kunna hantera att få in mindre pengar per krets genom allt bättre intrimning av tillverkningen samt att man med tiden går till mindre tillverkningsnoder.

När AMD/Microsoft/Sony skapade dessa kontrakt räknade alla med att 20nm skulle vara i drift idag för konsoler, något som skulle gjort tillverkningskostnaden lägre. Nu hände aldrig 20nm för den här typen av kretsar, så AMD sitter kvar på 28nm vilket verkar visa sig i siffrorna här i form av (åter igen) sjunkande bruttomarginaler.

Om man kan få över konsolkretsarna till 16nm till Q3 nästa år (när Microsoft/Sony gör nästa års julinköp) så borde det ge ett lyft för denna del + att vi konsumenter kanske kan förvänta oss "slim-varianter" av PS4/XBO

AMD behöver verkligen den affär som nämns i artikeln, skulle man fortsätta blöda pengar i samma takt som nu har man bara ca fyra fem kvartal kvar innan kassan är tom

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Man sitter här o håller tummarna för AMD samtidigt som man köper intel o nvidia.
Inte riktigt så det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Man sitter här o håller tummarna för AMD samtidigt som man köper intel o nvidia.
Inte riktigt så det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är verkligen så. Jag funderar på ny CPU och vill stödja AMD men samtidigt så verkar Intels CPU:er så mycket bättre så känns lite som välgörenhet.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Om Amd själva stått för "ATMP" förut men nu lämnar över det ansvaret till Fujitsu, innebär det att dom får betala Fujitsu för detta? Det låter som en kortsiktig lösning som ska ge pengar i kassan nu, men som långsiktigt kommer vara något som blir dyrare att uppehålla.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Det en del har glömt bort var att AMD hade bättre GPUer för pengarna tidigare nämligen 48xx och 58xx serierna.

nVidia var före med en ren DX11 arkitektur och AMD var efter med sin GCN.

Fury var lite av en besvikelse med endast 4GB och 28nm.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Det blir ZEN för mig när mitt 1155-moderkort inte orkar uppfylla mina behov.
Spel och program har nått en tröskel vad gäller CPU, den förra, eller förr-förra (Intel) generationen duger bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Det är verkligen så. Jag funderar på ny CPU och vill stödja AMD men samtidigt så verkar Intels CPU:er så mycket bättre så känns lite som välgörenhet.

Inget fel med välgörenhet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Hört talas om konkurens?

@Syhndel: Vad tror du händer rent prismässigt med Intel- och Nvidia-delarna du stoppar i dina datorer om AMD stänger igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Fujitsu? Hade hellre sett Samsung eller Microsoft, då hade det kunnat hända grejer - på riktigt!

De är redan nog stora. De klarar sig bra utan AMD's patent och tillgångar.
Fujitsu var lite otippat faktiskt men det kanske blir bra.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Det största problemet är väl ändå för oss konsumenter, vad tror ni händer med Intel och nVidia den dagen dom får fritt spelrum?

Finns en anledning till att TV, SSD och mobiler utvecklas i den takt det gör, på CPU marknaden har det inte hänt mycket den senaste tiden.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det en del har glömt bort var att AMD hade bättre GPUer för pengarna tidigare nämligen 48xx och 58xx serierna.

Älskade verkligen mitt 5850. Den hängde med från Bad Company 2 tiden till dagens 980 Ti.

Lite synd att AMD lyckats mangla sig själv så hårt då i nutiden ser jag inte nån som helst anledning att gå tillbaks från blå-gröna laget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

dagens sanning

@Serzarian: hahaha jag hade det på tungan

Permalänk
Medlem

@Syhndel

Nejdå det är inte jobbigt att läsa, visst jag kan köpa massa TitanX om jag skulle vilja det men personligen så tycker jag inte de är prisvärda. Det som däremot är jobbigt att läsa är ignoranta och ovettiga inlägg .
Vad tror du driver Nvidia att göra bättre och bättre grafikkort som du kan köpa sen, ren välvilja eller konkurrens?

Citerat raderat
Permalänk
Medlem

Oväntat:) Men låter vettigt, får hoppas detta inte blir dyrt på lång sikt bara.

AMD har vettiga produkter, men hjälper ju inte om det inte säljer. Dom verkar ju ligga still på 1 miljard och det är ju rätt mycket pengar men räcker tyvärr inte i halvledarindustrin tyvärr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Det är verkligen så. Jag funderar på ny CPU och vill stödja AMD men samtidigt så verkar Intels CPU:er så mycket bättre så känns lite som välgörenhet.

Det beror helt på syftet. AMD har prollar som är konkurrenskraftiga inom sin prisklass. Vill du ha en grym speldator/workstation så är Intel klart bättre. Vill du ha en NAS, HTPC eller budget-dator är du, i min mening, dum om du inte tittar på vad AMD har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Älskade verkligen mitt 5850. Den hängde med från Bad Company 2 tiden till dagens 980 Ti.

Lite synd att AMD lyckats mangla sig själv så hårt då i nutiden ser jag inte nån som helst anledning att gå tillbaks från blå-gröna laget.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag och många andra antagligen inte visste att trots AMDs riktigt bra kort så hade de endast en 1/3 av marknaden på den tiden.
Idag är det väl en 1/4-del.

Många laptop tillverkare verka bundla en intel CPU och en nVidia grafikdel.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Syhndel är känd på forumet för att konstant skryta om sina tillgångar via hans jobb som läkare (har jag för mig) och spyr i allmänhet galla på allting som inte kostar mycket.
Prestanda/krona existerar inte i hans värld.

Jantelagen har aldrig nått honom

Nej, verkligen inte.

Jag lever inte på bidrag eller lånade pengar för den delen. Jag kan utan problem köpa det bästa tänkbara till min dator.
Men du missar själva poängen med bra konkurrens på marknaden som gynnar oss som konsumenter, sen skadar det inte att ha något som innebär bättre priser för alla. I vilket fall som helst så får du sitta där och tro att uppstudsighet stärker din karaktär.

Citat raderat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Det är verkligen så. Jag funderar på ny CPU och vill stödja AMD men samtidigt så verkar Intels CPU:er så mycket bättre så känns lite som välgörenhet.

Skrivet av Herr Kantarell:

Det en del har glömt bort var att AMD hade bättre GPUer för pengarna tidigare nämligen 48xx och 58xx serierna.

nVidia var före med en ren DX11 arkitektur och AMD var efter med sin GCN.

Fury var lite av en besvikelse med endast 4GB och 28nm.

Behöver inte stödköpa en CPU... de håller inte Intels klass och inte gjort på länge. Om de inte kommit på något otroligt smart med Zen är de hopplöst efter både gällande tillverkning och kretsdesign. GRAFIKKORT däremot... Finns utmärkta 390 kort som kostar 500 kr mindre och är därför ett bättre val eftersom de prestera så gott som exakt lika bra (i genomsnitt). Köp ett AMD grafikkort för din egen skull... Och när du väljer vinterdator välj AMD varianten. Sweclockers är inga fanboys utan korten är lika bra, fast på lite olika saker.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Finns det någon litteratur om Zen som pekar på att det kan hjälpa AMD ur denna situationen? Eller är det samma typ av information som fanns för Bulldozer? Jag blev rekommenderad att vänta på Bulldozer i augusti 2011 då jag hade en köpråd tråd av flertal medlemmar och om jag minns rätt så gick det inte så väldans bra för Bulldozer?

Citat raderat
Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb