Permalänk
Inaktiv

Saxxen - Första byggförsöket

Beskrivning
Första lite mer seriösa byggförsöket och siktar emot att bli en Z170 plattform med fokus mot att vara en tyst spel-dator. Som låginkomst-tagare och barnfamilj i bagaget så blir det ett längre byggprojekt, men ska ändå försöka att driva liten logg här. Har velat en del att göra loggen bland alla proffs, men målet är att det bara ska vara en rolig sak och inget alltför seriöst.

Hårdvara
Chassi: Fractical Design Refine R5 - Vit med sidofönster
PSU: EVGA Supernova G2 750W.
Kablar: Sleevade EVGA kabla i svart och vitt.
Moderkort: MSI Z170 Gaming Titanium Edition
CPU: Intel Core i7 6700k
CPU Kylare: Corsair Hydro Series H110i GTX
RAM: Corsair Vengeance LPX 4x16GB (64GB)
SSD: Samsung EVO 850 250GB x 2
GPU: MSI Reference 980Ti
GPU Kylare: Corsair Hydro HG10 Cooling bracket med Corsair Hydro Series H90
Skärm: Philips Gaming 242G5DJEB

Permalänk
Inaktiv

Varje del köps allteftersom, pga ekonomi och familjen, men här är några bilder på början.

Huvudsakliga sysstelsättningen har varit att ersätta stock kylarna med Corsair Air Series AF140mm i front och bak, med vibrationsdämpande skruvhål och fötter.

Gedigen kvalitetskänsla på R5'an och uppskattar starkt dammfiltret som kommer göra livet lite lättare.

Färgtemat på bygget kommer från början till slut att vara svart-vitt, och sattes i princip av chassits färger på insidan.

Permalänk
Inaktiv

Då har man varit på shopping humör. Tur att man ska ge upp snusandet. Nu blev det en tusenlapp mer i månaden till byggandet

EVGA Supernova G2 750W
Sleevade PSU Kablar (Svart-vita)
Sleevade vita frontpanel förlängningssladdar
sleevade vita SATA-signal sladdar (Förlängning)
MSI Z170A Xpower Gaming Titanium ED

Permalänk
Inaktiv

EVGA Supernova G2 750W. Känns bra med ett rejält kvalitets agg. Placerades direkt på två gummi / silikon fötter som var förmonterade i chassit för ljuddämpning.

Baksidan är väldigt väl anpassad för alla sladdar, men hade kunnat ha lite större karborreband.

Lite fin kabelhantering på baksidan. Skiter i hur det ser ut här, då kablarna kommer att rätas till med cable comb där dom dras fram vid kontakter.

Lite konfunderad över denna sista bild. Det är en 8pin CPU sladd som ska dras igenom kabelhålet i toppen, men verkar som att hur man än vrider och vänder på det så vill det sig bara inte igen.

Permalänk
Medlem

Är bara trycka lite hårdare. Samma för mig på min brors dator.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jays_swe:

Är bara trycka lite hårdare. Samma för mig på min brors dator.

Japp, löste problemet. Fick dock dela på kontakten (2x4) och då gick det igenom

Permalänk
Inaktiv

Långtråkigt
Fruktansvärt tråkigt och allmänt BLÄ när man måste vänta på nästa komponenter. Har nu beställt 6700k, och hoppas att jag är bland dom som får en prolle ur batchen som dustin får in 16/11. Har för övrigt skruvat in Corsairs H110i GTX i taket på R5 och beställt H90 kylaren som ska användas till 980Ti kortet, tillsammans med HG10 kylar-lösningen.

Senaste movesen.
Då är det enbart RAM som behöver sparas ihop till och beställas. Det är den sista biten som måste införskaffas för att kunna boota nya vapendragaren. Därefter är det smålir som ska fixas. Har kvar en BD Enhet som jag överväger att använda i nya riggen, men då jag aldrig kunde boota ifrån den så är det tveksamt till att jag vill ha den. Har Windows 10 på DVD och vore bra att kunna installera ifrån den. Har även köpt in en WD Green 3TB HDD som komplement till Seagate 2TB. SSD'na kommer användas som systemdisk, och alla spel kommer att installeras på 3TB HDDn.

Jobbigt ... att... vänta!

Permalänk
Inaktiv

Alldeles för länge sedan man skrev något här, så det är väl dags med en uppdatering

Blev alldeles varm när jag hade lagt in beställningen på 6700K som en faktura betalning, och processorn bara skickades så snart dom hade fått in den.

Älskar RAM'en och kylarna, även om dessa rent strikt är oviktiga då jag inte bedriver någon OC.
RAM (32GB Corsair LPX DDR4 2666mhz)

Igår bytte jag ut referenskylningen på 980Ti och kan lova att skruva isär ett GPU för 7000+ inte är en behaglig upplevelse. Jag var allvarligt övertygad om att jag skulle få köra integrerad grafik ett tag framöver. En skruv som höll gamla shrouden på plats hade fastnat, och ingen mejsel kunde få loss den. Till slut var skruvhuvudet med korset i utnött och ingen mejsel passade. Detta i slutfaserna av isärskruvandet av GPU'n. Fick loss f-nskapet med en avbitartång. Hammrade lite med baksidan av skruvmejseln i början, då jag tänkte som så att skruven skulle vibrera loss lite.