Permalänk
Avstängd

Hastighet, Minne till 4690K ?

Hej på er!

Snabb fråga ang minne!

Vilket rekomenderar ni till en 4690K ?

Ska strax bygga ihop en spelburk (Äntligen) och kommer köra på en 4690K och ett Asus Z97 Pro Gaming moderkort, var det tänkt!
Av det jag kikat runt och sett verkar det inte spela någon stor roll vilken hastighet man kör på, verkar som att DDR3 1600 mhz räcker, är det verkligen så ?

Varit ifrån en speldator allt för länge och inte haft nån koll, så därför kollar jag med er

Mvh

Permalänk
Medlem

Absolut räcker det med 1600Mhz, att säga att det är helt onödigt att ha snabbare minnen är väl att ljuga men det spelar egentligen ingen roll om vi pratar datorer ämnade för spel och vardagligt bruk. Däremot tycker jag att du ska kolla på Skylake med DDR4 istället. Inte för att det är mycket till prestandavinst, men att gå på det senaste är väl alltid att rekommendera.

Visa signatur

Chassi: Ncase M2 | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Kylare: Arctic
Arctic Liquid Freezer III 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: PowerColor Radeon RX 7900 XTX Hellhound | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF850 Platinum | SSD: Kingston Fury Renegade | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk

@JnLoader: 1600 mhz som är standard för DDR3 funkar perfekt! Märke och modell spelar ingen roll, men tänkt på att ska du köra en stor tornkylare (Hyper 212 EVO kan till och med vara i vägen) så ska du ha lågprofilminnen, alltså låga RAM-minnen utan någon fet kylare uppepå. Ex. på lp minnen är dessa http://www.inet.se/produkt/5308830/crucial-8gb-2x4gb-ddr3-cl9...

Och jag säger tvärtemot vad ovanstående sa sist, kör fortfarande på 4690k, och så satsar du på detta paket: http://www.inet.se/produkt/v100370/asus-z97-a-intel-i5-4690k#...

Väldigt bra pris och väldigt bra delar!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sten sax påse:

Och jag säger tvärtemot vad ovanstående sa sist, kör fortfarande på 4690k, och så satsar du på detta paket: http://www.inet.se/produkt/v100370/asus-z97-a-intel-i5-4690k#...

Väldigt bra pris och väldigt bra delar!

Ja, det där är väldigt prisvärt och 4690k kommer att hålla ett bra tag. Det är nog nu man kan hitta riktigt bra deals på Z97.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

Hej och tack för alla svar, uppskattas

Borde ha sagt att jag har kollat upp Skylake och DDR4 osv. Gjort bedömningen att det inte är värt att hoppa på det tåget.

Tänkte köra på 4690/4790k, och uppgradera då Kaby Lake kommer under 2018.
Det lockar iaf bra mycket mer än Skylake, som inte verkar ge mycket, förutom vissa nyheter och drar lite mindre ström.

M2 och Sata Express finns ju på det moderkortet jag tänker köra på.

@StenSaxPåse!
Tack för tipset ang Inet paketet, faktiskt kikat där.
Men tänkte hålla ut ett litet tag till, se vad Black Friday kan ge

Skoj att vara förberedd så det bara är att köra sen, varit utan spelburk ett par år nu. Sitter på en PS4'a, jo och jaa, jag borde skämmas. Rent ut sagt vilken jävla smörja. Ny generation huh, den minsta uppgraderingen någonsin, mera som PS3+.

Nåja upp till var och en vad man vill ha, jag vill iaf ha bra grafik och flyt när jag spelar, att få en ny spelmaskin blir helt underbart

Mvh

Permalänk
Skrivet av JnLoader:

Hej och tack för alla svar, uppskattas

Borde ha sagt att jag har kollat upp Skylake och DDR4 osv. Gjort bedömningen att det inte är värt att hoppa på det tåget.

Tänkte köra på 4690/4790k, och uppgradera då Kaby Lake kommer under 2018.
Det lockar iaf bra mycket mer än Skylake, som inte verkar ge mycket, förutom vissa nyheter och drar lite mindre ström.

M2 och Sata Express finns ju på det moderkortet jag tänker köra på.

@StenSaxPåse!
Tack för tipset ang Inet paketet, faktiskt kikat där.
Men tänkte hålla ut ett litet tag till, se vad Black Friday kan ge

Skoj att vara förberedd så det bara är att köra sen, varit utan spelburk ett par år nu. Sitter på en PS4'a, jo och jaa, jag borde skämmas. Rent ut sagt vilken jävla smörja. Ny generation huh, den minsta uppgraderingen någonsin, mera som PS3+.

Nåja upp till var och en vad man vill ha, jag vill iaf ha bra grafik och flyt när jag spelar, att få en ny spelmaskin blir helt underbart

Mvh

Ingen fara, klokt val att vänta på black friday. Borde komma mycket gott då

Satt i din sits för inte så länge sen. Lirade ps3 och 360 för några år sen, men tröttnade på det. Polarna skaffade alla bra datorer och lirade gta och andra grymma spel, och jag satt på min gamla laptop som gav 20 fps på lägsta settings. Vart så sjukt nöjd när jag äntligen skaffade min drömdator, och ångrar inte att jag snålade på delarna! Nu maxxar man det mesta i 1080p, och vet att jag kommer kunna spela de senaste spelen i många år framåt, om man bara sköter om den förstås

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Avstängd

Haha visst är det så, det känns fördjävligt när man inte är nöjd ( iaf någorlunda nöjd).
Förstår verkligen du blev nöjd när du skaffade en bra burk, det är guld värt

När jag kollade upp, såg jag att det var nära året sen jag sålde speldatorn, men det känns som fem minst.
Pc är ju alltid pc, konsol är väl bra på sitt vis men när man blivet bortskämd med bra grafik/flyt, känns det fördjävligt att byta ned sig till konsol. Men det klart, så länge dom trilskas med exklusivt crap så får man väl snällt stå ut, ifall man nu måste spela dessa titlar.

Inte för att de exklusiva titlarna varit mycket att hurra för hittills, nåja smaken är som baken

Nu ska det bli spela riktigt igen (ÄNTLIGEN), räknar dagarna tills Black Friday är här

Tack igen och ha det så bra!