Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeHenk:

Vet inte, kollar inte på tv direkt. Men första snubben jag pratade med i telefon var inte direkt den bästa o prata med. För enligt han var nätet helt skilt från vad butikerna kunde ta för spelen. Får hoppas the witcher 3 kommer på någon bra black friday rea helt enkelt, eller vänta tills det ligger i nån reaback

"Jaa, så ere. Webb och butik samma pris":

Permalänk
Medlem

@Dunder:

Mest kommentarer på Elgigantens hemsida, samt amazon, så kanske inte jätteseriösa reviews.

Vet du något som är bättre för 1250 kr?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Jag var inne på elgiganten vid 18. Jag hade med en printscreen från swecloxkerstråden så han fixade priserna till rabattpriset. Så om man har tur och pratar med dom så kan man få det billigt. Köpte mad max och gta 5. De har tänkt att sluta med pcspel på skiva och gå över och bara sälja koder sa han och det är därför de ville sälja ut lagret. Dock var det kanske inte riktigt tänkt att de skulle sälja slut lagren innan de fått in spel på koder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sorry, är borta en hel del på veckorna så såg detta idag. 1099:- tror jag, som någon skrev. @kotten84:

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Tullen:

@DunderKlumpen:

Mest kommentarer på Elgigantens hemsida, samt amazon, så kanske inte jätteseriösa reviews.

Använd citera istället för svara, det är omöjligt att följa konversationer när folk användar svara-funktionen... Jag kan inte komma ihåg vad du refererar till.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Tackar! Blev äntligen ett köp då jag avbokade på electroworld då dom inte fått in den än.....

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

Liten diskussion ang. annalkande "Black Friday".

Jag håller, enligt mig själv, bra koll på vad datorkomponenter kostar (brukar kika ett par gånger i veckan på prisjakt för att se om man kan göra sig ett kap). Det pratas mycket om hur butiker smyghöjer priserna successivt inför en större rea för att sälja varorna till "REA" när det egentligen innebär samma pris som de kostade en månad tidigare.

Den 23e oktober kostade en i5 4690K 2099kr på Inet och (jag tror det var) Webhallen (kostade 1990kr på Dustin under en period) och en i7 4790K gick lös på 2890kr på ett flertal butiker (där bland Komplett, Netonnet, Dustin).

Idag kostar 4690K 2190kr på CDON och på Komplett samt Webhallen får du betala 2290kr. 4790K går lös för 3279kr på CDON, Netonnet och Webhallen.

Så vad tror NI, smyghöjer butikerna sina produkter som på Black Friday kommer "reas" ut till priset man fick betala en månad tidigare i samma butik?

Ska bli intressant att fortsätta följa prisutvecklingen och se ifall just dessa processorer dyker upp på BF nu när de börjat gå upp i pris.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Så vad tror NI, smyghöjer butikerna sina produkter som på Black Friday kommer "reas" ut till priset man fick betala en månad tidigare i samma butik?

Ja det är ju precis så det fungerar överallt. Jojo-priser är det som säljer bäst tydligen. Så blir det när man alltid vill köpa varor på REA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Jag håller, enligt mig själv, bra koll på vad datorkomponenter kostar (brukar kika ett par gånger i veckan på prisjakt för att se om man kan göra sig ett kap). Det pratas mycket om hur butiker smyghöjer priserna successivt inför en större rea för att sälja varorna till "REA" när det egentligen innebär samma pris som de kostade en månad tidigare.

Den 23e oktober kostade en i5 4690K 2099kr på Inet och (jag tror det var) Webhallen (kostade 1990kr på Dustin under en period) och en i7 4790K gick lös på 2890kr på ett flertal butiker (där bland Komplett, Netonnet, Dustin).

Idag kostar 4690K 2190kr på CDON och på Komplett samt Webhallen får du betala 2290kr. 4790K går lös för 3279kr på CDON, Netonnet och Webhallen.

Ska bli intressant att fortsätta följa prisutvecklingen och se ifall just dessa processorer dyker upp på BF nu när de börjat gå upp i pris.

Kan vara det, kan vara en slump. Är ju inga enorma ökningar, och när de låg på 2890kr respektive 1990kr så var väl det det lägsta de har legat på.

Däremot tror jag inte vi kommer se några super deals på delar som dessa, 2890kr/1990kr kan mycket väl kallas rea under BF, men det gjorde det väl också host Dustin mfl nu senast?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Streamdog:

Skrivet av kronwalled:

Kan vara det, kan vara en slump. Är ju inga enorma ökningar, och när de låg på 2890kr respektive 1990kr så var väl det det lägsta de har legat på.

Däremot tror jag inte vi kommer se några super deals på delar som dessa, 2890kr/1990kr kan mycket väl kallas rea under BF, men det gjorde det väl också host Dustin mfl nu senast?

Priset styrs till stor del av dollarkursen, vilken varierar från dag till dag, från den 23 okt tills idag så har dollarkursen ökat ca 0,22kr/$ vilket såklart speglas på priset då det gäller komponenter som köps in med snabb takt från tillverkare/leverantör och inte har större mängder på lagret.

Dock så finns de ju de som koms på att de höjer priset vid ex mellandagsrea för att sedan köra en "rea" fast med högre än ordinarie priset (ex Mediamarkt, Siba, Elgiganten mfl), även om en del beror på att kunderna inte läser ordentligt som ex:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20108105.ab
Men det finns ju även det som är rent lurendrejeri:
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article15987323.ab

Sen ser man på priserna så ligger det kring sina rekommenderade priser från Intel:
4690K
Rekommenderat kundpris BOX : $243.00 TRAY: $242.00
4790K
Rekommenderat kundpris BOX : $350.00 TRAY: $339.00

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Webhallen säljer Kingston HyperX Fury 120GB SSD för 449kr ord 549kr
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/201756-kingst...

Är det någon skillnad mellan Fury och V300 eller är alla Kingstons budget-diskar skit? Läser man tester så vinner än den ena, än den andra. Det var ju i V300 de bytte chip utan att säga något men Fury verkar inte mycket snabbare ändå. Enligt Nordic Hardwares test så flaskar Fury nästan omedelbart och blir lika slö som en snurrdisk.

Citat:

[...]
För att ytterligare få ner kostnaderna så har man använt sig av Microns 128Gbit ONFI 3.0 NAND och resultatet är förvånsvärt dåligt. Vi hade inte särskilt höga förväntningar på dessa enheter men att det skulle vara så här dåligt hade vi ändp inte räknat med.
[...]
120GB-modellen lyckades med nöd och näppe prestera bättre än vår 3 år gamla hårddisk (ja en mekanisk hårddisk) i våra filöverföringstester. Den är till och med långsmmare än den V300 120GB med asynkrona minneskretsar som Kingston fick så mycket kritik för.

Anledningen är att jag är på jakt efter en budget-SSD till en enklare Linux-dator men jag vill inte ha vilken skit som helst. 120GB räcker gott och blir över (jag hade klarat mig på 60 GB men de kostar ju lika mycket om man ens hittar dem). Jag köpte en V300 efter att ha snackat med en säljare som sa att Webhallen sålt > 17000 V300-diskar och bara fått 100 i retur. Egentligen oroar jag mig nog i onödan, jag har ingen aning om vad moderkortet klarar (förmodligen SATA II 3 Gbps) men frågan är om inte annat flaskar innan en V300 gör.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Priset styrs till stor del av dollarkursen, vilken varierar från dag till dag, från den 23 okt tills idag så har dollarkursen ökat ca 0,22kr/$ vilket såklart speglas på priset då det gäller komponenter som köps in med snabb takt från tillverkare/leverantör och inte har större mängder på lagret.

Dock så finns de ju de som koms på att de höjer priset vid ex mellandagsrea för att sedan köra en "rea" fast med högre än ordinarie priset (ex Mediamarkt, Siba, Elgiganten mfl), även om en del beror på att kunderna inte läser ordentligt som ex:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20108105.ab
Men det finns ju även det som är rent lurendrejeri:
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article15987323.ab

Sen ser man på priserna så ligger det kring sina rekommenderade priser från Intel:
4690K
Rekommenderat kundpris BOX : $243.00 TRAY: $242.00
4790K
Rekommenderat kundpris BOX : $350.00 TRAY: $339.00

Absolut, dollarn har mycket med priserna att göra, men är inte den enda faktorn. I mitten av förra sommaren låg dollarn runt 1usd/6.90sek. Det 22 okt 8.44, trots det hade priserna dalat (skylake).

Att använda amerikanska msrp och konvertera rakt av fungerar ju sällan då vi har helt andra skattesatser.

Om vi gör en simpel beräkning på att den dagliga dollarkursen skulle vara enda faktorn:

22okt (ungefärlig valutakurs 1usd/8.44sek)
4690k: 1990kr / ~235.50usd
4790k: 2890kr / ~342usd

07nov (ungefärlig valutakurs 1usd/8.72sek)
4690k: 2190kr / ~251usd
4790k: 3279kr / ~376usd

USD har blivit 28 öre dyrare, ~3%.
i5 ~10% dyrare.
i7 ~13% dyrare.

Baserat på att dollarns dagskurs skulle vara den enda faktorn borde priserna ha legat på ca 2053kr respektive 2982kr, alternativt borde dollarkursen ha legat en bra bit över 9sek per usd. Så antingen är föregående pris för en rea, eller nuvarande pris en prishöjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Tackar! Blev äntligen ett köp då jag avbokade på electroworld då dom inte fått in den än.....

Är också sugen på köp. En stor anledning att jag inte beställt är att jag är nyfiken på om Asus 34" modell som ska komma "snart" kommer vara märkbart bättre.
Någon som har info jag missat om Asus modell gällande spec. och releasedatum?

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Gl0bal:

Komplett säljer Philips Fidelio X2 för 1890kr - 35% rabbat endast under lördagen/så länge lagret räcker.

Skynda fynda

https://www.komplett.se/product/825704/ljud-bild/hrlur/hrlur/...

Så värst bråttom behöver man inte ha... De hörlurarna reas ju ut jämt och ständigt.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Någon som har fått sina VR-glajjor från Dalakraft än?

Jag hade tydligen fått dom häromdagen. Monterade ihop dom nu på förmiddagen och lekte lite. Klistrade lite extra nu så kanske dom håller ihop också! Riktigt kul ett tag iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Jag hade tydligen fått dom häromdagen. Monterade ihop dom nu på förmiddagen och lekte lite. Klistrade lite extra nu så kanske dom håller ihop också! Riktigt kul ett tag iaf!

Vad är tanken att man ska använda dem till? Har också fått mina, men har inte haft tid att öppna den (sparar alltid till dess jag inte har femtioelva saker att göra)

Kan återkomma med lite bilder!

Permalänk

Vet inte riktigt, kollade på lite youtube 360, rätt skoj! Kanske aldrig använder dom mer. Fast sugen på att testa mer senare idag

Permalänk
Inaktiv

Någon som köpte Lamina T1010B och kan förklara för mig hur man "låser" rotationen på den? Varje gång jag startar om den eller tar bort tangentbordet vrider sig displayen till stående. Irriterande

Permalänk
Medlem

@anon259415: pratbubblan (eller vad det nu ska föreställa) längst ner till höger vid klockan. Där finns rotationslås och lite andra nyttiga snabbknappar.

Permalänk
Skrivet av tcg:

Är också sugen på köp. En stor anledning att jag inte beställt är att jag är nyfiken på om Asus 34" modell som ska komma "snart" kommer vara märkbart bättre.
Någon som har info jag missat om Asus modell gällande spec. och releasedatum?

Vad jag förstått så kommer inte asusen förrens våren 2016 och prislappen som nämnts är 15k. Dock finns det vissa sidor som hävdar att asusen kommer ha ulmb. Vet dock inte om det är sant då gsync och ulmb inte funkat ihop hittills och det är gsync som gör att den når 100hz.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vart hittar du dessa? Det enda jag kan hitta är kommentarer från minhembio som inte var positiva.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Tullen:

Nej, det enda jag kunde hitta var att just den var ganska (och enligt vissa väldigt) dålig. Man får nog lägga ut lite mer om man vill ha något bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Jag köpte min 4790k för 2690kr på Inet någon månad efter release, 4690k låg runt 1700 om jag inte missminner mig. Men som också nämnts så har dollarkursen gått upp, och det är den som styr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Jag köpte min 4790k för 2690kr på Inet någon månad efter release, 4690k låg runt 1700 om jag inte missminner mig. Men som också nämnts så har dollarkursen gått upp, och det är den som styr.

Okej var lite av en gissning från min sida, jo precis, lite större valutakurshopp sen dess.

Permalänk

Någon som vet om det är den nya strömsnåla PS4:an på netonNet erbjudandet?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Med största sannolikhet inte, eftersom det är 500GB-modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Åhfan. Om den ligger på detta pris nu, kan man då kanske hoppas på ett PS4/Xbone runt 2,5k eller mindre under Blac Friday och mellandagarna tro? Känns väl inte helt orimligt eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Åhfan. Om den ligger på detta pris nu, kan man då kanske hoppas på ett PS4/Xbone runt 2,5k eller mindre under Blac Friday och mellandagarna tro? Känns väl inte helt orimligt eller?

Känns som bundlar med PS4 är mer prisvärt om det dyker upp något spel man är intresserad av. Spara 200-300 spänn på bara konsollen är inte mycket när varje nytt spel kostar 500-600kr styck. Undrar när prissänkningen av PS4 når svenska butiker (-50$ sades i någon Fredagspanel?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Känns som bundlar med PS4 är mer prisvärt om det dyker upp något spel man är intresserad av. Spara 200-300 spänn på bara konsollen är inte mycket när varje nytt spel kostar 500-600kr styck. Undrar när prissänkningen av PS4 når svenska butiker (-50$ sades i någon Fredagspanel?).

Ja men precis, så med andra ord bör inte 2,5k vara helt orimligt för bara konsolen? En bundle kanske med lite tur går att få tag på för kanske 3k..?
Gällande prissänkningen Swec nämnde så känns det nästan som att NetOnNets pris är ett steg mot det? Känns lite skumt annars att spontan-sänka priset på den utan att egentligen ha rabatt samt så här på en söndag. Men men, kanske kommer lagom till mellendagarna eller med lite tur lagom till BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Det är den gamla modellen, du ser det i adressfältet ...cuh-1004...
De nya modellerna heter CUH-1200någonting

Storleken på hårddisken avgör ingenting angående modell, de flesta 1TB är gamla modellen. Eftersom de vill bli av med dom så lockar de med större utrymme.