Mr3D - Project Tatami (datorchassi från scratch)

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Hiraeth:

Var och hälsade på Daniel i helgen, alla borde seriöst någon gång försöka få chansen att röra vid sådan perfektion...

Nu kryddar du nog lite väl mycket. Bra blev det ju, men en helt vanlig passning ska kännas så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Nu kryddar du nog lite väl mycket. Bra blev det ju, men en helt vanlig passning ska kännas så.

Det är bara du som är alldeles för van, du vet mycket väl hur jag reagerade första gången!

Permalänk
Medlem

Helt galet vad jag älskar detta projektet, får en att vilja investera i en fräs. Keep up the good work!

Visa signatur

http://www.asschier.com/:

Prototype1:

Gigabyte X99-GAMING 5 - Intel i7 5820k @ 4ghz - Be-Quiet Dark Rock Pro 3 - Corsair LPX 32gb 2800mhz - ASUS GTX1080 Strix - Samsung 840 250gb SSD - TOSHIBA 3TB extern + 4tb extern) - Be-Quiet Pure Power L8 630W - Prototype1 (scratch build) - DELL 34" Curved 4k display + 2x 24" Dell ultrasharp

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Hiraeth:

Det är bara du som är alldeles för van, du vet mycket väl hur jag reagerade första gången!

Pfffffffffttt... Nybörjare.

Skrivet av DuRac3ll:

Helt galet vad jag älskar detta projektet, får en att vilja investera i en fräs. Keep up the good work!

Tack du, bara att köpa!

Nej, nu får det bli en snabb innan-sängen uppdatering vad jag gjort de 2 senaste helgerna.

Köpt hem Bitspower-anslutningar, tror de kommer passa bra ihop med kopparrören som ska dras.

Har fräst klart alla fönster, tog en 4mm polykarbonatskiva som jag fräste Ö:ar i som sen passar med mönstret på sidopanelerna, bara för att få fönstret kant-i-kant med panelen. Uppspänningen gjorde jag med dubbelhäftande tejp på en offerskiva som jag först planfräste.

För att saker och ting skulle passa så fräste jag ner en försänkning i flödessensorns sida för 90 graders nippeln.

Nya och fina knappar till aquaeron! Fräste även ett hål i baksidan på knappen, så att knappen från aquaeron skulle passa i det hålet och funka bra med de olika passningarna jag har på djupet. Första passningen är ju knappens höjd, så den ligger flush med panelen, den andra passningen är ju från knappen som sticker upp från aquaeron som måste funka bra ihop med knappen. Sen på det har jag passning emot hålets diameter på panelen, så den ligger fint, för att få den axiella passningen lite längre och inte att knapparna ska rotera har jag passning bak emot polykarbonaten, och även emot knapparna själva. Väldigt noga att lägestoleranserna på både sidopanelen och plastramen är bra med, uppstyrningen av plasten sköts ju i fönstret till aquaerons display.

En halvdålig beskrivning om hur jag har passat in knapparna får avsluta denna innan-sängen uppdateringen, godnatt!

Permalänk
Medlem

Det här är ju onekligen ett fantastiskt projekt. Man blir väldigt inspirerad att själv dra igång ett projekt. Sen kommer verkligheten ikapp och man får erkänna för sig själv att man inte klarar av det ^^

Men väldigt roligt att se vilket jobb du lägger ner, det lönar sig ju bevisligen

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Calzon:

Det här är ju onekligen ett fantastiskt projekt. Man blir väldigt inspirerad att själv dra igång ett projekt. Sen kommer verkligheten ikapp och man får erkänna för sig själv att man inte klarar av det ^^

Men väldigt roligt att se vilket jobb du lägger ner, det lönar sig ju bevisligen

Man måste börja nånstans, jag har med varit kass men alltid tyckt det är kul att bygga grejjer. Om du inte tränar blir du inte heller bättre. BARA BYGG!

Kör en liten snabb uppdatering idag.

Fick bli ett Quadro-kort till detta bygget. Då jag aldrig spelar men ritar endel i CAD så tyckte jag valet var givet.

I nuvarande datorn sitter jag på 2st Quadro FX4800. Jag är nöjda med de, men ska bli skönt med en uppgradering!

24-pinnarn klar! Var riktigt pilligt att få till den, men blev faktiskt riktigt bra om jag får säga det själv.

Svarvade till ett par distanser till flödessensorn idag, ligger dock rätt mycket jobb bakom de. Tanken var att ha distanser med frigående hål för M3 skruv först, men eftersom jag inte har så långa M3 skruv så blev det att gänga istället. Låste fast en stoppskruv med gänglåsning i ena änden(därför gängan är svart). Nu kan de lätt skruvas fast i flödessensorn och jag kan använda de korta M3 skruven jag har för att fästa den i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Man måste börja nånstans, jag har med varit kass men alltid tyckt det är kul att bygga grejjer. Om du inte tränar blir du inte heller bättre. BARA BYGG!

Kör en liten snabb uppdatering idag.

http://i.imgur.com/IB0c4f9.jpg

http://i.imgur.com/zVSkTgY.jpg

Fick bli ett Quadro-kort till detta bygget. Då jag aldrig spelar men ritar endel i CAD så tyckte jag valet var givet.

I nuvarande datorn sitter jag på 2st Quadro FX4800. Jag är nöjda med de, men ska bli skönt med en uppgradering!

http://i.imgur.com/BUJoWDT.jpg

http://i.imgur.com/AxFuFwd.jpg

24-pinnarn klar! Var riktigt pilligt att få till den, men blev faktiskt riktigt bra om jag får säga det själv.

http://i.imgur.com/DOOLJSk.jpg

http://i.imgur.com/C5uS7OH.jpg

Svarvade till ett par distanser till flödessensorn idag, ligger dock rätt mycket jobb bakom de. Tanken var att ha distanser med frigående hål för M3 skruv först, men eftersom jag inte har så långa M3 skruv så blev det att gänga istället. Låste fast en stoppskruv med gänglåsning i ena änden(därför gängan är svart). Nu kan de lätt skruvas fast i flödessensorn och jag kan använda de korta M3 skruven jag har för att fästa den i chassit.

Jäkligt häftigt med kablarna, blir ju lika snyggt som sleeve.

Ska bli spännande att se slutresultatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ser galet bra ut, ser fram emot fortsättning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Nu har jag läst igenom hela tråden och jag är mäkta imponerad! Fy fan va ballt! Snyggt byggt!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

24-pinnarn klar! Var riktigt pilligt att få till den, men blev faktiskt riktigt bra om jag får säga det själv.

Förutom att det är ett riktigt grymt projekt, så får jag säga att flätade kablar är underskattade. Mycket enkelt att få det att se riktigt snyggt ut, och med helt svarta kablar som i ditt fall får mig bara att bli riktigt sugen på lakritsremmar

Permalänk
Medlem

Ang tidigare inlägg om perfektion så har jag fått ett talesätt från min kära far "Man ska aldrig säga att något är perfekt för då försöker man inte göra det bättre nästa gång". Men hur i hela fridens namn kan man göra detta bättre?

Är ruskigt imponerad precis som många andra, själv har jag varken tålamod eller kunskap för detta. Men som Mr 3D sa (riktat till andra), om du inte testar så kan du aldrig bli bättre.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av loefet:

Förutom att det är ett riktigt grymt projekt, så får jag säga att flätade kablar är underskattade. Mycket enkelt att få det att se riktigt snyggt ut, och med helt svarta kablar som i ditt fall får mig bara att bli riktigt sugen på lakritsremmar

"Enkelt", eller ja, det är ju inte så svårt, men väldigt tidskrävande, precis som sleeve.

Skrivet av SvanteP:

Ang tidigare inlägg om perfektion så har jag fått ett talesätt från min kära far "Man ska aldrig säga att något är perfekt för då försöker man inte göra det bättre nästa gång". Men hur i hela fridens namn kan man göra detta bättre?

Är ruskigt imponerad precis som många andra, själv har jag varken tålamod eller kunskap för detta. Men som Mr 3D sa (riktat till andra), om du inte testar så kan du aldrig bli bättre.

Kan lova dig att detta inte är ett perfekt bygge heller, har gjort väldigt många missar. Jag kan hålla med om att det stora hela blir bra, men som sagt många små missar.

Kan nämna det att jag just lämnat in en ansökan för att få vara med i Dreamhack casemod championship, kommer jag med så får ni som ska till DH se chassit live!

http://dreamhack.se/dhw15/2015/09/16/dreamhack-winter-2015-ca...

Bjuder även på några helhetsbilder tillsvidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

"Enkelt", eller ja, det är ju inte så svårt, men väldigt tidskrävande, precis som sleeve.

Kan lova dig att detta inte är ett perfekt bygge heller, har gjort väldigt många missar. Jag kan hålla med om att det stora hela blir bra, men som sagt många små missar.

Kan nämna det att jag just lämnat in en ansökan för att få vara med i Dreamhack casemod championship, kommer jag med så får ni som ska till DH se chassit live!

http://dreamhack.se/dhw15/2015/09/16/dreamhack-winter-2015-ca...

Det här är så fruktansvärt bra. Imponerad av din uthållighet också. Ser fram emot att se den live på DHW15!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Sjukt grymt bygge! Tänk om man hade haft dina resurser och kunskaper

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Kan nämna det att jag just lämnat in en ansökan för att få vara med i Dreamhack casemod championship, kommer jag med så får ni som ska till DH se chassit live!

http://dreamhack.se/dhw15/2015/09/16/dreamhack-winter-2015-ca...

Bjuder även på några helhetsbilder tillsvidare.

http://i.imgur.com/HFsHIxJ.jpg

http://i.imgur.com/qO5oia3.jpg

http://i.imgur.com/VZwdqXR.jpg

http://i.imgur.com/nfDf8X9.jpg

Och därmed ville ingen annan vara med längre!

Permalänk
Casemod-mästare

Tack grabbar!

Var ju så längesen jag uppdaterade, men kan ge er en liten teaser vad jag håller på den denna helgen.

Tidsmässigt innan DH hade det varit bra att hinna klart med hela graffeblocket denna helgen, men ser dock änna mörkt ut.

Permalänk

@Mr 3D: Har bara ett ord att säga: WOW.
Du ensam ger moddning ett helt nytt ansikte.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

Har inga ord.. Så vackert!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Tack grabbar!

Var ju så längesen jag uppdaterade, men kan ge er en liten teaser vad jag håller på den denna helgen.

Tidsmässigt innan DH hade det varit bra att hinna klart med hela graffeblocket denna helgen, men ser dock änna mörkt ut.

Spännande! Ser fram emot fler bilder på blocket och bygget.

Det vore kul med någon slags sammanställning på allt råmaterial du använt i projektet sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Tack grabbar!

Var ju så längesen jag uppdaterade, men kan ge er en liten teaser vad jag håller på den denna helgen.

http://i.imgur.com/xG5budq.jpg

Tidsmässigt innan DH hade det varit bra att hinna klart med hela graffeblocket denna helgen, men ser dock änna mörkt ut.

Tror vi är många som håller tummarna för att du hinner sy ihop det till DH!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Du måste, MÅSTE komma till DH med det här konstverket. Har följt tråden hela vägen och man går in och söker uppdateringar med ett leende på läpparna för man vet att det är bra skit man hittar.
Satt och försökte designa en fjuttig toppanel i sketchup till mitt egna projekt med dig i åtanke och förstår då också hur mycket jobb du lagt ner på det här projektet.
Känn dig stolt för vad du har åstadkommit än så länge, för det är helt makalöst!

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av willeykk:

Det vore kul med någon slags sammanställning på allt råmaterial du använt i projektet sen

I början postade jag bild på råämne jag köpt hem. Tror det var totalt 35kg aluminium. Om vi bortser från kopparen och sidoplåtarna så är det allt jag använt. Jag har ju fått endel spill från bitarna jag köpt, som jag har sparat. De bitarna har använts till smågrejjerna så som backplates och kylflänsar du sett den sista tiden.

Skrivet av Henrik-W:

Tror vi är många som håller tummarna för att du hinner sy ihop det till DH!

Det ska med till DH på ett eller annat vis, så är det bara.

Skrivet av bmawn:

Du måste, MÅSTE komma till DH med det här konstverket. Har följt tråden hela vägen och man går in och söker uppdateringar med ett leende på läpparna för man vet att det är bra skit man hittar.
Satt och försökte designa en fjuttig toppanel i sketchup till mitt egna projekt med dig i åtanke och förstår då också hur mycket jobb du lagt ner på det här projektet.
Känn dig stolt för vad du har åstadkommit än så länge, för det är helt makalöst!

Riktigt kul när folk vet jobbet bakom det. Innan jag började tillverkningen så har jag nog lagt minst ett år på utvecklingen(inte hela tiden, men till och från) av chassit. Jag kan ju lova dig att det inte började så som det ser ut nu, var tankar att ha en luftkyld burk från början. Nått som har hållt i sig är dock ramverket, det var det jag alltid utgått ifrån. Och även när tillverkningen började så var inte designen klar. Vilket var ett VÄLDIGT dumt val, då jag gjort endel grova missar(läs: icke optimerad design) pga det. Jag är missnöjd med diverse detaljer, och många designförbättringar hade kunnats gjort. Men va tusan, man måste börja nånstans. Jag har lärt mig mycket på detta projektet, och nästa(när det nu blir, vad det blir) kommer ju bli bättre.

Men i sin helhet är jag nöjd.

Dags för lite uppdateringar om denna och förra helgen.

Fräste en kylfläns till X99an förra helgen.

Förresten, snubbarna på Bit-tech(där jag också har en bygglogg) verkade inte fatta alla steg som fräsning innebär, så slängde ihop en rätt kass(dålig engelska, dåligt klippt, osv.) men informativ video om hur det funkar.

Lite kort om hur jag ritade blocket, eller rättare sagt ritade upp Quadrot i CAD. Använde jobbets profilprojektor för att få fram hålbilden och placeringen på diverse komponenter. Sen användes en höjdmätare för att få fram komponenthöjden. Kretskortet var rätt skevt så det var rätt svårt att få fram höjderna, men tog ett medelvärde av olika höjder.

Detta har jag hunnit på blocket i helgen. Bortsett från flänsarna i kopparbiten och putsningen är det bara backplaten kvar att köra. Tempo 1 är klart, men måste köra tempo 2 med.

Flänsarna är inget jag kommer köra innan DH. Datorn kommer inte fyllas med vatten, onödigt att lägga tid på nått som inte syns för tillfället.

Och nått ni troligen inte förväntade er.

Jag var nere hos vattenskäraren förra fredagen, han körde fram en "dekorplåt" till mig. Jag har ju fräst ner en försänkning i framsidan för att denna ska passa där. Det är en 0.4mm rostfri plåt, den är framkörd med hundradels tolerans för att passa perfekt. Kördes totalt 3 bitar, den första flyttade på sig, så måtten blev opålitliga. Den andra var kompenseringsbiten och den tredje blev perfekt!

Permalänk
Medlem

Riktigt grymt!

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Så jävla fint <3

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Är det mastercam X9 jag ser?

Edit : Och heidenhain?
Är det för maskin?

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Skrivet av darkstrom:

Är det mastercam X9 jag ser?

Edit : Och heidenhain?
Är det för maskin?

Heidenhain gör typ glasskalor och sånt till CNC maskiner.

Tycker mig se en Deckel Maho logga på spindeln, vilket borde göra denna maskin till fräs av märket DMG Mori Seiki (som dom heter i dagsläget, det är en sammanslagning av flera maskintillverkare)

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Skrivet av Swedish Chef:

Heidenhain gör typ glasskalor och sånt till CNC maskiner.

Tycker mig se en Deckel Maho logga på spindeln, vilket borde göra denna maskin till fräs av märket DMG Mori Seiki (som dom heter i dagsläget, det är en sammanslagning av flera maskintillverkare)

Heidenhain gör även styrsystem. Jag undrade inte vad Heidenhain var. Jag undrade ifall det var ett Heidenhain styrsystem på maskinen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem

Har följt tråden och är med sanna ord avundsjuk på detta - så när allt varje steg varje detalj är så vacker. Varför siter Power corde plug in på den övre sidan av baksidan på chassit? Rent estetiskt käns den finnare mot golvet.
Har det med psu:n placering detta val?

En mini detalj men som sagt så djupt imponerad så vill veta om denna enda detalj

..fråga till kostnad om vi räknar lågt 200 sen timmen arbetat + material.. Om man tänker så kan ingen syssla med sin hobby!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk

Asgrymt! Riktigt härligt att se ett sådant projekt!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt

Ser ut att ha gått varmt i fräshållaren (har inget bra namn på denna pryl) Vet hur man använder en fräs, men inte namnen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar