Mr3D - Project Tatami (datorchassi från scratch)

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av darkstrom:

Är det mastercam X9 jag ser?

Edit : Och heidenhain?
Är det för maskin?

Mastercam X9, stämmer bra. Jobbar du med det?

Styrsystemet är Millplus, det är utvecklat av Heidenhain och DMG, när det kom nytt för ~15år sen skulle det vara skitbra grejjer, men la de ner det, väldigt få maskiner som använder det...

Maskinen är en DMG DMU 50T, tror den har en ~13år på nacken. Det märks dock att det är en billigare modell, som produktionsmaskin är den inte jätte bra. Funkar bra för det som körs i den, men riktigt dålig jämfört med de 2 andra DMU 60T maskinerna vi har.

Skrivet av L.T.G:

Har följt tråden och är med sanna ord avundsjuk på detta - så när allt varje steg varje detalj är så vacker. Varför siter Power corde plug in på den övre sidan av baksidan på chassit? Rent estetiskt käns den finnare mot golvet.
Har det med psu:n placering detta val?

En mini detalj men som sagt så djupt imponerad så vill veta om denna enda detalj

..fråga till kostnad om vi räknar lågt 200 sen timmen arbetat + material.. Om man tänker så kan ingen syssla med sin hobby!!

Jag ville helst ha den i botten, men fick inte till det på nått bra vis där. Radiatorn tar ju all plats där nere, sätta den mellan radd/mobo hade inte blivit snyggt, så fick bli i toppen.

Jag har förtillfället 435 tillverkande timmar på bygget. Det är bara tid jag har lagt på jobbet/vid maskinerna. Timkostnaden för maskinen ligger runt 650kr/h ex moms. Matten får du göra själv.

Arbetskostnaden är dock inget jag har räknat in i totala kostnaden för bygget.

Råmaterial och inhyrda tjänster(vattenskärning/anodisering) till bara chassit ligger runt 15000kr.

Skrivet av Broken-arrow:

Riktigt snyggt

Ser ut att ha gått varmt i fräshållaren (har inget bra namn på denna pryl) Vet hur man använder en fräs, men inte namnen

De du syftar på är krympchukarna. Chucken har en diameter som är mindre än pinnfräsens skaft, man värmer upp hållaren med en induktionsvärmare så den expanderar och blir större än pinnfräsen. Man stoppar i fräsen, sen när hållaren har kallnat så sitter det stenhårt.

Krympchukar är i mitt tycke den bästa chucken. Du får ett minimalt kast och fräsen får stöd runtom över hela skaftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Mastercam X9, stämmer bra. Jobbar du med det?

Styrsystemet är Millplus, det är utvecklat av Heidenhain och DMG, när det kom nytt för ~15år sen skulle det vara skitbra grejjer, men la de ner det, väldigt få maskiner som använder det...

Maskinen är en DMG DMU 50T, tror den har en ~13år på nacken. Det märks dock att det är en billigare modell, som produktionsmaskin är den inte jätte bra. Funkar bra för det som körs i den, men riktigt dålig jämfört med de 2 andra DMU 60T maskinerna vi har.

Jag ville helst ha den i botten, men fick inte till det på nått bra vis där. Radiatorn tar ju all plats där nere, sätta den mellan radd/mobo hade inte blivit snyggt, så fick bli i toppen.

Jag har förtillfället 435 tillverkande timmar på bygget. Det är bara tid jag har lagt på jobbet/vid maskinerna. Timkostnaden för maskinen ligger runt 650kr/h ex moms. Matten får du göra själv.

Arbetskostnaden är dock inget jag har räknat in i totala kostnaden för bygget.

Råmaterial och inhyrda tjänster(vattenskärning/anodisering) till bara chassit ligger runt 15000kr.

De du syftar på är krympchukarna. Chucken har en diameter som är mindre än pinnfräsens skaft, man värmer upp hållaren med en induktionsvärmare så den expanderar och blir större än pinnfräsen. Man stoppar i fräsen, sen när hållaren har kallnat så sitter det stenhårt.

Krympchukar är i mitt tycke den bästa chucken. Du får ett minimalt kast och fräsen får stöd runtom över hela skaftet.

Å fasen häftigt, har bara kört en liknande konstruktion där man skruvar fast fräsen (för det vi gör räcker precisionen tydligen, kör ju hundradelar i precision med pinfräs ibland ). Jaja snyggt i alla fall, är inget dåligt arbete för att få precision i plåt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag min hicell 23b det är en redig maskin det. Byggd -92 och tuggar på fortfarande med sina dubbla styrsystem

Bygget är grymt men mina ögon fastnade på en sak på en bild på förra sidan. Ser inte fötterna lite väl höga ut dom skulle varit lite kortare eller så är det vinkeln på bilden och fötterna egentligen är perfekta

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Perfektion!

Riktigt snyggt! Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

@Mr 3D:

Hehe, jag gillar denna bilden. Man tittar fram och tillbaka men man lyckas inte fokusera på det svarta prickarna i korsen
Häftigt att du fått till den urgamla illusionen

Edit: Läste priset. Oj... Jaja, jag har hört om dom som har lagt betydligt mer på sin hobby!

Permalänk
Proffsmoddare

Ska bli riktigt kul att få se live nästa helg!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Broken-arrow:

Å fasen häftigt, har bara kört en liknande konstruktion där man skruvar fast fräsen (för det vi gör räcker precisionen tydligen, kör ju hundradelar i precision med pinfräs ibland ). Jaja snyggt i alla fall, är inget dåligt arbete för att få precision i plåt.

Snackar du om vändskärs fräsar, eller de hållarna där du skruvar i själva pinnfräsen i en hållare gjord specifikt för den fräsmodellen?

Med tanke på att du säger att det inte är så hög precision måste det vara vändskär.

Skrivet av FlashTec:

Bygget är grymt men mina ögon fastnade på en sak på en bild på förra sidan. Ser inte fötterna lite väl höga ut dom skulle varit lite kortare eller så är det vinkeln på bilden och fötterna egentligen är perfekta

Det måste vara bilden, jag tycker de är bra höjd irl.

Skrivet av biorrith:

Hehe, jag gillar denna bilden. Man tittar fram och tillbaka men man lyckas inte fokusera på det svarta prickarna i korsen
Häftigt att du fått till den urgamla illusionen

http://i.imgur.com/GEeksiK.jpg

Edit: Läste priset. Oj... Jaja, jag har hört om dom som har lagt betydligt mer på sin hobby!

Det var inget jag tänkte på alls vid designen.

Var det en utmaning menar du?

Skrivet av timpelay:

Ska bli riktigt kul att få se live nästa helg!

Det samma du! Hörde att du skulle ställa ut ett bygge i gigabytes monter, det gör jag med. Hehe.

Uppdateringsdags!

Körde klart backplaten till graffet.

Monterat ihop vattenblocket. Det ska putsat senare, men först lite rördragning.

Svarvade till en liten plugg som passar i ena änden på röret, på så vis klämmer jag inte sönder det när det spänns upp för putsning i svarven.

Rören bockades och kontrollerades så de är räta och fina.

Bockningen är klar, imorrn ska rören poleras och klarlackas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Snackar du om vändskärs fräsar, eller de hållarna där du skruvar i själva pinnfräsen i en hållare gjord specifikt för den fräsmodellen?

Med tanke på att du säger att det inte är så hög precision måste det vara vändskär.

Det måste vara bilden, jag tycker de är bra höjd irl.

Det var inget jag tänkte på alls vid designen.

Var det en utmaning menar du?

Det samma du! Hörde att du skulle ställa ut ett bygge i gigabytes monter, det gör jag med. Hehe.

Uppdateringsdags!

http://i.imgur.com/qFSiA4S.jpg

http://i.imgur.com/oBnBgNY.jpg

http://i.imgur.com/HTso9qA.jpg

http://i.imgur.com/uJrCv5k.jpg

Svarvade till en liten plugg som passar i ena änden på röret, på så vis klämmer jag inte sönder det när det spänns upp för putsning i svarven.

http://i.imgur.com/T6qEPQD.jpg

http://i.imgur.com/OSDqfkk.jpg

Rören bockades och kontrollerades så de är räta och fina.

Bockningen är klar, imorrn ska rören poleras och klarlackas.

Hållaren, vet inte om den är gjord för viss typ. Men är ett hål på antingen 4/6/8 eller 10mm, pinnfräsen går i precis utan våld (sen sitter den fast med en skruv från sidan).

Snygga böjar, du hade behövt komma hem till mig och böjt elrör (kunde ju ha dom i koppar med och sätta glas/plexiglas på väggen i stället)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Funkar det bra att köra med bara tre av fyra fastsättningspunkter på fläktarna ?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Uppdateringsdags!

http://i.imgur.com/oBnBgNY.jpg

http://i.imgur.com/OSDqfkk.jpg

Försöker få ihop rördragningen, men misslyckas totalt. Som jag få det till, så går det från grafikkortet till processorn och sedan tillbaka. Rören under var går dom? Har tittat på förra sidan där grafikkortsblocket frästes fram och hittar bara två anslutningar. De som nu går till processorn. Jag måste missa något, men vad?

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Försöker få ihop rördragningen, men misslyckas totalt. Som jag få det till, så går det från grafikkortet till processorn och sedan tillbaka. Rören under var går dom? Har tittat på förra sidan där grafikkortsblocket frästes fram och hittar bara två anslutningar. De som nu går till processorn. Jag måste missa något, men vad?

//Freezer

Såhär går flödet om jag inte fått det om bakfoten!

Dold text
Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Broken-arrow:

Hållaren, vet inte om den är gjord för viss typ. Men är ett hål på antingen 4/6/8 eller 10mm, pinnfräsen går i precis utan våld (sen sitter den fast med en skruv från sidan).

Jaha, du snackar om Weldon-hållare. Sett till kast så är den, den sämsta. Sen eftersom skruven trycker fräsen in i sidan av hållaren/väggen så har du inte jämn fastspänning runt hela fräsen(som du har på exempelvis en krymp eller hydraulchuck), utan du har ju bara 2 punkter, väggen den trycks emot och skruven som trycker den.

Däremot så är weldon mycket bättre när det kommer till att hålla moment. Gängtappar funkar bra att ha i weldon-hållare för planet/skruven låser den fysiskt fast i rotationen, medan en ER, hydraul och krympchuck förlitar sig på friktion att verktyget sitter fast. Korthålsborr är även de jävligt bra att ha i weldonhållare.

Skrivet av FlashTec:

Funkar det bra att köra med bara tre av fyra fastsättningspunkter på fläktarna ?

Fläktarna sitter fast med 4 skruv i shrouden(det kan du se i den senaste överblicksbilden)
Sen de 5 skruven som är på vardera sida, i fläkten har jag försänkt in ett vibrationsdämpande gummi för att få bort lite av vibrationerna från fläkt/pump/radd kombon.

Här har du några gamla bilder från byggloggen som beskriver de rätt bra, det finns på sida 1.

http://i.imgur.com/OxBhB9q.jpg
http://i.imgur.com/oJvxHLH.jpg
http://i.imgur.com/1uZt5kH.jpg

Skrivet av Freezer64Pro:

//Freezer

Det ser ju ut som om CPU och GPU är parallellkopplade, men så är inte fallet.

Pump/radiator - GPU - CPU - GPU(Gjorde en kanal som inte har någon kylande effekt, endast för snyggare rördragning) - Flödessensor - Tillbaka till pump/radiatorn.

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Hiraeth:

Såhär går flödet om jag inte fått det om bakfoten!

Näääääääässstttttaaaannnnn... Loopen i sig är ju rätt, men flödet går åt andra hållet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Jaha, du snackar om Weldon-hållare. Sett till kast så är den, den sämsta. Sen eftersom skruven trycker fräsen in i sidan av hållaren/väggen så har du inte jämn fastspänning runt hela fräsen(som du har på exempelvis en krymp eller hydraulchuck), utan du har ju bara 2 punkter, väggen den trycks emot och skruven som trycker den.

Däremot så är weldon mycket bättre när det kommer till att hålla moment. Gängtappar funkar bra att ha i weldon-hållare för planet/skruven låser den fysiskt fast i rotationen, medan en ER, hydraul och krympchuck förlitar sig på friktion att verktyget sitter fast. Korthålsborr är även de jävligt bra att ha i weldonhållare.
.

Precis smidiga saker, fungerar okej att fräsa med lätt att byta fräs (med ingen 100%tig precision misstänker jag). Men tja det som jag fräst med störst krav på precision är kilspår fungerar ju i alla fall, även om det inte blir alltid helt bra alla gånger.

Finns ju även dessa man pressar fast med, likt hydraulchuck. Men inte lika enkelt att byta verktyg (använder inte det om man inte måste).

Visa signatur

Permalänk
Casemod-mästare

Helhetsbilden på chassit/rören var lite knepig, såhär ser det faktiskt ut.

Polerat lite koppar idag!

Putsade backplaten med.

Permalänk
Medlem

@Mr 3D: Den där backplaten blev helt plötsligt sjukt läcker!

Permalänk
Medlem

Det är ett så imponerande bygge du åstadkommit.
Kul att se någon med sådan yrkesskicklighet lägga så många timmar på fritiden, på något man jobbar med .

Permalänk
Medlem

Hatten av - tack för byggtråden

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Tog en stund att kolla igenom allt.

Roligt att se projekt med passion i.
Lycka till på DH.

Permalänk
Medlem

Lycka till i helgen, ser ut som att det fanns flera fina byggen i din klass.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Alltså detta är bara löjligt porrigt, må vara att vi inte sett slutresultatet än men vågar redan påstå att du tagit chassibyggandet i Sverige (världen?!) till nästa nivå med detta projekt

Permalänk
Medlem

Helvete så skickligt och snyggt bygge!
Hatten av... får börja kalla dig mästaren från och med nu.

*bugar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

kan du inte snälla kapa enligt bilden så att rören ligger parallellt?
ser iaf ut som att det spretar även på en av de andra bilderna

Permalänk
Skrivet av maschk:

http://i.imgur.com/H5aN7Ic.jpg

Vilket I-landsproblem.

Visa signatur

Dator:
CPU: I7-6700k 4,0GHz | Mobo: MSI Z170A Krait Gaming 3X | GPU: Asus Radeon R9 290 4GB OC | SSD: 240GB Kingston (OS) | SSD2: 120GB Kingston | HDD: HITACHI DESKSTAR 1TB 7200RPM | Minnen: Corsair VENGEANCE 16GB 2400MHz | Chassi: NZXT S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av TenaciousD:

Vilket I-landsproblem.

skoja inte.... dock tvingar min OCD light mig att påpeka det... och den kommer inte att nöja sig med mindre än perfektion...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maschk:

http://i.imgur.com/H5aN7Ic.jpg

Ser ju snarare ut som att det är linsen som förvränger bilden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Grattis till vinsten på DHW15! Värdig vinnare (och en väldigt trevlig kille)!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Läste precis att du fick ställa dig längst upp på prispallen.

Grattis, bra jobbat.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Grattis, Grymt bygge!!

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Instämmer i gratulationerna, exceptionellt mycket arbete och en välförtjänst vinst. Ser fram emot fler projektloggar 2016