Är det mastercam X9 jag ser?
Edit : Och heidenhain?
Är det för maskin?
Mastercam X9, stämmer bra. Jobbar du med det?
Styrsystemet är Millplus, det är utvecklat av Heidenhain och DMG, när det kom nytt för ~15år sen skulle det vara skitbra grejjer, men la de ner det, väldigt få maskiner som använder det...
Maskinen är en DMG DMU 50T, tror den har en ~13år på nacken. Det märks dock att det är en billigare modell, som produktionsmaskin är den inte jätte bra. Funkar bra för det som körs i den, men riktigt dålig jämfört med de 2 andra DMU 60T maskinerna vi har.
Har följt tråden och är med sanna ord avundsjuk på detta - så när allt varje steg varje detalj är så vacker. Varför siter Power corde plug in på den övre sidan av baksidan på chassit? Rent estetiskt käns den finnare mot golvet.
Har det med psu:n placering detta val?
En mini detalj men som sagt så djupt imponerad så vill veta om denna enda detalj
..fråga till kostnad om vi räknar lågt 200 sen timmen arbetat + material.. Om man tänker så kan ingen syssla med sin hobby!!
Jag ville helst ha den i botten, men fick inte till det på nått bra vis där. Radiatorn tar ju all plats där nere, sätta den mellan radd/mobo hade inte blivit snyggt, så fick bli i toppen.
Jag har förtillfället 435 tillverkande timmar på bygget. Det är bara tid jag har lagt på jobbet/vid maskinerna. Timkostnaden för maskinen ligger runt 650kr/h ex moms. Matten får du göra själv.
Arbetskostnaden är dock inget jag har räknat in i totala kostnaden för bygget.
Råmaterial och inhyrda tjänster(vattenskärning/anodisering) till bara chassit ligger runt 15000kr.
Riktigt snyggt
Ser ut att ha gått varmt i fräshållaren (har inget bra namn på denna pryl) Vet hur man använder en fräs, men inte namnen
De du syftar på är krympchukarna. Chucken har en diameter som är mindre än pinnfräsens skaft, man värmer upp hållaren med en induktionsvärmare så den expanderar och blir större än pinnfräsen. Man stoppar i fräsen, sen när hållaren har kallnat så sitter det stenhårt.
Krympchukar är i mitt tycke den bästa chucken. Du får ett minimalt kast och fräsen får stöd runtom över hela skaftet.