win 7 uppdaterings kaos

Permalänk

win 7 uppdaterings kaos

Hej

Igår natt satte jag windows på att installera 208 uppdateringar :/
Inget smart drag, det stod sen att windows inte kunde konfigurera uppdateringarna, och den hängde sig där

var bara att mata in win 7 skivan, boota från den och provade 2 systemåterställningar som failade.
Men dom gick "ändå" verkar det som för nu kom jag in och fick ett meddelande av windows om system återställning

Men varför ska win försöka trycka in över 200 uppdateringar, aldrig varit med om det på något datorbygge med OEM skiva
Vad i hela..

Nu vågar man ju knappt stänga av datorn
Det ska finnas något sätt att installera dom 10 och 10 typ va? Men ändå, detta ska ju bara inte hända

Datorn verkade deusstom blivit seg ibland och får inte igång program nu

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem

Dra hem Windows 7 Service Pack 1 istället. Det innehåller nästan alla uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Om du väljer bort automatiska uppdateringar, så kan du välja själv vilka du ska installera.

Själv har jag bara installerat några få efter nyinstallation och sedan stängt av uppdateringarna helt.
Detta för att slippa Microsofts mycket irreterande försök att få mig att installera Win10.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Hej

Igår natt satte jag windows på att installera 208 uppdateringar :/
Inget smart drag, det stod sen att windows inte kunde konfigurera uppdateringarna, och den hängde sig där

var bara att mata in win 7 skivan, boota från den och provade 2 systemåterställningar som failade.
Men dom gick "ändå" verkar det som för nu kom jag in och fick ett meddelande av windows om system återställning

Men varför ska win försöka trycka in över 200 uppdateringar, aldrig varit med om det på något datorbygge med OEM skiva
Vad i hela..

Nu vågar man ju knappt stänga av datorn
Det ska finnas något sätt att installera dom 10 och 10 typ va? Men ändå, detta ska ju bara inte hända

Datorn verkade deusstom blivit seg ibland och får inte igång program nu

Ja microsoft är ganska dåliga på den delen. Samt de publicerar uppdateringar som inte behövs och är ersatta. Då efter man är klar med alla uppdateringar och kör Diskrensning så är det minst 1gb av uppdateringar som inte behövs. Det bästa sättet att installera windows uppdateringar är att gå in på windows update och ta 60 uppdateringar åt gången.
Ditt windows verkar vara korrupt. Kör kommandotolken som administratör och skriv in sfc /scannow och tryck enter för att kontrollera om det är korrupt. Isåfall så kan du prova köra en reperation med windows skivan eller i värsta fall göra en hel omformatering.

Permalänk

Detta var en relativt ny OEM skiva och det står dessutom att jag ska ha SP1 i systeminformation
så var dom grävit fram alla dessa 200 uppdateringar ifrån fattar jag ej

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk

inget var korrupt.. aja hur undviker jag dessa uppdateringar nu då.. hur viktiga är dem egentligen
jag har en liten ssd på 110 gig

jag hade 70 gb ledigt på ssd innan uppdateringarna, nu 60 gig bra trots systemåterställning

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk

ytterligare en fråga boys and görls

Jag har då typ 10 gb skräpuppdateringsfiler på min dator
tidigare hade jag 70 gig ledigt men nu bara 60 trots systemåterställning.. var kan dessa filer ha hamnat?

Finns dom i något uppdateringsfolder där windows laddar hem uppdateringar?
Var hittar jag detta folder och deletar hela skiten?

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem

@kallehamez: Om du inte tog bort dom gamla partitionerna eller formatera systemdisken innan Windows 7 installationen så har du kvar Windows.old och den kan du ta bort med Diskrensning http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/how-do-i-remove-t...

Visa signatur

janee

Permalänk

tack, slutligen
hur och ska jag stänga av windows update så dessa 200 uppdateringar fuckar upp min dator igen?

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

tack, slutligen
hur och ska jag stänga av windows update så dessa 200 uppdateringar fuckar upp min dator igen?

Ändra hur uppdateringar installeras eller hur uppdateringsmeddelanden visas i Windows http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-windows-upd...

Visa signatur

janee

Permalänk

Ja men jag kan ju inte klicka på "stäng av" nu även med dom inställningarna utan att windows kommer försöka installera 200 jäkla uppdateringar (fyfan)

Slår på viloläge sålänge och hoppas ni har en lösning imorgon, tack på förhand
jag kan alltså inte använda stänga av knappen just nu
kan säkert stänga av windows på annat sätt, men vill få bort dessa uppdateringar helt

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Ja men jag kan ju inte klicka på "stäng av" nu även med dom inställningarna utan att windows kommer försöka installera 200 jäkla uppdateringar (fyfan)

Slår på viloläge sålänge och hoppas ni har en lösning imorgon, tack på förhand
jag kan alltså inte använda stänga av knappen just nu
kan säkert stänga av windows på annat sätt, men vill få bort dessa uppdateringar helt

Tyvärr vet jag ej hur du skall lösa just detta problem, men man kan testa att koppla bort nätverket (LAN eller WIFI) och sedan göra en ny Windows 7 installation och ändra eller stänga av windows update innan du kopplar in nätverket och startar om datorn.

Jag hade valt inställningen "Sök efter uppdateringar men låt mig välja om de ska hämtas och installeras" och sedan endast installera dom Viktiga uppdateringarna och då bara max 10st vid varje uppdatering.

Visa signatur

janee

Permalänk

Kanske ska dra en upgrade till windows 8?
så man slipper detta kaos

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Kanske ska dra en upgrade till windows 8?
så man slipper detta kaos

Då tycker jag att Windows 10 är bättre http://www.sweclockers.com/artikel/20640-guide-uppgradera-gra...

Du kan uppgradera direkt till Windows 10 genom att Ladda ned verktyget nu från denna sida och välja uppgradera https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10?n...

Edit: Och när Windows 10 uppgraderingen är aktiverad så kan du använda samma verktyg och skapa ett bootbart USB minne med Windows 10 installationsfilerna som du kan sedan kan använda för en ny och helt ren installation. du behöver inte skriva in någon nyckel under installation det är bara att hoppa över (skip) när installationen frågar efter en licensnyckel.

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv

Hahaha Windows 10, bättre?

På vilket sätt skulle Windows 10 någonsin vara bättre? Där kan du inte ens stänga av uppdateringarna ordentligt och du har Microsoft som spionerar på allt du gör.

Windows 10 = Skynet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Hahaha Windows 10, bättre?

På vilket sätt skulle Windows 10 någonsin vara bättre? Där kan du inte ens stänga av uppdateringarna ordentligt och du har Microsoft som spionerar på allt du gör.

Windows 10 = Skynet

90% av spionerandet går att stänga av direkt, och dom sista 10% går att hacka bort.

Håller dock med om windows update är ett jämra härke i Windows 10, totalt handikappat faktiskt..

Dock i allt övrigt är Windows 10 helt överlägset, med ett gränssnitt som är vida bättre och enklare än Windows 8.1
Också enkelt att avinstallera allt vad modern UI appar heter ink store om man vill

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

När datorn säger att den återställer misslyckade uppdateringar så låt den bara stå. Jag råkar ut för detta hela tiden på mitt jobb och Windows klarar så gott som alltid att fixa det som gått fel men det kan ta tid, ett dygn i värsta fall. En gång har jag råkat ut för att den inte klarade av att återställa allt, slutade med att jag installerade om den maskinen då det gick snabbast.

Förstår inte riktigt vad Microsoft har hittat på här egentligen. Detta problemet dök upp efter sommaren och nu dyker det upp i stort sett hela tiden då man har en större mängd uppdateringar.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

90% av spionerandet går att stänga av direkt, och dom sista 10% går att hacka bort.

Håller dock med om windows update är ett jämra härke i Windows 10, totalt handikappat faktiskt..

Dock i allt övrigt är Windows 10 helt överlägset, med ett gränssnitt som är vida bättre och enklare än Windows 8.1
Också enkelt att avinstallera allt vad modern UI appar heter ink store om man vill

Visst är det så, men varför? Varför ska man behöva stänga av saker för att slippa spioneri?

Windows versioner ända upp till och med 8.1 behövde man aldrig oroa sig eller stänga av eller hacka för att komma undan spioneri.

Det är något skumt med Windows 10 och jag kan inte riktigt sätta tungan på det ännu.

Dessutom kommer de att tvinga ALLA från och med nästa år som kör 7, 8, 8.1 över till 10 på ett eller annat sett oavsett vad du ställer in på uppdateringarna med undantag för Stänga av alla uppdateringar.

http://www.pcworld.com/article/2999542/windows/microsoft-to-u...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Hahaha Windows 10, bättre?

På vilket sätt skulle Windows 10 någonsin vara bättre? Där kan du inte ens stänga av uppdateringarna ordentligt och du har Microsoft som spionerar på allt du gör.

Windows 10 = Skynet

Windows 10 är inte perfekt, men som alla vet så är smaken som baken och jag gillar inte alls W8/W8.1.

Det bästa operativsystemet är Windows 7 och om Microsoft lade upp en uppgraderad Windows 7 ISO med Service Pack 2 som även hade DirectX 12 så hade jag varit mycket glad, och jag hade gärna betalt några hundra kronor för denna ISO.

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av janee:

Windows 10 är inte perfekt, men som alla vet så är smaken som baken och jag gillar alls W8/W8.1.

Det bästa operativsystemet är Windows 7 och om Microsoft lade upp en uppgraderad Windows 7 ISO med Service Pack 2 som även hade DirectX 12 så hade jag varit mycket glad, och jag hade gärna betalt några hundra kronor för denna ISO.

Det däremot kan jag hålla med dig om. Windows 7 kan mycket väl vara det absolut bästa OS Microsoft har producerat.

Jag har varit förblindad av Windows 8/8.1 allt för länge nu, men jag har nyligen gått tillbaka till Windows 7 och där lär jag nog stanna så länge 7:an stödjer hårdvaran som släpps framöver.