Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Tycker det är lite komiskt att folk inte bara ger svaren i denna del av forumet.

Tänk om det hade varit likadant när folk vill ha köpråd på en laptop och alla svarar med att TS ska läsa guider/reviews/manualer.

Trådskaparen i det här fallet har på första sidans trådlistning postat sex olika trådar med nybörjarförvirring om i princip samma uppgift. Att bara ge svaret här gynnar ingen.

Tycker snarare det är tragiskt med folk som bara ger svaren, man måste ta kontexten i beaktande. I denna del av forumet postar mestadels folk som inte kan programmera utan håller på att lära sig. Andelen trådar där någon faktiskt bara behöver hjälp att hitta ett fel är troligen lika frekventa som trådar med folk som vill lära sig hur man väljer laptop och inte bara tänkt köpa en. För att inte tala om hur mycket vanligare det är här att trådskapare förväntar sig att folk ska lösa deras skolarbeten åt dem...

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3*

Jag har sammanfogat dina trådar då vi ej tillåter korspostning, det går alldeles utmärkt att ställa flera frågor i en och samma tråd.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

diverse frågor på C#

Hejsan jag håller på med ett litet program jag har suttit fast med ett tag. Har ändrat och skrivit om men förstår inte helt vad problemet är! Det är längst ner. Jag har skrivit som kommentar vad felet är. Vet ej hur jag fixar de eller vad som är fel! Tack för svar!

static void Main(string[] args) { int temperature = 0; bool loop = true; do { Console.WriteLine("[L]ägg till temperaturmätning"); Console.WriteLine("[S]kriv ut alla temperaturer och temperaturmätningar"); Console.WriteLine("[T]a bort temperaturmätning"); Console.WriteLine("[A]vsluta"); string meny = Console.ReadLine(); loop = true; if (meny == "L" || meny == "l") try { Console.WriteLine("Hur många temperaturmätningar har du gjort?"); string str = Console.ReadLine(); int size = Convert.ToInt32(str); double[] temeprature = new double[size]; for (int i = 0; i < temeprature.Length; i++) { Console.Write("Ange temperatur " + i + "; "); str = Console.ReadLine(); double element = Convert.ToDouble(str); temeprature[i] = element; } } catch { Console.WriteLine("Skriv bara in temperaturmäntingen!"); } else if (meny == "S" || meny == "s") try { double sum = 0; for (int i = 0; i < temperature.Length; i++) sum = sum + temperature[i]; //cannot apply indexing Console.WriteLine("Medelvärder är " + sum / temperature.Length); } catch { Console.WriteLine("Fel testa igen!"); } else if (meny == "T" || meny == "t") { Console.WriteLine("Vilken temperaturmätning vill du ta bort?"); for (int i = 0; i < temperature.Length; i++) //Lenght säger"does not contain a defintion, and no extenstion method" { Console.WriteLine(temperature++ + ":" + element); } string userRemoveString = Console.ReadLine(); int userRemove; int.TryParse(userRemoveString, out userRemove); try { temperatures.RemoveAt(userRemove); //temperature does not exist in current context } catch { Console.WriteLine("Skriv bara in vilken temperaturmätning du vill ta bort!"); } } } while (loop); } } }

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke_g:

Hejsan jag håller på med ett litet program jag har suttit fast med ett tag. Har ändrat och skrivit om men förstår inte helt vad problemet är! Det är längst ner. Jag har skrivit som kommentar vad felet är. Vet ej hur jag fixar de eller vad som är fel! Tack för svar!

static void Main(string[] args) { int temperature = 0; ..kod.. { Console.WriteLine("Vilken temperaturmätning vill du ta bort?"); for (int i = 0; i < temperature.Length; i++) //Lenght säger"does not contain a defintion, and no extenstion method" { Console.WriteLine(temperature++ + ":" + element); } ..kod.. }

Du måste hålla isär dina variabler, du har döpt 2 olika variabler till samma "temperature".
En int och en double array, sen får du kolla lite på hur och var dessa variabler gäller i din kod.
Det är därför du får felet att "length dose not contain a definition", och de andra för alla är relaterade till samma grund problem.

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Medlem

diverse frågor C#

Efter att jag klickat på L och jag har lagt till hur många temperaturmätningar jag vill lägga in så hoppar programmet tillbaka till startmenyn! Och jag förstår inte varför. Jag har gjort en liknade innan som är nästan likadan och den fungerar utan problem. Har jämfört dem men hittar inget fel. Jag förstår inte vad jag missat att lägga in!

static void Main(string[] args) { List<double> temperatures = new List<double>(); bool loop = true; do { Console.WriteLine("[L]ägg till temperaturmätning"); Console.WriteLine("[S]kriv ut alla temperaturer och temperaturmätningar"); Console.WriteLine("[T]a bort temperaturmätning"); Console.WriteLine("[A]vsluta"); string meny = Console.ReadLine(); loop = true; if (meny == "L" || meny == "l") try { Console.WriteLine("Hur många temperaturmätningar har du gjort?"); string str = Console.ReadLine(); int answer = Convert.ToInt32(str); //Efter att jag skrivit ex 2 så hoppar programmet tbx till menyn! for (int i = 0; i < temperatures.Count; i++) { Console.Write("Ange temperatur " + i + "; "); str = Console.ReadLine(); double element = Convert.ToDouble(str); temperatures[i] = element; } }

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke_g:

Efter att jag klickat på L och jag har lagt till hur många temperaturmätningar jag vill lägga in så hoppar programmet tillbaka till startmenyn! Och jag förstår inte varför. Jag har gjort en liknade innan som är nästan likadan och den fungerar utan problem. Har jämfört dem men hittar inget fel. Jag förstår inte vad jag missat att lägga in!

static void Main(string[] args)
{
List<double> temperatures = new List<double>();
bool loop = true;
do
{
Console.WriteLine("[L]ägg till temperaturmätning");
Console.WriteLine("[S]kriv ut alla temperaturer och temperaturmätningar");
Console.WriteLine("[T]a bort temperaturmätning");
Console.WriteLine("[A]vsluta");

string meny = Console.ReadLine();
loop = true;

if (meny == "L" || meny == "l")
try
{
Console.WriteLine("Hur många temperaturmätningar har du gjort?");
string str = Console.ReadLine();
int answer = Convert.ToInt32(str); //Efter att jag skrivit ex 2 så hoppar programmet tbx till menyn!

for (int i = 0; i < temperatures.Count; i++)
{
Console.Write("Ange temperatur " + i + "; ");
str = Console.ReadLine();
double element = Convert.ToDouble(str);
temperatures[i] = element;
}
}

För att din kod är oerhört rörig, men istället för din

bool loop = true; do loop = true; ..kod.. while (loop)

kan du enklare göra..

while (true) { ..kod.. }

Eftersom du aldrig ändrar din bool i din kod.
Är medveten om att det är samma skillnad..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Creatooz:

aa :S
Jag testare som du sa men jag hoppar fortfarande tillbaka till menyn :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke_g:

@Creatooz:

aa :S
Jag testare som du sa men jag hoppar fortfarande tillbaka till menyn :S

Jag gav dig endast råd på vad du kunde göra för att minska röran.
Det var inte lösningen på ditt problem..
Lösningen på ditt problem, är att du måste sätta dig i lugn och ro, och gå igenom ditt program.

Tog mig friheten att skriva min egen version av ditt program..

public static void Main(string[] args){ Program functions = new Program(); while (true){ <-- Loopen börjar här! --> Console.Clear(); Console.WriteLine("[L]ägg till temperatur"); Console.WriteLine("[T]a bort temperatur"); Console.WriteLine("[V]issa temperatur"); Console.WriteLine("[A]vsluta program"); switch (Console.ReadLine()) { case "l": functions.addTemp(); break; case "t": functions.remTemp(); break; case "v": functions.showTemp(); break; case "a": Environment.Exit(0); break; default: break; } } <-- Loopen slutar här! --> }

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Diverse frågor om C#

Hejsan, jobbar med en uppgift. Jag har gjort nåt fel mellan case "L" och case "S". Efter att jag skrivit hur många temperaturmätningar jag gjort ex 2 st, vill jag ju kunna skriva ut 2 st olika temperaturer. Just nu kan jag bara skriva ut en. Har jag glömt något??
Tack för svar

void Main(string[] args) { Program functions = new Program(); List<double> temperatures = new List<double>(); { bool loop = true; do { Console.WriteLine("[L]ägg till temperaturmätning"); Console.WriteLine("[S]kriv ut alla temperaturer och temperaturmätningar"); Console.WriteLine("[T]a bort temperaturmätning"); Console.WriteLine("[A]vsluta"); switch (Console.ReadLine()) { case "l": case "L": { Console.WriteLine("Hur många temperaturmätningar har du gjort"); try { double newTemp = double.Parse(Console.ReadLine()); temperatures.Add(newTemp); } catch { Console.WriteLine("Skriv bara in hur många temperaturmätningar du gjort!"); } } break; case "s": case "S": foreach (double value in temperatures) { Console.Write("Ange temperatur " + ": "); string answer = Console.ReadLine(); double element = Convert.ToDouble(answer); { double sum = 0; for (int i = 0; i < temperatures.Count; i++) sum = sum + temperatures[i]; Console.WriteLine("Medelvärder är " + sum / temperatures.Count); } } break; case "t": case "T": { Console.WriteLine("Vilken temperaturmätning vill du ta bort?"); for (int i = 0; i < temperatures.Count; i++) { Console.WriteLine(temperatures + "; "); } string userRemoveString = Console.ReadLine(); int userRemove; int.TryParse(userRemoveString, out userRemove); temperatures.RemoveAt(userRemove); } break; case "a": case "A": Console.WriteLine("Progammet är avslutat!"); break; } } while (loop); } } } }

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke_g:

Hejsan, jobbar med en uppgift. Jag har gjort nåt fel mellan case "L" och case "S". Efter att jag skrivit hur många temperaturmätningar jag gjort ex 2 st, vill jag ju kunna skriva ut 2 st olika temperaturer. Just nu kan jag bara skriva ut en. Har jag glömt något??
Tack för svar

If(fail>=9000){ copyPasta(); }

Rent spontant bör det ha något med en loop att göra..
Om man tar sig tid, känns det konstigt att man skall ange hur många mätningar man utfört på "Lägg till".
Och på "Skriv ut alla" skall man först skriva in sina mätningar och sedan vissas samtliga?
För mig känns det i alla fall väldigt bakvänt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan har denna programmering men får inte rätt utskrift. Min utskrift blir bara "Hunden vågar inte skälla" Jag har ju två olika hundar som har olika åldrar, och vad jag programmerat så ska den lilla hunden inte våga skälla meddans den stora skäller. Samt att deras namn ska skrivas ut men det skrivs inte heller ut!
Är det något moment jag missat? tack för svar

namespace ConsoleApplication34 { public class Dog { private string name; private int age; private string breed; public Dog(string name, int age, string breed) { name = name; if (age < 1) age = 1; else age = age; breed = breed; } public void bark() { if (age < 1) Console.WriteLine(name + "Hunden vågar inte skälla!"); else Console.WriteLine(name + "WOFF WOFF"); } } class program { public static void Main(string[] args) { Dog dog1 = new Dog("Linus", 2, "tax"); Dog dog2 = new Dog("Bosse", 1, "boxer"); dog1.bark(); dog2.bark(); Console.ReadKey(); } } }

Permalänk
Medlem

Av din felbeskrivning att döma, så ligger problemet i konstruktorn. Kika på hur man använder this eller byt namn på variabler/parametrar.

Skrivet av Nicke_g:

Hejsan har denna programmering men får inte rätt utskrift. Min utskrift blir bara "Hunden vågar inte skälla" Jag har ju två olika hundar som har olika åldrar, och vad jag programmerat så ska den lilla hunden inte våga skälla meddans den stora skäller. Samt att deras namn ska skrivas ut men det skrivs inte heller ut!

namespace ConsoleApplication34
{
public class Dog
{
private string name;
private int age;
private string breed;

public Dog(string name, int age, string breed)
{
name = name;
if (age < 1)
age = 1;
else
age = age;
breed = breed;
}
public void bark()
{
if (age < 1)
Console.WriteLine(name + "Hunden vågar inte skälla!");
else
Console.WriteLine(name + "WOFF WOFF");
}
}
class program
{
public static void Main(string[] args)
{
Dog dog1 = new Dog("Linus", 2, "tax");
Dog dog2 = new Dog("Bosse", 1, "boxer");
dog1.bark();
dog2.bark();
Console.ReadKey();
}
}
}

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Legendarisk

@Nicke_g: Det blir lättare att läsa exemplen om du använder [code]...[/code]-taggar, har redigerat in såna i dina inlägg nu.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke_g:

namespace ConsoleApplication34 { public class Dog { private string name; private int age; private string breed; public Dog(string name, int age, string breed) { name = name; if (age < 1) age = 1; else age = age; breed = breed; } public void bark() { if (age < 1) Console.WriteLine(name + "Hunden vågar inte skälla!"); else Console.WriteLine(name + "WOFF WOFF"); } } class program { public static void Main(string[] args) { Dog dog1 = new Dog("Linus", 2, "tax"); Dog dog2 = new Dog("Bosse", 1, "boxer"); dog1.bark(); dog2.bark(); Console.ReadKey(); } } }

Dold text
  • Separera på dina variabelnamn, eller använd "this", som jovnas skrev.

• String name och breed kan man skriva efter varandra, "string name,breed;" för att spara en hel rad.

• Oavsätt vad man anger för ålder, kommer hunden att skälla enligt kod.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är et som är fel?

City cities = new City(cities.Name, cities.Temperature);
List<City> cityList = new List<City>();

// mitt problem är (cities.Name "Den säger att cities " use of unassigned varible" Vad ska det stå istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke_g:

City cities = new City(cities.Name, cities.Temperature);

// mitt problem är (cities.Name "Den säger att cities " use of unassigned varible" Vad ska det stå istället?

Du använder variabeln utan att tilldela den något värde.
Precis som felmeddelandet säger, svårt att säga något annat utan mer information än de två linjerna kod.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Creatooz:
Jag förstår inte Här är början. Är det under public city(string Name, int temperature) som jag ska tilldela den?

public class City
{
private string name;
public string Name
{
get { return name; }
set { name = value; }
}
private int temperature;
public int Temperature
{
get { return temperature; }
set { temperature = value; }
}
public City(string Name, int Temperature)
{

}
{
City cities = new City(cities.Name, cities.Temperature); // mitt problem är (cities.Name "Den säger use of unassigned varible" what do I do?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke_g:

@Creatooz:
Jag förstår inte Här är början. Är det under public city(string Name, int temperature) som jag ska tilldela den?

public class City { private string name; public string Name { get { return name; } set { name = value; } } private int temperature; public int Temperature { get { return temperature; } set { temperature = value; } } public City(string Name, int Temperature) { } static void Main(string[] args) { City cities = new City(cities.Name, cities.Temperature); // mitt problem är (cities.Name "Den säger use of unassigned varible" what do I do? List<City> cityList = new List<City>();

Dold text

static void Main(string[] args) { //Programet vet inte vad "cities" är, eftersom du inte skapat det än. City cities = new City(cities.Name, cities.Temperature); } ------------------------ //Fattas lite kod i denna för att det skall fungera. public City(string Name, int Temperature) { }

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej behöver hjälp med ett spel. Tanken är att användaren ska kunna skriva in 10 olika tal mellan 1-25. Sen ska de slumpas med de talen jag har längre ner. I slutet ska då programmet räkna ut hur många poäng man fått totalt. Men det funkar inte. Just nu kan jag bara skriva in 10 tal sen skriver programmet miss och så tar det slut! Vad har jag gjort fel? Vad har jag missat?

namespace Bingo
{
class Program
{
{
int rätt = 0;
bool found = false;
{
int[] bingosiffror = new int[10];
for (int j = 0; j < bingosiffror.Length; j++)
{
Console.WriteLine("Skriv in 10 tal mellan 1-25!");
bingosiffror[j] = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());

}
int[] nummer = new int[7] { 4, 15, 6, 8, 10, 23, 14 };
for (int i = 0; i < nummer.Length; i++)
if (nummer == bingosiffror)
found = true;
}

if (found == true)
{
Console.WriteLine("Rätt!");
}
if (found == true)
{
rätt++;
}

else
{
Console.WriteLine("Miss");
}
{
Console.WriteLine("Du fick " + rätt + " poäng");
Console.ReadLine();
}
}
}
}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke_g:

Hej behöver hjälp med ett spel. Tanken är att användaren ska kunna skriva in 10 olika tal mellan 1-25. Sen ska de slumpas med de talen jag har längre ner. I slutet ska då programmet räkna ut hur många poäng man fått totalt. Men det funkar inte. Just nu kan jag bara skriva in 10 tal sen skriver programmet miss och så tar det slut! Vad har jag gjort fel? Vad har jag missat?

namespace Bingo
{
class Program
{
{
int rätt = 0;
bool found = false;
{
{
bingosiffror[j] = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());

}
int[] nummer = new int[7] { 4, 15, 6, 8, 10, 23, 14 };
if (nummer == bingosiffror)
found = true;
}

if (found == true)
{
}
if (found == true)
{
rätt++;
}

else
{
}
{
Console.ReadLine();
}
}
}
}

Din klasskompis kanske? Han frågade nämligen om hjälp med exakt samma fråga.

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Medlem

Ja har sett den och fattar inte helt Jag skrev till detta? :S

namespace Bingo
{
class Program
{
{
int rätt = 0;
int min = 1;
int max = 25;
bool found = false;
{
{
int bingotal = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
bingosiffror[j] = bingotal;
}
int[] nummer = new int[7] { 4, 8, 20, 15, 23, 6, 7 };
int tal = int.Parse(Console.ReadLine());
if (nummer[i] == bingotal) //does not exist in current context
found = true;
}

if (found == true)
{
}
if (found == true)
{
rätt++;
}

else
{
}
{
Console.ReadLine();
}
}
}
}
}

Permalänk
Medlem

Off Topic: Skriv [ code ][/ code ] (utan mellanslagen) runt koden du postar, det blir mycket lättare att läsa den då.
Ex:

namespace Bingo { class Program { static void Main(string[] args) { int rätt = 0; int min = 1; int max = 25; bool found = false; { int[] bingosiffror = new int[10]; for (int j = 0; j < bingosiffror.Length; j++) { Console.WriteLine("Skriv in 10 tal mellan 1-25!"); int bingotal = Convert.ToInt32(Console.ReadLine()); bingosiffror[j] = bingotal; } int[] nummer = new int[7] { 4, 8, 20, 15, 23, 6, 7 }; int tal = int.Parse(Console.ReadLine()); for (int i = 0; i < nummer.Length; i++) if (nummer[i] == bingotal) //does not exist in current context found = true; } if (found == true) { Console.WriteLine("Rätt!"); } if (found == true) { rätt++; } else { Console.WriteLine("Miss"); } { Console.WriteLine("Du fick " + rätt + " poäng"); Console.ReadLine(); } } } }

Felet du ser ("does not exist in current context") beror på att variabler bara "finns" i det scope där de är deklarerade. Se följande sida: https://msdn.microsoft.com/en-us/library/t8zbaa6f.aspx
MEN... Du vill förmodligen inte jämföra bara den sista siffran du skrivit in, utan allihopa.

tänk så här:

loopa igenom alla siffror i "nummer" loopa igenom alla siffror i "bingosiffror" är det här numret samma som den här bingosiffran? om ja, håll reda på hur många siffror som fanns i båda listorna.

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Medlem

Kalkylator

Hejsan

Har gjort en skoluppgift där jag gör en miniräknare. Men jag vill ta steget längre. Har lyckats fixa några småbuggar men det är en som jag inte kan hitta lösningen till! Just nu kan jag skriva i min Textbox. Vilket jag inte vill. Är det någon som vet en schysst länk till vart man kan hitta lösningen för det? tack

Permalänk
Medlem

[ code ][/ code ] Hejsan Det står att Läskbacken could not do found! Men deklarerade jag den inte i listan?

namespace ConsoleApplication56
{
class Sodacrate
{
private string[] läskback = new string[24];
private string[] drycker = new string[] { "Coca Cola", "Fanta", "Julmust", "Lättöl", "Ramlösa" };
}

class Program
{
{
List<läskbacken> myList = new List<läskbacken>(); //Läskbacken could not be found!

Console.WriteLine(" 1. Lägga till dryck.");
Console.WriteLine(" 2. Visa innehåll i backen.");
Console.WriteLine(" 3. Beräkna värde för innehållet.");
Console.WriteLine(" 4. Avsluta programmet. \n");
}
public void LäggatillDryck()
{
for (int i = 0; i < läskback; i++)
{
if(läskback.Count <= 24)
läskback.add(dryck);
Console.WriteLine("Du la till {0} i din läskback, du har {1} platser kvar,");
}
}
public void VisaInnehåll()
{
for (int i = 0; i < läskback.Count(); i++)
{
if (läskback[i].Length > 0)
Console.WriteLine("Dryck i fack {0} är en {1}", i, läskback[i]);
else
Console.WriteLine("Dryckfack {0} är tom.", i);
}
}
}
}

Permalänk

Har en Listbox med en bokstav i.. Hur får jag fram en Messagebox som visar denna bokstaven?

dessa funkar ej:
MessageBox.Show(ListBox1.Items.ToString());
MessageBox.Show(ListBox1.ToString());
MessageBox.Show(ListBox1.Text.ToString());

heeelp

Permalänk
Medlem

@thompan86: Du vill alltså visa det som är valt i din listbox?
Kika i APIet för Listbox på MSDN: https://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.windows.forms...
Kolla om du inte kan använda selectedItem till något vettigt...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

@thompan86: Du vill alltså visa det som är valt i din listbox?
Kika i APIet för Listbox på MSDN: https://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.windows.forms...
Kolla om du inte kan använda selectedItem till något vettigt...

Funkar med selectedItem. Men vill att den ska funka _utan_ att den är markerad.
Tack för hjälp!.. Kollar länken också..

Permalänk
Medlem

@thompan86:
MessageBox.Show(listBox.Items.GetItemAt(0).ToString());
(WPF)

Permalänk

Tack ska ni ha!

en fråga till.. Finns det nån möjlighet att skriva en sån här grej i en FOR-loop?
Vet att det går lösa med en metod som tar emot en parameter....

Box1.Items.Clear();
Box2.Items.Clear();
Box3.Items.Clear();
Box4.Items.Clear();
Box5.Items.Clear();
Box6.Items.Clear();
Box7.Items.Clear();
Box8.Items.Clear();
Box9.Items.Clear();
Box10.Items.Clear();