Har köpt nytt grafikkort, men nu fungerar inte ljudet.

Permalänk
Inaktiv

Detta funkar inte med Win10 men har du 7:an så borde det fungera.
https://support.microsoft.com/sv-se/mats/audioplayback

Permalänk
Inaktiv

Har själv en hörlursförstärkare och är supernöjd. Inget brus eller nåt när det går via usb och bra ljudkvalitet.
Rekommenderas. Typ en sån här.. finns för runt tusenlappen som fungerar bra.

Permalänk
Skrivet av anon179202:

Detta funkar inte med Win10 men har du 7:an så borde det fungera.
https://support.microsoft.com/sv-se/mats/audioplayback

Har inte win 7....

Permalänk
Skrivet av anon179202:

Har själv en hörlursförstärkare och är supernöjd. Inget brus eller nåt när det går via usb och bra ljudkvalitet.
Rekommenderas. Typ en sån här.. finns för runt tusenlappen som fungerar bra.
http://s3.pji.nu/product/standard/800/1219223.jpg

Spenderade alla pengar på grafikkortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeatedPoet:

Spenderade alla pengar på grafikkortet...

Jag hade en gång samma problem som du, du kommer nog inte gilla svaret, men enda lösningen var att ominstallera operativsystemet.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Jag hade en gång samma problem som du, du kommer nog inte gilla svaret, men enda lösningen var att ominstallera operativsystemet.
/Lifooz

Vad händer då. Försvinner alla mina filer och så??

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

/Lifooz

Hur gör jag?

Permalänk
Avstängd

Samma sak hände mig, köpte nytt moderkort...allt löste sig efter det...Tror äldre moderkort kan inte hantera HDMI drivrutinerna från grafikkorten.

Jag testade allt..

Ominstallera Win 7-8

Testade Linux.

Testade med annat grafikkort..

satte i nytt moderkort, tada! funka direkt.

Kan säga, ett externt ljudkort funkar med, även PCI/PCI-E ljudkort..

Men inte det inbyggda ljudkortet.

Visa signatur

''Playstation 4 got the power of ultra-end PC's for years to come''

-Andrew Wilson

Permalänk
Skrivet av BoomBox86:

Samma sak hände mig, köpte nytt moderkort...allt löste sig efter det...Tror äldre moderkort kan inte hantera HDMI drivrutinerna från grafikkorten.

Testar med att om installera windows nu... Jag återkommer med resultat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeatedPoet:

Vad händer då. Försvinner alla mina filer och så??

Skrivet av TeatedPoet:

Hur gör jag?

Innan du gör det så samlar du ALLA dom filer du vill ha kvar, samla dom på din andra hårddisk i datorn om du nu har en sådan, eller lägg dom på en extern hårddisk.
Efter det slår du igång installationen och innan du hoppar till steget där datorn sätter igång med processen så kan du välja att formatera hårddisken.
Gör det och då kommer den att vara helt ren sen, ja förutom installationen, sedan är det bara att lägga tillbaka det du vill ha.

1) Lägg Windows på USB sticka <---guider finns.
2) Boota från stickan och starta installationsprogrammet.
3) Formatera din hårddisk i programmet, (en liten extensionmeny under partitionsvisaren)
4) Tryck på nästa och nu startar installationen.

/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Innan du gör det så samlar du ALLA dom filer du vill ha kvar, samla dom på din andra hårddisk i datorn om du nu har en sådan, eller lägg dom på en extern hårddisk.
Efter det slår du igång installationen och innan du hoppar till steget där datorn sätter igång med processen så kan du välja att formatera hårddisken.
Gör det och då kommer den att vara helt ren sen, ja förutom installationen, sedan är det bara att lägga tillbaka det du vill ha.

1) Lägg Windows på USB sticka <---guider finns.
2) Boota från stickan och starta installationsprogrammet.
3) Formatera din hårddisk i programmet, (en liten extensionmeny under partitionsvisaren)
4) Tryck på nästa och nu startar installationen.

/Lifooz

Har gjort detta nu. Funkade inte... Vad ks ajag göra nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeatedPoet:

Har gjort detta nu. Funkade inte... Vad ks ajag göra nu?

Då har jag ingen aning förutom att köpa något billgt ljudkort.
/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BoomBox86:

Jag testade allt..

Ominstallera Win 7-8

Testade Linux.

Testade med annat grafikkort..

satte i nytt moderkort, tada! funka direkt.

Kan säga, ett externt ljudkort funkar med, även PCI/PCI-E ljudkort..

Men inte det inbyggda ljudkortet.

Har oturen att ha en 1155 moderkort. S[ d[ m[ste jag k;pa en ny processor [cks[. fanfanfanfanfanfanfan

Permalänk
Medlem

En huvudregel när det kommer till ljudkort/ljudkretsar är att enbart försöka ha ett ljudkort/ljudkrets installerad annars kan drivrutinerna sluta fungera som de ska eller beter sig konstigt.

Så mitt förslag är att du provar att avinstallera ljuddrivrutinerna för grafikkortet om du inte behöver ha dem och stäng av automatiska uppdateringar av hårdvara i windows update först, alternativt om det går i Win 8/10 så skapa en group policy. Detta om du vill att övrig hårdvara skall fortfarande uppdateras automatiskt av WU, men inte ljudhårdvaran för grafikkortet. Så om du inte vet hur man skapar en group policy så sök på gpedit.msc i Windows(Startmenyn) och gå till:

Datorkonfiguration-->Administrativa mallar-->System-->Enhetsinstallation-->Begräsningar vid enhetsinstallation-->Förhindra installation av enheter med följande enhets-ID:n och klickar i Aktivera.

Sen går du till enhetshanteraren-->Ljud-,video- och spelenheter och högerklicka på de ljudenheter som tillhör grafikkortet väljer Egenskaper-->information-->väljer egenskap Maskinvaru-ID, sen kopierar du ID:t och går tillbaka till "Förhindra installation av enheter med följande enhets-ID:n" och klickar på visa, sen lägger du in ID:erna där. Så nu kommer inte WU inte kunna installera drivrutiner för den hårdvaran. (ID:t är inte samma som grafikortets ID så det kommer fortfarande fungera)

Sen kolla att grafikkortets ljudkretsar heter "Audio Device on High Definition Audio Bus
" och har en varningssymbol på sig, om inte avinstallera drivrutinerna igen och kolla igen. Sen starta om och se om det kommer upp en notis i windows att det inte gick att installera ljuddrivrutinerna för grafikkortet eller liknande och om realtek-kretsen har hoppat igång, om inte kolla drivrutinerna att de är korrekt installerade för realtek-kretsen, annars starta om gå in i bios och stäng av kretsen starta om och gå in i bios och sätt igång den igen.

Hoppas detta kanske hjälper

Permalänk
Skrivet av Åkan:

En huvudregel när det kommer till ljudkort/ljudkretsar är att enbart försöka ha ett ljudkort/ljudkrets installerad annars kan drivrutinerna sluta fungera som de ska eller beter sig konstigt.

Så mitt förslag är att du provar att avinstallera ljuddrivrutinerna för grafikkortet om du inte behöver ha dem och stäng av automatiska uppdateringar av hårdvara i windows update först, alternativt om det går i Win 8/10 så skapa en group policy. Detta om du vill att övrig hårdvara skall fortfarande uppdateras automatiskt av WU, men inte ljudhårdvaran för grafikkortet. Så om du inte vet hur man skapar en group policy så sök på gpedit.msc i Windows(Startmenyn) och gå till:

Datorkonfiguration-->Administrativa mallar-->System-->Enhetsinstallation-->Begräsningar vid enhetsinstallation-->Förhindra installation av enheter med följande enhets-ID:n och klickar i Aktivera.

Sen går du till enhetshanteraren-->Ljud-,video- och spelenheter och högerklicka på de ljudenheter som tillhör grafikkortet väljer Egenskaper-->information-->väljer egenskap Maskinvaru-ID, sen kopierar du ID:t och går tillbaka till "Förhindra installation av enheter med följande enhets-ID:n" och klickar på visa, sen lägger du in ID:erna där. Så nu kommer inte WU inte kunna installera drivrutiner för den hårdvaran. (ID:t är inte samma som grafikortets ID så det kommer fortfarande fungera)

Sen kolla att grafikkortets ljudkretsar heter "Audio Device on High Definition Audio Bus
" och har en varningssymbol på sig, om inte avinstallera drivrutinerna igen och kolla igen. Sen starta om och se om det kommer upp en notis i windows att det inte gick att installera ljuddrivrutinerna för grafikkortet eller liknande och om realtek-kretsen har hoppat igång, om inte kolla drivrutinerna att de är korrekt installerade för realtek-kretsen, annars starta om gå in i bios och stäng av kretsen starta om och gå in i bios och sätt igång den igen.

Hoppas detta kanske hjälper

Detta låter mycket bra, men datorn har inte gpedit.msc och hur kollar jag ljudkrestarna på grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeatedPoet:

Detta låter mycket bra, men datorn har inte gpedit.msc och hur kollar jag ljudkrestarna på grafikkortet?

Vad har du för OS/version? För jag glömde nämna att Home versionerna av Windows har tydligen inte gpedit.

Sen hur menar du med att kolla ljuskretsarna på grafikkortet? Om det är Inställningar du menar vet jag inte för har aldrig använt dem på mitt 590 och är de installerade så ligger de under enhetshanteraren-->Ljud-,video- och spelenheter(brukar vara 4 enheter som heter lika).