Julaftons-uppgradering :) (Stationär)

Permalänk

Julaftons-uppgradering :) (Stationär)

God jul på er

Nu närmar sig julafton och jag som är en datornörd har ju såklart planerat att köpa delar till datorn jag har i mitt andra hushåll, då jag hade tänkt uppgradera moderkort, processor, chassi (eftersom att det är otroligt litet).

Specsen lyder såhär:
Grafikkort: Asus Geforce 770
Processor: AMD FX 8120 (Åttakärnig 3.1ghz)
Ram: 8gb (Vet inte vilket märke)
Nätagg: FSP Aurum CM Series 650M (Gold)
Moderkort: ASUSTeK M5A78L-M LE Rev X.0x
Chassi: Zalman (Vet dock inte vilket, den är liten i vilket fall)

Jag har en budget på runt 3-4 laxar men blir inte ledsen om priset är lite lägre . Jag har hört att moderkortet är dåligt och att processorn "stryper" mitt grafikkort, mitt chassi är för litet för att tränga in någonting mer eller större så det behövs också bytas, jag vet inte själv vilka delar som passar bäst och tänkte höra med er på swec, som vet

Vad för förslag har ni och varför? Tack så mycket att ni tog er tid att läsa detta.
God jul igen!
//Anton

P.S: Har inget emot lite funky ljus på chassit. Dock så tycker jag om fractal design chassin för deras simpelhet.

Visa signatur

|RAM|4x2 DDR3 Ram |Grafikkort| Palit Geforce GTX 970 |Processor| i5 4460 (4 Core, 3,2ghz) |Hårddisk| 1 TB |Moderkort| Gigabyte H81M-DS2V |Kringutrustning| Corsair K70 Cherry MX Brown | HyperX Cloud II | Logitech G900|

Permalänk
Avstängd

Du kan kolla på denna listan. Sedan så tar du chassi, minne, moderkort och CPU.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8882537/2015-12-11

Permalänk
Entusiast

Ptja, det ända vettiga att uppgradera för just spelande är väl i så fall moderkort/RAM/processor men samtidigt så blir det ju ganska dyrt och nästa år kommer det förmodligen braka till ordentligt mellan Intel/AMD i och med att AMD släpper sin Zen-arkitektur.

Nu kan man ju alltid säga att man ska vänta på det nästa när det gäller datorer men Zen är ju faktiskt en väldigt stor händelse då AMD inte släppt något större på ett bra tag nu.
Annars är det ju intels Skylake som gäller om du nu prompt vill uppgradera nu.

Skrivet av lolight:

Du kan kolla på denna listan. Sedan så tar du chassi, minne, moderkort och CPU.

Jag skulle starkt avråda ett köp av en icke-K i5 6600 både för att man såklart ej kan överklocka något nämnvärt själv men också för att andrahandsvärdet i framtiden blir väldigt lågt på grund av den begräsningen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Permalänk

Jo man tackar

Visa signatur

|RAM|4x2 DDR3 Ram |Grafikkort| Palit Geforce GTX 970 |Processor| i5 4460 (4 Core, 3,2ghz) |Hårddisk| 1 TB |Moderkort| Gigabyte H81M-DS2V |Kringutrustning| Corsair K70 Cherry MX Brown | HyperX Cloud II | Logitech G900|

Permalänk

Du vet ju vad allt detta är Tack för svaret btw men skulle jag kunna få lite insikt om varför just de komponenterna, så att jag vet, tack igen!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Ptja, det ända vettiga att uppgradera för just spelande är väl i så fall moderkort/RAM/processor men samtidigt så blir det ju ganska dyrt och nästa år kommer det förmodligen braka till ordentligt mellan Intel/AMD i och med att AMD släpper sin Zen-arkitektur.

Nu kan man ju alltid säga att man ska vänta på det nästa när det gäller datorer men Zen är ju faktiskt en väldigt stor händelse då AMD inte släppt något större på ett bra tag nu.

Jag skulle starkt avråda ett köp av en icke-K i5 6600 både för att man såklart ej kan överklocka något nämnvärt själv men också för att andrahandsvärdet i framtiden blir väldigt lågt på grund av den begräsningen.

Så du tycker att en i5 6600 är ett gott köp när det gäller processorer? Ska kolla upp den

EDIT: Den var ganska dyr hehe, men det kanske ska gå ihop sig, försker ta tips av komponenter från alla svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenmelon:

Du vet ju vad allt detta är Tack för svaret btw men skulle jag kunna få lite insikt om varför just de komponenterna, så att jag vet, tack igen!

Bra komponenter och du kan använda dina gamla minnen.

Skylake är inget för tight budget.
För att dra nytta av den dyrare plattformen måste du dessutom köpa nya minnen.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8882598/2015-12-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenmelon:

Jag tycker i5 4690k är ett vettigt köp eventuellet 4790k om du vill ha en i7. Speciellt eftersom du kan återanvända ramminnena. Skylake (6000 serien) är självklart bättre men inte mycket bättre och kostar lite mer.

Skrivet av Vattenmelon:

Så du tycker att en i5 6600 är ett gott köp när det gäller processorer? Ska kolla upp den

EDIT: Den var ganska dyr hehe, men det kanske ska gå ihop sig, försker ta tips av komponenter från alla svar

Tvärtom skrev ju personen att den avrådde från den.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vattenmelon:

i5 6600K, ja

i5 6000-serien är den senaste proccessor-serien från Intel även kallad "Skylake" och den är i stort sett vad man bör köpa nu men tyvärr så är prisskillnaden mellan Skylake och föregående generationen (Haswell AKA i5 4690K och 4790K) ganska stor och därför väljer många att köpa Haswell på REA just nu.
Skylake kräver dessutom DDR4-minnen för att fungera vilket ökar på kostnaden lite ytterligare och egentligen är väl DDR4 inte det viktigaste men det är ju alltid roligt att få det senaste när man uppgraderar.
Detta kan dock vara ett starkt argument för just Haswell istället för Skylake i din sits då du förmodligen kan återanvända dina minnen i så fall och uppgraderingen blir hyfsat billig.

Så det beror lite på om du vill uppgradera så billigt som möjligt eller om du vill ha det nyaste för en ganska stor extra slant.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Att vänta på något nytt bättre, det kan man alltid göra. Det kommer hela tiden bättre.
Samtidigt har priserna faktiskt ökat och inte minskat. Så detta året har man tjänat på att köpa tidigt.
Att betala extra för något man inte använder är inte så lyckat. Du ska då senare få ut denna extra pengen när du säljer? Högst osäkert. Köp en K cpu om du ska överklocka direkt, och då också ett dyrare och bättre moderkort. Annars är det ganska onödigt att betala extra för K.

Permalänk
Skrivet av lolight:

Att vänta på något nytt bättre, det kan man alltid göra. Det kommer hela tiden bättre.
Samtidigt har priserna faktiskt ökat och inte minskat. Så detta året har man tjänat på att köpa tidigt.
Att betala extra för något man inte använder är inte så lyckat. Du ska då senare få ut denna extra pengen när du säljer? Högst osäkert. Köp en K cpu om du ska överklocka direkt, och då också ett dyrare och bättre moderkort. Annars är det ganska onödigt att betala extra för K.

Okej :), tack för upplysningen om K'et

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

i5 6600K, ja

i5 6000-serien är den senaste proccessor-serien från Intel även kallad "Skylake" och den är i stort sett vad man bör köpa nu men tyvärr så är prisskillnaden mellan Skylake och föregående generationen (Haswell AKA i5 4690K och 4790K) ganska stor och därför väljer många att köpa Haswell på REA just nu.
Skylake kräver dessutom DDR4-minnen för att fungera vilket ökar på kostnaden lite ytterligare och egentligen är väl DDR4 inte det viktigaste men det är ju alltid roligt att få det senaste när man uppgraderar.
Detta kan dock vara ett starkt argument för just Haswell istället för Skylake i din sits då du förmodligen kan återanvända dina minnen i så fall och uppgraderingen blir hyfsat billig.

Så det beror lite på om du vill uppgradera så billigt som möjligt eller om du vill ha det nyaste för en ganska stor extra slant.

Nja, en i5 4690K kostar runt 2250 kr, dvs precis samma som en i5 6600 (utan k) och de är lika snabba. Det är endast i5 6600K som kostar 600? extra eller något sådant.
Moderkorten kostar i stort lika mycket.
Du får köpa nytt minne till "Skylake", DDR4 så den kostnaden får du extra.
Fördelen med att köpa det nya, skulle kunna vara att du kan spara minnet kanske till nästa uppgradering, att du kanske kan byta CPU någon gång eller helt enkelt att de är en modernare plattform med modernare moderkort.
Prestandan mellan det gamla och det nya är i stort lika, du kan nog se det som att du får köpa minnet extra, då för att få det nya. Dvs runt 600 kr.

Permalänk
Skrivet av lolight:

Nja, en i5 4690K kostar runt 2250 kr, dvs precis samma som en i5 6600 (utan k) och de är lika snabba. Det är endast i5 6600K som kostar 600? extra eller något sådant.
Moderkorten kostar i stort lika mycket.
Du får köpa nytt minne till "Skylake", DDR4 så den kostnaden får du extra.
Fördelen med att köpa det nya, skulle kunna vara att du kan spara minnet kanske till nästa uppgradering, att du kanske kan byta CPU någon gång eller helt enkelt att de är en modernare plattform med modernare moderkort.
Prestandan mellan det gamla och det nya är i stort lika, du kan nog se det som att du får köpa minnet extra, då för att få det nya. Dvs runt 600 kr.

Försöker förstå så gott jag kan, men så det rekommenderas att köpa Skylake och nya RAM-minnen för att det blir enklare att uppgraderna nästa gång?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tycker i5 4690k är ett vettigt köp eventuellet 4790k om du vill ha en i7. Speciellt eftersom du kan återanvända ramminnena. Skylake (6000 serien) är självklart bättre men inte mycket bättre och kostar lite mer.
Tvärtom skrev ju personen att den avrådde från den.

Alright, jag ska försöka att komma fram till något vettigt och kolla lite på vad som får plats i min budget och allt sådant, om jag har råd så tror jag att jag kanske ska ta en skylake med nya ramminnen

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vattenmelon:

Försöker förstå så gott jag kan, men så det rekommenderas att köpa Skylake och nya RAM-minnen för att det blir enklare att uppgraderna nästa gång?

Några rekar att man köper det gamla för det blir mer prestanda per krona, andra väljer det nya. För det har mer finesser, drar mindre ström och är framtidssäkrare.
Du betalar lite extra för att få det nya. I ditt fall kan du inte återanvända minnen du har. Dvs se det som en extra kostnad för att få ett modernare system. Du får saker som USB3.1 osv. Och ja, det blir naturligtvis enklare (kanske) att uppgradera nästa gång. Valet är ditt.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Bra komponenter och du kan använda dina gamla minnen.

Skylake är inget för tight budget.
För att dra nytta av den dyrare plattformen måste du dessutom köpa nya minnen.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8882598/2015-12-12http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8882598/2015-12-12

Det där ser ut som en fin kompromiss emellan allt som rekommenderas! Väldigt fint hehe, men tror du att jag skulle kunna ta bort processorns K så att priset pressas ned något, är fläkten viktig också? Vill ju gärna hålla ned priset, tack för den fina kundvagnen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör på ett billigt z97 moderkort med en i5 4690k.
Netoonnet har bra pris både på asus z97-p och på 4690k!

+ valfritt chassi

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8882722/2015-12-11

Mitt förslag som är mer likt din ursprungliga budget. Det går att ta dyrare moderkort också.

Permalänk
Skrivet av lolight:

Alright jag återkommer med mit tsista beslut!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av erssn:

Kör på ett billigt z97 moderkort med en i5 4690k.
Netoonnet har bra pris både på asus z97-p och på 4690k!

+ valfritt chassi

Ska försöka kolla upp det ^^ tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8882779/2015-10-28

Perfekt. Du kan byta ut chassit mot något du gillar mer om du vill. Jag avråder dig att köpa Skylake då det är väldigt liten skillnad.

Tycker att du ska köra på en 4690k, eftersom om den börjar sega lite efter några år kan du klocka upp den till 4,4ghz och den rullar på ett år till! Dessutom ökar andrahandsvärdet en hel del med en K-processor.

Permalänk
Skrivet av RealPower:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8882779/2015-10-28http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8882779/2015-10-28

Perfekt. Du kan byta ut chassit mot något du gillar mer om du vill. Jag avråder dig att köpa Skylake då det är väldigt liten skillnad.

Tycker att du ska köra på en 4690k, eftersom om den börjar sega lite efter några år kan du klocka upp den till 4,4ghz och den rullar på ett år till! Dessutom ökar andrahandsvärdet en hel del med en K-processor.

Alright ^^ Har en liten fråga från en som inte vet så mycket om precessorer: Varför har man skylake om det finns snarlika för mindre pris? Tack för svaret dock!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenmelon:

Alright ^^ Har en liten fråga från en som inte vet så mycket om precessorer: Varför har man skylake om det finns snarlika för mindre pris? Tack för svaret dock!

Vet inte riktigt heller, antagligen för att Intels senaste processorer ska ha stöd för DDR4, lite ny teknik, utgångar osv. För att de ska sälja mer helt enkelt och inte bara ha ''gammal'' teknik i sitt utbud. Men i prestanda är det nästan 0 skillnad, speciellt i spel...

Permalänk
Skrivet av RealPower:

Vet inte riktigt heller, antagligen för att Intels senaste processorer ska ha stöd för DDR4, lite ny teknik, utgångar osv. Men i prestanda är det nästan 0 skillnad, speciellt i spel...

Ah, inte för att jag förstår deras motiv men då vet jag

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Intel har en tick, tac modell. Skylake är det steget där de byter teknik. Nu från 22 till 14 nm process. Det ger processorer som drar mindre med ström, blir mindre varma, kan överklockas lättare. Har möjlighet att i framtiden få högre hastigheter. De inför även lite ny teknik så som DDR4, med mera. Nästa gång de ändrar så kommer det vara samma teknik, men då förbättrad och i högre hastighet. Då kommer Processorer med kanske 20% högre prestanda, men tillverkade med samma metoder.
Det blir om något år eller så. Skylake är inte gammal teknik. Det är verkliga förbättringar i hur de tillverkas. Både moderkort, Bios, osv är också något bättre. Ofta märker du dock inte så mycket av det i praktiken dock. Inte om du inte vet att du har behov av saker som USB 3.1 eller annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenmelon:

Varför finns det nya volvo-bilar när de gamla funkar att köra till jobbet i?

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem

En 8120 med oc stryper inte ett 770 i 1080p.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

En 8120 med oc stryper inte ett 770 i 1080p.

Men han lär inte kunna klocka den särskilt bra med det moderkortet han har tyvärr
Enligt Asus hemsida stödjer det processorer med TDP upp till 95w (8120 ligger på 125 från start) sen ser det ut att sakna kylning på vrm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av lolight:

Intel har en tick, tac modell. Skylake är det steget där de byter teknik. Nu från 22 till 14 nm process. Det ger processorer som drar mindre med ström, blir mindre varma, kan överklockas lättare. Har möjlighet att i framtiden få högre hastigheter. De inför även lite ny teknik så som DDR4, med mera. Nästa gång de ändrar så kommer det vara samma teknik, men då förbättrad och i högre hastighet. Då kommer Processorer med kanske 20% högre prestanda, men tillverkade med samma metoder.
Det blir om något år eller så. Skylake är inte gammal teknik. Det är verkliga förbättringar i hur de tillverkas. Både moderkort, Bios, osv är också något bättre. Ofta märker du dock inte så mycket av det i praktiken dock. Inte om du inte vet att du har behov av saker som USB 3.1 eller annat.

Haha tackar Då klarnade det upp lite för mig.

Visa signatur