Byta till bättre processor för att spela GTA utan lagg?

Permalänk

Det blev en liten paus i inskaffandet av bättre processor, jag återkommer säkert efter semestrandet både med rapport och fler frågor.
Har en fråga nu. Det står att Athlon 860K inte har integrerad grafik, men jag antar att det inte spelar någon roll då vi har grafikkort. Eller..?

Permalänk
Medlem

Precis! Du har ju redan grafikkort så då funkar det utmärkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Du har tillräckligt med minne, du har ett bra grafikkort. Det enda som inte är så bra är processorn som är en dual core. Det räcker och blir över med att uppgradera processorn till en AMD 860k för 750kr, den är en quad core vilket behövs i flera av dagens spel.

Dock krävs det att du lr barn laddar ner CPUid-z lr cpu-z, ett program för att kolla vilken biosversion man har i moderkortet.
Även om BIOS i moderkortet är rätt rekommenderar jag att man uppgraderar till senaste BIOS då det fixar buggar, ger ökad kompabilitet och stabilitet.

Men börja med att söka på CPUid-z och ladda ner det programmet. Installera, starta och titta i moderkortsfliken vilken biosversion där är.

Är ev lite mer att fixa sen men detta är första steget. Rapportera BIOS version här sen.

Här är för övrigt en video där han testar gta v på en dator med 860k och ett gtax 960 som ni redan har. Spelet går klockrent:
https://youtu.be/ECxgUTTMdFs

Om man läser i kommentarerna på det klippet du länkade. Så är det flera som har samma uppsättning som han på filmen men de kommer knappt upp till hälften av de fps som han har som lagt upp filmen på Youtube. Även fast de har ställt ner kvaliteten på lägsta i GTA V. Så vad är det som stämmer har de som skrivit i kommentarerna rätt eller luras han som gjorde klippet.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att spara någon tusenlapp till och lägga på ett nytt moderkort och en Intel Core i5 processor istället. Nackdelen är just att du behöver nytt moderkort och det blir en större operation (kan bli nödvändigt att installera om Windows osv), men du får å andra sidan ut betydligt mer prestanda än från ett AMD-system idag tyvärr. Jag tvivlar faktiskt på att en någon billig AMD-processor (knappt ens deras dyra) kan dra runt spelet tillfredställande och då är det ju pengar kastade i sjön.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det krävs inga speciella program för att kolla aktuell BIOS information. Det räcker att du söker eller använder funktionen "kör" (run) och skriver "msinfo32". Du hittar där all nödvändig information om datorn.

Permalänk
Skrivet av Mamma Eva:

Jag tar inte illa upp. Sonen är 14 och ska jag vara ärlig så hjälps vi åt med att fixa datorn.

Vilken supermorsa!

Lycka till!

Permalänk

Behöver hjälp - får så olika svar om processor

@Mamma Eva: Som ni märker har vi inte kommit så långt i bytet av processor.... Och nu är förvirringen stor igen efter att ha pratat med olika "datakunniga" personer. Sonen litar mest på kompisarna och tror inte att en fyrkärnig processor räcker över huvudtaget. Jag litar nog mer på er. Senaste tipset jag fått är att en A10-7870K passar i den socket ( FM2) moderkortet har och att A10 räcker utmärkt för att spela GTA. BIOS behöver inte heller uppdateras (jag tror jag lyckades hitta versionen som i så fall är F1). Sonens storebror å sin sida hävdar att en Intel i7 är det enda rätta, men då behöver vi väl byta moderkort också? Behöver hjälp hur vi ska tänka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mamma Eva:

@Mamma Eva: Som ni märker har vi inte kommit så långt i bytet av processor.... Och nu är förvirringen stor igen efter att ha pratat med olika "datakunniga" personer. Sonen litar mest på kompisarna och tror inte att en fyrkärnig processor räcker över huvudtaget. Jag litar nog mer på er. Senaste tipset jag fått är att en A10-7870K passar i den socket ( FM2) moderkortet har och att A10 räcker utmärkt för att spela GTA. BIOS behöver inte heller uppdateras (jag tror jag lyckades hitta versionen som i så fall är F1). Sonens storebror å sin sida hävdar att en Intel i7 är det enda rätta, men då behöver vi väl byta moderkort också? Behöver hjälp hur vi ska tänka.

A10-7870K är onödigt då ni har ett grafikkort. 860K är billigare och samma processordel, men saknar grafikdel.
En fyrkärnig processor räcker till 60 fps och grafikkortet är ändå inte tillräckligt starkt för mera än det.
Såklart är i7 bättre (har förövrigt också "bara" 4 kärnor om man inte räknar entusiastplattformen X99), men 860K räcker bra som budgetlösning.
Ja, för en i7 måste ni byta moderkort (även minne om man väljer Skylake). i5 är en prisvärdare uppgradering och är nästan lika bra som i7 i tunga spel och lika bra i alla andra spel.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mamma Eva:

@Mamma Eva: Som ni märker har vi inte kommit så långt i bytet av processor.... Och nu är förvirringen stor igen efter att ha pratat med olika "datakunniga" personer. Sonen litar mest på kompisarna och tror inte att en fyrkärnig processor räcker över huvudtaget. Jag litar nog mer på er. Senaste tipset jag fått är att en A10-7870K passar i den socket ( FM2) moderkortet har och att A10 räcker utmärkt för att spela GTA. BIOS behöver inte heller uppdateras (jag tror jag lyckades hitta versionen som i så fall är F1). Sonens storebror å sin sida hävdar att en Intel i7 är det enda rätta, men då behöver vi väl byta moderkort också? Behöver hjälp hur vi ska tänka.

Inte hängt med i tråden, men Intel presterar generellt sett bäst när det kommer till speldatorer. En något så simpel processor hos i3 utbudet klår de flesta AMD konkurrenterna. Men som @ArcticFire påpekat så är en AMD Athlon II x4 860k utan inbyggd grafikdel ett bättre komplement till befintligt moderkort.

Skrivet av ArcticFire:

A10-7870K är onödigt då ni har ett grafikkort. 860K är billigare och samma processordel, men saknar grafikdel.
En fyrkärnig processor räcker till 60 fps och grafikkortet är ändå inte tillräckligt starkt för mera än det.
Såklart är i7 bättre (har förövrigt också "bara" 4 kärnor om man inte räknar entusiastplattformen X99), men 860K räcker bra som budgetlösning.
Ja, för en i7 måste ni byta moderkort (även minne om man väljer Skylake). i5 är en prisvärdare uppgradering och är nästan lika bra som i7 i tunga spel och lika bra i alla andra spel.

i7 modellerna har ju HT stödet, så 4+4kärnor om man skall vara petig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Inte hängt med i tråden, men Intel presterar generellt sett bäst när det kommer till speldatorer. En något så simpel processor hos i3 utbudet klår de flesta AMD konkurrenterna. Men som @ArcticFire påpekat så är en AMD Athlon II x4 860k utan inbyggd grafikdel ett bättre komplement till befintligt moderkort.

i7 modellerna har ju HT stödet, så 4+4kärnor om man skall vara petig.

Jag vet att de har HT, men ingen kallar de extra trådarna för kärnor. Inte ens Intel själva. 8 trådar har de däremot

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Jag vet att de har HT, men ingen kallar de extra trådarna för kärnor. Inte ens Intel själva. 8 trådar har de däremot

Det är en smaksak vad man väljer att kalla det.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mamma Eva:

@Mamma Eva: Som ni märker har vi inte kommit så långt i bytet av processor.... Och nu är förvirringen stor igen efter att ha pratat med olika "datakunniga" personer. Sonen litar mest på kompisarna och tror inte att en fyrkärnig processor räcker över huvudtaget. Jag litar nog mer på er. Senaste tipset jag fått är att en A10-7870K passar i den socket ( FM2) moderkortet har och att A10 räcker utmärkt för att spela GTA. BIOS behöver inte heller uppdateras (jag tror jag lyckades hitta versionen som i så fall är F1). Sonens storebror å sin sida hävdar att en Intel i7 är det enda rätta, men då behöver vi väl byta moderkort också? Behöver hjälp hur vi ska tänka.

Titta lite på denna så kanske du får lite bättre grund?!
https://www.youtube.com/watch?v=WZ_5p9wd2dk

Det man bör tänka på att om skärmen inte kan visa mer än 60Hz så behöver datorn inte ligga på monsterhöga FPS, bara den håller sig runt 60Hz hela tiden så bör det vara bra.

Sedan behöver man inte heller ligga på de allra högsta inställningarna för att det ska se snyggt ut.

Lite mer: https://www.youtube.com/watch?v=PBnprOnPmt8
+ https://www.youtube.com/watch?v=ECxgUTTMdFs

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Det är en smaksak vad man väljer att kalla det.

i7:an har 4st fysiska kärnor med HT vilket ger 8st logiska processorer i operativsystemet.. Varken mer varken mindre.

@Mamma Eva: Hur går det? En 860k röstar jag på iaf, billigaste & enklaste alternativet.

Edit: Hittade denna.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

860K är bästa möjliga och fullt tillräckligt.

https://www.youtube.com/watch?v=ECxgUTTMdFs

GTA 5 / V : Athlon 860k - GTX 960 1080p FPS

Permalänk

Tack för alla svar! Känner mig klokare igen Får se om sonen köper detta med en 860K, annars verkar det nästan lättare att starta om med ny dator som har kraftfullare delar...

Permalänk
Avstängd

@Mamma Eva:

Tror nog han blir nöjd några år och kan spara pengar.

Fördel: med bara ett byta av cpu så kan han ju köra vidare på sakerna han redan har och slipper installera om all spel och operativsystem. 860K+ 960 kommer prestera ännu bättre än vad youtube filmen visade om han spelar i med lägre upplösning än full hd.

Permalänk

@skruvis: Det blev en helt ny dator Sonen köpte Just Call 3 och vi kom fram till att det var lika bra att köpa en mycket kraftfullare dator så den räcker ett tag. Dessutom är jag lite för feg för att bygga vidare på den han har. Nu kan jag ju ärva hans gamla eller den kanske går att sälja?

Permalänk
Medlem

@Mamma Eva: Nu gör du oss nyfikna! Vad blev det för dator?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

@skruvis: Det blev;
• Logitech Desktop MK120 (Nordic)
• Corsair Carbide 330R Blackout Edition
• Corsair VS550 550W KPC Bulk Edition
• Intel Core i5-6600K Skylake
• MSI Z170A PC MATE, Socket-1151
• Kingston Value DDR4 2133MHz 8GB
• MSI GeForce GTX 970 4GB
• Crucial® BX100 250GB 2.5" SSD
• Microsoft Windows 10 Home 64-bit
• Cooler Master Hyper TX3 Evo CPU Kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mamma Eva:

@skruvis: Det blev;
• Logitech Desktop MK120 (Nordic)
• Corsair Carbide 330R Blackout Edition
• Corsair VS550 550W KPC Bulk Edition
• Intel Core i5-6600K Skylake
• MSI Z170A PC MATE, Socket-1151
• Kingston Value DDR4 2133MHz 8GB
• MSI GeForce GTX 970 4GB
• Crucial® BX100 250GB 2.5" SSD
• Microsoft Windows 10 Home 64-bit
• Cooler Master Hyper TX3 Evo CPU Kylare

Grattis till inköpet av en mycket kompetent speldator! Själv har jag en i7-6700K och MSI GTX 970 och är väldigt nöjd, 6600k gifter sig fint med 970 i 1080p. Kommer hålla många år

EDIT: Jag kör GTA V i 1440p på runt High

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

@Mamma Eva: Sweet!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless