Permalänk
Medlem

Hade jag köpt ett hus idag hade jag haft krav att det finns fiber indraget eller att det finns ett erbjudande på gång.

Hade aldrig tvekat om jag ägt hus och fått erbjudandet hade skrivit mig på listan omgående.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

19 000 Kr är ett rätt bra pris. Helt klart värt det för att vara både framtidssäkrad och operatörsoberoende.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Tänk även på att om ni inte tar det nu kommer det garanterat kosta mycket mer om man ska göra det senare ensam istället för att dom kör hela områden samtidigt. Sen kanske dom inte ens vill eller kan dra in fiber senare.

Exempel: vi har en ekonomisk fiberförening, vårt tak var 17k. Senare kom en familj som ångrade och ville ha i alla fall när nätet var klart. Självkostnadspriset skulle då bli 98k. Dom ångrade sig en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där varierar rejält beroende på förutsättningar.
Jag byggde mitt hus efter föreningen byggt fiber, jag betalade 25k istället för deras 23k (nåja, de betalade bara 18k då de fick 5k i bredbandsbidrag på den tiden). Visserligen gjorde jag grävarbeten för allt övrigt så det blev ingen extra kostnad för det (vilket det ändå inte blivit, jag hade kunnat gräva själv).
Några år senare kom elbolaget och grävde ner sina ledningar och stoppade in rör för fiber med, osäker på vad anslutning hade kostat då, men inte mer iaf.
Men visst ska man tänka på det och fundera på ens egna förutsättningar.

Mer ontopic, jag hade nog kopplat in fibern trots duglig comhem-lina, för större valmöjligheter både i nuvarande och framtida tjänster.
Förutsatt att ekonomin inte går omkull av 19k.

4K-argumentationen är rätt skev då netflix har så låg bitrate.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av davidgp:

@deegan: För att jag har ett alternativ som funkar och som har möjlighet att uppgraderas vidare ett tag till. (Inte ADSL, har dragen fet-coax från ComHem).

Rätta mig gärna men min far o mor drog nyligen in fiber då det var ett erbjudande, lite billigare men dom kunde ju väntat.! men dom ångrar sig inte en sekund och dom har fått flera erbjudande av att få ett kostnads "förslag" på huset o kolla vad det är värt.
dom har tidigare liksom jag använt mig av comhem och det finns då inget got om dessa att säga. har haft deras tekniker på plats som skyller
på dålig hård vara, hade deras bredband med 500/100 plus tv vilket gick fram till att jag hade 60/80 kanske i hastighet. dessa problem är välkända då folk hyr in sig på andras linor och säljer ett adsl eller liknande men med sämre hastighet.
Har själv jobbat som försäljare åt två olika bolag och vet därför också varför man inte väljer en (tredje parts) leverantör med sämre kvalite och ett bättre pris. så kort fattat skulle jag vilja säga att väljer du fiber så lever du gott.....

ursäkta för ett lång draget svar men PUNKT SLUT!

Visa signatur

| Corsair 540 air | I7 4930k |custom loop | Asus rampage iv black edition | Gigabyte GTX 690 4GB | 32GB 2133Mhz G.skill ripjaw | Corsair ax 750W |

Permalänk
Medlem

Kan säg att Sveriges bredbandsmål, Nationellt är att 90% av Sveriges hushåll ska ha fiber innan 2020 och detta har gjort att vissa kommuner fått panik hur dom ska lösa detta och även sålt det kommun ägda fibernätet som Jämtkraft uppe hos oss sålde nätet till Ip Only från årsskiftet som säger att deras mål är 100% i ägarkommunerna Östersund, Åre och Krokom.

Om minst 90% av kunderna är på Fibernätet till 2020 vad kommer Coax och Comhem ha för kundunderlag då ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det där varierar rejält beroende på förutsättningar.
Jag byggde mitt hus efter föreningen byggt fiber, jag betalade 25k istället för deras 23k (nåja, de betalade bara 18k då de fick 5k i bredbandsbidrag på den tiden). Visserligen gjorde jag grävarbeten för allt övrigt så det blev ingen extra kostnad för det (vilket det ändå inte blivit, jag hade kunnat gräva själv).
Några år senare kom elbolaget och grävde ner sina ledningar och stoppade in rör för fiber med, osäker på vad anslutning hade kostat då, men inte mer iaf.
Men visst ska man tänka på det och fundera på ens egna förutsättningar.

Mer ontopic, jag hade nog kopplat in fibern trots duglig comhem-lina, för större valmöjligheter både i nuvarande och framtida tjänster.
Förutsatt att ekonomin inte går omkull av 19k.

4K-argumentationen är rätt skev då netflix har så låg bitrate.

Ja dessa bodde ju en bit ut i skogen så är väl ett extremfall.

Dessutom så har dom tex redan börjat riva det gamla kopparnätet på landsbygden. Det kostar helt enkelt för mycket att drifta. Snart försvinner det i hela landet, alla skaffar fiber och som någon annan sa snart blir då coax nätet dyrt att drifta vs antal kunder. Då står du där och ser dum ut...

När vi köpte hus för ett år sen var fiber ett krav. Men du verkar bestämt dig mot så du gör som du vill. Men klaga inte när du i framtiden får sitta med en taskig mobil uppkoppling för det är dit vi är påväg för dom som inte skaffar fiber.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Låter som du har redan bestämt dig, problem solved.

Inte alls, därav tråden. Vi är fler än jag i hushållet.
Jag kan mycket väl uppgradera för att det är "fräckt" eller "det senaste". Men jag försöker vara rationell.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Vad har du för månadskostnad idag om du räknar in internet/TV/telefoni ??

Oftast är det rena priskriget med öppen fiber och på så sätt kan du få ner månadskostnaden rejält och på så sätt betalar sig inversteringen du lägger på att dra in fiber

650kr. 250/50, 8 favoriter, gratis telefoni.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Varför starta en tråd om du redan bestämt dig iförväg och ej lyssnar på tipsen ??

Att dra in fiber i huset är mycket billigare med ett grupperbjudande en att göra det själv senare och dom flesta ångrar sig i efterhand för då blir det aldeles för dyrt.

Säg 19K Vs 40-45K idag och tänk vad detta kommer kosta om 10 år i efterhand säg minst 90-100K och tänk om du är enda huset i området utan fiber snacka att du blir bortsållad om du skulle sälja och att dit hus är mindre värt.

Tror faktiskt att det inom 10-20 års tid är det bara fiber som finns kvar på det fasta nätet och det andra är skrotat och nerlagt precis som dagens kopparnät är idag och då står du där utan internet,tv och iptelefoni.

Tycker själv att Comhem enbart på deras internet är mycket dyrare.

Säg att du sparar in 200-300 kr i månaden om du använder alla tjänster ( bredband,tv och ip telefoni) och då tänker jag på 100 mbit internet ännu högre hastighet mer besparing.

Jag har på intet sätt bestämt mig, men jag försöker rationellt bemöta och analyser alla tips och tankar.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag har ganska nyss sålt mitt hus som jag drog in fiber i (för 30k) och kan säga att det inte var en enda person som frågade om vad det är för uppkoppling i huset. Mäklaren hade inte ens skrivit ner eller frågat om det heller.

Det fick köparna reda på efter att de skrivit papper på köpet.
Så att det ökar värdet på huset är nog bara snack för att folk ska hoppa på tåget.

Men sen finns det ju många andra bra argument för att det är bättre att dra in nu när alla andra gör det. Har man pengarna nu så blir det ju billigare att dra in det än om du gör det senare.

Men å andra sidan så blir det nog ännu billigare senare om det visar sig att det är fler än du som inte dragit in fiber. Då kommer det nog ner en "kampanj" på posten om något år. Det gjorde det för mina svärföräldrar som blev erbjudna att dra in fiber för 10k, men struntade i det iaf (doh!).

Själv sitter jag med VDSL2 och får ut 62Mbit (och har samma/bättre pingtider än andra med fiber), har svårt att motivera fiberkostnaden framför annan renovering av huset (sett till värdeökning).

Permalänk
Medlem

Det verkar vara många här inne som blandar friskt mellan xDSL och kabelmodem / docsis. Visst avvecklas "kopparnätet" på vissa order, men det handlar om telefoninätet som telia/skanova har för telefoni och xDSL.

Coaxnätet som nyttjar Docsis kör idag version 3.0 som redan nu stödjer hastigheter > 500 Mbps. Men snabbare hastigheter än så ligger runt hörnet med 3.1 -> http://www.cablelabs.com/news/new-generation-of-docsis-techno...

Den påstådda värdeökningen är väl ganska lätt att räkna hem för de som väljer mellan uppringt/4G och fiber. Men jag är inte lika säker på att den alltid går att räkna hem om man redan har ett alternativ som ger fullgod hastighet. Det gör den säkert för vissa köpare, men långt ifrån alla.

Det stora argumentet för att dra in öppen fiber är väl att du får konkurrens tycker jag. Om det är värt 19kkr eller inte får du väl själv bestämma.

Om du kan gräva själv så skulle jag kunna tänka mig att tekniken och utrustningen för fiber blivit ännu billigare och bättre om du till exempel väljer att hoppa på tåget om 5-10år. Alltså att du inte förlorar så mycket pengar på att hoppa över denna vändan. Men här vill jag säga att jag inte är så väl inläst och vet faktiskt inte vari den stora kostnaden ligger.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidgp:

Det finns inget gruppavtal du kan ta del av i fibern? Vi har gruppavtal med Comhem Fiber och får 100/100, TiVo Bas (18 kanaler), HD-box med syskonabonnemang och telefoni för 359kr/mån.

Skrivet av huttala:

Jag har ganska nyss sålt mitt hus som jag drog in fiber i (för 30k) och kan säga att det inte var en enda person som frågade om vad det är för uppkoppling i huset. Mäklaren hade inte ens skrivit ner eller frågat om det heller.

Så att det ökar värdet på huset är nog bara snack för att folk ska hoppa på tåget.

Men sen finns det ju många andra bra argument för att det är bättre att dra in nu när alla andra gör det. Har man pengarna nu så blir det ju billigare att dra in det än om du gör det senare.

Men å andra sidan så blir det nog ännu billigare senare om det visar sig att det är fler än du som inte dragit in fiber. Då kommer det nog ner en "kampanj" på posten om något år. Det gjorde det för mina svärföräldrar som blev erbjudna att dra in fiber för 10k, men struntade i det iaf (doh!).

Själv sitter jag med VDSL2 och får ut 62Mbit (och har samma/bättre pingtider än andra med fiber), har svårt att motivera fiberkostnaden framför annan renovering av huset (sett till värdeökning).

Det beror kanske på vart man bor, här är både köpare och mäklare väldigt medvetna om fiber. Jag tror erbjudandet på 19k är en kampanj, kommer garanterat bli dyrare senare.

Skrivet av Da MusH:

Det verkar vara många här inne som blandar friskt mellan xDSL och kabelmodem / docsis. Visst avvecklas "kopparnätet" på vissa order, men det handlar om telefoninätet som telia/skanova har för telefoni och xDSL.

Coaxnätet som nyttjar Docsis kör idag version 3.0 som redan nu stödjer hastigheter > 500 Mbps. Men snabbare hastigheter än så ligger runt hörnet med 3.1 -> http://www.cablelabs.com/news/new-generation-of-docsis-techno...

Den påstådda värdeökningen är väl ganska lätt att räkna hem för de som väljer mellan uppringt/4G och fiber. Men jag är inte lika säker på att den alltid går att räkna hem om man redan har ett alternativ som ger fullgod hastighet. Det gör den säkert för vissa köpare, men långt ifrån alla.

Det stora argumentet för att dra in öppen fiber är väl att du får konkurrens tycker jag. Om det är värt 19kkr eller inte får du väl själv bestämma.

Om du kan gräva själv så skulle jag kunna tänka mig att tekniken och utrustningen för fiber blivit ännu billigare och bättre om du till exempel väljer att hoppa på tåget om 5-10år. Alltså att du inte förlorar så mycket pengar på att hoppa över denna vändan. Men här vill jag säga att jag inte är så väl inläst och vet faktiskt inte vari den stora kostnaden ligger.

Det jag skrev var att om fler och fler väljer att gå över till fiber och många bostadsrättsförening går nu från comhem coax till fiber, så har kanske inte comhem så mycket kundunderlag på coax om 10 år, vad händer då? Det är väl lite så det är med kopparnätet. På vår lilla ort så är nästan alla med i fibern. Telestationerna hemma används nästan inte längre, vad händer då med de 10-20% som inte valde att ta fiber? Snart avecklas telestationen för den ej är lönsam. Då står dom där helt utan uppkoppling, och detta har redan hänt på några orter.

Tekniken blir säkert bättre för fiber i framtiden med, men inte fibertråden. En fibertråd är en fibertråd. Det som kan hända är att utrustningen byts ut i ändarna så det är ju inget argument för att vänta. Det dyra i en fiberinstallation är markavtal, grävning, fräsning i asfalt (+återställning), blåsning av fiber, svetsning m.m. inte utrustning. Blir ännu dyrare om dom ska gräva och fräsa i asfalt bara för ett hus sen, i vår fiberförening är det inte ens lönsamt att ta ett ensamt hus där det är asfalterat längre. Synd för dom som flyttar in i hus där nu som inte har fiber och vill ha det, blir helt enkelt för dyrt att ta det nu än när vi körde hela samhället.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Medlem

Denna frågan har varit uppe många gånger. Jag förstår att det är lockande att installera fiber för att få en snabbare uppkoppling. Det folk ofta inte tar med i beräkning är vad det är egentligen man behöver.

Sitter man idag men någon form av uppkoppling som är 20-30 Mbit + TV via bredbandet så räcker det nog för de flesta som inte har barn som spelar och streamar. Har sett många områden där det bor äldre personer där man lobbat för att "Allt blir så mycket bättre med det här NYA fiber-TV och Fiber-internet". Det är ju bara BS, det är samma skit på TVkanalerna om sändningen kommer via luften, coax, xDSL eller fiber.

Att plöja ner 10-30 kkr för att sedan sitta och betala ytterligare 500kr/månaden för att se samma gamla saker som innan är hål i huvudet.
Och allt snack om att det är billigare att ansluta sig i grupp stämmer bara delvis. Bor man inte helt och hållet ute i skogen så dras rören för fibern i gatan, ligger det då fler hus på rad så gör man många gånger avstickare i backen till hus som INTE skall anslutas. Man drar bara inte in röret på tomten fram till huset. Så att om man skulle ansluta sig senare så är det inga 90 kkr som några pratar om tidigare i tråden.
Samma gäller "att huset ökar i värde" för att man drar in en sladd... pfss.
Hus i de större städerna kostar ett par miljoner om det nu skulle kosta 10-20kkr till att i efterhand dra i fiber så är det småpotatis i det stora hela. Det där är ju bara en säljargument precis som 3D-TV och curved TV. Säljarna lever på att du ska tro att du missat tåget om du inte hoppar på erbjudandet nu.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Beta:

Det beror kanske på vart man bor, här är både köpare och mäklare väldigt medvetna om fiber. Jag tror erbjudandet på 19k är en kampanj, kommer garanterat bli dyrare senare.

Ja, jag vet inte. Har sålt och köpt villor i både Örebro och Västerås. Inte en enda gång har det stått något om uppkoppling och mäklare har haft noll koll när man frågat dom om det. Detta gäller även lägenheter man tittat på.

Så i Örebro och Västerås så är det iaf inte av stor vikt, och jag tror knappast det är viktigare någon annanstans i Sverige.

Tror många på Sweclockers överdriver hur viktigt det är med fiber för Svensson. Själv tycker jag ju såklart att det är framtiden, och har alltid velat ha fiber. Men det har aldrig varit en avgörande faktor när man köper hus, varken för mig eller mina vänner, och vi är alla inbitna nördar.

Hur är det då när de flesta inte vet skillnaden på 4G och fiber tror du?

Nej, att man "missar tåget" är bara säljsnack.. De drar tomrör i backen utanför din tomt så att det är lätt att koppla på sig. De kommer ju även med "kampanjer" senare också. Så om man inte kör på fiber nu är det inte direkt en dyr historia om man ångrar sig och kör på det senare, förutsatt att man inte har flera km till gatan de dragit fiber på, vilket inte är så troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Du bor väl i någon håla där det antas att det inte finns fiber, men det är definitivt relevant på alla hus och lägenheter jag tittar på. Uppkoppling skrivs alltid ut och finns fiber specificeras alltid just "fiber indraget" eller liknande, finns inte fiber brukar det utelämnas. (T.ex. "Bredband & TV via ComHem" då vet man att det är koax som gäller.)

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av celoz:

Du bor väl i någon håla där det antas att det inte finns fiber, men det är definitivt relevant på alla hus och lägenheter jag tittar på. Uppkoppling skrivs alltid ut och finns fiber specificeras alltid just "fiber indraget" eller liknande, finns inte fiber brukar det utelämnas. (T.ex. "Bredband & TV via ComHem" då vet man att det är koax som gäller.)

Låter mest som du sitter och kollar på lägenheter. Vilket inte är så konstigt i "storstan" Stockholm.

Hålan jag bor/bodde i är Västerås och Örebro. Vet inte om man direkt kan kalla det hålor men ni Stockholmare brukar ju ha lite storhetsvansinne.

Edit:
Och jag sa precis likadant tills jag på allvar börja köpa/sälja hus. Och när det väl kommer till kritan så hamnar uppkopplingen väldigt långt ner i prioriteringslistan, speciellt när man har fruntimmer att anpassa sig efter, iallafall för mig och samtliga vänner till mig som faktiskt har köpt hus och inte bara snackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Låter mest som du sitter och kollar på lägenheter. Vilket inte är så konstigt i "storstan" Stockholm.

Hålan jag bor/bodde i är Västerås och Örebro. Vet inte om man direkt kan kalla det hålor men ni Stockholmare brukar ju ha lite storhetsvansinne.

Skulle väl inte kalla Västerås/Örebro för hålor, men det låter ju onekligen som det hur du beskriver det. Fiber är väldigt relevant och är det inte en av grejerna man har i åtanke när man köper hus/lägenhet är man oansvarig i mitt tycke.

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av celoz:

Skulle väl inte kalla Västerås/Örebro för hålor, men det låter ju onekligen som det hur du beskriver det. Fiber är väldigt relevant och är det inte en av grejerna man har i åtanke när man köper hus/lägenhet är man oansvarig i mitt tycke.

Nu blev det lite intressant detta.

På vilket sätt är det oansvarigt? Jag får ut bättre bild, med högre bitrate via parabol än via bredbandsTV och comhem (har haft samtliga), jag får ut 62Mbit ner på mitt bredband, vilket räcker gott och väl till både mina barn och mig själv. Telefon har man ingen fast längre ändå och även om man skulle haft det så är vOIP inte direkt bättre än det fasta telenätet, snarare tvärtom.

Jag kommer kunna ansluta mig till fiber om jag vill vid senare tillfälle, vilket i princip alla andra som inte sitter med fiber idag också kommer kunna göra.

Fast om det visar sig att man får sitta på någon substation och får ut max 8Mbit via ADSL så kan jag ju hålla med dig om att fiber är viktigt, och det har jag faktiskt alltid kollat upp före köp av hus. Och det var anledningen till att jag budgeterade in 30k för att dra fiber till mitt förra hus i Västerås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Nu blev det lite intressant detta.

På vilket sätt är det oansvarigt? Jag får ut bättre bild, med högre bitrate via parabol än via bredbandsTV och comhem (har haft samtliga), jag får ut 62Mbit ner på mitt bredband, vilket räcker gott och väl till både mina barn och mig själv. Telefon har man ingen fast längre ändå och även om man skulle haft det så är vOIP inte direkt bättre än det fasta telenätet, snarare tvärtom.

Jag kommer kunna ansluta mig till fiber om jag vill vid senare tillfälle, vilket i princip alla andra som inte sitter med fiber idag också kommer kunna göra.

Fast om det visar sig att man får sitta på någon substation och får ut max 8Mbit via ADSL så kan jag ju hålla med dig om att fiber är viktigt, och det har jag faktiskt alltid kollat upp före köp av hus. Och det var anledningen till att jag budgeterade in 30k för att dra fiber till mitt förra hus i Västerås.

*DSL är något som blir mer och mer ointressant i Sverige för varje år, så det läggs mindre och mindre resurser på att vidareutveckla det. Samtidigt så utvecklas ny teknik som kräver högre bandbredd, vad tror du kommer hända om ett par år när alla vill titta på Netflix med sina 4K+ apparater? 60mbit kommer inte vara tillräckligt. Fiber är nutiden och framtiden, koppar är väldigt osexigt år 2015 och det kommer knappast bli sexigare.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av huttala:

Jag har skrivit om detta i flera fibertrådar. Att säga att fiber ökar värdet på villan är väldigt svårt att bevisa. Priset på en villa styrs av tillgång och efterfrågan. När jag själv köpt hus har det aldrig varit en avgörande faktor. För andra är det det. Men vad man i slutändan betalar beror nog mer på hur många köpare som är intresserad osv.

I slutändan vet jag dock att med de flesta renoveringar där man anlitar någon för att förbättra sitt hus så kostar det mer än man får igen om man säljer huset. Att renovera för att öka värdet ska man helst göra själv eller ha väldigt speciella förutsättningar för att det ska lyckas. Förbättra sitt hus ska man göra för att man själv vill ha förbättringen, inte av någon annan anledning.

Om TS kan för 500/50 genom sin Comhem Coax och vid försäljning informerar köparen om detta så tror jag inte många bryr sig om detta levereras via fiber eller coax. Hade det bara funnits möjlighet till ADSL hade jag inte tvekat på att rekommendera att hoppa på fibertåget, men i detta fallet känns det väldigt tveksamt. Vad som gäller om 15-20 år kan vi bara gissa om.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av celoz:

*DSL är något som blir mer och mer ointressant i Sverige för varje år, så det läggs mindre och mindre resurser på att vidareutveckla det. Samtidigt så utvecklas ny teknik som kräver högre bandbredd, vad tror du kommer hända om ett par år när alla vill titta på Netflix med sina 4K+ apparater? 60mbit kommer inte vara tillräckligt. Fiber är nutiden och framtiden, koppar är väldigt osexigt år 2015 och det kommer knappast bli sexigare.

Då tar jag fram spaden, gräver från tomtgränsen till mitt hus och betalar fiberleverantören för att skjuta fibern i tomröret som ändå går fram till tomtgränsen. Problem solved.

Ser inte anledningen till att hetsa fram fiber redan nu, och då har jag ändå suttit med fiber i flera år tidigare, den enda faktiskta skillnad jag märker idag är att det tar 4 minuter längre tid att ladda ner en MKV fil på 12Gb än vad det gjorde när jag hade fiber (100/10).
Pingtiderna blev tom bättre med VDSL, fast det har ju att göra med Telias routing VS banhof/tele2 som jag hade via stadsnätet.

Och för TS som kan få ut 1Gbit via comhem om han vill så är motiveringen att skaffa fiber ännu mindre, den enda anledningen jag skulle se där är att det blir billigare månadskostnad, men det kommer ta många år före man har sparat ihop installationskostnaden där.

Skrivet av giplet:

Jag har skrivit om detta i flera fibertrådar. Att säga att fiber ökar värdet på villan är väldigt svårt att bevisa. Priset på en villa styrs av tillgång och efterfrågan. När jag själv köpt hus har det aldrig varit en avgörande faktor. För andra är det det. Men vad man i slutändan betalar beror nog mer på hur många köpare som är intresserad osv.

I slutändan vet jag dock att med de flesta renoveringar där man anlitar någon för att förbättra sitt hus så kostar det mer än man får igen om man säljer huset. Att renovera för att öka värdet ska man helst göra själv eller ha väldigt speciella förutsättningar för att det ska lyckas. Förbättra sitt hus ska man göra för att man själv vill ha förbättringen, inte av någon annan anledning.

Om TS kan för 500/50 genom sin Comhem Coax och vid försäljning informerar köparen om detta så tror jag inte många bryr sig om detta levereras via fiber eller coax. Hade det bara funnits möjlighet till ADSL hade jag inte tvekat på att rekommendera att hoppa på fibertåget, men i detta fallet känns det väldigt tveksamt. Vad som gäller om 15-20 år kan vi bara gissa om.

Håller med dig helt och hållet.

Själv har jag dock köpt hus av pensionärer och totalrenoverat dom själv med anledningen att jag gillar att bo fint. Sen har det blivit en hel del flyttande pga jobb (är inne på villa nummer 3 nu och har inte ens fyllt 30 än) så har det blivit en del försäljningar. Värdet har ökat mer än vad renoveringen kostat i samtliga fall, om än med mindre än man hoppats på.

Permalänk
Medlem

Det grävs fiber just nu för mina föräldrars kvarter i Karlskoga.
Att koppla in sig kostar 9k efter ROT-avdrag.
Det intressanta är att det kommer alltid vara samma kostnad för dem.
Detta pga de gräver in det i gatan för alla utanför bostäderna.
Så att koppla in det nu eller senare har ingen betydelse här.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidgp:

Ungefär vad jag betalar för 152 kanaler och 250/250..Har dock beställt 1000/1000 igår

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Här i byn blev dom erbjuden att dra in fiber för ca 1-2 år sen, vi var 3st som hoppade på av 100 hushåll. För ADSL fungerade så bra tyckte alla. för ca 6 månader sen så fick alla brev om att dom ska plocka ner kopparledningarna Och dom får inte koppla på sig på fibern. Så dom kan känna sig lurad, men efter som du har comhem redan så borde något sånt inte spela nånroll för dig.

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det där är inte sant. Det beror så klart vart du bor, bor du i en stad där ett större företag/lokala elleverantören eller kommun fixar fiber så kanske det går kanon. Bor du på landsbygden är det en helt annan femma.

Alla bor inte centralt i stan.

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Beta:

Det där är inte sant. Det beror så klart vart du bor, bor du i en stad där ett större företag/lokala elleverantören eller kommun fixar fiber så kanske det går kanon. Bor du på landsbygden är det en helt annan femma.

Alla bor inte centralt i stan.

Vilket jag redan sagt? Vet inte vad du vill tillföra med det där uttalandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Vilket jag redan sagt? Vet inte vad du vill tillföra med det där uttalandet?

OK det har jag missat. Gick bara på det du skrev i de inlägget där du sa i princip alla kan göra det i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Hur blev det nu då? Vad har ni kommit fram till TS?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Varför starta en tråd om du redan bestämt dig iförväg och ej lyssnar på tipsen ??

Att dra in fiber i huset är mycket billigare med ett grupperbjudande en att göra det själv senare och dom flesta ångrar sig i efterhand för då blir det aldeles för dyrt.

Säg 19K Vs 40-45K idag och tänk vad detta kommer kosta om 10 år i efterhand säg minst 90-100K och tänk om du är enda huset i området utan fiber snacka att du blir bortsållad om du skulle sälja och att dit hus är mindre värt.

Tror faktiskt att det inom 10-20 års tid är det bara fiber som finns kvar på det fasta nätet och det andra är skrotat och nerlagt precis som dagens kopparnät är idag och då står du där utan internet,tv och iptelefoni.

Tycker själv att Comhem enbart på deras internet är mycket dyrare.

Säg att du sparar in 200-300 kr i månaden om du använder alla tjänster ( bredband,tv och ip telefoni) och då tänker jag på 100 mbit internet ännu högre hastighet mer besparing.

Min fiber tog man 15.5 KKr för. Det var ca 5 år sen.
Att ansluta sig i efterhand begärde man då 15KKr för. (Tror inte att bolaget riktigt tänkt rätt men så såg prislistan ut).
Däremot så är det inte så enkelt att ansluta sig efteråt. Man blåser inte ny fiber för 1 anslutning utan det ska vara några stycken, väntetiderna kan bli ganska lång.
För ca 3-4 år sedan erbjöds sig samma bolag att göra en anslutning för 8.000 + att man band sig för ett abonnemang under 3 år, blev mycket billigare.

Telefonin är väldigt varierande vad den kostar så har 3 abonnemang, 1 för att ringa till Kina, 1 för att ringa långsamtal på, 1 för att andra ska nå mig. (total fast månadsavgift 30 Kr, mest typ kontanttelefon)

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Hur blev det nu då? Vad har ni kommit fram till TS?

Att jag har mer att fundera över Faktiskt tog jag kontakt med IP-Only som jag har kontakt med sedan tidigare då vi dragit in nät till en annan fastighet. De skulle se över ett erbjudande de med.

Så, tack för alla synpunkter.

Visa signatur

Mvh
David