Permalänk
Medlem

Öppen Fiber - värt att dra in?

Hej.
Vi har precis fått ett nytt erbjudande om att dra in Öppen Fiber för 19kkr.
Vi väger just nu för- och nackdelar eftersom detta är en rätt stor utgift.

Idag har vi ComHem indraget, vilket vi gjorde själva -07 och det har fungerat bra med undantag för en längre nedtid för några år sedan.

När vi ser över tjänsteleverantörerna så hamnar man ändå på samma kostnader för bredband, tv och telefoni som vi ligger på idag.
SLA:erna ser liknande ut, varför vi lika gärna kan ha en lika "dålig" leverans av tjänst via fiber. Vi har inte behov av högre hastigheter än vad ComHem erbjuder.

Vi ser att fastighetens värde kan öka något med fiber indraget, men det blir bara en faktor när man eventuellt ska sälja, vilket vi inte ska.

Är det något vi inte tänker på, som vi borde väga in, tycker ni?

Tacksam för all input.

/David

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem

Fiber ökar oftast värdet med minst lika mycket på kåken. Det är inte endast en faktor vid försäljning utan om man vill värdera om inför förhandling av lån osv också. Många som letar bostad idag börjar sålla bort objekt som inte har fiber så det kommer nog ses lika självklart/viktigt för en del som el eller telefonlinje gjordes en gång i tiden. Så jag skulle nog säga att det är värt det. Kostnader för tjänsterna kommer nog pressas ner över tiden. Konkurensen i de öppna näten möjliggör detta och hos oss kan jag exempelvis få paket med allt för samma pengar som Viasat vill ha för tv tidigare.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Om du inte har några planer på att sälja fastigheten så betyder väl detta att ni skall bo där väldigt länge?
Även om du inte har behovet i dagsläget så vet du inte hur det kommer att ligga till om 10 år, både behov och kostnad.

Permalänk
Medlem

Den här frågeställningen om det är värt att dra in fiber tycker jag dyker upp titt som tätt nu för tiden. Jag tycker det kan vara på sin plats att ställa en motfråga, varför ska du inte dra in fiber och ersätta det gamla kopparlednings alternativ du har idag? En gång i tiden så drog man koppar till alla hus för att man skulle kunna använda telefon, senare använde man detta media för att koppla upp sig på internet. Mediet i sig har ju levat kvar och fyllt sin funktion väl, men det finns ju ingen nydragning av koppar i dagsläget och lär så förbli.

Istället för att tänka att fiber == internet, så kan du kanske tänka att fiber == nutidens kopparledning, dvs vi transporterar allt över fiber idag. Nu kanske just hemtelefon är ett förlegat koncept, men det är ett sidospår i tankeverksamheten att tänka så, det är ju mer intressant att tänka på fördelarna. Du kan få mer bandbred än med ADSL, du får tillgång till flera operatörer med allt vad det innebär, samt att du ansluter dig till en aktuell teknologisk standard. Många vet nog inte men fibern är lika genialisk som den är enkel i sin konstruktion, senaste årens utveckling av multimod visar bland annat på det. En gång utdömt till förmån för singlemod fiber så kan du idag köra 100G över multimode, så det säger ju något om hur fibern inte går ur tiden i första taget. Det finns hur mycket cool "ny" teknik som använder multimod istället för singlemod.

Lite av en svammelpost kanske, men jag hoppas budskapet går fram: Varför ska du INTE ansluta dig till fiber?

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

@deegan: För att jag har ett alternativ som funkar och som har möjlighet att uppgraderas vidare ett tag till. (Inte ADSL, har dragen fet-coax från ComHem).

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem

Som jag sa till farsan, det fanns säkert folk som lät bli att dra in elektricitet med argumentet "Vad ska jag med elbelysning till? Fotogenlykta funkar ju lika bra". Nu drar dom in fiber.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jag hade nog skitit i det faktiskt. 19papp är iofs inte så mycket men det är onödigt då coaxial i min erfarenhet funkar okej iaf. Sen så är det lite svårt att förstå varför någon ens drog in coaxial -07, men gjort är gjort.

Att fiber ökar värdet är lite halvsanning, coaxial funkar oftast lika bra värdemässigt då den ger internet till skillnad från ADSL som ger packetloss och mardrömmar.

Det som är bra att tänka på är att om ni tror att ni nånsin kommer ha behov av fiber så är det smartare att slå till nu. Det blir bara dyrare att ansluta sig i efterhand.

Permalänk
Medlem

Hej.

Förstår davidgp:s tvekan. Har själv comhem via vanlig coax.
Har allting som erbjuds via fiber fastän på gammal coax. Tv, telefon och internet.
Tyvärr har ju coax:en begränsning i hastiget, jag har 500/50. Har testat detta med bredbandskollen och jag får verkligen ut det som comhem har lovat med en ping på 9 ms.
Jag inser att denna hastighet räcker för mig dom närmaste åren framöver då begränsningen här ligger på många andra ställen. Det är väldigt få servrar som kan skicka data med en sådan hastighet att min coax blir begränsande.
Jag hade också erbjudande om att lägga in fiber för drygt ett år sedan men valde att inte göra detta då det inte gav mig något extra. Möjligtvis kunde jag ha valt en annan leverantör och kanske spara någon/några hundralappar per månad. Räknar du med 1 sparad hundralapp per månad så hamnar vi på 190 månader vilket är nästan 16 år. För mig var det en dålig investering.

/loffis

Permalänk
Skrivet av deegan:

Lite av en svammelpost kanske, men jag hoppas budskapet går fram: Varför ska du INTE ansluta dig till fiber?

Nu tyckte jag din post var väldigt härlig men svaret på frågan är ganska simpel.
Det kostar pengar. Visst får man någonting för det men om det inte gör någon skillnad för personen i frågan så är 19 lakan lite häftigt.
19k för den ena är en utekväll medans 19k för den andra är en dröm att ha över.

Jag ångrar dock att jag inte var på päronen mer om att hoppa på fibertåget..
Mvh
ADSL 8 mbit/s

Permalänk
Medlem

Det blir dyrare senare. Du får mer för pengarna, och det kan bli billigare månadskostnad. Samtidigt är det ingen förlust att installera, det är en bra investering. Kapaciteten du har nu kanske är ok idag, men storlekar på hemsidor, programvara och filer ökar. Mer och mer erbjuds inte längre på skiva utan kräver nedladdning via p2p/moln. Streaming av 4K TV etc, kan bli standard de kommande tio åren etc.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Kan vi inte alla komma överens om att Coax är framtiden? Nej men seriöst, Docsis utvecklas ju hela tiden och man håller igång utvecklingen, men sanningen är att det enda man kan göra är bundla fler kanaler och göra nod-delning där det är överbelastat. Det där är ett ickeproblem när det gäller fiber. Och det är ju inte bara mängden megabit man kan få som spelar roll, det handlar minst lika mycket om infrastrukturen.

Man gör ju som man vill såklart, men jag påstår att gå från coax till fiber är en uppgradering.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Sen så är det lite svårt att förstå varför någon ens drog in coaxial -07, men gjort är gjort.

Enkelt - jag kunde inte få mer än 2mbit/s via ADSL och anslutningen till ComHem kostade 3 papp om jag grävde själv.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem

Såhär tänker jag om 4k-streaming. Det står i ex.vis Netflix krav att man behöver en anslutning på 25mbit/s eller mer för att köra deras 4k. Jag kan då med nuvarande abb köra 10 sådana strömmar samtidigt. Det lär inte hända med fyra pers i familjen...

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem

Låter som du har redan bestämt dig, problem solved.

Permalänk
Medlem

Inget behov idag kanske, men om 5+år så sitter du där å gruvar dig för att du inte drog in fibern med all ny teknik som kommit och fungerar halvtaskigt på din coax.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidgp:

@deegan: För att jag har ett alternativ som funkar och som har möjlighet att uppgraderas vidare ett tag till. (Inte ADSL, har dragen fet-coax från ComHem).

Vad har du för månadskostnad idag om du räknar in internet/TV/telefoni ??

Oftast är det rena priskriget med öppen fiber och på så sätt kan du få ner månadskostnaden rejält och på så sätt betalar sig inversteringen du lägger på att dra in fiber

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Kort svar: Ja.

Du kommer ångra dig om 10 år.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Medlem

Nej, sätt pengarna i aktier istället så lär du kunna dra in många fibrer för pengarna i framtiden och du kommer tjäna mer än eventuell värdeökning på huset eller eventuella priskrig på bredbandet. Skillnad om du satt med ADSL men koax ger dig hyfsade hastigheter idag och de lär öka i framtiden allt eftersom tekniken utvecklas.

Kanske får vi alla trådlöst fetband i framtiden och folk skrattar åt dårarna som drog in fibrer till ingen nytta. Såg en rolig annons häromdagen att om man hade satt pengarna i en fond istället för köpt den där VHS-bandspelaren på 1990-talet hade man haft ett par hundratusen kronor idag. Jag tror alltså det finns bättre investeringar man kan göra än att skaffa fiber till huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nej, sätt pengarna i aktier istället så lär du kunna dra in många fibrer för pengarna i framtiden och du kommer tjäna mer än eventuell värdeökning på huset eller eventuella priskrig på bredbandet. Skillnad om du satt med ADSL men koax ger dig hyfsade hastigheter idag och de lär öka i framtiden allt eftersom tekniken utvecklas.

Kanske får vi alla trådlöst fetband i framtiden och folk skrattar åt dårarna som drog in fibrer till ingen nytta. Såg en rolig annons häromdagen att om man hade satt pengarna i en fond istället för köpt den där VHS-bandspelaren på 1990-talet hade man haft ett par hundratusen kronor idag. Jag tror alltså det finns bättre investeringar man kan göra än att skaffa fiber till huset.

Eller i områden där alla drar in fiber utom ett hus, då kanske ingen vill köpa det där huset utan fiber. Kanske blir värdeminskning om man inte drar in fiber istället.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Medlem

Com Hem är ett bra alternativ som det står idag.

MEN.. att ha ett alternativ om de skulle få för sig att höja priserna ordentligt kan vara trevligt tycker jag.

Så om de har nån drajv med fiber just nu så kan det vara idé att slå till.

Annars kan du ju göra det senare.

Permalänk
Medlem

Du kanske kan vara med och förbereda (kanalisation eller vad det nu heter) för fiber. För det är väl grävkostnaden som är den stora biten skulle jag tro. Blir väl välldigt dyrt att gräva i efterhand. Själv skulle jag nog förbereda för fiber ivf.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Eller i områden där alla drar in fiber utom ett hus, då kanske ingen vill köpa det där huset utan fiber. Kanske blir värdeminskning om man inte drar in fiber istället.

Tror knappast det är en avgörande faktor för en husköpare. Och som tidigare sagt så har man mer än väl tjänat in eventuell värdeminskning på huset om man investerat pengarna på annat bra sätt så i värsta fall får man väl ta en liten del av vinsten man gjort och investera i den där fibern om 20 år. Då får man troligen mycket modernare teknik än grannarna och står ändå som en vinnare.

Permalänk
Medlem

Eftersom ni inte tänker flytta så är det nog lika bra att dra in fiber redan nu. Sen vet vi inte hur din ekonomi ser ut, för 20 000kr är rätt så mycket pengar för de flesta.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Avstängd

Finns argument för och emot, jag hade personligen valt fiber över comhem då ping blir bättre i spel (även om det handlar om 10-20 i skillnad så är det ändå något som är galet imo), möjligheten till gbit uppkoppling om jag i framtiden vill ha det (hade dock nöjt mig med typ 250/100), framförallt ser jag en minskad månadskostnad fiber vs comhem. Om vi nu säger att det inte är lönt att uppgradera för att ni inte ska sälja huset - tänk istället att om ni nu ska sitta i samma hus och betala 500kr i månaden i 25 år - så kan ni ju lika gärna punga ut 19kkr nu, få en månadskostnad på 400kr i månaden - och om 17 år eller vad någon nu nämnde - så blir det ju trots allt en besparing på hela perioden.
Sedan kan jag ju tillägga att telefoni borde utrotas via kopparkabel, vet inte vad det kostar hos comhem men päronen har telia och de betalar hutlösa summor varje månad - det skulle vara billigare med en mobil + hallon abbonemang.

Permalänk
Medlem

Det låter lite som att många tror att fiber kommer vara en permanent lösning, så lär det inte vara.

Hur länge dröjer det innan vi slipper dra fast skit till varje hus?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det låter lite som att många tror att fiber kommer vara en permanent lösning, så lär det inte vara.

Hur länge dröjer det innan vi slipper dra fast skit till varje hus?

Extremt länge. Samma röster höjdes redan för 10+ år sedan då 3G började bli populärt. Fiberlinor var "dåtiden" och 3G var "framtiden". Ursäkta, jag menade #framtiden.

När 4G skulle komma så fick vi höra att det redan var slut på diskussionen. Ingen normalt funtad människa skulle behöver mer än 100 mbit/s och speciellt eftersom vi så småningom skulle se upp till 600 mbit/s eller rentav mer så varför använda fiberlinor?

Idag vet vi hur idiotiskt det argumentet är. Samma sak kommer sägas om 5G. Fiber är den enda framtidssäkra tekniken på överskådlig sikt. Den visar också att det räcker inte bara med hastighet, man måste även titta på stabilitet och latens och där är den vida överlägsen allt annat. Plus att den kan skala upp bättre än någon annan teknik.

Till OT: som andra redan nämnt så höjer fiber värdet på bostaden med minst lika mycket som det kostar, ofta mer. Även om du inte ska sälja så kommer det hjälpa dig om du vill ta ut lån. Det i sig borde räcka som investering. Men sen råkar det finnas massvis med tekniska anledningar varför man ska täcka framtidsbehov på förhand. Du kanske kommer streama HDR 8K till familjen om 10 år? Kanske rentav om 7 år. Vem hade kunnat förutspå år 2008, när 720p var normen för HD, att Netflix skulle erbjuda 4K idag och att många skulle ha en TV som faktiskt fungerade till det?

2008 var bara 7 år sedan. 2022 är närmare än du tror. Dessutom, det handlar inte bara om att nå hastigheterna. Jag använde gigabitinternet hos en polare och saker som att ladda ner tunga filer blev oerhört mycket skönare, allt från spel på Steam till t.ex. drivrutiner på 300 mb som bara tog en sekund eller två. Det kanske låter oväsentligt men det är det inte. T.o.m. 100 mbit känns långsamt i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Hur är det med cable och internet i dag, jag minns "förr i tiden" var det lite liknande ADSL med att ping gick rätt så mycket upp om man laddade hem samtidigt, med ladda hem tänker jag i dag streama 4k etc, så min fråga är egentligen till dom som vet då jag själv är nyfiken, går ping upp om man streamar något som använder linan rätt så bra?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Hej

Som tidigare sagt så kör jag själv coax via comhem. Jag har 500/50 och får ut den hastigheten.
Ping enligt bredbandskollen är 9 ms vilket inte ligger långt efter en fiberanslutning.
Om jag skulle skulle streama 4 st 4k filmer så betyder det att jag använder ca 100/10 av min kapacitet dvs ca 20 %. Detta är fortfarande en låg användning av min möjliga bandbredd.
Alltså kommer min anslutning att med mycket stor sannolikhet räcka till för många år framöver.
När den kapaciteten tar slut så får jag fundera på vad som finns att tillgå då.
/loffis

Permalänk
Medlem

Tänk även på att om ni inte tar det nu kommer det garanterat kosta mycket mer om man ska göra det senare ensam istället för att dom kör hela områden samtidigt. Sen kanske dom inte ens vill eller kan dra in fiber senare.

Exempel: vi har en ekonomisk fiberförening, vårt tak var 17k. Senare kom en familj som ångrade och ville ha i alla fall när nätet var klart. Självkostnadspriset skulle då bli 98k. Dom ångrade sig en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidgp:

Såhär tänker jag om 4k-streaming. Det står i ex.vis Netflix krav att man behöver en anslutning på 25mbit/s eller mer för att köra deras 4k. Jag kan då med nuvarande abb köra 10 sådana strömmar samtidigt. Det lär inte hända med fyra pers i familjen...

Varför starta en tråd om du redan bestämt dig iförväg och ej lyssnar på tipsen ??

Att dra in fiber i huset är mycket billigare med ett grupperbjudande en att göra det själv senare och dom flesta ångrar sig i efterhand för då blir det aldeles för dyrt.

Säg 19K Vs 40-45K idag och tänk vad detta kommer kosta om 10 år i efterhand säg minst 90-100K och tänk om du är enda huset i området utan fiber snacka att du blir bortsållad om du skulle sälja och att dit hus är mindre värt.

Tror faktiskt att det inom 10-20 års tid är det bara fiber som finns kvar på det fasta nätet och det andra är skrotat och nerlagt precis som dagens kopparnät är idag och då står du där utan internet,tv och iptelefoni.

Tycker själv att Comhem enbart på deras internet är mycket dyrare.

Säg att du sparar in 200-300 kr i månaden om du använder alla tjänster ( bredband,tv och ip telefoni) och då tänker jag på 100 mbit internet ännu högre hastighet mer besparing.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.