Permalänk
Medlem

Project Nix by Zizzk - Vattenkylt mATX

Då var det dags att sätta igång bygget!

Jag heter Mattias och är 17 år. Jag har byggt lite datorer förr men aldrig med vattenkylning vilket har varit en "dröm" sedan länge tillbaka. Jag lanar mycket vilket har gjort mig irriterad på min 17 kilos atx dator. Jag kände att det var dags att upfylla drömmen och vattenkyla och för att underlätta mitt lanande köra mATX. Nu vid julen passade det perfekt att önska sig presentkort. Jag kommer att sätta in en 240mm radiator i toppen och en 120mm radiator vid sidan av chassit. Jag ska använda mjuk slang som också kommer ha en väldigt stor ytterdiameter. Kommer bli tufft i det lilla chassit men med tålamod så går det mesta.

_____________________________________________________
Edit: Som ni ser i loggen så har jag använt mig av en 3D-skrivare för att göra detaljer och reservdel då jag råkade borra sönder brickan jag har strömbrytaren i. Skulle ni också vara i behov av att 3D-skriva något till erat bygge så har jag ett UF företag där jag kan göra i princip vad som helst. Vår Facebook sida har ni HÄR.
_____________________________________________________
Det jag då köpt är följande:

Bitfenix Prodigy M, Vit + fönstersida
MSI Z170M MORTAR
EVGA GEFORCE 970 4GB ACX 2.0 (tillåter borttagning av kylare)
Intel i5 6600k skylake
Fractal Design Integra M 750W
HyperX Fury 2666MHz 16GB 4x4
Samsung 850-Series EVO 250GB
Corsair Air series SP120 Quiet edition 2-pack
EK-FC970 GTX ACX - Nickel
Slang, PrimoChill 19/13mm -Crystal Clear 3m
Reservoar, EK-XRES 140 Revo D5 PWM med pump
EK-ACF Fitting 13/19mm - Black
EK-AF Angled 90° G1/4 Black
EK-CoolStream SE 120 (Slim Single)
EK-CoolStream SE 240 (Slim Dual)
LED 3mm TWIN ULTRA WHITE
_____________________________________________________

_________________________________________________________________

__________________________________________________________________
Har installerat och testat så allting fungerar.

__________________________________________________________________

Jag har då tänkt att vitlackera de två kylare som sitter på moderkortet runt processorn, har inte besämt mig om jag ska lacka kylaren med "MSI" på också. Jag är även lite sugen på att vitlackera kylarna till minnena men har inte bestämt mig än. Ni som läser detta får gärna komma med tips och idéer

De två kylarna runt processorn

__________________________________________________________________

bättre beskrivning
Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk

Spännande! Har samma chassi, och det är inte särskilt stort inuti. Hur tänkte du sätta radiatorer, pump samt reservoar?

Permalänk
Medlem

@I_KILL_HORSES: Tänkte ha resorvaren i botten ståendes till höger och ska försöka få in radiatorn i toppen med fläktar, får se hur tight det blir. Ska ta lite mått snart

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

mini update

Något sånthär hade jag tänkt att det ska se ut (swagphotoshop)

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

120mm radiator

Har nu bestämt mig för att utöka med en till radiator. Har läst att ska man överklocka så ska man helst ha mer än 1 240radiator om man kyler gpu och cpu. Den får antingen sitta i botten av chassit eller på sidan. Har sätt att vissa satt radiatorn på utsidan av chassit men vet inte riktigt om jag är ett fan av det. Då jag önskat mig presentkort i julklapp så kan jag inte beställa förän julafton. God Jul på er

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk

Jag antar att du inte har några 3,5tums hårddiskar?

Permalänk
Medlem

SSD

@I_KILL_HORSES: Svar nej. Blir det plats för det när jag är klar så kan jag slinka in en men annars blir det SSD. För lagring så har jag en 500gb 2,5" HDD som satt i morsans laptop.

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

VATTENKYLNING

Här kommer en uppdatering över vad jag beställt. Allt är nu inköpt. Gjorde lite ändringar och valde en till radiator som är 120mm som kommer att sitta på sidan just för att jag har läst att 240radiator inte riktigt räcker till.

Här är en lista på allt.

EK-FC970 GTX ACX - Nickel
Slang, PrimoChill 19/13mm -Crystal Clear 3m
Reservoar, EK-XRES 140 Revo D5 PWM med pump
EK-ACF Fitting 13/19mm - Black
EK-AF Angled 90° G1/4 Black
EK-CoolStream SE 120 (Slim Single)
EK-CoolStream SE 240 (Slim Dual)
LED 3mm TWIN ULTRA WHITE

TAGGA stay tuned. Allt kommer runt nyår. Under tiden kanske det blir lite lackerande av kylare.

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

Intressant bygge det här! kommer följas
Inte för att vara "den" personen men det finns redan ett bygge som heter Project Arctic på SweC
Vart lite förvirrad med titeln men det gör nog inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av August L:

Inte för att vara "den" personen men det finns redan ett bygge som heter Project Arctic på SweC

Ja jag tror nog jag också hört om det här projektet Arctic
http://www.sweclockers.com/galleri/12866-arctic-by-auxilium

Permalänk
Medlem

@Hiraeth: Oj det hade jag ingen aning om hehe. Ville ha ett namn och det lät bra? Annat förslag?:)

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

Vätska

Vilken färg tycker ni jag ska ha på vätskan? Var inställd på vit men såg där hur jäkla snyggt det var med ljusblå. Vad tycker ni? Fittings är svarta.

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

Vad får du för intryck av mobot?

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Vad får du för intryck av mobot?

@Nizr
Hur menar du?:)

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizzk:

@Lucas G: Oj det hade jag ingen aning om hehe. Ville ha ett namn och det lät bra? Annat förslag?:)

Ta Arctic om du vill ha det. Vad spelar projektnamnet för roll? Det är ju inte som att folk har copyright på sina projektnamn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Lackering

Imorgon blir det lackering av fläktbladen och möjligtvis kylarna till moderkortet har inte riktigt bestämt hur jag vill ha det. Hursom helst så kommer bilder på det upp i morgon med resultat. Ska till mekonomen kl 10 och köpa färg.

Här kommer en bild på "fotostudion".

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizzk:

@Nizr
Hur menar du?:)

Kvalitet, plastigt?

Skrivet av Marticus:

Ta Arctic om du vill ha det. Vad spelar projektnamnet för roll? Det är ju inte som att folk har copyright på sina projektnamn.

Skickades från m.sweclockers.com

Är beredd att hålla med. Det är väl klart att det är lättare att hitta just ditt bygge med eget namn, men vill du ha Arctic för att det återspeglar något så skall du gå på det
Men nu verkar du iofs bytt redan

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Är beredd att hålla med. Det är väl klart att det är lättare att hitta just ditt bygge med eget namn, men vill du ha Arctic för att det återspeglar något så skall du gå på det
Men nu verkar du iofs bytt redan

Mjo. När jag valde namnet visste jag inte att det redan fanns en som hette det och jag tyckte att det lät bra och speglade mitt bygge då allt är typ är vitt. Får se hur det blir, jag kanske byter. Valde Nix som betyder snö på latin haha. Annars kanske Snow White. Men byter namn lite senare, ska liksom inte ställa ut den eller något sånt.

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Vad får du för intryck av mobot?

Mobot känns robust och bra. Det ser bra ut också med den borstade metallen som kylare.

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

@Zizzk: måste säga att jag gillar Nix ändå

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

@Zizzk: måste säga att jag gillar Nix ändå

betyder snö på latin hehe

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

Lackering

Då har jag köpt lite färg och påbörjat lackeringen. Fick en idé när jag såg att nätagget hade en snöflinga "ingraverad". Jag tänkte att jag skulle lacka den vit men det blev inte så bra som jag hade tänkt mig, vet inte om jag ska ta bort det nu eller inte. Det är snyggt på avstånd haha. "Gör om gör rätt" kanske. Tips för lackeringen av flingan?

Och här provade jag lacka fläkten. Nästa gång ska jag inte använda plastidip till fläktbladen, svårt för färgen att fästa.

Dold text
Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

Försök #2

Då har jag tagit bort tidigare målning på snöflingan och försökt igen med en annan variant, får se om det blir lika dåligt eller om det är något att ha. Förövrigt så tycker jag fläktarna blev ganska bra.

Det jag har kvar att köpa för att den ska kunna bli "fullbordad" är led slingor och sleevade kablar. Jag tror jag ska beställa färdiga sleevade extensions och kanske försöka få någon slags rabatt någonstans, vi få la se. Jag har funderat och tror jag ska köpa RGB slinga då mestadels i chassit är vitt och när jag använder de olika färgerna från slingan så reflekteras det av ledslingan så allt ser "grönt" ut tillexempel. Jag tänker att det kanske är bäst att beställa detta när allt annat är klart så jag ser vad som kommer få plats och inte.

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

Fläktarna ser bra ut, kul att du inte nöjer dig med första resultatet utan "gör om, gör rätt"!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Flinga

Skrivet av Nizr:

Fläktarna ser bra ut, kul att du inte nöjer dig med första resultatet utan "gör om, gör rätt"!

@Nizr

Tack! Det såg som sagt inge bra ut på nära håll. Blir det nya försöket inge bra så struntar jag nog i det.

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

Radiator + fittings

Då har radiatorerna och fittings kommit. Klurar lite nu på vilka fläktar jag ska ha var osv. Hinner nog få allt innan nyår, utom slang och resorvar+pump. Nån jäkel beställde den precis innan jag gjorde det, den fanns i lager när jag tryckte beställ

Snöflingan blev sämre vid andra försöket men efter att jag sett hur bra det kan bli så ger jag inte upp. Ska iväg imorgon och köpa nagellack för att få ett bättre resultat på flingan, skiter det sig också så låter jag det vara haha..

Imorgon ska även destilerat vatten köpas så jag kan försöka få ur eventuellt skräp i radiatorerna. Förövrigt är jag väldigt nöjd med tjockleken på radiatorerna. "Slim" varianterna kändes som det optimala för detta "lilla bygge".

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

Update

Jag har nu lyckats med snöflingan så att jag är nöjd med den. Struntade i nagellackidén och köpte istället speciella pennor som man kunde måla med och det blev bra, blir kul att se sen när allt är klart.

Jag har nu monterat cpu-blocket samt provat mina dioder till dem. Jag har även lyckats få ur lite smuts ur radiatorerna med destilerat vatten så tills nästa gång kan jag få in det mesta i chassit.

Här är lite fler bilder för de intresserade

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

Moderkort i chassi

Nu är moderkortet installerat i datorn med vattenblock på. Jag har även skruvat dit 120mm radiatorn. Skulle vela sätta dit 240mm radiatorn men behöver få hem sleeving så jag kan sleeva kablarna till PW och osv vilket kommer vara väldigt tight att sätta dit med en radiator ivägen. När skolan börjar igen så ska jag försöka gravera plexi som kommer lysas upp av leds precis som cpublocket och detta kommer att sitta över sidan på nätagget som pekar mot öppningen. Funderar även på att göra någon slags "bur" som man kan gömma kablar i över nätagget, men vi får se.

Känns bra att få in lite grejer i chassit än att det bara står tomt, känns som jag aldrig kommer någon vart då. På måndag eller tisdag så får jag vattenblocket för gpu och vit sleeving som jag ska sleeva alla små kablar med (sata, fläkt och led). Resterande kablar blir nog färdigsleevade extensions. Har lagt ner mycket pengar på detta bygget och hoppas på att kunna jobba tillsammans med ett företag som erbjuder sleeving och kanske tom led slingor så jag avvaktar lite innan jag köper in det.

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

Börjar likna något!

Halloj! Nu har ganska mycket gjort sen senast. Har varit tvungen på att vänta på flera paket innan jag kunde fortsätta och montera in komponenter i chassit. Jag har gjort några förändringar som underlättar mitt bygge men tar mer tid. Jag kommer skriva texter till bilderna nedan så ni förstår bättre.

Jag har även fått en liten "sponsor" om man kan säga så. Har beställt custom extensions av modGuru och fick ungefär 30% rabatt som jag är glad över eftersom jag lagt så mycket pengar redan. Får hem dem nästa vecka så blir bilder då. https://modguru.net/

Vattenblocket till grafikkortet kom

Plockade ur originalkylaren

Eftersom att jag har reverse mATX chassi så vill jag att texterna ska vara åt rätt håll så jag skruvade ur "intake outtake" brickan och skulle sätta den åt andra hållet och fick en idé

Jag tänkte att det kunde vara snyggt att fylla i graveringen med vit färg och jag blev förvånadsvärt nöjd

När jag ändå var i farten att fylla i graveringen så fick jag ytterligare en idé.

Efter jag monterat blocket så satte jag igång och började sleeva kablarna till fläktarna.

Jag har beslutat att strunta i panelen med usb audio och PWknapp och istället använda den panelen som är helt clean. Jag ska alltså ha plexiglas panel på ena sidan och vanlig slät på andra sidan. jag har beställt en strömbrytare som jag ska fästa antingen på toppen utav datorn eller på den släta panelen. Eftersom att radiatorn sitter ivägen för där man kopplar in strömbrytaren så har jag för att snabba på mitt bygge dragit ur kontakten ur kortet som satt på den gamla panelen och kopplat in. Jag har klippt ut en bit av kortet som jag ska använda som "station" eller vad man ska säga. PWkablar kopplade i moderkortet som går sedan går att koppla i kortet som jag kommer löda fast strömbrytaren i. Jag har inte fått hem strömbrytaren en men ville fortsätta bygga så jag valde att göra såhär då. Förlåt om det låter lite luddigt, svårt att förklara

Här provar jag dioderna. Tyvärr så funkade inte en av dioderna jag hade satt i grafikkortet så jag har beställt nya nu men lånade en diod från processorn för att se hur det såg ut.

Tyckte ifyllnaden blev väldigt lyckad.

Jag har fått hem resorvaren och ska nu försöka lista ur hur allting ska sitta för att vara snyggt och smidigt. Ska även sleeva kablarna till pumpen.

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Skrivet av Zizzk:

Jag har även lyckats få ur lite smuts ur radiatorerna med destilerat vatten så tills nästa gång kan jag få in det mesta i chassit.

http://i.imgur.com/k8DHydA.jpg

Var allt det i en ny EK-radiator?! Måste säga att det känns rätt nonchalant att levererar dom fulla med skit...