Permalänk
Medlem

Ny dator 6-7k

Hej,

Eftersom min nuvarande dator har börjat bråka vill jag köpa en ny. För att få ner priset tänkte jag försöka ge mig på att bygga en själv. Har ingen erfarenhet av detta och skulle därför uppskatta lite hjälp med val och kontroll av komponenterna.
Hade en tanke om att hålla mig under 6000 kr, men insåg rätt snabbt att det skulle bli svårt, så kan tänka mig att gå upp till 6500-7000 kr.

Har efter lite efterforskning kommit fram till följande:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8957186/2015-12-28

Spelar en del Guild Wars 2 och Diablo III, men har inget behov av nån ultra grafik, bara det flyter bra.

Tack på förhand

Permalänk

@Maurax: Jag tycker det ser ut som ett prisvärt bygge med din tighta budget.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@Maurax: Jag tycker det ser ut som ett prisvärt bygge med din tighta budget.

Tack, tror du det räcker med 430W PSU eller borde jag leta upp något starkare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kräma in den här ist: https://www.komplett.se/product/847396/datorutrustning/grafik...

Sen på nätagget hade du kanske kunnat lagt till en 100 och fått ett sånt här: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/166592-xfx_55...

Btw, köp i5:an hos NetOnNet eller Komplett så sparar du ihop 2 rediga jävla hundralappar!

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Skrivet av ScaniaTuktarN:

Kräma in den här ist: https://www.komplett.se/product/847396/datorutrustning/grafik...

Sen på nätagget hade du kanske kunnat lagt till en 100 och fått ett sånt här: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/166592-xfx_55...

Skrivet av Maurax:

Tack, tror du det räcker med 430W PSU eller borde jag leta upp något starkare?

Ett R9 380 för det priset är en bra deal, och kommer prestera bättre än et GTX 950. Byter du till ett R9 380 skulle jag rekommendera ett nätagg på 500W. Det nätagg @ScaniaTuktarN länkar till ovan är mycket bra för priset. Om det skulle vara svårt att få tag på skulle ett par alternativ vara http://www.inet.se/produkt/6909983/fractal-design-integra-m-5... elle http://www.inet.se/produkt/6911392/corsair-cx500m-500w#/specs

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Okej, ska kolla runt på lite olika sidor och se om jag kan pressa ner priset, men tack för hjälpen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maurax:

Okej, ska kolla runt på lite olika sidor och se om jag kan pressa ner priset, men tack för hjälpen!

Du sparar ju ca 50 spänn om du gör som jag sa xP Köp iaf 380 grafikkortet jag länkade dig nueeeeeeeee! Den kommer piska 950 kortet ;D

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

Gjorde som du sa, tack för hjälpen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maurax:

Gjorde som du sa, tack för hjälpen

Grymt mannen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stram budget, jag skulle nog gå upp till ett Gtx 960 istället: t.ex. detta för 1999kr:

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Stram budget, jag skulle nog gå upp till ett Gtx 960 istället: t.ex. detta för 1999kr:

Att gå från 380 till 960 är ju en nedgradering?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeagan:

Skrivet av vrmlnd:

TS, lyssna inte på ''zeagan'', jag tror han trollar. Hoppas verkligen du beställt/beställer 380 kortet..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

TS, lyssna inte på ''zeagan'', jag tror han trollar. Hoppas verkligen du beställt/beställer 380 kortet..

Ja, det blev 380. Googlade lite och kom fram till att det ändå skiljde en del till 380s fördel.

Permalänk
Avstängd

@Maurax:

Klarar denna datorn av CSGO?*

Permalänk
Medlem

Har inte fått hem delarna än, så jag e nog inte rätt person att fråga, men googlade lite och det ser ut som att den nog klarar det rätt bra

Permalänk
Skrivet av w00z:

@Maurax:

Lite "luddig" fråga då de flesta datorer klara av CS:GO. Det blir snarare en fråga om upplösning, inställningar och FPS.
En liten snabb googling tyder på att denna dator åtminstone borde klara 1920x1080 på "High" med ca 150-250 FPS.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av w00z:

@Maurax:

Min polare byggde en dator igår (i5 4460+XFX kortet som jag länkade) och han pumpar runt 250 FPS i 1080p, jag vet inte vad det var för grafikinställningar men tror han kör maxat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vrmlnd:

Jag kommer inte närmare kommentera på er intelligens, men jag pratar givetvis om Inköpslistan.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeagan:

Jag kommer inte närmare kommentera på er intelligens, men jag pratar givetvis om Inköpslistan.

Torka bort tårarna!

Visa signatur