Vad vet vi om Argon 7450A och Argon 7460A?

Permalänk

Vad vet vi om Argon 7450A och Argon 7460A?

Hej,

Jag är på jakt efter ett par datorhögtalare. När jag kikade på Hi-Fi Klubbens mellandagsrea så såg jag högtalarna Argon 7450A och 7460A. De är nedsatta till 1398 kr respektive 1698 kr paret. Enligt dem ca 50% rabatt. Kollar man på prisjakt verkar det stämma på ett ungefär.

Eftersom jag har känt att det dragit iväg så fort i pris när jag kollat på ljud så tänker jag att det här kan vara ett bra alternativ att komma undan billigt.

Så nu vill jag gärna ha hjälp, är dessa värda att köpa? Och kommer 7450 räcka eller ska jag gå upp till 7460? (De kommer stå i ett mellanstort sovrum).

Tack!

Permalänk

Läser man omdömen så har de fått mycket bra kritik på ljudet men vissa verkar ha problem med den automatiska standby-funktionen.
Hoppas det bara sker på ett fåtal.
Så vad tror ni?
Jag uppskattar verkligen hjälp.

Permalänk
Medlem

Jag slog till på ett par 7450A för att byta ut mina Logitech X-530 som rotades fram på vinden efter att mina Logitech Z-5500 hamnade hos TVn istället för datorn. X-530 låter som skit, så de behöver vi ju inte ens jämföra med

Jag är nog rätt så nöjd med mina. Verkar vara en hel del kräm i dom. Har inte hunnit spela så högt än. Enda jag saknar från mina Z-5500 skulle vara basen, så det blir nog en subwoofer förr eller senare också. (Rätt så självklart att högtalare av denna storlek inte kan prestera så djup bas).

Är inte speciellt insatt i högtalare och har inte så mycket att jämföra med tyvärr, men jag tycker det känns som att det är mycket högtalare för 1400 spänn iaf.

Har ej haft några problem med standby-funktionen, men har bara haft dom i 2 dagar ocskå.

Edit: tror inte det är några problem att fylla ett mellanstort sovrum med ljud med något av högtalarparen

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

Det är bara på den svenska sidan som kritiken om standby-funktionen finns och det gäller endast 7460A så förhoppningsvis är det inget vanligt problem.

Svenska
7450A
7460A

Danska
7450A
7460A

Norska
7450A
7460A

Jag kan inte bestämma mig om jag ska välja 7450A eller 7460A...
7450 är mer lättplacerade på skrivbordet men med 7460 kanske jag slipper köpa till en subwoofer.

Är det någon mer som har erfarenheter?

@katanaa Behövde du betala någon frakt och fick du köpa till alla ljudkablar?

Permalänk
Medlem

@NybbTronio:
Jag köpte i butik så ingen frakt för min del. Kabel mellan högtalarna köpte jag den billigaste de hade, 2 meter för 100 spänn, och några banankontakter på det. Men hade nog lika gärna kunnat köpa någon billig kabel på clas ohlsson för en billigare peng utan att det påverkat ljudet något.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Funderade på det några timmar innan jag slog till just pga problemen folk skrev om i kommentarerna på Hifiklubben. Men det borde gå på garanti om det skiter sig.
Ska köpa högtalarkabel och banankontakter på Biltema om någon dag, då borde även högtalarna komma (tycker jag)

Permalänk

@katanaa Visst är det USB-kabel man ska använda mellan datorn och högtalarna om man inte har något annat än moderkortets inbyggda grejer, på så vis använder förstärkaren sin egen DAC?

@m4gnify Jomen precis, om sådana problem uppstår ska det ju gå på garanti. Det är nog bara att slå till. Vilken modell köpte du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Funderade på det några timmar innan jag slog till just pga problemen folk skrev om i kommentarerna på Hifiklubben. Men det borde gå på garanti om det skiter sig.
Ska köpa högtalarkabel och banankontakter på Biltema om någon dag, då borde även högtalarna komma (tycker jag)

jag beställde banankontakter här http://www.ebay.com/itm/130939465815
20kr ink frakt för 4st

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

@katanaa Visst är det USB-kabel man ska använda mellan datorn och högtalarna om man inte har något annat än moderkortets inbyggda grejer, på så vis använder förstärkaren sin egen DAC?

@m4gnify Jomen precis, om sådana problem uppstår ska det ju gå på garanti. Det är nog bara att slå till. Vilken modell köpte du?

Körde på 7460A'n

Skrivet av kaya:

jag beställde banankontakter här http://www.ebay.com/itm/130939465815
20kr ink frakt för 4st

Precis så brukar jag också göra med smågrejer som kontakter och kablage, men vill inte vänta i 20 dagar om jag skulle råka få högtalarna om någon dag bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NybbTronio:

Det är bara på den svenska sidan som kritiken om standby-funktionen finns och det gäller endast 7460A så förhoppningsvis är det inget vanligt problem.

Svenska
7450A
7460A

Danska
7450A
7460A

Norska
7450A
7460A

Jag kan inte bestämma mig om jag ska välja 7450A eller 7460A...
7450 är mer lättplacerade på skrivbordet men med 7460 kanske jag slipper köpa till en subwoofer.

Är det någon mer som har erfarenheter?

@katanaa Behövde du betala någon frakt och fick du köpa till alla ljudkablar?

Storleksmässigt skiljer det faktiskt inte så mycket.

http://www.tweak.dk/review/Argon_Audio_7460A_Aktive_kompakt_h...

Skrivet av m4gnify:

Körde på 7460A'n
Precis så brukar jag också göra med smågrejer som kontakter och kablage, men vill inte vänta i 20 dagar om jag skulle råka få högtalarna om någon dag bara.

Det går ju även bra att skruva fast dom i väntan på banankontakten så det är ju inget som man måste ha.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Det går ju även bra att skruva fast dom i väntan på banankontakten så det är ju inget som man måste ha.

Ah, trodde man var tvungen att ha kontakter. Det här blir mina första "riktiga" högtalare

Permalänk
Medlem

@NybbTronio: Exakt. Dock fann jag att jag även fick ut aningen bättre ljud genom USB än när jag pluggade in dom i mitt gamla "Creative Labs X-Fi Platinum Fatal1ty Champion Series" (skriver hela namnet enbart för att det är så löjligt långt ). Men måste nog provlyssna lite mer samt låta högtalarna rulla ett par timmar innan jag bestämmer mig för vad som låter bäst.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Ah, trodde man var tvungen att ha kontakter. Det här blir mina första "riktiga" högtalare

Nää det går bra att skruva fast dom, banankontakter har man mest för att det är enklare att flytta högtalarna vid städning och liknande.
Ljudmässigt tjänar du inget på att ha en banankontakt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av katanaa:

@NybbTronio: Exakt. Dock fann jag att jag även fick ut aningen bättre ljud genom USB än när jag pluggade in dom i mitt gamla "Creative Labs X-Fi Platinum Fatal1ty Champion Series" (skriver hela namnet enbart för att det är så löjligt långt ). Men måste nog provlyssna lite mer samt låta högtalarna rulla ett par timmar innan jag bestämmer mig för vad som låter bäst.

Jaha, då måste högtalaren ha rätt bra inbyggd dac.

Permalänk
Medlem

Har 7460A och är supernöjd med ljudet, kör dem via en Asus Xonar Essence One.

Detta är dock mitt andra par då de första flippade ur och slog av/på konstant med den där autofunktionen, detta hände som tur var en månad innan garantin gick ut.

Lite annoying är det att inte kunna lyssna på väldigt låg volym, då slår de av.

Permalänk
Medlem

Ska du ha dem i ett sovrum så rekommenderar jag någon form av fjärrstyrning, såvida du inte har dem alldeles ovanför skallen eller inom väldigt bekvämt armavstånd.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av Fuusko:

Har 7460A och är supernöjd med ljudet, kör dem via en Asus Xonar Essence One.

Detta är dock mitt andra par då de första flippade ur och slog av/på konstant med den där autofunktionen, detta hände som tur var en månad innan garantin gick ut.

Lite annoying är det att inte kunna lyssna på väldigt låg volym, då slår de av.

Dem verkar jäkligt bra bortsett från den där funktionen.

Hur låter de om du inte använder din externa dac utan låter förstärkaren på högtalaren ta hand om det?

Permalänk
Skrivet av backspace:

Ska du ha dem i ett sovrum så rekommenderar jag någon form av fjärrstyrning, såvida du inte har dem alldeles ovanför skallen eller inom väldigt bekvämt armavstånd.

Tänker du på att man vill stänga av dem eller hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Dem verkar jäkligt bra bortsett från den där funktionen.

Hur låter de om du inte använder din externa dac utan låter förstärkaren på högtalaren ta hand om det?

Vet inte, aldrig kört dem utan DAC:n.

Önskar att det fanns nått mod man kunde göra för att få bort den där av/på funktionen ^^

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fuusko:

Vet inte, aldrig kört dem utan DAC:n.

Önskar att det fanns nått mod man kunde göra för att få bort den där av/på funktionen ^^

En ren spekulation är att den är kopplad så att den går via ett ben på en ic och att det troligen inte är så svårt att modda det om man plockar hem databladen på förstärkarblocket så man vet vilket ben det är och är lite händig med lödkolven. det brukar finnas ett stand by ben (13) typ denna krets >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@NybbTronio: Jag tänker på att man (jag) kan vilja höja och sänka volymen på ett smidigt sätt utan att behöva plocka fram enheten som förser med ljud.

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Argons högtalare brukar vara väldigt prisvärda. Jag har själv ett par 6340A som jag köpte när jag pluggade för ett gäng år sedan, och jag har inget att klaga på bortsett från de måste ha en viss volym för att gå ur standby-läget vilket kan vara lite irriterande.

Permalänk
Medlem

Har standbyproblem som många andra på mina
Det är bara när man vill spela väldigt väldigt lågt det blir ett problem
Ljudmässigt tycker jag de är helt ok som datorhögtalare
Du behöver inte gå upp i storlek för att fylla rummet med ljud. Det är mer om du vill ha aningen djupare bas den större är att föredra
För det priset borde du inte bli missnöjd

Permalänk

Så då menar du att jag lika gärna kan köpa de större ur platssynpunkt?

Permalänk
Skrivet av backspace:

@NybbTronio: Jag tänker på att man (jag) kan vilja höja och sänka volymen på ett smidigt sätt utan att behöva plocka fram enheten som förser med ljud.

Det där har jag inte riktigt förstått, kan jag inte lika gärna höja volymen i Windows/på tangentbordet? Eller ändras ljudkvaliteten på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av katanaa:

"Creative Labs X-Fi Platinum Fatal1ty Champion Series" (skriver hela namnet enbart för att det är så löjligt långt ). Men

Det ska väl vara med ett Sound Blaster någonstans i namnet också
'Creative Labs Sound Blaster X-Fi Platinum Fatal1ty Champion Series'

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NybbTronio:

Det där har jag inte riktigt förstått, kan jag inte lika gärna höja volymen i Windows/på tangentbordet? Eller ändras ljudkvaliteten på något sätt?

Ljudkvaliten försämras när du börjar bitreducera men det är en liten förändring och du måste oftast minska nivån med minst 40 dB för att det ska börja påverka, problemet finns men det är inte stort om du inte jagar maximal ljudkvalitet, däremot kan det vara bra att ha nått fysiskt reglage om datorn får fnatt, tex så är det inte roligt om den kraschar o sänder ut ljud med maximal styrka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett par 7460A som jag är riktigt nöjd med. Jag tyckte de var värda sitt fullpris på ~3300:-, så 1700:- som de kostar nu skulle jag säga är ett rent kap.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Kunde inte motstå så jag lade en order här i helgen. Fick hem dem idag och... döda....

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

@NybbTronio: Självklart kan du ju det, men i ditt fall förutsätter det ju att du är inloggad i Windows (eller annat mostvarande OS) så fort som du vill reglera volymen.
Jag har helt enkelt ett litet annat upplägg hos mig.

Men ja, jag är lite sugen på ett par 7460A själv, men inte till sovrummet.

Visa signatur