Reality Pump: "Allt över 30 FPS spelar ingen roll för spelupplevelsen"

Permalänk
Medlem

Älskar att han i sann gamer-anda passar på att ljuga om hur jävla bra hans egna inte särskilt speciella hårdvara hanterar spel. 10/10.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Han trollar ju uppenbarligen! Varför ens göra en nyhet av det?
Till och med 60Hz är för lite (har dock inte testat med free/g sync)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

30fps, uppskalat till 1080p och utvecklarna påstår gång på gång att det är för känslan.
Om sanningen ska fram så är det för att konsolerna har fast hårdvara som inte klarar mera.

Konsoler med fast hårdvara kommer dö ut när steam-machine slår igenom och folk kan uppdatera sina "konsoler" efter behov när fps'en börjar dala och hårdvaran inte orkar med längre.

Du verkar missa helt varför konsoller säljer. Steam-Machines är bara överhypade HTPCs som dessutom kostar mer än de smakar. De konkurrerar inte ens mot konsoller eftersom konsollerna kostar 1/3 av priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

24FPS ser jättebra ut på film...

Det gör det inte imo! Fullkomligt ofattbart att denna standard lever kvar i filmvärlden. Visst, filmkameror kompenserar det hela till viss del genom motion blur men vissa sekvenser som panoreringar ser ändå ut som skit i 24fps. Istället satsas det på 3D som bara försämrar bildkvalitén ytterligare. Helt ofattbart är det!

Permalänk
Medlem

Det värsta är väl att den stora massan (mycket konsolspelare gissar jag) som blir matad med att 30fps räcker verkligen tror på det...

@qstoffe:
Har aldrig fattat detta med 3D, var mest en "kul grej" i början.
Bildkvalitén blir otroligt lidande.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av qstoffe:

Det gör det inte imo! Fullkomligt ofattbart att denna standard lever kvar i filmvärlden. Visst, filmkameror kompenserar det hela till viss del genom motion blur men vissa sekvenser som panoreringar ser ändå ut som skit i 24fps. Istället satsas det på 3D som bara försämrar bildkvalitén ytterligare. Helt ofattbart är det!

Ja, den punkten kan jag verkligen hålla med om.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Märkliga uttalanden att 30fps är tillräckligt, nja i vissa spel kanske typ i FSX och liknade långsamma spel är det väl OK, men i snabba action spel vill man gärna och helst ha 60+fps och 120/144hz skärm osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Entusiast

Så klart att de skyller ifrån sig. Utvecklarna bakom Raven's Cry är ett gäng klåpare av rang. Spelet hamnade för övrigt högt upp på Jim Sterlings lista över årets sämsta spel.

https://www.youtube.com/watch?v=8nd6I9W_z6Y

Här är första versionen för den som vill se hur katastrofalt värdelöst spelet faktiskt är:

https://www.youtube.com/watch?v=B9PBoS790kQ

Här är den uppdaterade versionen för de kunde inte bara laga spelet utan de var tvungna att släppa det igen för att försöka komma undan all kritik.

https://www.youtube.com/watch?v=8S3-ZcxULXM

Spelet är i grunden trasig skit. Det kommer aldrig bli ett bra spel och tillgången på gratis hårdvara är rent skitsnack från utvecklarnas sida. De gör allt för att skylla ifrån sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Självklart blir upplevelsen bättre om man spelar i mer än 30FPS. Tycker i alla fall att spelutvecklare borde vara medvetna om detta men tydligen var det för mycket begärt. En mer följsam bild är ju alltid att föredra.

Visst, nu är detta en mindre utvecklare som inte har resurserna att optimera spelet som de större utvecklarna (och även de misslyckas ju titt om tätt). Som konsekvens skalar deras spel inte speciellt bra med bättre hårdvara så jag kan köpa att man får nöja sig med 30FPS av denna anledning. Men då vore det kanske trevligt om utvecklarna kunde ha rent mjöl i påsen och bara säga som det är istället för att slänga ur sig skitsnack som att allt över 30FPS inte gör något för upplevelsen i alla fall.

Tror ytterst få PC spelare håller med om detta. Känns bara som ett dåligt försök att avsäga sig allt ansvar tycker ju jag. T.om. ett spel som Hearthstone är ju trevligare att spela med högre FPS så jag tror att detta gäller för deras spel också. Till vissa spel kanske det är mer viktigt än andra, ja. Men det ger alltid en trevligare upplevelse med högre FPS så fort något ska röra sig på skärmen. Alltid.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

nu har någon skitit i det blå skåpet

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Struntprat, jag får ont i huvudet om fps går under ~45 fps.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Testa att spela Dead Space (1) på Windows med 30 FPS sync och berätta för mig att det är en behaglig upplevelse.

Skrivet av Garderoben:

cs:go 30 fps!

fps_max 30 snarast!

Permalänk
Avstängd

Påstår en utvecklar en sån sak så vet man att man inte ska ha nått att göra med dom, dom vet uppenbarligen inte vad dom snackar om.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Jävligt bra länk som är postad här tidigare på forumet om shutter speed vs fps.

Frame rate vs shutter speed

Som sagt film inspelad i 24fps ser fruktansvärt suddig ut vid snabba panoreringar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qstoffe:

Som sagt film inspelad i 24fps ser fruktansvärt suddig ut vid snabba panoreringar.

Det blir inte väldigt mycket tydligare i högre fps vid snabba panoreringar heller, du hinner i alla fall inte att se vad som susar förbi tydligt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

smaken är som baken,

ena sidan vill har ok grafik och 144hz
och andra vill ha grym grafik och klarar sig med 60fps

30fps känns helt klart segare och inte lika responsivt som 60fps men över 60fps så är skillnaderna så minimala att det mesta över snarare är lyx en till någon nytta. är nog inte många som skulle kunna gissa sig till vad det är för fps om man skulle köra ett "blind test"
med olika fps mellan 100-160 fps. det är lite som min gamla mormor som hävda att hon kunde känna strålning från mobiler, att tro och veta är skilda saker.

nästa köp blir helt klart en 60fps 4k skärm, 1440p och 144hz är överskattat

och 60fps "guldstandarden" är helt rätt kolla på hur många 60fps skärmar och hur många skärmar över 60fps som säljs så går det ganska snabbt att räkna ut att majoriteten nte har en dator som pallar mer en 60fps och förmidligen även sitter på en äldre skärm som varit med dett tag.

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem

Tur att de inte är en betydande röst i spelvärlden annars hade man blivit lite mer mörkrädd. Har ett av årets bästa spel i min backlog - Bloodborne - som jag max kan sitta med i en timme innan jag stänger av. Där förgyller inte exakt 30fps ( samt hemska, hemska framedrops) min spelupplevelse direkt. Synd att det inte kommer till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Och innan någon kommer med "om konsolerna var starkare så skulle man kunna ha både och" så är svaret nej. Du kan ha världens kraftigaste dator, och utvecklare skulle fortfarande kunna välja att göra mycket bättre grafik, men med 30 fps istället för 60 fps.

Ja, så är det ju. Vad många inte verkar förstå är att 30 fps är ett medvetet designval i första hand och inte något de gör för att de är tvungna pga dålig hårdvara.

Eftersom alla konsoler har samma hårdvara väljer ju utvecklare det som passar för den största gruppen av spelare, och de föredrar effekter före upplösning och upplösning före uppdateringsfrekvens. Det är inte så konstigt om den insikten även kommer PC-utvecklare till del förr eller senare.

Permalänk
Medlem

60fps kan jag klara mig med, personligen är jag extremt okänslig för detta. Med okänslig så menar jag att jag kan sitta och spela i 40fps utan större bekymmer även om jag inte är "nöjd" med det. Jag stör mig inte så mycket på det. Även om man så klart vill ha högre framrate än så.
När det kommer till spel som cs eller liknande kräver jag dock mycket mer än detta då det gör så pass stor skillnad i hur man presterar. Men sitter jag bara och slölirar så bryr jag mig inte alls. Då spelar jag för att spelet är roligt och inte något annat mål. I cs spelar jag ju så klart för att vinna också.

Men att säga att 30fps är nog är verkligen inte sant. Många som kollar hur konsoler gör tror jag och jag hatar att spela på en konsol med 30fps. Mest för att det ofta går under 30fps och då är det riktigt illa. Försökte spela lite på min gamla 360 och ja... gav upp efter en timma. Orkade inte spela när allt laggade så pass mycket. Och nu råkar jag sitta på ett 980 ti. Och det ska mycket till (i fin grafik dvs.) för att jag ska säga "okej, 30fps är nog allt mitt 980 ti kan prestera i detta spel, och det är okej".

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av morxy49:

Nu känns det ändå som du fokuserar på lite fel ämne.

Ja men det är jäkligt pinsamt att en spelutvecklare skriver så dåligt i ett officiellt uttalande.
Ett foruminlägg är en sak men är man en utvecklare och skriver så grammatiskt inkorrekt så ringer ju mina varningsklockor i alla fall.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ja men det är jäkligt pinsamt att en spelutvecklare skriver så dåligt i ett officiellt uttalande.
Ett foruminlägg är en sak men är man en utvecklare och skriver så grammatiskt inkorrekt så ringer ju mina varningsklockor i alla fall.

Håller med till viss del, men om vi ska ta extremfall så finns det faktiskt många personer som har tex. dyslexi men ändå är riktigt smarta inom något ämne.
Men ja, man kanske borde be någon annan att korrläsa innan man skickar om man inte kan göra det själv. Och i det här fallet verkar det bara som om han var för lat för att läsa igenom det han skrev.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Haha skön utvecklare, leverera ord och inga visor på knackig engelska

Svårt det där med SLI, men inte ens stortitlar som Batman fixar väl SLI bra?
Och SLI har väl alltid varit ett sorgebarn? Det är väl nått man är medveten om när man köper det....
Känns som stt 95% av alla diskussioner mam någonsin ser/hör om SLI är hur dåligt det funkar....

Och sålänge utvecklares ibte sagt att SLI ska funka så är det väl dumt att bara förutsätta det?

Sist men ibte minst, hur många sitter med två high end kort i SLI? Några procent? Förstår till fullo att det inte är rimligt att lägga tid och pengar för att få det att funka bra för sen lilla massan!

#PS4masterRace! Yeah!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det där uttalandet var nog lika smart som att skjuta sig själv i foten.
Tsk tsk.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

@Arzei: Du missade att han skrev "GF 780GTX" och "GF980ti".

Nä, när en spelutvecklare visar så mycket okunskap vet man att man bör hålla sig långt borta.

Permalänk
Medlem

Jag försvarar Raidor med att i den här typen av spel är 30fps ok, så länge det inte går under 30fps vill säga.

Permalänk

Detta uttalande är = Riktad PR.

All reklam är bra reklam.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte skaffa sli heller då man hört så mycke klagomål angående fädetta..

Någon som vet hur crossfire funkar nu för tiden? Lika buggigt med profiler där också?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Jag tänker inte skaffa sli heller då man hört så mycke klagomål angående fädetta..

Någon som vet hur crossfire funkar nu för tiden? Lika buggigt med profiler där också?

Har inte testat dual-gpus på ett par år nu, men många som säger det fungerar bättre idag.

Lite ironiskt eftersom det var mer trendigt och "inne" då än vad det är nu när det faktiskt ska fungera bra.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DunderHoken:

Detta uttalande är = Riktad PR.

All reklam är bra reklam.

Det finns många företag som gör skitreklamer och pga det så kommer jag aldrig att ha nått med dom att göra.
Ta Arla tex om deras mål var att tappa mig som kund med deras landet ekomjölk reklam ja då var det en bra reklam. Eller alla spelbolag, framförallt den där med trumpeterna, säkert en jättebra reklam men jag kommer aldrig ge dom mina pengar.
Ipren köper jag inte pga iprenmannen, Telenor använder jag inte pga att dom för några år sen hade en reklam med en massa ringsignaler förde en massa väsen osv.
Jag ger inte mina pengar till företag som gör dålig eller irriterande reklam.

Så att all reklam är bra reklam det är väl nått som reklambyråerna har hittat på för att dom inte ska behöva ta ansvar för deras egen inkompetens.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Tyckte att det va en rätt skön kommentar av utb! Haha.
Låter som ett litet studio då e det skit samma om de inte lagt resurser för det utan som han säger, själva spelet är viktigast. Och de verkar va stolta över det. Det är mycket man vill ha idag

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.