Dator startar inte med grafikkort ikopplat
Hej, jag har haft problem nu sen i somras. Har två stycken grafikkort och datorn vägrar starta när något av de är ikopplade i någon PCI-e bana. Problemet uppstod för första gången nu i somras när det ena grafikkortet började uppföra sig såhär, det andra fungerade utan problem. Jag skippade tillbaka det "trasiga" grafikkortet till komplett där det testades och det fungerade utan problem där. Fick tillbaka det och då fungerade det i min dator igen utan problem.
Detta höll i ett par månader till november ungefär. Då fick det andra exakt samma problem (kollade serienummer). Så jag tog ut det och körde med ett kort igen. Efter några veckor hände samma sak med det. Alltså gick det inte att starta datorn alls om ett utav grafikkorten har varit ikopplade, oavsett PCI-e bana.
Jag testade båda grafikkorten i en kompis dator och båda började fungera igen och hans grafikkort fungerade i min dator. Mina grafikkort fungerade i min dator också efter det. I ungefär en vecka, då fick det ena samma problem igen och veckan efter det slutade det andra fungera också. I och med att grafikkorten fungerade i min kompis dator tänkte jag att då är det mitt nätaggregat eller moderkort som stör ut grafikkorten på något sätt. Så först köpte jag ett nytt nätaggregat och det var fortfarande samma problem. Då måste det vara moderkortet som det är fel på och stör ut grafikkorten på något sätt. Fick idag ett nytt moderkort och testade utan framgång.
Datorn startar utan problem utan grafikkort. Det grafikkort som har slutat fungera har alltid varit i den översta PCI-e banan. Eftersom att det inte fungerade med det nya moderkortet antar jag att det gamla, på något sätt, stört ut grafikkorten och därmed tagit sönder dem. Är detta ens möjligt?
Samtliga lampor lyser som de ska både på moderkort och grafikkort. Trycker jag på startknappen, vare sig det är på chassit eller på grafikkortet så händer ingenting.
Har någon varit med om något liknande innan? Har båda mina grafikkort gått sönder och har samma problem? Är det mitt gamla moderkort som tagit sönder grafikkorten?
Funderar nu på om jag måste byta grafikkort också. Skulle någonting annat kunna vara problemet? Har svårt att tänka mig det eftersom att problem bara uppstår när grafikkortena är ikopplade i någon PCI-e bana.
Väldigt långt inlägg men har försökt att förklara problemet och vilka saker jag gjort för att försöka lösa det.
Tacksam för svar, Zerpej