Permalänk
Medlem

Plex visar fel omslag

Plex bråkar med mig, de vill inte visa omslag utan istället visar den thumbnails klipp från filmen.

Tanken är att köra plex server från min NAS(ds411j) då får jag thumbnails när jag scannar, men om jag kör plex server från min Desktop(sign) så visar det korrekt omslag.

Ska också tillägga att de filmer som visar thumbnails ligger på NAS:n och de som visar omslag ligger på Desktop.
Är det alltså nån inställning som jag har missa helt, någon som har koll på detta?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Biblioteket måste vara av typen "Movies" och sen behöver du följa den mappstruktur som Plex kräver, dvs. en film per katalog. Namnet på katalogen och MKVn kan du låta vara vad den är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zakire
Plex och Kodi har väl samma mappstruktur antar jag då de är samma i grunden.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Zakire
Plex och Kodi har väl samma mappstruktur antar jag då de är samma i grunden.

Nu har jag inte använt kodi sen långt innan namnbytet från xbmc, men det var helt olika då.
Plex skapar ett bibliotek som kräver en viss struktur medans xbmc visade filstrukturen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått till omslagen verkar de som, det var "Scanner" & "Agent" som inte va rätt men nu istället tar det flera timmar att scanna igenom samlingen (700) sen när de väl är klart har de inte ens hitta en bråkdel av samlingen..vad kan detta bero på?

NAS:n är väl minsta lager när det kommer till hårdvara och prestanda, men att de bli såna väntetider tycker jag låter orimligt..då jag försöker starta en filmen kan ta upp 2min utan att den ens hoppar igång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Nu har jag fått till omslagen verkar de som, det var "Scanner" & "Agent" som inte va rätt men nu istället tar det flera timmar att scanna igenom samlingen (700) sen när de väl är klart har de inte ens hitta en bråkdel av samlingen..vad kan detta bero på?

NAS:n är väl minsta lager när det kommer till hårdvara och prestanda, men att de bli såna väntetider tycker jag låter orimligt..då jag försöker starta en filmen kan ta upp 2min utan att den ens hoppar igång.

Vad försöker du spela upp filmen på? Via telefon/platta eller via webbläsaren? Eller kanske via Plex Home Cinema klienten?

Om du kör så att du måste transcodea (dvs inte direct play) så kommer din NAS att begränsa ganska mycket då den försöker transcodea materialet innan den kan börja spela.

Sen om du har externa subtitles så kommer Plex automatiskt att transcodea filmen/serien.

Min gamla Core 2 quad funkar någorlunda på 2-3 samtida streams/transcodes men det är verkligen på gränsen. Så en NAS med sina klena processorer kommer att ha problem.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Här kan du kolla lite kompatibilitet med NAS:ar
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4...

Verkar ju tyvärr som att transcoding öht inte är supportat på den CPU som din nas har...

Edit:
Och gällande Kodi, så verkar det vara client/frontend som är forkat från XBMC
https://en.wikipedia.org/wiki/Plex_(software)
Servern tror jag dom har skrivit om sjuttielva gånger, så arvet från XBMC är nog där obefintligt?
Samma sak gällande client för ios, android är jag oklar på.

Vidare verkar dom ha skrivit en helt ny klient som är på g:
https://blog.plex.tv/2015/10/20/introducing-the-plex-media-pl...

Dvs, att försöka dra slutsatser som "det funkar i kodi" är nog totalt irrelevant.

Permalänk
Medlem

Har du ställt in "themoviedb" som sökagent?

Hur har du nämnt filmerna?

Kolla filnamnen som inte matchas mot themoviedb manuellt, för att se vad problemet kan vara.
https://www.themoviedb.org/

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

@SunQ
hihi sry glömde de försöker spela upp via Plex Home Cinema på min laptop via wifi, NAS:n är det däremot kopplad med kabel till en Asus ac66u router.

Nu har jag inte sten koll på skillnaden mellan transcode & direct play, har jag förstått de rätt att transcodea behöver använda utanför sitt hemnätverk?

Läste i alla fall att min NAS hade ej stöd för de, så jag antar det är den som sätter käppar i hjulet men att de även påverkar scan av filmsamlingen såpass låter dock märkligt.

@BasseBaba
Tackar de förklarar en del.

@ggwp
Jag provade mixa lite mellan dessa och kom fram att de var inställt på fel "personla media" tror jag det var som bråkade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Här kan du kolla lite kompatibilitet med NAS:ar
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4...

Verkar ju tyvärr som att transcoding öht inte är supportat på den CPU som din nas har...

Edit:
Och gällande Kodi, så verkar det vara client/frontend som är forkat från XBMC
https://en.wikipedia.org/wiki/Plex_(software)
Servern tror jag dom har skrivit om sjuttielva gånger, så arvet från XBMC är nog där obefintligt?
Samma sak gällande client för ios, android är jag oklar på.

Vidare verkar dom ha skrivit en helt ny klient som är på g:
https://blog.plex.tv/2015/10/20/introducing-the-plex-media-pl...

Dvs, att försöka dra slutsatser som "det funkar i kodi" är nog totalt irrelevant.

Plex media player är tillgänglig till alla som har plex pass. Den är dock jättetrist att navigera och utseende mässigt väldigt stel. Dessutom har den klienten nu en helt annan motor än xbmc hade.

Plex Home Theater som var en klient som hade mycket kvar från xbmc är helt nerlagd, men erbjuds fortfarande som klient till gratisanvändare (senast updaterad maj 2015) och är helt ok. Dock kommer den inte utvecklas mer ö h t av plex.

Jag kan rekommendera OpenPlexHomeTheater som nu utvecklas av en grupp entusiaster utanför plex och är en fortsättning på utmärkta RasPlex!
https://github.com/RasPlex/OpenPHT

Prova Plex Black Edition på OpenPHT - en underbar upplevelse.
https://forums.plex.tv/categories/plex-black-edition

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE

Permalänk
Medlem

En liten update

Har lyckas ställa in så jag får rätt omslag, det var tydligen i plex server som man kunde ställa in de.

Undrar dock fortfarande hur lång tid de bör ta ungefär att scanna igenom 3TB+...ca ett 1 dygn snart tycker de låter lite länge(sitter på fiber 100/100).

Undrar också det ska vara så här: 1. gå in filmsamling 2. välj film 3. spela upp film, tycker det känns som att det är ett steg för mycket eller har jag missa nån inställning?

Kan även så att man har vant sig med Kodi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Du kan skippa sista steget igenom att bara "markera" filmen och sedan trycka Play/Pause knappen. För mig som använder en Apple fjärrkontroll på PHT blir det då att jag går in på filmsamling -> bläddrar ner till filmen jag vill se -> trycker play/pause på fjärrkontroll.

För min Mac Mini från 2011 tar det några timmar att skanna igenom 3+ TB media (både TV och filmer) från en NAS på lokalt nätverk. Om du har på video thumbnails måste den även generera dem vilket tar tid, CPU-kraft och mycket HDD plats (själv har jag stängt av det.)

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

För min Mac Mini från 2011 tar det några timmar att skanna igenom 3+ TB media (både TV och filmer) från en NAS på lokalt nätverk. Om du har på video thumbnails måste den även generera dem vilket tar tid, CPU-kraft och mycket HDD plats (själv har jag stängt av det.)

Tanken är att ha omslag för att de blir snyggt men de kanske är bättre att skippa de?
Men nämnts tidigare är min NAS inget monster direkt, så man vill minimera så mycket onödigt "lull lull" som möjligt.

Vilken stream typ är lämpligast av dessa Direct Play eller Direct Streaming?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Tanken är att ha omslag för att de blir snyggt men de kanske är bättre att skippa de?
Men nämnts tidigare är min NAS inget monster direkt, så man vill minimera så mycket onödigt "lull lull" som möjligt.

Vilken stream typ är lämpligast av dessa Direct Play eller Direct Streaming?

Kollade upp NASen din (Synology 411j enligt din signatur) och det kan mycket möjligt vara den som gör att det tar så länge att gå igenom all din media. Min Mac Mini har ju iaf 2.3 GHz i5 dual-core och 4GB ram vilket är relativt snabbt för sådant här. Jag provade en gång Plex på min Synology (en DS214se, 800 MHz processor, 256 MB ram osv) och det gick väldigt väldigt segt. Därför kör jag Plex Servern på min Mac Mini som bara läser av filmerna/tv avsnitten som ligger på NASen i en delad mapp.

Om du går in på Plex webben och går in på Settings och trycker Server där, sedan Library borde det finnas ett alternativ "Generate video preview thumbnails" (vet inte vad det står på svenska) så kan du se till där att den är på Never, då bör den inte generera thumbnails iaf vilket kan eventuellt påskynda processen (tror dock inte den börjar generera thumbnails föränn all metadata är hämtad.)

Här kan du läsa lite mer om Direct Stream vs Direct Play: länk

Direct Play är ju att föredra så din Plex Server inte behöver utföra någon konvertering alls (mediafilen matas direkt till klienten som spelar upp). Om du dock har extern undertext till filmen, och klienten du spelar upp på icke stödjer externa textfiler, måste Plex Servern bränna in texten vilket resulterar i en transcode.
Transcodes vill du nog undvika att göra med din NAS, då det är dem som tar mest på serverns processor och om servern inte hinner med där kan det uppstå hack och sånt i filmen.

---

Plex vs Kodi är ju väldigt olika på hur strukturen är uppbyggd. Om du kör Kodi måste du hämta metadata/omslag på alla dina klienter du kör Kodi på (din mobil, Raspberry Pi, dator, HTPC) vilket gör att du måste göra om denna "lägg till media"-procedur varje gång du skaffar en ny klient.
Plex så har du en server där du bara behöver göra "lägg till media"-proceduren en gång. På dina klienter (mobil, Raspberry Pi, dator, HTPC, Xbox 360, Playstation 4, bla bla) behöver du då bara logga in och vips så är allting där. Skaffar du en Xbox One och Plex appen där (gratis nuförtiden på alla konsoller förresten) så loggar du bara in och vips, allt där!
Du vet säkert redan om denna skillnad men ville bara skriva av mig varför jag föredrar Plex.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

En liten update

Har lyckas ställa in så jag får rätt omslag, det var tydligen i plex server som man kunde ställa in de.

Undrar dock fortfarande hur lång tid de bör ta ungefär att scanna igenom 3TB+...ca ett 1 dygn snart tycker de låter lite länge(sitter på fiber 100/100).

Undrar också det ska vara så här: 1. gå in filmsamling 2. välj film 3. spela upp film, tycker det känns som att det är ett steg för mycket eller har jag missa nån inställning?

Kan även så att man har vant sig med Kodi.

Du kan enkelt byta till 1. Gå in i filmsamling 2. Spela upp film, genom att lägga till följande till valfri knapp (§) i din keymap.xml

<keymap>
<global>
<keyboard>
<§>PlayPause</§>
</keyboard>
</global>
</keymap>

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@lambdan
Tack för välformulerad beskrivning, det stämmer det är den NAS:en jag har.
Änså länge är jag inte helt kompis med plex, men jag håller helt klart med att de är gött med bara ett samlat bibliotek, kör så på kodi just nu och allt synkas med min rpi/HTPC.

Har prova kört direkt play till både min smart TV och htpc vilket funka grymt bra att spela upp, det jag har lite problem med just nu är att de blir nån typ av buffer tid när jag navigerar bland filmerna.
Men de borde snarare vara mjukvararurelaterat(främst på smart tvn) får de där mjuka övergångarna vid navigering men å andra sidan man kan inte få allt.

@ggwp
Tack de ska jag prova.

Visa signatur