Permalänk
Medlem

Nybyggd dator startar ej! Hjälp!

Jag har idag satt ihop en dator och allting jag kan hitta sitter där det ska sitta och grafikkorterts lilla led lampa precis över PCI-E ingången lyser, men dator gör inte ett knyst när man försöker trycka igång den. Inga fläktar eller lampor. Helt tyst. Däremot lampan över PCI-E ingången på grafikkortet slutar lysa när man håller inne knappen!
Någon som har en aning om vad som kan vara problemet??
Är väldigt tacksam för svar!
specs: cpu: I5 4690k
Cpu kylare: cooler master hyper 212 evo
Moderkort: MSI H97 Gaming 3
Hdd: Seagate laptop sshd 1tb
Gpu; ASUS geforce GTX 970 4gb strix DC2 OC
Chassi: Antec GX500
Ram: Adata 8gb (2x4) ddr3 cl9 1600mhz xpg
Nätagg: Corsair CX750M

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Emil.100:

Jag har idag satt ihop en dator och allting jag kan hitta sitter där det ska sitta och grafikkorterts lilla led lampa precis över PCI-E ingången lyser, men dator gör inte ett knyst när man försöker trycka igång den. Inga fläktar eller lampor. Helt tyst. Däremot lampan över PCI-E ingången på grafikkortet slutar lysa när man håller inne knappen!
Någon som har en aning om vad som kan vara problemet??
Är väldigt tacksam för svar!

Vad är det för delar du har?

Har du möjlighet att ta bilder på bygget och posta här genom en bilduppladningstjänst som tex imgur?

Har du monterat distanser?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

En kompis var och hämtade datorn o skulle försöka, men ja tänkte se om ja kunde hitta svaret här o se om han kan fixa det.. så jag är rädd att bilder kan bli lite svårt för tillfället. Distanser är monterade och även "brickor" emellan skruvskallen och moderkortet. (Dessa följde med chassit)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Emil.100:

En kompis var och hämtade datorn o skulle försöka, men ja tänkte se om ja kunde hitta svaret här o se om han kan fixa det.. så jag är rädd att bilder kan bli lite svårt för tillfället. Distanser är monterade och även "brickor" emellan skruvskallen och moderkortet. (Dessa följde med chassit)

Skickades från m.sweclockers.com

Är du säker på att dessa brickor skulle monteras mellan distansen och moderkortet och inte mellan distansen och chassit?

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk

Ska inte vara brickor vare sig framför eller bakom moderkortet.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Vad var de till för då? Jag skruvade dit en skruv utan bricka för jag glömde, när jag tog bort den hade moderkortets yta blivit alldeles repig och så. Ska jag testa utan brickorna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i5 13400F | ASUS Prime B660-Plus D4 | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Corsair 4000D Airflow | ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2 | be quiet! Pure Rock 2 | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varaflame:

Exakt! Såna är det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det låter kanske grundläggande, men dubbelkolla att du inte blandat ihop 6+2 pins PCI-Express kontakten med 4+4 pins cpu-kontakten.
(dubbelkolla även att du kopplat rätt i själva nätagget - i vissa agg kan man koppla fel även där)

Om du inte gjort det redan, testa att köra med bara en sticka RAM (i rätt slot)..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det låter kanske grundläggande, men dubbelkolla att du inte blandat ihop 6+2 pins PCI-Express kontakten med 4+4 pins cpu-kontakten.
(dubbelkolla även att du kopplat rätt i själva nätagget - i vissa agg kan man koppla fel även där)

Om du inte gjort det redan, testa att köra med bara en sticka RAM (i rätt slot)..

4+4 cpu hittar vi inte var den ska va men vi har ju en sladd som går inifrån nätagget rakt till kontakten längst upp i datorn. Men den 8pins kontakten ska kanske sitta någon annan stans? Det står nämligen på nätagget: Pci-E & 4+4 cpu och så är det 2 st 8 pins uttag. Och så är det ju sladden rakt inifrån nätagget som oxå är 8 pins som vi satt på cpu power

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.100:

4+4 cpu hittar vi inte var den ska va men vi har ju en sladd som går inifrån nätagget rakt till kontakten längst upp i datorn. Men den 8pins kontakten ska kanske sitta någon annan stans? Det står nämligen på nätagget: Pci-E & 4+4 cpu och så är det 2 st 8 pins uttag. Och så är det ju sladden rakt inifrån nätagget som oxå är 8 pins som vi satt på cpu power

Jepp, sladden som går direkt inifrån nätagget med 4+4 pinnar ska in i cpu-kontakten på moderkortet. (längst upp i ovankant på moderkortet oftast)
Så den verkar det som ni kopplat rätt! Den gick väl i ordentligt?

Har ni även kopplat in PCI-E kablar mellan nätagget och grafikkortet?

(... och har ni kopplat den där stora 24 pins kontakten till moderkortet förstås )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Japp alla kablar var rätt kopplade. Det sysfan-uttaget vi amvände var av någon anledning kortslutet elr funkade inte.. så de flyttade på den och det funkade sen..
Men ett stort tack till alla som hjälpte till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Ska inte vara brickor vare sig framför eller bakom moderkortet.

Brickorna han talar om är gjorda av "papp" typ, sånna hängde alltid med förr och skulle sitta mellan skruvskallen och moderkortet.
Men det var läääängesedan jag såg sådana användas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.100:

Det sysfan-uttaget vi amvände var av någon anledning kortslutet elr funkade inte.. så de flyttade på den och det funkade sen..

Weird, så när man pluggade i fläkt i det uttaget så var det tvärstopp, men utan nått inpluggat funkade det fint?
... och om man flyttade fläkten till annat uttag så funkade den ok? Då borde ju fläkten och fläktkontakten vara ok.

Ni råkade inte plugga in fel på något vis? (var det ett fyrpins uttag så kanske ni satt en trepins fläkt på fel pinnar tex?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Weird, så när man pluggade i fläkt i det uttaget så var det tvärstopp, men utan nått inpluggat funkade det fint?
... och om man flyttade fläkten till annat uttag så funkade den ok? Då borde ju fläkten och fläktkontakten vara ok.

Ni råkade inte plugga in fel på något vis? (var det ett fyrpins uttag så kanske ni satt en trepins fläkt på fel pinnar tex?)

Fyra pinnar oxh gick bara sätta på ett håll.. jag är mest orolig att moderkortet tagit skada på nått sätt.. vi testade vända på reset sw och power sw för vi var osäkra på om de var rätt satta.. på en bil har de ju ingen betydelse men vet inte hur känslig en dator kan vara?

Skickades från m.sweclockers.com