Asus förbereder den externa grafikkortsdockan ROG XG2

Permalänk
Melding Plague

Asus förbereder den externa grafikkortsdockan ROG XG2

Taiwanesiska Asus ger sig på konceptet med externa grafiklösningar på årets CES-mässa, där den flashiga dockningstationen ROG XG2 ska ge extrem grafikprestanda till bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Så länge det är ännu ett proprietärt gränssnitt så är det ju inte direkt något nytt. Sådant har funnits i massa år och gemensamt för alla är att de floppat totalt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Det går åt rätt håll, men inte riktigt där ännu.

Permalänk
Medlem

Varför är det så mycket blingbling på lådan?!
Om jag skulle skaffa en liknande lösning så skulle jag vilja ha en låda som monteras fast under mitt bord där den inte syns eller hörs... är jag den enda? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så länge det är ännu ett proprietärt gränssnitt så är det ju inte direkt något nytt. Sådant har funnits i massa år och gemensamt för alla är att de floppat totalt.

Inte genom USB Type C heller?

Men ja, jag förstår inte varför de inte bara kunde köra Thunderbolt genom USB Type C istället...

Permalänk
Medlem

Konceptet är fortsatt intressant och förr eller senare borde det komma något riktigt intressant, men personligen vill jag ha ett standardiserat icke-proprietärt gränssnitt och minst x8 men gärna x16. Till dess fortsätter jag med stationärt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Blev tagen av konsttavlorna mest. xD

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cocosoft:

Inte genom USB Type C heller?

Men ja, jag förstår inte varför de inte bara kunde köra Thunderbolt genom USB Type C istället...

Typ C är bara ett kontaktdon så det gör ingen större skillnad.

Det har varit en del problem med att använda Thunderbolt. Det visades upp prototyper på externa grafikkort tämligen omgående när Intel släppte Thunderbolt men Intel har tvärvägrat att validera dem. Därför har de blivit kvar i prototypstadiet. En del har byggt egna som verkar fungera helt ok men de kräver en del pill och modifierade drivrutiner för att fungera. Nu sägs det att Intel ska vara lite mer öppna i och med senaste Thunderbolt med det återstår att se om det faktiskt kommer användas. Ett problem är ju att även Thunderbolt är rätt låst och intresset på marknaden har varit lite halvsvalt. Det var mest Apple som drev på men i och med USB 3.1 så är vitsen med Thunderbolt rätt begränsad. Faktum är att senaste Thunderbolt körs under USB 3.1 som en alternate mode. Skillnaden är att Thunderbolt kräver aktiva kablar som är dyrare för att kunna garantera bandbredden som är högre än vanlig USB 3.1.

PCI-SIG är tydligen på gång med en ny standard för extern PCIe också som kanske kan vara intressant. Lite oklart när de tänker bli klara och om den är lämplig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Typ C är bara ett kontaktdon så det gör ingen större skillnad.

Skrivet av Zotamedu:

Faktum är att senaste Thunderbolt körs under USB 3.1 som en alternate mode. Skillnaden är att Thunderbolt kräver aktiva kablar som är dyrare för att kunna garantera bandbredden som är högre än vanlig USB 3.1.

Det var precis detta jag ville säga ju...

Permalänk

det här var något av det fulaste jag sett. vad skulle vara fel med en diskret låda? ingen över 12 år skulle tänkas ställa den där i sitt vardagsrum.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Känns dock ändå som att detta kommer kunna slå hårt när någon tillverkare leverar en färdig produkt. Behovet av en stationär blir ju betydligt mindre för många användare och det vore riktigt smidigt att ha det för LAN t.ex.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk

Razer har också visat en bärbar dator med extern grafikkort på CES. Gränssnittet var en USB-C kontant med Thunderbolt stöd. https://www.youtube.com/watch?v=_is-MlXSfxE

Permalänk
Medlem

Mycket intressant för personer som kör med bärbara datorer och som vill ha ut lite mer av sin kontorsdator när dom kommer hem. Tycker dock att det är synd att man inte hittar ett gränssnitt som fungerar men det är ju därför vi har framtiden, saker brukar lösa sig...

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Man kan bara hoppas att dom olika parterna går in för det fullt ut.
MSI släppte en laptop för ett år sedan med sin egna docka.

Permalänk
ASUS Nordic

@JonasT Här har vi ettan: http://www.engadget.com/2007/01/08/hands-on-with-the-asus-xg-...

Den lanserades ungefär ett och ett halvt år senare med 8600GT (https://www.asus.com/Graphics-Cards/XG_Station/), men noll efterfrågan gjorde att konceptet las på hyllan. Minns den väl, en av de första produkterna jag jobbade med

Permalänk
Medlem

Ruskigt ful låda :/
räcker det inte med julgranen man ställer fram en gång per år?

sen lär prislappen vara extra flashing tanke på all krimskrams.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecodot:

Varför är det så mycket blingbling på lådan?!
Om jag skulle skaffa en liknande lösning så skulle jag vilja ha en låda som monteras fast under mitt bord där den inte syns eller hörs... är jag den enda? :/

Du är inte den enda nej... Massa pengar som går åt all bling bling, och fina chassi mönster och sånt.. jag personligen skulle va nöjd med en rektangulär box i samma färg som skrivbordet eller något.. ska se ut som en kabellåda kanske.. som man har på golvet, som man kan köpa i ikea, ifall du vet vilket jag menar.. i alla fall, simpel.. den största anledningen till varför jag älskar R4 chassit.. som enligt mina vänner liknar ett kylskåp.. liksom.. simpel.

Permalänk
Medlem

så om 5 år anländer man till LAN:et med en ultrabook och ett fullsize tower fyllt med graffekort

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

@Pimmp:
Sjukt kul kommentar. Haha! ja bära med sig ännu mer prylar

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 3950X + Asus Ryujin 360 AIO, ROG Crosshair VIII Formula X570 PSU Corsair AX1200i, Kingston Fury Beast 32GB DDR4 /3600 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz 4K + LG TV 55" 55NANO866NA IPS 120Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers + only MWIII :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

... i och med USB 3.1 så är vitsen med Thunderbolt rätt begränsad. Faktum är att senaste Thunderbolt körs under USB 3.1 som en alternate mode. Skillnaden är att Thunderbolt kräver aktiva kablar som är dyrare för att kunna garantera bandbredden som är högre än vanlig USB 3.1.

PCI-SIG är tydligen på gång med en ny standard för extern PCIe också som kanske kan vara intressant. Lite oklart när de tänker bli klara och om den är lämplig.

Fyra gånger snabbare öerföringshastighet och en kabel för bild, ljud, laddning, ethernet och usb-hubb känns lite som en helig graal så hoppas TB3 blir mer populärt än föregångarna Och hoppas tillverkarna kör på TB3 som standard också istället för att hitta på ännu en jävla kontakt (eller osmidiga speciallösningar som Asus uppenbarligen verkar uppskatta).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pålis:

Fyra gånger snabbare öerföringshastighet och en kabel för bild, ljud, laddning, ethernet och usb-hubb känns lite som en helig graal så hoppas TB3 blir mer populärt än föregångarna Och hoppas tillverkarna kör på TB3 som standard också istället för att hitta på ännu en jävla kontakt (eller osmidiga speciallösningar som Asus uppenbarligen verkar uppskatta).

Det är bara hastigheten som är unik för Thunderbolt. Resten kan även USB 3.1 göra. Faktum är att strömförsörjningen är plockad rakt av från USB då Thunderbolt 3 ju är en alternate mode. Nackdelen är högre pris på både styrkrets och kablar. Som sagt måste kablarna vara aktiva för att hantera den högre bandbredden. Vidare är det Intel som kontrollerar Thunderbolt och har ensamrätt på styrkretsar. Du kan ju se hur den taktiken fungerade för FireWire. En styrkrets kostar mellan 5 och 10 dollar styck beroende på hur många kanaler du vill ha. Jämför det med FireWire som dog ut för att de tog 1 dollar i licensavgift per kontakt.

Något du borde hålla ögonen öppna för är OCuLink som är en ny version av extern PCIe framtagen av PCI-SIG. Efter många herrans år fick de tummen ur fixade en ny standard. Den erbjuder nästan samma bandbredd som Thunderbolt 3 men du slipper dyra extra styrkretsar. Nuvarande har stöd för fyra banor PCIe 3.0 vilket råkar vara samma som Asus använde i bygget i artikeln. Kontaktdonet är ungefär lika bred som USB typ A fast inte lika tjock.

Tittar man på alternativen ser Thunderbolt mest dyrt ut idag. Antar att det är Apple som kommer hålla liv i det ett tag till eftersom de investerat en hel del i det ekonsystemet. Fast senaste Macbooken fick inte stöd för Thunderbolt, bara USB 3.1 via Typ-C.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av kinc:

@JonasT Här har vi ettan: http://www.engadget.com/2007/01/08/hands-on-with-the-asus-xg-...

Den lanserades ungefär ett och ett halvt år senare med 8600GT (https://www.asus.com/Graphics-Cards/XG_Station/), men noll efterfrågan gjorde att konceptet las på hyllan. Minns den väl, en av de första produkterna jag jobbade med

Tack för upplysningen! Hoppas på bätre framgång för version 2.

Permalänk
Medlem

Förutom att den är "gamifierad", ser inte lådan enorm ut på bilderna? Ser ut som att en hel mITX dator skulle rymmas i den.....tar ju bort lite av poängen!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Känns lite som att själva iden med bärbar dator försvinner när man ska släpa runt på en massa lösa komponenter. Då kan man likaväl ha sin stationära dator. Så känner jag iaf.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Skrivet av dellxps600:

Känns lite som att själva iden med bärbar dator försvinner när man ska släpa runt på en massa lösa komponenter. Då kan man likaväl ha sin stationära dator. Så känner jag iaf.

Tanken är väl att kunna ta med sig datorn överallt men kunna spela ordentligt hemma? Idén är bara gångbar om det blir billigare än en stationär + en bärbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dellxps600:

Känns lite som att själva iden med bärbar dator försvinner när man ska släpa runt på en massa lösa komponenter. Då kan man likaväl ha sin stationära dator. Så känner jag iaf.

Njao...
Jag satt å funderade på exakt en spn hör lösning senast nu under julen...
Förvånad över stt det aldrig slår igenom.
Framförallt när man ser till hur många icke-gamers som kör laptops idag.
Är nog mer eller mindre endast mina gamer-polare som har icke laptops kvar.

Jag kör numera en laptop för allt förutom spelande.
Det vore därför sjukt skönt stt kunna göra sig av med den stationära helt och hållet!

Blir ju dubbla system att hålla i shack med uppdateringar och så vidare.

Och eftersom den bärbara ändå köps ny då och då så skulle man slippa betala för två system.

Enda frågan är hur cpuer i laptops står sig gällande prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Njao...
Jag satt å funderade på exakt en spn hör lösning senast nu under julen...
Förvånad över stt det aldrig slår igenom.
Framförallt när man ser till hur många icke-gamers som kör laptops idag.
Är nog mer eller mindre endast mina gamer-polare som har icke laptops kvar.

Jag kör numera en laptop för allt förutom spelande.
Det vore därför sjukt skönt stt kunna göra sig av med den stationära helt och hållet!

Blir ju dubbla system att hålla i shack med uppdateringar och så vidare.

Och eftersom den bärbara ändå köps ny då och då så skulle man slippa betala för två system.

Enda frågan är hur cpuer i laptops står sig gällande prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Cpu lösningen blir la någon framtid extern sidokopplad vattenkylning,.

Jo det klart det underlättar att bara ha ett system. Men tycker dock inte en spelduglig laptop ligger till så jättebra i pris. Och att sedan köpa externa komponenter för att öka prestandan så kommer ju det ändå bli detsamma som stationär.

Jag vet inte, är ingen expert.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem

Jag ser detta som något extremt attraktivt då jag använder mig av en bärbar dator för skolarbete, så vore det skönt att bara kunna koppla in den då jag kommer hem så är det en hyfsad stark speldator. Så att man slipper köpa en bärbar dator och en stationär.

Och då jag inte har ett behov av att köra på ultimat grafik (mina spelbehov fylls av en ps4) så är inte det ett problem häller, då jag egentligen bara vill "chill lira".

Men frågan är då vilken som kommer lyckas bäst, ASUS eller Razer. Hoppas på att få se tester på detta

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Inaktiv

Nu är jag ingen laptop-människa, främst pga grafikkortsproblematiken. En sån här lösning som är standardiserad och icke-propretiär skulle tilltala mig mycket och likt flera andra tror jag att detta skulle vara ett stort steg när någon släpper en första riktigt bra modell. Jag skulle själv kunna tänka mig att ha en sådan lösning för mina stationära datorer. Något i stil med en NUC med ett anslutet grafikkort skulle klara de mesta mer vardagliga behoven för mig, även om jag såklart har tillgång till något bättre förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dellxps600:

Cpu lösningen blir la någon framtid extern sidokopplad vattenkylning,.

Jo det klart det underlättar att bara ha ett system. Men tycker dock inte en spelduglig laptop ligger till så jättebra i pris. Och att sedan köpa externa komponenter för att öka prestandan så kommer ju det ändå bli detsamma som stationär.

Jag vet inte, är ingen expert.

Du har nog helt rätt, jag uttryckte mig nog fel
Min förhoppning var att en spelduglig laptop + extern grafik i alla fall skulle få ett maximalt pris som motsvarar laptop+gamingpc, i så fall blir det inte dyrare än dagens setup, fast med fördelen att man bara har 1 burk istället för 2.

Sen för vissa kan ju detta vara en nackdel, i en familj kanske man ser det som fördel att ha två burkar. Jag är iaf sugen på att helt och hållet bli av med den stationära burken, då jag bor väldigt litet så den står mest och tar upp plats och ser ful ut