Permalänk
Medlem

Supporthjälp installera windows 7

Jag köpte en beg dator med ubunto. Nu när jag ska installera windows 7 och välja partion står de:
Kunde inte hitta eller skapa en ny partion, kolla partionsloggarna för mer info. Jag har testat med alla partioner jag såg.
jag kan välja formatera eller ta bort en partion, ska jag göra de?
Jag vill inte råka förstöra något.
Svara fort! håller på nu och jag kommer fylla på med mer frågor uppdaterat hur de går.
Specialfråga: Kommer jag lösa detta? Kan hela datorn bli förstörd eller går de alltid fixa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av colan92:

Jag köpte en beg dator med ubunto. Nu när jag ska installera windows 7 och välja partion står de:
Kunde inte hitta eller skapa en ny partion, kolla partionsloggarna för mer info. Jag har testat med alla partioner jag såg.
Svara fort! håller på nu och jag kommer fylla på med mer frågor uppdaterat hur de går.
Specialfråga: Kommer jag lösa detta? Kan hela datorn bli förstörd eller går de alltid fixa?

Har du viktigt information på den disken du ska installera Windows 7 på?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av colan92:

Vad är det för dator, finns drivrutiner till för win7?
De borde va så enkelt som ta bort nuvarande partioner och skapa nya.

Om DU kommer lösa beror ju på hur mycket kunskap du besitter samt i regel går det alltid fixa/ersätta delar om det är det du menar?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har du viktigt information på den disken du ska installera Windows 7 på?

Det vet inte jag. Alltså köpte datorn idag. Vill inte råka deleta filer som gör så att dator inte sedan funkar.
Är det lugnt eller?
Har jag vikitgt information?

Permalänk
Medlem
Skrivet av colan92:

Det vet inte jag. Alltså köpte datorn idag. Vill inte råka deleta filer som gör så att dator inte sedan funkar.
Är det lugnt eller?

Om du har viktig data eller inte på dig hårddisk vet inte jag. Starta upp den och kolla vad som finns.
Dock så gissar jag att du inte har eftersom datorn är nyköpt.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad är det för dator, finns drivrutiner till för win7?
De borde va så enkelt som ta bort nuvarande partioner och skapa nya.

Om DU kommer lösa beror ju på hur mycket kunskap du besitter samt i regel går det alltid fixa/ersätta delar om det är det du menar?

jag har 0 kunskap.

Moderkort:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165783

mzi Z77A-GD55

I5-3770K

120GB OCZ agility ssd

1TB seagate baracuda med 2 partion på 500 gb styck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av colan92:

Är det lugnt eller?

Om det inte är dina filer på datorn så finns det inget att spara. Du kan inte ta bort något så att du inte kan starta datorn permanent (kan kräva installation av operativ system).

Det du nu ska göra är alltså att starta från din windows skiva/USB-minne. Sedan när du ska välja var du ska installera så får du trycka "avancerade alternativ" eller liknande för att sedan välja alla partitioner och sedan ta bort dem. När alla sedan är borta är det bara att trycka på den tomma disken (utan partitioner) och sedan fortsätt. Då kommer windows själv skapa partitioner så att du kan använda hela disken.

Hoppas att detta hjälpte

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Om du har viktig data eller inte på dig hårddisk vet inte jag. Starta upp den och kolla vad som finns.
Dock så gissar jag att du inte har eftersom datorn är nyköpt.

Vad för viktiga data skulle det vara?

Just nu är jag inne i välja partion windows 7 installationen, enda alternativet jag har att testa är att formatera partioner. vågar inte stänga av datorn för rädd jag inte kommer in igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4:

Om det inte är dina filer på datorn så finns det inget att spara. Du kan inte ta bort något så att du inte kan starta datorn permanent (kan kräva installation av operativ system).

Det du nu ska göra är alltså att starta från din windows skiva/USB-minne. Sedan när du ska välja var du ska installera så får du trycka "avancerade alternativ" eller liknande för att sedan välja alla partitioner och sedan ta bort dem. När alla sedan är borta är det bara att trycka på den tomma disken (utan partitioner) och sedan fortsätt. Då kommer windows själv skapa partitioner så att du kan använda hela disken.

Hoppas att detta hjälpte

ok tackar tackar perfekt enkelt svar.
Jag har 5 partioner. system reserve, downloads och något annat, SSD disken har 2 st.
Ska jag klicka på: ta bort och gör det på alla? eller trycka på formatera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av colan92:

Just nu är jag inne i välja partion windows 7 installationen, enda alternativet jag har att testa är att formatera partioner. vågar inte stänga av datorn för rädd jag inte kommer in igen.

Glöm inte att du behöver koppla bort din HDD när du installerar Windows. Om du inte gör det kan bootfilen hamna på fel disk!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av colan92:

Viktig data brukar man utgå i från saker man inte vill av med, saker är viktiga för dig å ingen annan t.ex semester bilder o.s.v.

Komplettera gärna titta på youtube klipp om hur du ska gå tillväga också.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Glöm inte att du behöver koppla bort din HDD när du installerar Windows. Om du inte gör det kan bootfilen hamna på fel disk!

Ush nu blev det för avancerat. Har aldrig ens pillat inuti en dator. Vad skulle hända om bootfilen hamnade på fel risk och gör den verkligen de?
Jag är inne i windows 7 installationen, och nu vågar jag inte stänga av datorn för att gå tillbacka. Nu kör jag på, behöver bara få klartecken om jag ska ta bort eller trycka på formatera alla 5 partioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av colan92:

Ush nu blev det för avancerat. Har aldrig ens pillat inuti en dator. Vad skulle hända om bootfilen hamnade på fel risk och gör den verkligen de?
Jag är inne i windows 7 installationen, och nu vågar jag inte stänga av datorn för att gå tillbacka. Nu kör jag på, behöver bara få klartecken om jag ska ta bort eller trycka på formatera alla 5 partioner?

Du ska välja ta bort. I mitt första svar visste jag inte att du hade två diskar. Markera sedan SSD:n och tryck fortsätt den kommer då att formateras av windows, eftersom den andra disken inte är formaterade så borde inga boot-filer hamna där (rätta mig någon om jag har fel). När sedan windows är installerat så får du manuellt partitionera hårddisken, men det kan vi ta då

Permalänk
Medlem
Skrivet av colan92:

ok tackar tackar perfekt enkelt svar.
Jag har 5 partioner. system reserve, downloads och något annat, SSD disken har 2 st.
Ska jag klicka på: ta bort och gör det på alla? eller trycka på formatera?

Normal om du vill installera nytt Windows från USB sticka eller skiva så i det läget ta bort samtliga partitioner, sen klickar du på uppdatera, sen klickar du bara på nästa du behöver inte skapa några partitioner eller formatera nått, allt detta gör installationsprogramet åt dig så det blir riktigt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Är det rätt inkopplat från början är det ingen risk att detta händer Men då gäller det att disken man installerar Windows på är Disk 0.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4:

Du ska välja ta bort. I mitt första svar visste jag inte att du hade två diskar. Markera sedan SSD:n och tryck fortsätt den kommer då att formateras av windows, eftersom den andra disken inte är formaterade så borde inga boot-filer hamna där (rätta mig någon om jag har fel). När sedan windows är installerat så får du manuellt partitionera hårddisken, men det kan vi ta då

Okej. Jag gjorde såhär: jag tog bort bägge SSD partionera. Sedan valde jag ssdn partionen. MEN jag valde inte deleta hårddisk partionerna. Var rädd något skulle försvinna permanent samt ifall nåt skulle knasa så finns dem partionerna kvar och de kanske räddar mig, LOL. Jag hoppas det var okej att inte deleta dem?

Nu i alla fall verkar den installera windows 7 och jag hoppas ju såklart det funkar!

Permalänk
Medlem

En uppdate:
Det gick att installera windows 7 MEN går inte ansluta till internet. Behöver installera drivrutin.
Hur löser man detta?
Detta hände på min gamla stationära dator: då löste jag det genom att koppla in en trådlös USB sticka men ska jag stoppa in moder-kort installations cd skivan istället och installera allt den säger?
Eller vad används en "drivers and utillitis" moderkorts skiva egentligen till?

Permalänk
Medlem

Ladda ner drivrutinerna på en annan dator och ta över med ett usb-minne.

Hittad denna http://download.msi.com/dvr_exe/Intel_Network_Drivers.ziphttp://www.msi.com/product/motherboard/support/Z77AGD55.html#... 64

Permalänk
Medlem

@Matenrou:
Ush detta låter läskigt.
Ska jag inte stoppa in cd skivan istället?
Det är la bara installera precis som ett spel?
Kommer väl inte in i bios eller massa avancerat gojs?
Jag kan göra som jag gjorde sista också, genom att stoppa in trådlös internetstick och ladda ner windows update sakerna.

Permalänk
Medlem

Om det följde med en skiva så kör bara med den istället

Permalänk
Medlem

Alltid bäst att gå in och ladda ner senaste drivrutiner från moderkortstillverkarens hemsida..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@Matenrou:

Ja precis. Stoppade precis in skivan, och det går att installera drivrutinerna.
Såg att internetsymbolen dök upp så har nog internet nu
Drivrutinerna kommer nog gå att uppdatera i efterhand. Vet att det ska finnas ett program man kan testa och så laddar de ner alla senaste drivrutinerna till ens dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av colan92:

Okej. Jag gjorde såhär: jag tog bort bägge SSD partionera. Sedan valde jag ssdn partionen. MEN jag valde inte deleta hårddisk partionerna. Var rädd något skulle försvinna permanent samt ifall nåt skulle knasa så finns dem partionerna kvar och de kanske räddar mig, LOL. Jag hoppas det var okej att inte deleta dem?

Nu i alla fall verkar den installera windows 7 och jag hoppas ju såklart det funkar!

Vad jag förstår så kopplade du inte ur hårddisken, innan du började installera Windows på SSD:n..
Det går givetvis att göra så, men det kan bli problem i framtiden.

Anledningen är att startup-filerna kan hamna på hårddisken, istället för SSD:n. Om du senare byter enhetsbeteckning, kopplar ur hårddisken eller byter ut den, så kanske inte Windows startar.

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av colan92:

@Matenrou:

Ja precis. Stoppade precis in skivan, och det går att installera drivrutinerna.
Såg att internetsymbolen dök upp så har nog internet nu
Drivrutinerna kommer nog gå att uppdatera i efterhand. Vet att det ska finnas ett program man kan testa och så laddar de ner alla senaste drivrutinerna till ens dator.

Kan det vara slim drivers du tänker på?
http://download.cnet.com/SlimDrivers-Free/3000-18513_4-752799...

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vad jag förstår så kopplade du inte ur hårddisken, innan du började installera Windows på SSD:n..
Det går givetvis att göra så, men det kan bli problem i framtiden.

Anledningen är att startup-filerna kan hamna på hårddisken, istället för SSD:n. Om du senare byter enhetsbeteckning, kopplar ur hårddisken eller byter ut den, så kanske inte Windows startar.

Nee kopplade inte ur tänker att windows är smart nog att sånt inte händer isåfall borde de hända massa folk.
Specialfråga: kan man pilla i datorn utan ESD armband?
Kanske bäst jag köper för framtida pill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av colan92:

Nee kopplade inte ur tänker att windows är smart nog att sånt inte händer isåfall borde de hända massa folk.
Specialfråga: kan man pilla i datorn utan ESD armband?
Kanske bäst jag köper för framtida pill.

Om du fått för dig att Windows är smart nog... behöver du tänka om.

Har hänt väldigt många, mig inkluderad.. och om du läser på forum, så ser du ganska snart att det är väldigt vanligt att folk varnar för detta, när nybörjare ska installera Windows.

Beror på vad du ska pilla med.. Men bäst är ju att alltid använda ESD-skydd.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

@colan92 *Trådar låsta*

Trots tidigare tillsägelse fortsätter du att skapa flera trådar om samma ämne (korspostning). Detta tvingar mig tyvärr att låsa dina trådar i enlighet med §3.3:

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...