Permalänk
Medlem

@Friterad:

Hej, Friterad. (lol, vilket ball namn)

Naturligtvis så har ju hyperthreading sina fördelar! Det märker man i många tester. Men nu är ju i7:an nästan 50% dyrare än i5:an (netonnets priser).

Och någon prestandaökning med 50% kan man knappast tala om. Läs sweclockers eget test. Skruvar du sen upp mhz:en på i5:an till i7:ans nivåer är det ännu mindre skillnad.

Hyperthreading har som sagt sina fördelar, men jag står ändå fast vid att i5 är mest bang for the buck av alla cpuer på marknaden just nu.

Men har han råd med en i7:a så kan han ju lika gärna köpa en sådan, som jag själv gjorde. Men då är det ganska meningslöst att ens börja överväga amds processorer just nu.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

@skruvis: TDP =~ Ström förbrukning. De brukar ligga i samma nivå.
Du verkar inte var medveten om att det största problemet med många framför allt Intel processorer är att få bort värmen från själva processorn en fastlödd ihs är en stor fördel.
@pa1983 förklarar det här mycket bättre än vad jag kan.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Med dagens prestanda öknings takt så behöver de med i7 2600K inte byta cpu förens år 2100

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

Jag märkte precis att AMD processor är ju mycket billigare och vad jag kan se på specifikationer så är de också Mycket bätre. Vad kan ni säga om detta? Varför är den billigare men fortfarande så mycket bätre på "papper"? Och vilken föredrar ni i slutändan?

Intel: http://www.inet.se/produkt/5311107/intel-core-i5-6600k-3-5-gh...
AMD: http://www.inet.se/produkt/5308711/amd-fx-8350-8-4-0-ghz-blac...

Som jag ser det får AMD ta otroligt mycket skit. Jag var alltid jättenöjd med med mina AMD-processorer på den tiden jag använde dem. Men om man läser och jämför statistik med mera och ska lyssna vad andra tycker kan man lätt bli förvirrad. Jag valde en Pentium G3258 i förhoppningen att jag genom överklockning kunde göra den jämförbar med Athlon X4 860K fast lite strömsnålare. Det gick inte så bra. Visserligen är min G3258 snabbare på entrådiga processer men helhetsbetyget är ca 1500 poäng sämre än vad Athlonen fått på PassMark. Prisskillnaden är ganska liten mellan dem.

C'est la vie!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

@pa1983: TDP står för thermal design power & berättar för tillverkare hur stor effekt som kylaren måste klara av att "hantera", tror inte jag skrev att det hade med strömförbrukning alternativ energiförbrukning eller gjorde jag det?

Edit: 1. Särskrivning. 2. stavfel.

Jag vet precis vad TDP står för men du verkar inte veta vad det är. Processorns strömförbrukning är samma som avgiven energi. All elektrisk energi omvandlas till termisk energi så har den ett TDP på 88W så förbrukar den ca 88W elektrisk energi som omvandlas till 88W termisk energi.

Du verkar inte inse att energi omvandlas så det som kommer in som elektrisk energi kommer ut som värme.

Och du talar om TDP i samband med temperaturer så det säger bara att du tyvärr inte vet vad du talar om vad det gäller termodynamik.

Vet att du är enveten men det blir inte rätt bara för du blandar i hop Effekt och Temperatur för TDP är ett mått på Effekt.

Det var du själv som sa att du inte var imponerad av intels TDP värden pga att AMD går svalare vid högre TDP.
Temperaturerna är TOTALT irrelevanta för effektförbruknigen och därmed är TDP helt irrelevant.

Slutsattsen man kan dra om en CPU med lägre TDP går varmare är att termiska reistansen är högre mellan kisel och Tcase. Det borde du klagat på.

Permalänk
Medlem

@AMD-Hippie:

Att amd får ta mycket skit håller jag med om. Funnits tillfällen då de varit bättre än INTEL, men det var ett tag sedan nu.

Tycker du skall vara nöjd med ditt val, för du hade blivit ännu surare när du hade insett att passmark inte alltid ger hela bilden. Bara surt om du skall spela FARCRY4 för det går inte utan mods och annat på en pentium. Annars tror jag att pentiumen ger en bättre helhetsupplevelse som budgetprocessor. I spel slaktar den amds 860k

Men klart. Renderar du filmer eller gör flertals-beräkningar kanske 860k är ett smartare val. Men oftast använder man ett sådant bygge för spel/underhållning. I alla fall jag.

http://www.techspot.com/review/1017-best-budget-gaming-cpu/pa...

Jag diggar AMD, och har haft en hel del prollar från dom, men jag slutade försvara dem när jag inte hade kött på benen mera. Skall bli kul att se vad de kommer med när/om Zen släpps.

Vi behöver AMD.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krilleoh:

Jag själv föredrar Intel före AMD gällande det allra mesta där man är ute efter prestanda och budgeten inte spelar någon större roll. För ett billigare och tystare/enklare system, så kör jag på AMD.

Det där skulle jag inte riktigt hålla med om, min erfarenhet säger att intel prollar är utmärkta i en tyst dator. Men visst, man kanske kan bygga en billigare dator med amd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag diggar AMD, och har haft en hel del prollar från dom, men jag slutade försvara dem när jag inte hade kött på benen mera. Skall bli kul att se vad de kommer med när/om Zen släpps.

Vi behöver AMD.

Jag ser också fram emot Zen . Jag får en känsla av att det kan vara den processor som får över mig till AMD igen. Jag gillar ryktet om att den ska vara strömsnål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag vet precis vad TDP står för men du verkar inte veta vad det är. Processorns strömförbrukning är samma som avgiven energi. All elektrisk energi omvandlas till termisk energi så har den ett TDP på 88W förbrukar den 88W.

Du verkar inte inse att energi omvandlas så det som kommer in som elektrisk energi kommer ut som värme.

Och du talar om TDP i samband med tempraturer så det säger bara att du tyvärr inte vet vad du talar om vad det gäller termodynamik.

Vet att du är enveten men det blir inte rätt bara för du blandar i hop Effekt och Temperatur för TDP är ett mått på Effekt.

Jag talar om att Intel anger TDP på ett sätt & AMD på ett annat sätt eftersom det inte finns någon standard, du vet det jag vet det & många andra vet det eller hur?
http://www.sweclockers.com/artikel/5790-vad-ar-tdp

TDP är vad jag vet den effekt som kylaren måste klara av att transportera bort för att inte överskrida maxtemperaturen (vilken skiljer sig mellan processortillverkarna med) för processorn & vilka kriterier som ska uppfyllas för att nå denna max TDP skiljer sig åt när det kommer till Intel & AMD så därför kan man egentligen inte jämföra dessa värden rakt av men för enkelhets skull så gör man det ändå!

Så nej jag blandar inte ihop något jag vet att TDP står just för effekt & inte för temperatur sen att Intel har för liten yta i förhållande till effekten den utvecklar ja det är väl så utvecklingen ser ut just nu, eller?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Jag ser också fram emot Zen . Jag får en känsla av att det kan vara den processor som får över mig till AMD igen. Jag gillar ryktet om att den ska vara strömsnål.

Äsch låt den dra ström bara de knäcker intel för en gångs skull!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Jag talar om att Intel anger TDP på ett sätt & AMD på ett annat sätt eftersom det inte finns någon standard, du vet det jag vet det & många andra vet det eller hur?
http://www.sweclockers.com/artikel/5790-vad-ar-tdp

TDP är vad jag vet den effekt som kylaren måste klara av att transportera bort för att inte överskrida maxtemperaturen (vilken skiljer sig mellan processortillverkarna med) för processorn & vilka kriterier som ska uppfyllas för att nå denna max TDP skiljer sig åt när det kommer till Intel & AMD så därför kan man egentligen inte jämföra dessa värden rakt av men för enkelhets skull så gör man det ändå!

Så nej jag blandar inte ihop något jag vet att TDP står just för effekt & inte för temperatur sen att Intel har för liten yta i förhållande till effekten den utvecklar ja det är väl så utvecklingen ser ut just nu, eller?

Så varför försöker du inbilla folk att intels TDP är buffel och båg för att dom går varmare än AMD med högre TDP då? Oavsett effekt eller TDP så har det ingen koppling till temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Äsch låt den dra ström bara de knäcker intel för en gångs skull!

Den kanske knäcker min ekonomi också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Så varför försöker du inbilla folk att intels TDP är buffel och båg för att dom går varmare än AMD med högre TDP då? Oavsett effekt eller TDP så har det ingen koppling till temperatur.

Gör jag? Jag som bara ville få fram att Intels TDP är uppmätt vid vardaglig användning & AMD´s som värsta möjliga teoretiska max TDP.

Frågan är vem som når upptill sin TDP eller kommer närmast vid vardagligt användande, men det är en annan fråga någon annan gång.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

FX-8350 bygger på en gammal arkitektur som är utdaterad, ungefär som SAAB.
/Lifooz

Snackar du skit om saab?

Skojaaaa

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Som jag ser det får AMD ta otroligt mycket skit. Jag var alltid jättenöjd med med mina AMD-processorer på den tiden jag använde dem. Men om man läser och jämför statistik med mera och ska lyssna vad andra tycker kan man lätt bli förvirrad. Jag valde en Pentium G3258 i förhoppningen att jag genom överklockning kunde göra den jämförbar med Athlon X4 860K fast lite strömsnålare. Det gick inte så bra. Visserligen är min G3258 snabbare på entrådiga processer men helhetsbetyget är ca 1500 poäng sämre än vad Athlonen fått på PassMark. Prisskillnaden är ganska liten mellan dem.

C'est la vie!

AMD var bra en gång i tiden ja... det var Nokias mobiler också!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Min 4790K går varmare i benchmarks (läs prime95) än vad min FX8320 gick, så nej jag är inte imponerad av Intels TDP!

Så vad är det du jämför da? Är det så svårt att ha fel?

Du drar förs en jämförelse sedan låtsas du som du aldrig sagt det.

Du är inte imponerad av intels TDP för deras "lägre" TDP processorer går varmare än din "högre" TDP intel processor.
Du drar alltså en parallell mellan temperatur och effekt på två olika fabrikat av processorer och summerar att intels TDP inte är imponerande pga temperaturerna fast dom igentligen inte har något med varan att göra till att börja med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skruvis:

Man kan inte jämföra TDP´n mellan Intel & AMD rätt av då AMD anger sin TDP i ett mer eller mindre teoretiskt worst case scenario medan Intel anger sin till vad "typiska" program belastar processorn med.
Min 4790K går varmare i benchmarks (läs prime95) än vad min FX8320 gick, så nej jag är inte imponerad av Intels TDP!

Du ska inte köra Prime 95 med 4790k då det blir något knas och värmen skenar, Volten ökar automatisk av någon anledning.
Har du inte fått den infon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Du är inte imponerad av intels TDP för deras "lägre" TDP processorer går varmare än din "högre" TDP intel processor.
Du drar alltså en parallell mellan temperatur och effekt på två olika fabrikat av processorer och summerar att intels TDP inte är imponerande pga temperaturerna fast dom igentligen inte har något med varan att göra till att börja med.

Jag är inte imponerad av Intels TDP eller rättare sagt hur dom kommer fram till den, men som jag skrev vidare så skenar den när man aktiverar XMP läste du det med?

Du kanske kan förklara varför FX4350 har en TDP på 125w precis lika mycket som FX8350? Jag skulle vilja ha det till att 4350 ska ha lägre TDP egentligen men jag missar kanske något?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Du ska inte köra Prime 95 med 4790k då det blir något knas och värmen skenar, har du inte fått den infon?

Går alldeles utmärkt när man väl ställt in ström/effektgränserna i bios/uefi!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Du missade det med att Intel och AMD räknar TDP på olika sätt och att skruvis i detta läget anser att AMD räknar rätt och Intel gör mindre rätt. Därav "inte imponerad på intels TDP"

it's elementary my dear

// Många idag jämför TDP höger och vänster mellan olika tillverkare och produkter utan att faktiskt förstå att siffrorna som står där är helt värdelösa för en jämförelse då alla räknar på olika sätt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Dom enda som köper AMD processorer idag är inbitna AMD fans. Är man åtminstone lite objektiv i sitt inköp av processor så väljer man en processor från en annan leverantör än AMD. AMD's processorer är kort sagt inte prisvärda och dom har urdålig prestanda. Låt oss hoppas att detta kommer att ändras med Zen.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Dom enda som köper AMD processorer idag är inbitna AMD fans. Är man åtminstone lite objektiv i sitt inköp av processor så väljer man en processor från en annan leverantör än AMD. AMD's processorer är kort sagt inte prisvärda och dom har urdålig prestanda. Låt oss hoppas att detta kommer att ändras med Zen.

Där håller jag dock inte med. AMDs APUer går det bra för och vill man ha något kompakt system med en någolunda bra GPU utan att köra på PCIe så ser jag det som ett utmärkt val.

När det kommer till prestanda så är det upp till var och en och vad man gör med datorn.

Min nästa blir förmodligen Zen om det är något intressant eller kanske Intels om deras 8 kärnor inte dödar plånboken. Skylake ser ut att ha fler problem än vad den är värd.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du missade det med att Intel och AMD räknar TDP på olika sätt och att skruvis i detta läget anser att AMD räknar rätt och Intel gör mindre rätt. Därav "inte imponerad på intels TDP"

it's elementary my dear

Det är inte vad han skriver. Han talar om temperaturer i förhållande till TDP, det är irrelevant och den jämförelsen kan inte göras om man vet något om termodynamik.
Han skulle han prata om faktisk strömförbrukning relativt till TDP då det är det han menar.
Det kan mätas antigen via via 4/8 pins kontakten för processorn strömförsörjning, finns sidor som gjort detta. Eller så kan man köra vattenkylning och mäta inloppstempratur och utloppstempratur och flödet då får man också energin processorn avger under tex prime95 då det finns tabeller på energimängden vatten håller för en given mängd och sedan kan man jämföra detta med TDP't.

Som sagt att hävda att TDP't är buffel och båg baserat på temperaturer vilket är PRECIS vad han gjorde enligt sina egna ord är inget man kan göra då temperaturen är en funktion av energiförbrukning, termisk ledningsförmåga och kylarlösningen i fråga och att jämföra två processorer med helt olika Delta T mellan kisel och TCase går inte vad det befattar TDP och tempraturer.

Du kan citera Sherlock Holmes bäst du vill, du låter inte smartare för det.

Istället föreslår jag att du lär dig nåt på fysiklektionerna i skolan istället.

Att dra en slutsats som något med felaktig information och felaktiga paralleller gör inte att man har rätt.

Jag skiter fullständigt i om AMD eller intels TDP är nära sanningen vad det gäller energiförbrukning för det var inte vad han skrev själv även om han tror det men så blir det när man inte vet vad man talar om.

Permalänk
Medlem

De finns de som behöver avlasta sin huvudsakliga maskin med t.ex. rendering encoding osv.
Flertrådad prestanda på låg budget, för ca 1900kr kan jag få både moderkort och CPU med prestanda lite bättre än 6600k som kostar 2600kr inom de saker jag nämnt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Det är inte vad han skriver. Han talar om temperaturer i förhållande till TDP, det är irrelevant och den jämförelsen kan inte göras om man vet något om termodynamik.
Han skulle han prata om faktisk strömförbrukning relativt till TDP då det är det han menar.
Det kan mätas antigen via via 4/8 pins kontakten för processorn strömförsörjning, finns sidor som gjort detta. Eller så kan man köra vattenkylning och mäta inloppstempratur och utloppstempratur och flödet då får man också energin processorn avger under tex prime95 då det finns tabeller på energimängden vatten håller för en given mängd och sedan kan man jämföra detta med TDP't.

Som sagt att hävda att TDP't är buffel och båg baserat på temperaturer vilket är PRECIS vad han gjorde enligt sina egna ord är inget man kan göra då temperaturen är en funktion av energiförbrukning, termisk ledningsförmåga och kylarlösningen i fråga och att jämföra två processorer med helt olika Delta T mellan kisel och TCase går inte vad det befattar TDP och tempraturer.

Du kan citera Sherlock Holmes bäst du vill, du låter inte smartare för det.

Istället föreslår jag att du lär dig nåt på fysiklektionerna i skolan istället.

Att dra en slutsats som något med felaktig information och felaktiga paralleller gör inte att man har rätt.

Jag skiter fullständigt i om AMD eller intels TDP är nära sanningen vad det gäller energiförbrukning för det var inte vad han skrev själv även om han tror det men så blir det när man inte vet vad man talar om.

Du kan försöka att läxa upp dina vänner istället för random folk på forum, problemet är att förmodligen pga kaffe du häktiskt börjar läsa någons ord på forum och hänger upp dig på en mening han slängde ut sig lite krasst som kanske inte var det smartaste.

Angående att mäta in och ut i en loop har jag svårt att det lär funka då det lär skilja nån grad eller två vilket lär hamna på felmarginalen för själva sensorn. Men igen varför ens prata om detta i denna tråd då det är så offtopic det bara går.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Nej det gör jag inte det är 2 olika meningar på varsin sida om citeringen..

Mening 1 berörde detta med TDP att Intel samt AMD har olika synsätt på hur den ska räknas fram varpå det då inte går att göra jämförelser mellan dessa 2 .

Mening 2 var min högst personliga erfarenhet när jag aktiverade XMP med en 4790K varpå TDP´n rusade i väg till 140-150w när jag körde Prime95 samt i ett senare inlägg (vilket ställde till det i denna tråd tror jag?) "fixen" för att få ner temperaturen som följde av denna höga "TDP" som jag fick enligt Intel Extreme Tuning Utility.

Visa signatur

Permalänk

Det korta svaret i nuläget är: INTEL

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

AMD var bra en gång i tiden ja... det var Nokias mobiler också!

Använde helt nyligen en stationär dator på ett ställe jag går till. Datorn starta upp blixtsnabbt, var knäpptyst och svarade omedelbart på allt jag gjorde - ingen användarlagg. Blev givetvis nyfiken på vad som fanns i datorn. You guessed it! En AMD. Otroligt nog en A4, om jag minns rätt. Blev kär i AMD på nytt faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Är något av en AMD fanboy, men du har helt rätt. Man kan köoa sin fx som en politisk åtgärd eller goodwill, men att i nuläget springa runt och påstå att de på något vis är bättre än Intel är bara fånigt. Sorgligt.

Hoppas på Zen med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

@Friterad:

Hej, Friterad. (lol, vilket ball namn)

Naturligtvis så har ju hyperthreading sina fördelar! Det märker man i många tester. Men nu är ju i7:an nästan 50% dyrare än i5:an (netonnets priser).

Och någon prestandaökning med 50% kan man knappast tala om. Läs sweclockers eget test. Skruvar du sen upp mhz:en på i5:an till i7:ans nivåer är det ännu mindre skillnad.

Hyperthreading har som sagt sina fördelar, men jag står ändå fast vid att i5 är mest bang for the buck av alla cpuer på marknaden just nu.

Men har han råd med en i7:a så kan han ju lika gärna köpa en sådan, som jag själv gjorde. Men då är det ganska meningslöst att ens börja överväga amds processorer just nu.

Precis som att i5an kan överklockas kan även i7an göra det. Nu är det ju oftast kanske inte värt det om man inte kan lägga så mycket pengar och om spel är det enda jobbet där cpu'n får arbeta mycket. Hade ju själv tanken på i5 först, men blev i7 pga bättre prestanda i spel och rendering, redigering osv. Definitivt är i5 mer prestanda för pengarna, men anledningen att jag reagerade var ju eftersom "i7 är onödigt i spel" är ett äldre och numera falskt påstående