Evga GTX980 VS Sapphire R9 Fury

Permalänk
Medlem

Evga GTX980 VS Sapphire R9 Fury

Tjo!

Jag undrar vilket kort du tycker är bäst och varför vare sig det gäller 1080 eller 1440p spelande, har inte riktigt bestämt mig vilket kort jag vill ha och har väldigt svårt att bestämma mig.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

För 1440p hade jag utan tvekan valt fury då det utpresterar 980, har HBM och är ett relativt nytt kort som mycket troligtvis bara kommer bli bättre med tiden. I 1080p är de väldigt snarlika men hade nog valt fury även där, dock så rekommenderar jag 1440p+ så fury får visa vad den går för
Från senaste GPU testet (som var innan crimson drivern):

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Steelseries Apex Pro, Asus ROG Harpe, MSI 321URX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaic:

För 1440p hade jag utan tvekan valt fury då det utpresterar 980, har HBM och är ett relativt nytt kort som mycket troligtvis bara kommer bli bättre med tiden. I 1080p är de väldigt snarlika men hade nog valt fury även där, dock så rekommenderar jag 1440p+ så fury får visa vad den går för
Från senaste GPU testet (som var innan crimson drivern): http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10953?key=72fedfe3b74c10b282a2ce204e230ef2
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10954?key=38b51967afcfa7be6d07511428391c18

Jag kan bara hålla med.
I den prisklassen så borde man definitivt välja en 1440p-skärm och då är 980 inte längre ett alternativ.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jaevel:

Jag kan bara hålla med.
I den prisklassen så borde man definitivt välja en 1440p-skärm och då är 980 inte längre ett alternativ.

Så en prestandaskillnad på ca 10% är alltså skillnaden mellan: "fungera superbra" och "inte längre ett alternativ"? Tror du seriöst att du skulle märka skillnaden i ett blindtest? Vidare är det 10% mot 980 referens, ingen köper referens och de fabriksöverklockade 980 modellerna är 5-10% snabbare ur lådan. Evga är typiskt de som ligger i toppen vad det gäller hur stor fabriksöverklockningen är, R9 Fury har inga referensmodeller så resultaten där är vad man får av de modeller som faktiskt säljs.

Notera att jag med detta inte säger att TS ska välja 980 i stället, vill bara belysa att prestandaskillnaden mellan dessa kort är irrelevant och vilken man väljer bör man rimligen basera på något annat än det. Likaså är det prestanda övertag fabriksöverklockade 980 har över R9 Fury så litet att andra saker bör avgöra vilket av dessa kort man väljer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Sapphire R9 Fury är ett grymt bra kort, tystaste jag någonsin prövat på, hörs inte öht. Dessutom är det oförskämt snabbt också : )

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@1440p så är Fury både billigare och bättre

Sen sparar du runt 1k om du väljer AMD om du senare köper en Freesync skärm, G-sync modulen som sitter på Nvidias skärmar ger ett pris-påslag på minst 1k.

Exempel: Samma skärm, olika typer av adaptiv sync:
Freesync http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3328710 @ 2690kr
G-sync http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2651537 @ 3990kr

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så en prestandaskillnad på ca 10% är alltså skillnaden mellan: "fungera superbra" och "inte längre ett alternativ"? Tror du seriöst att du skulle märka skillnaden i ett blindtest? Vidare är det 10% mot 980 referens, ingen köper referens och de fabriksöverklockade 980 modellerna är 5-10% snabbare ur lådan. Evga är typiskt de som ligger i toppen vad det gäller hur stor fabriksöverklockningen är, R9 Fury har inga referensmodeller så resultaten där är vad man får av de modeller som faktiskt säljs.

Notera att jag med detta inte säger att TS ska välja 980 i stället, vill bara belysa att prestandaskillnaden mellan dessa kort är irrelevant och vilken man väljer bör man rimligen basera på något annat än det. Likaså är det prestanda övertag fabriksöverklockade 980 har över R9 Fury så litet att andra saker bör avgöra vilket av dessa kort man väljer.

Helt rätt, prestandaskillnaden är försumbar dessa kort emellan. Dock ser man historiskt på hur AMD ofta klarar av att krama ur ganska ordentligt med extra prestanda över tid med nya drivrutiner osv så ger jag en fördel till Fury-kortet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Helt rätt, prestandaskillnaden är försumbar dessa kort emellan. Dock ser man historiskt på hur AMD ofta klarar av att krama ur ganska ordentligt med extra prestanda över tid med nya drivrutiner osv så ger jag en fördel till Fury-kortet.

Vad jag främst sett senaste åren är att Kepler tappar relativt Maxwell då spelen allt mer optimeras för Maxwell som är annorlunda från Kepler på sätt som gör att Maxwell optimerad kod tenderar att straffa Kepler (det omvända är dock inte sant).

Läst utvecklingsbloggar som nämner att GPGPU på Kepler är otroligt svårt då det är stört omöjligt att avgöra vad som fungerar bra och vad som fungerar dåligt. Både Maxwell och Fermi är långt enklare att jobba med.

De tester jag sett som verkligen jämför olika AMD drivarversioner visar inte alls på de skillnader som ofta framhävs på dessa forum, här jämför man typiskt hur t.ex. 290x stod sig p 780ti med en viss uppsättning (äldre spel som typiskt var optimerade för Kepler) mot nyare spel (och nyare drivare, dessa spel är typiskt optimerade för Maxwell).

Tror därför inte alls det blir samma effekt mot Maxwell, det är helt enkelt en mycket mer robust (prestandamässigt) design än Kepler är.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad jag främst sett senaste åren är att Kepler tappar relativt Maxwell då spelen allt mer optimeras för Maxwell som är annorlunda från Kepler på sätt som gör att Maxwell optimerad kod tenderar att straffa Kepler (det omvända är dock inte sant).

Läst utvecklingsbloggar som nämner att GPGPU på Kepler är otroligt svårt då det är stört omöjligt att avgöra vad som fungerar bra och vad som fungerar dåligt. Både Maxwell och Fermi är långt enklare att jobba med.

De tester jag sett som verkligen jämför olika AMD drivarversioner visar inte alls på de skillnader som ofta framhävs på dessa forum, här jämför man typiskt hur t.ex. 290x stod sig p 780ti med en viss uppsättning (äldre spel som typiskt var optimerade för Kepler) mot nyare spel (och nyare drivare, dessa spel är typiskt optimerade för Maxwell).

Tror därför inte alls det blir samma effekt mot Maxwell, det är helt enkelt en mycket mer robust (prestandamässigt) design än Kepler är.

Det där är ju enbart spekulationer, som bland annat förutsätter en mängd olika saker. Exempelvis att Nvidia satsar på "gammal" arkitektur gällande drivrutiner samt att arkitekturen är mer lättarbetar som du tror. Jag har personligen mycket svårt att se att Nvidias kort skulle få samma uppsving via drivrutiner som AMDs om man tittar på det ur ett historiskt perspektiv.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

att maxwell presterar så bra e rimligt å e pga de höga frekvenserna som gpun kommer upp i jämfört med keppler. man ser ju att när det e mer minneskrävande situationer så kommer ju keppler med 384bits bussen tebax å lyckas man klocka keppler gpu ordentligt så står den sig mycket väl mot maxwell.

mhz is the king lixom

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@Yoshman: När 980 kom var den ju c:a 10% snabbare än föregångaren 780 och mottogs som helt fantastiskt så... Nej jag tänker inte ta en diskussion om hårdvara med dig, jag skulle få så mycket stryk, jag tyckte bara det faktumet var roligt med tanke på vad du skrev

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av xpanterx:

@Yoshman: När 980 kom var det ju c:a 10% snabbare än föregångaren 780 och mottogs som helt fantastiskt så... Nej jag tänker inte ta en diskussion om hårdvara med dig, jag skulle få så mycket stryk, jag tyckte bara det faktumet var roligt med tanke på vad du skrev

Finns en väldigt bra jämförelse idag som man kan fundera kring hur mycket 10-20% prestandaskillnad verkligen betyder för upplevelsen: PS4 vs XBO. Där är PS4 teoretisk sett ca 50% snabbare GPU-mässigt ändå får man ofta kisa väldigt mycket för att se skillnader i t.ex. Digital Foundry shootouts. Och det går inte att bortförklara med "går inte se skillnader på YouTube", även i verkligheten tror jag de flesta svenssons skulle gå bet på att säga om de ser PS4 versionen eller XBO-versionen, entusiaster som vet vad man typiskt kan leta efter för att avgöra vilken som är vilken skulle inte heller få 100% rätt.

Antar att du menade 780ti vs 980, verkar som prestandaindex mellan dessa skilde 7-8% till fördel för 980 när den lanserades (skilde strax under 30% mellan 780 och 980), i senaste prestandaindex skiljer det ca 14% mellan 780ti och 980. Är exakt detta jag menar blir ett mätfel när man sedan jämför Kepler-modeller mot GCN. Gör man samma jämförelse med 980 så har tydligen drivers ökat prestanda för Maxwell en hel del, men jämför hur prestanda utvecklats för Maxwell i specifika titlar med avseende på drivers har det i princip inte hänt något alls.

@Stoff3th3m4n: verkar som det är mer än spekulation att Maxwell idag relativt Kepler presterar bättre. Om du tar Maxwell som bas, hur mycket har då drivare gett GCN... Historiskt sett har det varit några enstaka uppdateringar av GCN-drivare som har ökat prestanda, men det har varierat mycket från titel till titel och det var över ett år sedan någon sådan release gjorts (om jag inte helt missat något).

Vad som hänt är att de tekniker dagens spel använder passar Kepler sämre än det passar Maxwell och GCN. Ingen kan säga hur spelmotorer kommer ändras framöver, övergången till DX12 kan blottlägga svagheter och ta fram styrkor i dagens kretsar som ändrar hur de presterar relativt sett.

Själv ser jag 10-20% som felmarginal, finns specifika titlar där relativ prestanda mellan olika GPU-modeller skiljer mer än så. Skulle aldrig byta GPU för mindre än 50% mer prestanda, så skulle själv aldrig gjort ett byte från t.ex. 780 till 980.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DST:

att maxwell presterar så bra e rimligt å e pga de höga frekvenserna som gpun kommer upp i jämfört med keppler. man ser ju att när det e mer minneskrävande situationer så kommer ju keppler med 384bits bussen tebax å lyckas man klocka keppler gpu ordentligt så står den sig mycket väl mot maxwell.

mhz is the king lixom

Det räcker inte som förklaring. Jämför man faktiskt prestanda med teoretisk kapacitet så ser man direkt att Maxwell presterar mycket närmare sitt teoretiska max än Kepler. Det är helt enkelt en väldigt robust design, det är enkelt för utvecklare att faktiskt få ut den kraft som teoretisk finns där. Vad jag läst var Kepler sämre än både Fermi och Maxwell på den punkten.

Om man ska tro syntetiska mätningar kring effektiv bandbredd så är den realtidskomprimering som Maxwell använder så mycket effektivare än den Kepler har att effektivt sett har 980 mer bandbredd än 780ti.

Anta att verkliga texturer ligger någonstans mellan totalt slumpmässig information och en enda färg, enligt denna mätning har då 980 ändå ca 10% högre effektiv bandbredd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle köpt ett Fury kort.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

klart det räcker som förklaring. har varit så sen urminnes tider. färre cores men i mycket högre frekvens har lättare att spotta ut sig höga fps.

en mindre avancerad gpu med smalare buss e ju alltid lättare att klocka å parat med snabba minnen brukar prestera bra men håller inte över lång tid prestandamässigt som en gpu med bredare minnesbuss fast lägre klock.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DST:

klart det räcker som förklaring. har varit så sen urminnes tider. färre cores men i mycket högre frekvens har lättare att spotta ut sig höga fps.

en mindre avancerad gpu med smalare buss e ju alltid lättare att klocka å parat med snabba minnen brukar prestera bra men håller inte över lång tid prestandamässigt som en gpu med bredare minnesbuss fast lägre klock.

Hur förklarar du då detta:
780ti har 2880 CUDA-cores med basfrekvens på 876 MHz
980ti har 2816 CUDA-cores med basfrekvens på 1000 MHz

Rent teoretisk är det exakt samma flyttalskapacitet per CUDA-kärna och klockcykel (i alla fall SP vilket är det enda relevanta för spel och 3D-grafik rent generellt). Så teoretiskt sett borde referenskort av 980ti vara ca 11% snabbare, enligt SweC prestandaindex är 980ti ca 40% snabbare.

Grafik är en av få saker som skalar väldigt nära linjärt med CPU-kärnor, så många lite lägre klockade kärnor eller färre lite högre klockade spelar i praktiken väldigt liten roll. Är också så om en specifik GPU har prestanda X vid F MHz, så kommer den ha minst prestanda motsvarande F/2 vid F/2 MHz. Anledningen är att ju lägre klockad kretsen är desto mindre kostar cachemissar räknat i klockcykler vilket betyder att mängd utfört arbete per CPU-cykel ökar.

Angående TS fråga: varför skulle du köpa någon av dessa, har du någon speciell anledning?
Frågar därför att 980 är en rätt meningslös modell sedan 980ti lanserades. 970 är väsentligt mycket billigare med bästa pris/prestanda i 900-serien (fabriksöverklockade 970 presterar väldigt nära 980 referens), prestandaökningen från 980 till 980ti är större än prisökningen så även 980ti har bättre pris/prestanda.

R9 Fury presterar och kostar väldigt lika som ett fabriksöverklockade 980 som t.ex. EVGA 980, så ser inte riktigt hur man kan motivera den modellen heller. För AMD har 390 klart bäst perf/W, i alla fall 1920x1080 är 390x så nära Fury i prestanda att det måste vara svårt att motivera prisskillnaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nån borde göra ett test clock för clock. både på gpun å mem. för att verkligen se hur mycket bättre 980ti e mot 780ti.

att en ny krets blir effektivare e ju naturligt. dock blir ju kretsen oftast förenklad, där vissa funktioner plockas bort som inte påverkar grafikprestandan negativt.

det e ju inte så att det e nya delar som uppfinns för ny krets, utan det stuvas om lite i klusterkärnorna. så e det ju ändå samma typ av krets fast smärre modifierad. så om du får klockar upp en kepplerbaserad gpu så kommer den ju prestera bra.

tycker prestandan stämmer rätt bra överrens med tanke på att det e 200mhz högre frekvens på 980ti.
https://www.youtube.com/watch?v=iR58h10M_PU

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fury Nano för 4999kr måste ju vara bästa köpet i den prisklassen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Fury Nano för 4999kr måste ju vara bästa köpet i den prisklassen?

Bara om man har nytta av lägre TDP och storlek annars skulle jag valt R9 fury eftersom det presterar bättre och har bättre kylare . Båda finns för 4990kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hade valt Fury jag med.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Bara om man har nytta av lägre TDP och storlek annars skulle jag valt R9 fury eftersom det presterar bättre och har bättre kylare . Båda finns för 4990kr.

Fury presterar inte bättre än Nano, i somliga fall ( läs bästa fall ) likvärdigt, men överlag är Nano snabbare med ett par %.

Jag har testat och benchat ca 10 olika kort ur Fury serien (Fury X, Nano, Fury) så har relativt mycket praktisk erfarenhet av just dessa.

I all välmening.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Fury presterar inte bättre än Nano, i somliga fall ( läs bästa fall ) likvärdigt, men överlag är Nano snabbare med ett par %.

Jag har testat och benchat ca 10 olika kort ur Fury serien (Fury X, Nano, Fury) så har relativt mycket praktisk erfarenhet av just dessa.

I all välmening.

MVH

Njae, out of the box presterar Fury lite bättre: http://www.tweaktown.com/reviews/7335/amd-radeon-r9-nano-vide...

Har själv testat båda och det var helt i enlighet med ovanstående länk.

Misstförstå mig inte, Nano är ett trevligt kort men utan fibbel med undervolt osv presterar det inte bättre än ett Fury. Dock är prestandan snarlik. Ljudmässigt är Nano betydligt mer högljutt, speciellt under load då fläkten låter riktigt ordentligt. Så jag tycker att är en bättre rekommendation, speciellt Sapphires modell som är knäpptyst.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Som alla andra håller jag med om att R9 Fury är det bättre valet, speciellt då Sapphires modell.

Permalänk
Medlem

Kör du 1080p mest så skulle jag välja ett 980 Då det kan överklockas bättre och därmed få bättre resultat. Men kör du en högre upplösning så skulle jag välja Fury.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

fury eller nano utan tvekan. Oavsett upplösning osv..

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Känns nästan som om att jag kommer att behålla Fury, finns det någon annan som tycker att det kortet känns mera framtidssäkert än 980?

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |