Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Senior redaktör är inget som imponerar då dessa generellt inom skvallertidningar drar de slutsatser som de vill.

Ni måste förstå betydelsen av de som är med i undersökningen har för betydelse. Det finns otroligt många som besöker detta forum, en stor del av användarna är knappt inne på Microsoft Windows forumet och en lite del av dessa är inne på Windows 10 underforumet.

Om man ställer frågor om vilka operativsystem man kör så kommer man få olika resultat beroende på vilket forum man ställer frågan i.
T.ex. underforumen Server, Linux, Spel, Windows, Windows 10, Akademiska ämnen etc. Förutom detta så intresserar frågan olika personer olika där de som har mer intresse av operativsystem kan ha en större belägenhet att rösta.

Så undersökning som nämns är dålig för att beskriva hela forumet, på samma sätt som politikröstningarna som vid varje val brukar finnas på akademiska ämnen dåligt beskriver användarna. Hade t.ex inte sverigedemokraterna över 50% vid förra valet? Jag tror inte dock inte att hälften av alla besökare 2012 röstade på dessa, i vilket fall kunde man inte använda statistiken för att göra det uttalande.
Att tro att man i detta windows 10 underforum kan generellt resultat om windows 10 är lika dumt som att tro att man under Linux underforumet kan få

Fast nu var det inte någon tråd från ett underforum där få av den totala andelen användare på forumet besöker, utan en artikel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Fast nu var det inte någon tråd från ett underforum där få av den totala andelen användare på forumet besöker, utan en artikel.

Ok, jag har inte hängt med i tråden och såg att följande omröstning hänvisades till vilket ej säger mycket.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1407550-har-du-uppgrade...

Är inröstningen i en artikeln så blir det ju inte lika missvisande även om urvalet där inte är helt korrekt, då som sagt personer som är mer intresserade av att få veta statistiken i större omröstning deltar.
Förenklat kan man säga att många av våra föräldrar som kanske också är på forumet för att få hjälp och knappt vet vad ett operativsystem är för något i mindre utsträckning röstar.

Ett problem för många är att vi har en massa maskiner, jag själv har nästan 40 maskiner igång i min lilla etta. (visst nästan alla är virtuella) Av dessa 40 maskiner har jag dock bara en enda windows 10 maskin som för övrigt just nu är avstängd. (en av mina 5st laptops)
Nu är väl inte alla lika extrema, men många har flera burkar där de på vissa av olika anledningar testar nya os före än andra.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk kan tycka att det är fult. Visst det slår inte Vista, men tycker det är mycket snyggare än Windows 8 i alla fall. Dessutom tycker jag de nya ikonerna verkligen passar i temat imo. Minns att jag inte var helt positiv till utseendet i början men nu efter man har använt det ett tag så tycker jag det är bra.

ETA: Nej förresten, tycker nog faktiskt det ser bättre ut än Windows 7 och Vista nu när man "vant sig".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andropen:

Förstår inte hur folk kan tycka att det är fult. Visst det slår inte Vista, men tycker det är mycket snyggare än Windows 8 i all fall. Dessutom tycker jag de nya ikonerna verkligen passar i temat imo. Minns att jag inte var helt positiv till utseendet i början men nu efter man har använt det ett tag så tycker jag det är bra.

ETA: Nej förresten, tycker nog faktiskt det ser bättre ut än Windows 7 och Vista nu när man "vant sig".

Det jag störde mig på utseendemässigt var att startmenyn var sönderbloatad med en massa reklam för nyheter, sport, Xbox, skype, väder etc. Visst det går säkert enkelt att plocka bort, men att få den bloatad borde vara en kryssruta som man kan kryssa i om man vill ha.

Kolla in startmenyn för Windows Server 2016, så borde den se ut i windows 10
https://www.youtube.com/watch?v=MhQIcaJMMSs (nyare betors utseende är av samma rena stil)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ok, jag har inte hängt med i tråden och såg att följande omröstning hänvisades till vilket ej säger mycket.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1407550-har-du-uppgrade...

Är inröstningen i en artikeln så blir det ju inte lika missvisande även om urvalet där inte är helt korrekt, då som sagt personer som är mer intresserade av att få veta statistiken i större omröstning deltar.
Förenklat kan man säga att många av våra föräldrar som kanske också är på forumet för att få hjälp och knappt vet vad ett operativsystem är för något i mindre utsträckning röstar.

Ett problem för många är att vi har en massa maskiner, jag själv har nästan 40 maskiner igång i min lilla etta. (visst nästan alla är virtuella) Av dessa 40 maskiner har jag dock bara en enda windows 10 maskin som för övrigt just nu är avstängd. (en av mina 5st laptops)
Nu är väl inte alla lika extrema, men många har flera burkar där de på vissa av olika anledningar testar nya os före än andra.

Va? Skulle det vara en massa som inte har någon aning om teknik överhuvudtaget, rösta? Tror jag är högst osannolikt. Sen ska ju inte detta spela någon roll, hur mycket man vet alltså, eftersom det inte handlar om hur många kunniga användare som gått över till W10, utan användare överhuvudtaget. Är ju inte heller osannolikt att mer än hälften har uppgraderat, det är ju inte alla användare heller utan alla användare som satt på tidigare Windows, finns ju Mac och Linux användare här också, dock kanske den andelen är ganska liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det sköna är att jag har snott frågorna från den här pollen exakt. Så du får ge dem en massa kritik med.

http://www.neowin.net/news/poll-have-you-upgraded-to-windows-...

Have you upgraded your PC to Windows 10 yet?
Yes, I upgraded ASAP after launch day
Yes, but I decided to wait a while before upgrading
I bought a new Windows 10 PC
Not yet, but I may upgrade soon
No, I'm sticking with Windows 7/8.1 for now

Det saknas dock alternativ för oss som ej kör Windows. (Och här på Sweclockers finns det nog en hel del.)

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Va? Skulle det vara en massa som inte har någon aning om teknik överhuvudtaget, rösta? Tror jag är högst osannolikt. Sen ska ju inte detta spela någon roll, hur mycket man vet alltså, eftersom det inte handlar om hur många kunniga användare som gått över till W10, utan användare överhuvudtaget.

Urvalsproblematiken innebär att gruppen som röstar på något, inte är representant för den totala gruppen. Ju mer ansträngande det är att rösta, ju mindre andel av de som inte bryr sig så mycket kommer att rösta.
Så en röstning på en artikel är inte helt problemfri att beskriva alla användare på forumet, även om den nu är betydligt bättre än en omröstning i en tråd. Och man genom att ställa samma fråga i artiklar flera gånger kan se hur trenden ändras.

Skrivet av Friterad:

Är ju inte heller osannolikt att mer än hälften har uppgraderat, det är ju inte alla användare heller utan alla användare som satt på tidigare Windows, finns ju Mac och Linux användare här också, dock kanske den andelen är ganska liten.

Att 50% av alla besökare på sweclockers har en dator som kör windows 10 är inte osannolikt. Men att 50% har uppgraderat alla maskiner som de kan helt gratis kan uppgradera är däremot en helt annan sak. Och då kommer frågan vad man syftar på när man frågar om någon har uppgraderat eller ej?
Orsaken till varför jag själv inte har uppgraderat så är den första orsaken att de flesta programvaror jag använder ej är testat emot windows 10 än. Många av programvarorna kanske fungerar, men har tillverkaren ej testat dem så får man ingen support därifrån om det skulle strula.
(jag sysslar med lite seriösare programvaror som kan kosta uppemot en miljon i licenskostnad)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Det jag störde mig på utseendemässigt var att startmenyn var sönderbloatad med en massa reklam för nyheter, sport, Xbox, skype, väder etc. Visst det går säkert enkelt att plocka bort, men att få den bloatad borde vara en kryssruta som man kan kryssa i om man vill ha.

https://www.youtube.com/watch?v=MhQIcaJMMSs (nyare betors utseende är av samma rena stil)

Ja om du högerklickar på ikonerna (nyheter, sport, Xbox, m.m.) och väljer "Ta bort från Start" och sen drar in startmenyn från höger i Windows 10 så blir den precis som i Windows Server 2016.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Ja om du högerklickar på ikonerna (nyheter, sport, Xbox, m.m.) och väljer "Ta bort från Start" och sen drar in startmenyn från höger i Windows 10 så blir den precis som i Windows Server 2016.

Ok, jag har inte haft tid och tvekat ett dugg.
Det går säkert göra riktigt bra, jag själv är en sådan som tror att bara om ett halvår så har väldigt många gått över till windows 10.
T.ex. så köper många företag in svindyra windows 7 datorer än idag, men om ett halvår är det kanske windows 10? Det kommer på företag bli en konflikt mellan tekniker och IT, där IT säger att windows 7 ej längre är säkert och ni får köra dessa program virtuellt om ni ska ha windows 7 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hur tusan kan det man ser i videon vara skapt av samma folk som gjort den dynga jag sitter med här?? Det ser ju helt underbart ut i jämförelse

Lägg till dessa 3 knappar att tycka på så lovar jag att anamma W10

1: Ta bor allt "fluff" så det ser ut som Windows server 2016.
2: Stäng av ALL loggning/övervakning
3: Lägg till nått form av "skin" som återskapar känslan/utseendet av Aero

Sen kommer de inte behöva ta till de skitiga desperata metoder de nu använder, de kan till o med ta 1000:- betalt per licens och folk skulle ändå stå i kö för att få uppdatera istället för att fylla internet med forumtrådar ang hur man stänger av massa skit och ändrar massa annan skit

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Riktigt så enkelt är det ju inte om hela sanningen ska fram, det är ju knappt hälften av all bloatware som går att avinstallera med ett höger klick direkt från startmenyn. Du måste ju in i powershell och riva rätt ordentligt för att få bort det mesta.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Riktigt så enkelt är det ju inte om hela sanningen ska fram, det är ju knappt hälften av all bloatware som går att avinstallera med ett höger klick direkt från startmenyn. Du måste ju in i powershell och riva rätt ordentligt för att få bort det mesta.

Man behöver inte avinstallera för att få samma utseende som i Windows Server 2016. Det räcker med att ta bort ikonerna. Och alla ikoner går fint att ta bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Hur tusan kan det man ser i videon vara skapt av samma folk som gjort den dynga jag sitter med här?? Det ser ju helt underbart ut i jämförelse

Sen kommer de inte behöva ta till de skitiga desperata metoder de nu använder, de kan till o med ta 1000:- betalt per licens och folk skulle ändå stå i kö för att få uppdatera istället för att fylla internet med forumtrådar ang hur man stänger av massa skit och ändrar massa annan skit

Trodde det aldrig, men jag håller faktiskt med dig.. verkligen prickat kärnpunkterna.
Om detta skulle dyka upp och Microsoft började tänka på vad deras användare faktiskt vill ha, kanske man kommer gå tillbaka.. även om jag behöver betala för det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Man behöver inte avinstallera för att få samma utseende som i Windows Server 2016. Det räcker med att ta bort ikonerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är ju givetvis inte bara att få bort ikoner ifrån en lista, program man inte vill ha ska avinstalleras. Ännu bättre vore om de inte fanns från första början.

Jag genomgick detta så sent som idag, så jag har det färskt i minnet.
Förklara gärna hur jag får bort allt listat nedan genom att "ta bort ikonerna"

3d builder
Alarms and clock
App Connector
Calculator
Calendar and Mail
Camera
Get Office
Get Skype
Get started
Groove music
Maps
Messaging
Skype video
Microsoft Solitaire collection
Microsoft Wi-Fi
Movies and TV
News
OneNote
People
Phone
Phone companion
Scan
Sports
Store
Sway
Twitter
Voice recorder
Xbox

Utöver det så ska ALLT som heter OneDrive avinstalleras och inaktiveras. Det är ju lite inbakat överallt för att säga det snällt.

Detta vara bara det som ÅTERKOM idag när jag av misstag uppdaterad, säkert mer skit jag tog bort från början.

Sen....

Ska ska ju all övervakning stängas av igen också....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har någon tips på en bra och smidigt winrar/winzip app? Det jag kör nu låter en inte ens välja katalog att packa upp på. Gratis allra helst.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Har någon tips på en bra och smidigt winrar/winzip app? Det jag kör nu låter en inte ens välja katalog att packa upp på. Gratis allra helst.

Skippa appar och använd ett normalt program som 7zip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gillar apparna faktiskt jag är less på windows 7 interfacet vid det här laget men det finns måhända ingen vettig för komprimerade filer ännu?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Och om det bor 10 miljoner människor i Sverige och 1000 personer svarar på en statistiskt säkerhetsställd undersökning så blir det 0,01% vilket alltså är fullt tillräckligt.

Du nämnde något förut om att göra bort sig totalt.

Det är vad du precis gjorde här. Din okunskap i ämnet är ju total.

Det är inte andelen som gör det tillräckligt.
Det går lika bra att fråga 1000 personer i USA med runt 320 miljoner invånare, man behöver inte fråga 32 ggr så många som i Sverige. Och det går definitivt inte heller att bara fråga 0,01% av 25000 (dvs 3)...

Mitt råd, sluta använda dina "undersökningar" som argument.

Permalänk
Avstängd

Tur att Stardock finns.

Original startmenyn till Win10 är rörigt och fult..tycker jag.

Visa signatur

-Filma inte med din mobil vertikalt-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

4. Återställ windows update så den fungerar på samma sätt som i W7, så man kan stänga av den lätt och ser alla uppdateringar INNAN man laddar ner dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fixat japp 50 miljoner ggr bättre.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

@strejf: vilken sörjas med nya och gamla gränsnitt. patetiska problem med flera webbsidor där Microsoft bestämmer om jag, MOI ska kunna logga in. herrgud vilket mishmash. nStoppar internetudelnbi ng från mobiltelefoner. obegriplia sökningar om att lösa problem. nu åker de sista kontorsdatorerna tillbaka till win 7. förbereder att testa linux igen efter ett par par ifrån det helt och hållet.
Tvi.

Här är en artikel i dagarna...jodå den är tillsammans med andra artiklar bevisande att windows 10 börjar bli mindre lyckosamt, det är en missnöjd stab hos Microsoft..
S nart läggs dessutom deras nallesystem ner. det är bara för dåligt. Jag har varit med och fölretaget jag företräder sedan starten med (det bättre) win 7 och ett stort antal lumia 900. skeppar iväg våra lumiatelefoner nu. får knappt betalt längre för en lumia 930. så dåligt så uselt..så fantastiskt trist med i praktiken noll applikationer från svenska fölretag än mindre viasat, bettingsiter för privata nöjen.
handen på hjärtat börjar jag fundera på vad som egentligen är bra med microsoft överhuvudtaget längre....

https://blog.ashampoo.com/en/2016-01-15/windows-10-upgrade-fr...

jag respekter verkligen Bill gates medan jag avskyr google i övrigt.

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Problemet är ju givetvis inte bara att få bort ikoner ifrån en lista...

Jo det var precis det han frågade om och precis det jag svarade på. Så det är endast det som han och min diskussion handlade om. Att du har andra problem är helt ok, det får du givetvis ha, men det hör inte ihop med det som jag svarade på eller det som han frågade.

@EssEssWaffe

Ursäkta men ditt inlägg var otroligt rörigt och jag förstod inte hälften av vad du skrev.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag använder PeaZip som fungerar hur bra som helst. Dessutom är det den snyggaste av de jag har testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

@EssEssWaffe

Ursäkta men ditt inlägg var otroligt rörigt och jag förstod inte hälften av vad du skrev.

Det är för att du i din *** raderat *** övertygelse inte kan ta i att andra tycker annorlunda än du.

§ 1.2
Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Det är för att du i din *** raderat *** övertygelse inte kan ta i att andra tycker annorlunda än du.

Det som är skönt är att ni Microsoft och Windows 10-hatare är i minoritet.

http://www.computerworld.com/article/3022877/microsoft-window...

U.S. consumers have fallen for Windows 10, according to a just-published survey done for researcher IDC, with a larger fraction of those polled already running the OS than the predecessors, Windows 7 or Windows 8.

About 30% of the survey's respondents who confirmed they had a Windows PC said they were running Windows 10, compared to approximately 27% who tapped Windows 8 and 28% who named Windows 7.

And Windows 10's user satisfaction was impressively high: Of those who said they have the new operating system, just over 60% picked "favorable" or "very favorable" when asked their take. (The former outpolled the latter of the two responses by a ratio of 4:1.). About 1 in 10 said Windows 10 had left an "unfavorable" or "very unfavorable" impression.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seunlau:

Älskar win 10. Speciellt när folk på jobbet gnäller om att de känner sig iakttagna hela tiden med all spyware och samling av information som tillkommer. Älskar hur microsoft tar fram dem bästa sidorna hos människor.

JA KÄRA KOLLEGOR NI ÄR SPECIELLA MED ER PORRSURFNING OCH DEJTINGSAJTER, CIA SAMLAR IN ALL INFO OM ER, DE HAR INGET BÄTTRE FÖR SIG!

För företag så stänger man av det HELT så Microsoft tar inte hem någon info alls... finns en gpo för det.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Det är för att du i din fanatiska övertygelse inte kan ta i att andra tycker annorlunda än du.

Tvärtom tycker jag..Verkar mer som du pratar om dig själv

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@Oneone:

Låter bra dock så är det inget jag gör som privat användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seunlau:

@Oneone:

Låter bra dock så är det inget jag gör som privat användare.

det kan du , beroende på vilken version du kör

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200