Asus Zenbook Pro/G501JW, Dell XPS 15 el Gigabyte P34W

Permalänk
Medlem

Asus Zenbook Pro/G501JW, Dell XPS 15 el Gigabyte P34W

Hej, har svårt att bestämma mig för vilken datorn jag ska införskaffa mig och tänkte höra efter tips och råd här.
Det är fyra stycken jag funderar mellan (om ni har bättre förslag får ni gärna ge dem).
Det jag ska använda datorn till är programmering och enklare video redigering och 3d modellering.

  1. Asus Zenbook Pro UX501JW (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3133206)
    Nackdelarna med denna känner jag är att den har 4k display (något jag inte behöver och som bara kommer ta onödig batteritid) och att den har en äldre processorarkitektur.
    Fördelarna är att den verkar vara rejält byggd, har stor SSD och är den "billigaste" datorn av de fyra.

  2. Asus G501JW (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3359537)
    Denna känns som det är inprinsip samma som UX501JW i gamingformat. Men med fördelarna att den inte har 4k skärm, har 16gb internminne och 4gb gpu minne.
    Nackdelarna jämfört med Pro:n är att den endast har 4 battericeller och har en mindre SSD
    Denna finns även med skylake processor för 2k mer och jag vet att Pro:n kommer komma med Skylake men inte sett när den hittar ut i svenska butiker.

  3. Dell XPS 15 9550 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3425200)
    Nackdelarna med denna är väl att den endast har en i5:a och ingen SSD.
    Fördelarna att denna är den lättaste och smidigaste datorn. Den verkar även vara väldigt robust och ha bra skärm. Den lyckas även få in en 15tums skärm i ett 14tums format.

  4. Gigabyte P34W V4 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3352642) Nackdelarna med denna är att den är dyrast av dessa fyra och har även läst att den är väldigt högljud och gpu/cpu trottlar väldigt fort.
    Fördelarna är att den har väldigt bra prestanda i väldigt liten formfaktor. Den har även bäst grafikkort.

Tack på förhand för era svar

Permalänk
Medlem

Jadu...

Dell XPS 15 har bäst skärm och är nog generellt den bästa datorn av de av dig listade. Dock modellen med i7:a. När det kommer till fyrkärniga processorer är hoppet mellan i5 och i7 ganska stort i prestanda och jag skulle personligen därför satsa på en dator med i7:a. Om du tycker att XPS 15 med i7 är för dyr så ryktas det att Dell ska lansera fler konfigurationer, bl.a. en med FHD-skärm och i7, vilket jag kan tänka mig kan hamna någonstans mittemellan dagens i5 och i7 konfigurationer prismässigt.

Gigagbyte hade hade jag nog valt bort. Kan vara trevligt med en 15" skärm och alla övriga diskuterade modeller är ganska nätta för att vara 15". Med tanke på dina användningsområden låter det som om du bör klara dig på GTX 960M.

Zenbook Pro vs. G501JW så är det som du själv skriver som så att du får välja om du prioriterar batteritid (1/3 bättre på Pro) och större SSD eller 16 gb ram och mer lagring. Vad jag vet ska G501JW även ha en lite mer korrekt färgåtergivning på dess skärm än Zenbook Pro. En nackdel med G501JW är väl dess design.

För att summera hade jag nog alltså personligen valt någon av Asus maskinerna om du inte kan gå över 15 000. Kan du däremot göra det skulle jag säga att XPS 15 med i7 är ett bättre val. XPS brukar vara billigare att köpa direkt via Dell.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Fastback:

När det kommer till fyrkärniga processorer är hoppet mellan i5 och i7 ganska stort i prestanda

Källa på detta?
När man kan utnyttja HT, visst, men annars?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Källa på detta?
När man kan utnyttja HT, visst, men annars?

Benchmarks har du här:
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-6300HQ+...
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-6700HQ+...

Men visst har du rätt i att skillnaden i prestanda främst är betydande då i7:an kan utnyttja HT (upp emot 25-30% prestandavinst jämfört med ca 9-10% bättre singlethread prestanda).
Utan att veta vilka program TS tänkt använda är det ju dock just vid videoredigering och 3D-modellering som Hyper-Threading brukar vara användbart.

Permalänk

UX501JW ska strax ersättas med UX501VW som har skylake, usbc/thunderbolt och betydligt bättre LG-panel (iaf så har de amerikanske exemplaren fått en sjysstare LG-panel istället för en från samsung som satt i JW och hade problem med en del färger). Så det kan vara värt att vänta någon vecka eller två för den.

Jag hade ställt in mig på XPS 15 men efter att ha läst om den extremt långsamma panelen i FHD-versionen, throttling samt en mängd kvalitetsbrister så väntar jag på UX501VW även om den är större och tyngre. G501JW kändes gedigen (testade på MM i stan) men batteriet gör mig tveksam. Vill gärna se test för VW-versionen eftersom JW-versionen hade väldigt kort batteritid men najs med 2 stycken diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastback:

Ja jag har varit mest sugen på Dell:en men varit lite negativ till att den 'bara' har en i5:a. Och precis som du säger räcker inte min buget till de Dell modeller med i7 och 4k pekskärm känns som det för med sig fler nackdelar än fördelar. Säger ryckterna något om när fler konfigurationer kan tänkas komma?

Skrivet av ooklamook:

Ja jag har också sett att UX501 ska komma med skylake men inte sett något datum eller rekommenderat pris. Det är batteriet jag också oroar mig för mest i G501. Att det är två diskar är väldigt najs och om det blir denna dator kommer antagligen åka i en till SSD istället för HDD. Vad tyckte du om skärm och tangentbord på G501JW när du kikade på den?
Får kanske vänta en vecka eller två som du säger och se när UX501 kommer med skylake och läsa rencension på G501 med skylake.

Har själv inte sett något om dessa brister på Dell:en, bara att den trottlar lite väl snabbt. Är det bara fhd skärmen du hört ska vara långsamm eller gäller det även 4k skärmen?

Permalänk
Skrivet av kire75:

Ja jag har varit mest sugen på Dell:en men varit lite negativ till att den 'bara' har en i5:a. Och precis som du säger räcker inte min buget till de Dell modeller med i7 och 4k pekskärm känns som det för med sig fler nackdelar än fördelar. Säger ryckterna något om när fler konfigurationer kan tänkas komma?

Ja jag har också sett att UX501 ska komma med skylake men inte sett något datum eller rekommenderat pris. Det är batteriet jag också oroar mig för mest i G501. Att det är två diskar är väldigt najs och om det blir denna dator kommer antagligen åka i en till SSD istället för HDD. Vad tyckte du om skärm och tangentbord på G501JW när du kikade på den?
Får kanske vänta en vecka eller två som du säger och se när UX501 kommer med skylake och läsa rencension på G501 med skylake.

Har själv inte sett något om dessa brister på Dell:en, bara att den trottlar lite väl snabbt. Är det bara fhd skärmen du hört ska vara långsamm eller gäller det även 4k skärmen?

Vad gäller UX501 så har folk från Asus sagt slutet jan/ början av februari här på swec i deras eget forum.

I fallet XPS 15 så ska FHD vara extrem, här har du ett test http://www.notebookcheck.net/Dell-XPS-15-2016-9550-InfinityEd...

40-62 ms är sjukt långsamt. Tydligen är QHD-skärmen lite bättre om man läser forum men kollar man test här är det nog mer psykologiskt rättfärdigande eftersom de verkar lika extremt sega båda två.

http://www.notebookcheck.net/Dell-XPS-15-2016-9550-InfinityEd...

Så länge man inte spelar så kvitttar det nog, de ska vara bland de bästa skärmarna som finns vad gäller färgåtergivning så det är bara att fundera på vad som är viktigt. Kolla gärna Dell-delen i forumen på notebookreview så ser du att det är mycket olika fel på just XPS 15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kire75:

Ja jag har varit mest sugen på Dell:en men varit lite negativ till att den 'bara' har en i5:a. Och precis som du säger räcker inte min buget till de Dell modeller med i7 och 4k pekskärm känns som det för med sig fler nackdelar än fördelar. Säger ryckterna något om när fler konfigurationer kan tänkas komma?

Rykten

När jag nämnde att Dell XPS15 har bäst skärm av de av dig länkade alternativen syftade jag främst på skärmens färgåtergivning. (Tilläggas här kan kanske att jag ännu inte sett någon riktig recension av skärmen i kommande UX501VW.) Responstiden verkar ju dock vara föga imponerande men som ooklamook säger så beror det vält helt enkelt på om du tänkt spela, främst då spel där responstid är viktig såsom FPS-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooklamook:

Vad gäller UX501 så har folk från Asus sagt slutet jan/ början av februari här på swec i deras eget forum...

Oj det var ju extremt långsamt och 4k var ju inte mycket bättre den heller.
Den är ju inte i huvudsak tänkt att ha till spel men kan ju ändå vara kul att kunna lira nånting. Det som är desto mer avskräckande är att det är så många problem. Inte sett det tidigare men inte sökt efter just problem heller.

Skrivet av Fastback:

Blir nog att vänta till början av januari när nya UX501 kommer och det kommit recensioner på båda Asus datorerna. Och även se vilka alternativ Dell kommer med. Kan vara så att jag klarar mig med låg responstid.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av kire75:

Kan vara så att jag klarar mig med låg responstid.

Det hela beror ju på vilka spel man spelar. Ska du lira CS på högre nivå kanske det spelar roll, annars tror jag inte det gör så mycket. Det är ju inte som att man kommer få några superhöga FPS ändå

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.