Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Hm, jag trodde IOU fortfarande inte klarade QinQ eller har jag missat något? Testade att dra igång en uppsättning med l2-adventerprisek9-15.1a men fick det inte att lira.

Det har du nog alldeles rätt i. Insåg att just det är något jag inte använt med IOU. Hittade även listan med begränsningar på www.routereflector.com

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JG89:

Det har du nog alldeles rätt i. Insåg att just det är något jag inte använt med IOU. Hittade även listan med begränsningar på www.routereflector.com

Skickades från m.sweclockers.com

Ay, hamnade där också när jag letade runt. Men annars verkar det som att man kommer rätt långt med IOU numera.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av era909:

Det är definitivt fullt möjligt men du skall förvänta dig att behöva lägga en hel del tid på det. CCNA är väldigt brett och innefattar väldigt mycket kunskap inom olika områden.

Upplägg är lite knepigt beroende på hur mycket tid du kan avvara. Jag skulle säga att det viktigaste är att du studerar kontinuerligt. Även om du inte har tid att plugga mycket så lägg lite tid varje dag på att läsa istället för tv/internet/whatever. Gör labbar som hör till kapitlen direkt efter att du läst det, så du har kunskapen fräsch i minnet. Gå även tillbaka ibland och gör någon lab från tidigare kapitel bara för att se att du kommer ihåg. Vet inte om de har ändrat böckerna mycket men sammanfattningarna i slutet av varje kapitel är kanon att läsa igenom igen lite då och då för att fräscha upp minnet.

CCNA är inte direkt svårt, men det är omfattande och kräver att man lägger tid på det.

Tack för bra svar, har nu läst igenom inledningen och gjort första quizen. Tid är jag beredd att lägga på det, största problemet såhär i början är ovanan att läsa sån här typ av engelska. Mycket behöver läsas om ett par gånger innan det sjunker in. Får hoppas att det släpper!

Skrivet av simonw:

Du behöver absolut inte köra kurser utan du fixar det på egen hand med lite vilja. Hur mycket kan du idag? Känns om du är med på banan om du har gått en nätverkskurs på gymnasiet och det kändes basic.

Min rekommendation är att du påbörjar en online-kurs för några hundringar och följer den. Innehåller videogenomgång samt laborationer att hela tiden genomföra efter varje steg. Ett exempel är CCNA Boot Camp med Chris Bryant, https://www.udemy.com/ccna-on-demand-video-boot-camp/ (såhär kan listan med "föreläsningar" se ut https://i.imgur.com/pswXWiz.png). Dvs. du läser först kapitlet i boken, tittar på föreläsningen och utför sedan labbarna, komplett med progress tracking. Annars finns det massor av andra CCNA-video-kurser, populära CBT Nuggets, eller andra gratisvideos.

Jag pluggade nätverk på högskola och använde mig av videos på sidan om som komplement till boken. Viktigast är dock laborationer och förståelse, videos kan underlätta för ett par aha-upplevelser.

Länkade kursen ovan då jag under en dag eller två framöver kan ordna den för €12 om du är sugen, släng iväg ett PM i så fall. Kan i så fall även hjälpa till med att sätta upp en labbmiljö på din dator (GNS3).

Bra tips! Hör av mig när jag kommit en liten bit i boken, vill se hur mycket jag begriper något innan jag börjar kolla på någon online kurs!

Skrivet av JG89:

Absolut är det görbart utan att betala för kurser. Det finns extremt mycket och bra material tillgängligt för de allra flesta Cisco-certifieringarna. Som någon skrev innan så kretsar CCNA, speciellt i R&S, runt fundamentala saker. Utmaningen är att det är en enorm bredd på innehåll, vilket för egen del kändes rätt övermäktigt då. Redan där tröttnade jag på R&S-spåret.

Många Cisco Press-böcker är väldigt välskrivna, och det är nog väl värt tiden att arbeta sig igenom dem om man startar från noll.

Det kommer man garanterat, speciellt inom konsultsvängen. Även fast det nödvändigtvis inte säger ett dugg om ens kunskaper, så är jag övertygad om att det är en bra investering - trots de stora förändringar industrin står inför.

Använd IOU-images för att slippa sådana begränsningar.

Finns det någon chans att få jobb efter avklarad CCNA certifiering? Jag begriper själv att det kanske inte blir drömjobbet på bara det, men i alla fall något relevant så man får testa på hur det är att arbeta med nätverk.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför inte skriva in sig på högskolan på nätverksteknik, man skulle kunna "strunta i" den normala undervisningen och bara åka dit när/om det är nått obligatorisk och när det är ccna prov/tentamen och har man pluggat själv och kan det så borde det inte vara nått problem att klara proven och bli certifierad.
Om man vill kan man ju ta de andra tentorna också så man blir behörig till nästa års studier men ccna är första året och det räcker då med att komma in på utbildningen.
http://www.hv.se/sv/utbildning/program?program=1416

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Ay, hamnade där också när jag letade runt. Men annars verkar det som att man kommer rätt långt med IOU numera.

Verkligen! Jag använde en kombination av L3-IOU och XRv för att använda nedan som en grundtopologi:
https://learningnetwork.cisco.com/servlet/JiveServlet/downloa...

För andra topologier och för att testa de kontrollplansfunktioner som inte fungerar som de ska med XRv använde jag fysiska ASR9k-enheter.

Skrivet av Biffkrall:

Tack för bra svar, har nu läst igenom inledningen och gjort första quizen. Tid är jag beredd att lägga på det, största problemet såhär i början är ovanan att läsa sån här typ av engelska. Mycket behöver läsas om ett par gånger innan det sjunker in. Får hoppas att det släpper!

Bra tips! Hör av mig när jag kommit en liten bit i boken, vill se hur mycket jag begriper något innan jag börjar kolla på någon online kurs!

Finns det någon chans att få jobb efter avklarad CCNA certifiering? Jag begriper själv att det kanske inte blir drömjobbet på bara det, men i alla fall något relevant så man får testa på hur det är att arbeta med nätverk.

Det beror nog på, hur tråkigt det svaret än är. Självklart går det att få ett relevant arbete, men jag är tveksam till att:

  1. CCNA är värt tidsinvesteringen enbart för att känna sig för. Ger man sig in i det ska man nog vara ganska säker på att det är något man vill syssla med, vilket såklart är svårt att veta på förhand.

  2. Du får ett arbete där du efteråt kan generellt säga (citerar): "hur det är det är att arbeta med nätverk." Det finns så otaligt många inriktningar och arbetsroller inom ämnet. Personligen skulle jag t ex inte kunna tänka mig att arbeta med annat än telcos/Service Providers, och det upptäckte jag inte förrän efter tre års studier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffkrall:

Finns det någon chans att få jobb efter avklarad CCNA certifiering? Jag begriper själv att det kanske inte blir drömjobbet på bara det, men i alla fall något relevant så man får testa på hur det är att arbeta med nätverk.

Du kan få jobb, men såklart ingen garanti. Du kan nästan bara förvänta dig nåt slags support jobb eller någon typ av tekniker jobb som kanske åker hem till kunder och byter ut saker med generell felsökning, kanske sätta upp trådlösa accesspunkter osv.

Kanske det enklaste sättet att få jobb är att du hör av dig angående praktik hos ett företag du är intresserad av och kör en kortare praktik, som kanske leder till sommarjobb och sedan provanställning. Sätter du lite fart så skulle du hinna med det, även om du inte hinner ta certifikatet. Jag läste på Yrkeshögskola och var inte många som tog certifikat, men nästan alla hade jobb när utbildningen var klar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst varje inlägg i denna tråd, så jag skriver bara vad jag tycker och vet från egen erfarenhet.

CCNA är grundläggande men inte på något sätt superenkelt, du får lära dig grunderna i massor med saker som dynamiska routing protokoll, spanning-tree och hur man segmenterar med vlan. Det är också mer grundläggande saker som hur L2, L3 fungerar på protokoll nivå och OSI modellen. En sån där 5 dagars kurs kanske funkar om man bara ska förnya sig och redan har läst en del Cisco eller kanske någon annan vendors kurser, för det är ju väldigt mycket terminologi iblandat och har man liksom ingen riktig koll ja då är nog dom där kurserna mer eller mindre pengar bortkastade. Skaffa några böcker, kolla på CBT nuggets på Youtube (ja dom har några år på nacken men spanning-tree, ospf, eigrp, vtp, subnetting m.m funkar likadant idag som då) och labba i packetracer eller GNS3.

CCNA+Security skulle jag inte rekommendera till någon som inte redan är ganska duktig eller jobbar som nätverkstekniker, jag har själv läst det certet och låt mig bara säga att det är väldigt väldigt mycket att ta in om du inte redan har koll på det man tar upp i det som tidigare var CCENT+CCNA. Nu har dom ju gjort om CCNA stegen så att det är ett för varje spår precis som CCNP varit länge, men Security delen fokuserar i princip enbart på brandväggar så som ASA, samt väldigt mycket på kryptering och VPN i ASA eller ISR miljöer. Kunskap är aldrig tung att bära men den arbetssituation du beskriver i första posten låter inte som något som gör att CCNA+Security är rätt val för dig.

När jag läste mina cert så var det på KY och jag kunde plugga hela dagarna, minus att jag jobbade en del extra, i 4 terminer för CCNA, CCNA Security och CCNP R&S. Lite annan situation för dig som har ett jobb att sköta och jag vet ju själv som relativt nybliven småbarnspappa med mycket på jobbet att det är svårt att ta sig tid. Men ett råd är väl att varje gång du har tråkigt eller vill sätta dig och spela dataspel eller slöa vid TVn så tar du istället och plockar upp en bok eller sätter dig och labbar istället - många bäckar små och du kommer till slut ha nog på fötterna att ta en sån där 5 dagars för att fräscha upp dina skills och kanske ta ett cert om det nu är det som är målet.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Biffkrall:

Finns det någon chans att få jobb efter avklarad CCNA certifiering? Jag begriper själv att det kanske inte blir drömjobbet på bara det, men i alla fall något relevant så man får testa på hur det är att arbeta med nätverk.

Visst finns det chans att få jobb men jag skulle inte säga att dina chanser ökar för att du har ett cert, ingen bryr sig om dom i sverige. utomlands är det dock en helt annan femma.

Permalänk
Skrivet av JG89:

Verkligen! Jag använde en kombination av L3-IOU och XRv för att använda nedan som en grundtopologi:
https://learningnetwork.cisco.com/servlet/JiveServlet/downloa...

För andra topologier och för att testa de kontrollplansfunktioner som inte fungerar som de ska med XRv använde jag fysiska ASR9k-enheter.

Det beror nog på, hur tråkigt det svaret än är. Självklart går det att få ett relevant arbete, men jag är tveksam till att:

  1. CCNA är värt tidsinvesteringen enbart för att känna sig för. Ger man sig in i det ska man nog vara ganska säker på att det är något man vill syssla med, vilket såklart är svårt att veta på förhand.

  2. Du får ett arbete där du efteråt kan generellt säga (citerar): "hur det är det är att arbeta med nätverk." Det finns så otaligt många inriktningar och arbetsroller inom ämnet. Personligen skulle jag t ex inte kunna tänka mig att arbeta med annat än telcos/Service Providers, och det upptäckte jag inte förrän efter tre års studier.

Är rätt så säker på att jag vill arbeta inom IT men inom vad har jag inte den blekaste aning om. Eftersom jag testat på programmering och lite webbutveckling vill jag testa något annat. Nätverk tänkte jag eftersom jag inte är direkt fördjupad inom det. Kan vara rätt eller helt fel, ingen aning. Enligt min släktings beskrivning av det är det generellt lite praktiskt men även sitta och konfigurera, såklart beroende på vad man sysslar med inom nätverk.
För att testa om det är något för mig måste man väl ändå lära sig grunderna för att få någon bra förståelse om det är något för mig eller inte. Grunderna brukar generellt inte vara något jätte kul, det är först när det händer lite grejer som det kan bli kul. Har du något bättre förslag på hur jag kan testa på det ordentligt? Praktik i all ära men det går inte att dyka upp utan att kunna någonting.

Har övervägt att läsa någon av alla ingenjörsutbildningar men vill veta vad jag ska bli, har inte motivationen annars tyvärr.

Skrivet av VexedRelic:

Du kan få jobb, men såklart ingen garanti. Du kan nästan bara förvänta dig nåt slags support jobb eller någon typ av tekniker jobb som kanske åker hem till kunder och byter ut saker med generell felsökning, kanske sätta upp trådlösa accesspunkter osv.

Kanske det enklaste sättet att få jobb är att du hör av dig angående praktik hos ett företag du är intresserad av och kör en kortare praktik, som kanske leder till sommarjobb och sedan provanställning. Sätter du lite fart så skulle du hinna med det, även om du inte hinner ta certifikatet. Jag läste på Yrkeshögskola och var inte många som tog certifikat, men nästan alla hade jobb när utbildningen var klar.

Har ingenting emot att börja jobba på "botten" så länge det är relevant till det jag pluggat. Jobba upp sig brukar inte vara något problem ifall man kämpar lite.
Det var ett bra tips att söka som sommarjobb eller praktik, då skulle jag kunna göra det under semestern utan att behöva säga upp mig på mitt nuvarande arbete. Till att börja med i alla fall.

Skrivet av deegan:

Nu har jag inte läst varje inlägg i denna tråd, så jag skriver bara vad jag tycker och vet från egen erfarenhet.

CCNA är grundläggande men inte på något sätt superenkelt, du får lära dig grunderna i massor med saker som dynamiska routing protokoll, spanning-tree och hur man segmenterar med vlan. Det är också mer grundläggande saker som hur L2, L3 fungerar på protokoll nivå och OSI modellen. En sån där 5 dagars kurs kanske funkar om man bara ska förnya sig och redan har läst en del Cisco eller kanske någon annan vendors kurser, för det är ju väldigt mycket terminologi iblandat och har man liksom ingen riktig koll ja då är nog dom där kurserna mer eller mindre pengar bortkastade. Skaffa några böcker, kolla på CBT nuggets på Youtube (ja dom har några år på nacken men spanning-tree, ospf, eigrp, vtp, subnetting m.m funkar likadant idag som då) och labba i packetracer eller GNS3.

CCNA+Security skulle jag inte rekommendera till någon som inte redan är ganska duktig eller jobbar som nätverkstekniker, jag har själv läst det certet och låt mig bara säga att det är väldigt väldigt mycket att ta in om du inte redan har koll på det man tar upp i det som tidigare var CCENT+CCNA. Nu har dom ju gjort om CCNA stegen så att det är ett för varje spår precis som CCNP varit länge, men Security delen fokuserar i princip enbart på brandväggar så som ASA, samt väldigt mycket på kryptering och VPN i ASA eller ISR miljöer. Kunskap är aldrig tung att bära men den arbetssituation du beskriver i första posten låter inte som något som gör att CCNA+Security är rätt val för dig.

När jag läste mina cert så var det på KY och jag kunde plugga hela dagarna, minus att jag jobbade en del extra, i 4 terminer för CCNA, CCNA Security och CCNP R&S. Lite annan situation för dig som har ett jobb att sköta och jag vet ju själv som relativt nybliven småbarnspappa med mycket på jobbet att det är svårt att ta sig tid. Men ett råd är väl att varje gång du har tråkigt eller vill sätta dig och spela dataspel eller slöa vid TVn så tar du istället och plockar upp en bok eller sätter dig och labbar istället - många bäckar små och du kommer till slut ha nog på fötterna att ta en sån där 5 dagars för att fräscha upp dina skills och kanske ta ett cert om det nu är det som är målet.

Angående CCNA security, är det mycket kodning eller varför tror du inte att det skulle passa mig? Kan inte helt säkert säga att jag inte vill jobba med programmering/kodning. Blir en helt annan sak att ha det som arbete jämfört med att sitta och traggla uppgifter i skolan.

Det är ett bra råd att lägga dödtid på det, absolut kan jag avvara åtminstone 1,5- 2 timmar per dag för att plugga utan att bryta ihop. Gäller att se till att fullfölja det bara, kan vara lättare sagt än gjort.
Men du anser att man bör ta en sådan 5 dagars kurs oavsett om man läst hela boken, gjort övningsprov och labbar?

Skrivet av anon40704:

Visst finns det chans att få jobb men jag skulle inte säga att dina chanser ökar för att du har ett cert, ingen bryr sig om dom i sverige. utomlands är det dock en helt annan femma.

Har ringt runt till lite olika rekryterare och alla har ansett att cert är starkt meriterande. Det är inte så att de har sagt att högskola är dumt heller, men fått uppfattningen att det är riktigt bra med cert. Sen förstår jag självklart att jag inte kan förvänta mig något toppjobb utan erfarenhet.
Vilka länder är det störst efterfrågan i? Har egentligen ingenting emot att flytta utomlands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffkrall:

Men du anser att man bör ta en sådan 5 dagars kurs oavsett om man läst hela boken, gjort övningsprov och labbar?

Slöseri med pengar, det är till för personer som jobbat flera år där företaget skickar ut anställda för att bli certifierade. Som jag skrev innan så är det bättre om du istället lägger pengar på riktigt utrustning, eller alternativt att du köper en server som du kör GNS3 till för routing och sedan bara kör switchar som riktig hårdvara. Om du nu inte kör GNS3 med IOU. Men jag tycker att riktigt i någon benämning är bättre, typ om du labbar och stänger av spanning-tree t.ex så kan du se vilken färg porten får osv, det kan ge det där lilla extra.

Det är bättre om du köper träning videos och kolla på. som t.ex
http://www.ine.com/self-paced/ccna/ccna-routing-switching.htm

Annars så finns det gratis på youtube för gamla CCNA som jag skrev tidigare
https://www.youtube.com/watch?v=2zn9VGvGP-Y

Finns även CBT Nuggets tränings videos.

Videos, läsning, labbning räcker för att klara CCNA/CCNP.

Permalänk

Ett tips är att ta CCNA och dela upp det i två delar. ICND1 och sedan ICND2.
GNS3 är riktigt bra men om det finns tillgång till riktig hårdvara så är det att rekommendera.
När jag tog mitt CCNA och CCNP använde jag mig en hel del av CBT-nuggets. Grymt!

Lycka till!

Visa signatur

Cisco Certified CCNP R&S, CMNO, CCDA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffkrall:

Har ringt runt till lite olika rekryterare och alla har ansett att cert är starkt meriterande. Det är inte så att de har sagt att högskola är dumt heller, men fått uppfattningen att det är riktigt bra med cert. Sen förstår jag självklart att jag inte kan förvänta mig något toppjobb utan erfarenhet.
Vilka länder är det störst efterfrågan i? Har egentligen ingenting emot att flytta utomlands.

Ja, men endast för att komplettera relaterad arbetslivserfarenhet.

Vad gäller certifieringar utomlands så varierar efterfrågan väldigt mycket, men på en så mättad marknad som CCNA/CCNP R&S rimligtvis är så vore det nog naivt att tro sig ha bättre chanser där - med allt vad en flytt innebär och en arbetsgivares risktagande i det hela.

Permalänk
Skrivet av JG89:

Ja, men endast för att komplettera relaterad arbetslivserfarenhet.

Vad gäller certifieringar utomlands så varierar efterfrågan väldigt mycket, men på en så mättad marknad som CCNA/CCNP R&S rimligtvis är så vore det nog naivt att tro sig ha bättre chanser där - med allt vad en flytt innebär och en arbetsgivares risktagande i det hela.

Alright, så vad råder du mig till för att komma ut på arbetsmarknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JG89:

men på en så mättad marknad som CCNA/CCNP R&S rimligtvis är så vore det nog naivt att tro sig ha bättre chanser där

Finns rätt så mycket jobb i Stockholm eller Göteborg/Malmö som CCNP. Men problemet blir förstås erfarenhet eftersom de oftast letar efter en CCNP med minst 3-4 års erfarenhet. Vad gäller utomlands och nåt de flesta kanske inte tänker på är just Åland, mellan Sverige och Finland, de har brist på arbetskraft där vilken kanske skulle kunna ge öppning för en oerfaren CCNP junior hos deras stadsnät.

Permalänk

Vill du klara CCNA provet på snabbast möjligast tid använd denna sida:
http://www.9tut.com/
I princip 90% av innehållet på denna sida kommer att vara på provet
och glöm subnetting, fokusera på labbarna istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av goteboy89:

I princip 90% av innehållet på denna sida kommer att vara på provet
och glöm subnetting, fokusera på labbarna istället

Bästa inlägget om hur att ta CCNA men inte kan få jobb på det.

Om du vill jobba så måste du lägga ned tiden, du måste läsa, du måste förstå, du måste labba. Mitt råd är CCNA på minst 4 månader, men beror helt på hur mycket tid du lägger ned. Glöm subnetting? Det är kanske den viktigaste delen att lära sig som CCENT(första provet ICND1).

Permalänk

Nu har jag läst igenom första delen, kapitel 1-5. "Do I know this already" frågorna gick lätt som en plätt när jag gjorde dem i ett svep efter att ha läst klart kapitalen. På den medföljande skivan fanns det även Part review där det är mer skisser på nätverk och man ska välja rätt svar på hur switcharna är konfigurerade osv.
Här stötte jag på stora problem, inte många rätt och mycket kliande i huvudet.
Känns som att jag förstår mig på grunderna men inte tillräckligt djupgående för svårare frågor där många alternativ är snarlika.

Nån som enkelt kan förklara vad network ID är och vad man använder det till egentligen?

Får nog bli lite komplettering med Youtube filmer för att förstå sig på det här bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffkrall:

Nån som enkelt kan förklara vad network ID är och vad man använder det till egentligen?

Antar att du menar Network ID/Subnet ID/Subnet Mask. Det är till för att identifiera vilket nät en viss ip-adress tillhör.

Exempel:

IP: 64.64.64.1
Subnät: 255.255.255.0

Ser ut så här binärt:
01000000.01000000.01000000.00000001
11111111.11111111.11111111.00000000

Den nedre raden med 1:or är din "network ID" och säger helt enkelt att hur det ser ut binärt med den övre ip-adress raden måste se lika ut för att tillhöra samma nät. Du kan söka efter "ANDing" på youtube eller google för att få förståelse över hur en router hanterar detta och räknar.