Intressekonflikt med sambo

Permalänk
Medlem

Får du inte ha egentid för dig själv och göra vad du vill så är det dags att bytta kärring.
Man kan inte vara som plåster på varandra man måste ha egna intressen och få lite avstånd till den man är
Ihopp med.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att det inte låter som ett friskt förhållande i nuvarande form. Sambon har erkänt att hon har lite problem med tillit. Har aldrig fått svar på varför men har antagit att det är lite därför hon alltid vill att vi ska göra saker tillsammans.
Jag har försökt att prata med henne om vad den digitala världen betyder för mig men får ingen vettig respons. Det har jag heller inte förstått för hon kan själv sitta med candy crush, sagospel på konsol etc.
Men känner att det är dags för ett till samtal om detta. Och av vad jag har fått för input här så låter det lite som att jag ska sätta hårt mot hårt den här gången.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att vårda ett förhållande och jobba för det, men att samtidigt kunna ge varandra egentid utan att påpeka den enes eller andras brister/fel i det man gör då. Tar något intresse över helt i ett förhållande eller om det går slentrian i förhållandet då är det varningssignaler. Inget håller på sikt om man inte jobbar för det.

Permalänk
Medlem

Ja, det här är värt att ta en ordentlig jävla diskussion om.

Tvinga inte på henne någonting, och låt inte heller henne tvinga dig till någonting. Förklara hur du upplever situationen, varför du tycker det är rimligt att spendera tiden vid diverse datorspel, vad som är positivt med det. Berätta hur mycket du tycker om det och be henne att respektera det. Hör vad hon har att säga, lyssna, reflektera, fortsätt diskutera. Håll på tills ni kan nå ett beslut som båda är nöjda med. Om ni inte kan komma fram till någonting som båda är nöjda med så kanske det är bäst att gå skilda vägar.

Men ska jag vara helt ärlig så får du henne att låta som en trångsynt person utan någon lust att ändra sitt beteende eller sina åsikter, så jag förväntar mig inte att diskussionen kommer att gå som en dans på rosor. Möjligen en dans på rosor med en hel del törnar.

Permalänk
Medlem

Det handlar ju i grund och botten om att ge och ta i ett förhållande. Gillar hon inte spel själv fine, men hon måste respektera att du vill lägga ett antal timmar på det i veckan. Likaväl som att du måste balansera det och ge din sambo tid och uppmärksamhet. Ett ypperligt tillfälle att "spela av sig" är ju tex när hon är iväg på någon aktivitet, typ gymmet eller något.

Jag spelar naturligt mindre nu när jag är i en relation än vad jag gjorde som singel, men precis som för dig är spelandet en social grej för mig, man snackar med polare på TS, har tex ett par gamla kompisar som bor och jobbar i Norge numera som man sällan ser IRL och då blir det att man sitter o lirar lite o snackar skit på TS istället för att ses som man gjorde när man bodde i samma stad.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

Har själv varit där, dock är det ändrat här hemma och det funkar nu ist. kan hon inte acceptera din hobby eller låter dig utöva den så är det nog så som många säger dax att gå vidare, ingen mår bra av det och det kommer bara bli värre om ni inte löser det tyvärr.

Argumentet om hjärndött fick jag här med men jag förklarade bara som det var att jag spelar med mina kompisar och om du vill ha tjej kväll så får du ha det om du vill (även om jag kanske tycker att det är hjärndött, det gör jag inte med som ett exempel)

MVH

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Brudar har ett problem.
När man inte lägger ner energi/tid på dom, så tror dom att man lägger ner den energin/tiden på en annan brud.

Med andra ord, din tjej vill inte att du gör något speciellt, bara du gör det med henne.
Hon kan sitta och glo på tv, om du låg inne i sängen och stirrade in i taket skulle hon störa sig på det, men om du låg bredvid henne och stirrade in i taket så skulle det vara okej.

Ja, kvinnor är konstiga. Speciellt de som inte gillar tv-spel i alla dess former, de är de enda normala.

Se denna.

Permalänk

Förr brukade jag säga "vissa gillar ensam mamma söker, andra gillar att spela spel".
Det är skittråkigt med någon som klankar ner på det du tycker är roligt. Har haft liknande problem, men det är bara att prata om det. Gärna flera gånger om det så behövs.
Man ska gärna, vad jag har lärt mig, inte argumentera, utan lugnt bara förklara läget. "Jag gillar att spela, du gillar .... Hur skulle det låta om jag bad dig att sluta med ..."
Fortsätter hon får du faktiskt ta och fråga vad som ligger bakom osäkerheten. För någon som inte kan vara själv med någon, behöver nog jobba lite på det.

Så fortsätt prata om det. För mig löste det sig ganska bra och jag vet att när "gnället" kommer numera handlar det 100% om något annat. Som att hon saknar mig eller vill bara ha någon nära. Från fall till fall får man lyssna på sig själv hur gärna man vill spela. Väger spelandet mer just då, så gå och spela för fan!

Permalänk
Medlem

Tror många känner igen sig i denna:

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

På fullaste allvar; dumpa henne.

Jag var i ett liknande förhållande för några år sedan med en tjej som helt enkelt inte kunde förstå hur en vuxen man kunde sitta och spela dator- och tv-spel överhuvudtaget. Det var någonting som bara barn gjorde enligt henne. Det kan tilläggas att jag under de åren jobbade hemifrån (flyttade till en annan ort för hennes skull) så jag spenderade större delen av dagarna hemma med att dels jobba men även sköta om de vardagliga sysslorna eftersom att jag hade tid och möjlighet till det. Jag var alltså i princip den som gjorde allting i hemmet och ifall vi inte behövde åka och handla mat så hade jag för det mesta maten klar när hon kom hem runt 17:00-tiden varje dag.

Om jag sedan under kvällen satt en timme eller två vid datorn och spelade istället för att sitta och umgås med henne i soffan och kolla på hjärndöda såpor, tecknade disneyfilmer (ja, på fullaste allvar) eller program i stil med "let's dance", "så ska det låta" osv så var jag osocial och tråkig. Kom jag med förslag på serier eller filmer som jag gärna ville se så fick jag oftast svaret "det låter ju inte som något bra" men så gick hon med på att se dem. En kvart in i filmen/serier så satt hon också med näsan i mobilen och kollade facebook, pinterest eller diverse modebloggar.

Nu kan man ju ställa frågan hur jag överhuvudtaget kunde bli tillsammans och till råga på allt sambo med en sådan tjej när det inte verkade finnas någon personkemi överhuvudtaget? Ja, vad fan ska man säga. Hon såg väldigt bra ut och sexet var bra men det var också allt.

Så nej, ta verkligen och reflektera över er relation och ifall du verkligen vill spendera framtiden med en person som inte verkar förstå eller vill acceptera ett av dina större intresse. Risken är väldigt stor att du kommer att känna dig kvävd i ett sånt förhållande i det långa loppet.

Även jag har varit i ett liknande förhållande.

Nu var vi inte sambos men hon var så anti datorspel så man bara kunde vara, allt hon ville göra var att VARJE kväll gå och hyra en film och lägga sig i sängen och titta på kvällens hyrfilm, alltid hemma hos henne. Var vi hos mig och jag ville sätta mig vid datorn så hann det inte ens gå 5-10 minuter innan det började gnällas.
Det tog inte lång tid innan jag började undvika att åka hem till henne eller "missa bussen" för att få någon liten extra timme vid datorn, som ni säkert förstår så höll inte det förhållandet länge.

Nu har jag sambo sen 3 år tillbaks och vi spelar spel tillsammans, inget gnäll och allt är perfekt.

TS.
Byt sambo, det spelar ingen roll hur mycket du än försöker förklara för henne hur det. Det kanske blir bättre under en kort tid, men förr eller senare så kommer det gå tillbaks till samma gamla gnäll.
Skulle du klara av att spendera resten av livet med en person som inte kan respektera att ni har olika intressen/hobbys?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@COith90:

Jag har varit en gamer sen barnsben och känner väl igen ditt dilemma.

Prova prata med din Sambo, Min Fru bråkade förr med mig om det, före vi fick barn.
När jag pressade lite om ämnet så kom det ganska snart fram att det hon ogillade var att jag var oresponsive.
På med headset, pratar med andra och lyssnar inte när hon försöker prata med mig. Samt det tog massa tid enl. henne.

Jag ändrade mina spelvanor lite också jag har sett till att där varje dag är "Familje" tid innan jag tar speltid.
och har alltid ett öra utanför headsetet (så jag kan svara om det är något).

Med barn sen är det extra viktigt. I dags läget har jag flera barn, jobbar heltid+, och kan ändå spela

Jag brukar spela ~1h om dagen efter nattning av barnen och vissa kvällar (säger jag till min fru ex: På onsdag ska jag spela från 22 och frammåt är i säng ~ 01. Ok?) Det ger henne en chans att fundera på vad hon vill se på TV, göra etc. En kväll kan sömnen bli lidande om man får sova de andra nätterna.

Mitt största problem är att få mina vänner att inse att de inte kan ringa på kvällen Kan du komma online? jag måste ha framförhållning för att få logistiken att funka.

Lycka till, Kommunikation och vardags logisitk är det vikitigaste i ett förhållande.

Permalänk
Medlem

Har haft detta problem också hon sitter på FB och sa att jag slösade bort min tid haha och jag anser att FB är ett digitalt mentalsjukhus! Men det tog slut och min nya tjej och blivande sambo är helt tvärtom hon tycker det är viktigt att jag spelar och hänger med mina polare online. Om hon inte accepterar att du sitter vid din dator så gör dig själv tjänsten att göra slut. Det kommer bara bli mer och mer infekterat till den punkten att du kommer få skuldkänslor när du sitter vid datorn och då kommer ditt intresse vara förstört.

Ha det gött och lycka till!

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Har haft detta problem också hon sitter på FB och sa att jag slösade bort min tid haha och jag anser att FB är ett digitalt mentalsjukhus! Men det tog slut och min nya tjej och blivande sambo är helt tvärt imot hon tycker det är viktigt att jag spelar och hänger med mina polare online. Om hon inte accepterar att du sitter vid din dator så gör dig själv tjänsten att göra slut. Det kommer bara bli mer och mer infekterat till den punkten att du kommer få skuldkänslor när du sitter vid datorn och då kommer ditt intresse vara förstört.

Ha det gött och lycka till!

Vänta bara

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Thinkpad X13 | Ryzen AI 7 Pro | Win11
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Vänta bara

Haha kommer inte bli ett problem jag kommer flytta till henne 42mil ifrån där jag bor och den mesta kontakten jag kommer ha med mitt gamla liv kommer ske via spel online Vilket hon säger till mig att det är viktigt för både henne och för mig.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Inaktiv

Handlar väl om en balans mellan din hobby, dina vänner och att umgås med sambon. Vissa av mina vänner gnäller att deras respektive är på dem jämt om att de spelar för mycket. Då sitter personerna i fråga alltifrån 4-6h per dag och spelar vilket jag tycker är ganska mycket. Och jag förstår att de får skit. Vissa är småbarnsföräldrar så jag kan övht inte förstå hur de har tid.

Jag själv jobbar mellan typ 9-18 varje dag och kanske hinner med 1-2h om jag har tur. Min fru jobbar lite längre så jag gör det mesta hemma. Jag brukar dock alltid avrunda kvällarna med att umgås med min fru. Vi kan laga mat eller se på någon serie, vad som. Om du inte vill umgås med din sambo - gör inte det, men förhållandet kan ju gå åt pipan. Handlar ju lite om ge och ta och sunt förnuft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Handlar väl om en balans mellan din hobby, dina vänner och att umgås med sambon. Vissa av mina vänner gnäller att deras respektive är på dem jämt om att de spelar för mycket. Då sitter personerna i fråga alltifrån 4-6h per dag och spelar vilket jag tycker är ganska mycket. Och jag förstår att de får skit. Vissa är småbarnsföräldrar så jag kan övht inte förstå hur de har tid.

Jag själv jobbar mellan typ 9-18 varje dag och kanske hinner med 1-2h om jag har tur. Min fru jobbar lite längre så jag gör det mesta hemma. Jag brukar dock alltid avrunda kvällarna med att umgås med min fru. Vi kan laga mat eller se på någon serie, vad som. Om du inte vill umgås med din sambo - gör inte det, men förhållandet kan ju gå åt pipan. Handlar ju lite om ge och ta och sunt förnuft.

Jag uppfattade det som att balansen fanns men att TS känner sig begränsad.

Det har ingen betydelse om man får 1 sekund dataspelstid eller 4h/dag. Om man avstår från att spendera den för att slippa få skit, så blir det bara negativt i längden.

Det handlar för de flesta inte om att tillbringa 100% av sin tid utanför arbetet med sin livskamrat och/eller familj. Det finns dock många exempel på det också. Men har man en hobby (och inte jobbar med den), som övriga inte är intresserade av, så tjänar alla på att man får syssla med den i en, som du säger, balanserad mängd.

Jag tror som sagt att det är mycket lättare för dem som antingen har arbetet som hobby, familjen som hobby eller har fritidsintressena utanför hemmet.
Träna är en exceptionellt bra hobby eftersom det är i princip omöjligt att argumentera emot den om man inte tränar sjukligt mycket.

Så det är det jag menar med att ha en dedikerad lokal (rum) dit man går för att spela. Även om det rent praktiskt faktiskt borde vara bättre att man är någorlunda tillgänglig. Som någon med ena örat utanför headsetet "om det är något" - även om detta inte borde vara nödvändigt, utan kan missbrukas av någon som inte uppskattar att man tex spelar, så kanske det istället ökar möjligheterna att få mer av det positiva för bägge parterna om man får ihop det på ett bra sätt. Men det låter faktiskt svårt i TS fall.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av cg_thi:

@COith90:

Prova prata med din Sambo, Min Fru bråkade förr med mig om det, före vi fick barn.
När jag pressade lite om ämnet så kom det ganska snart fram att det hon ogillade var att jag var oresponsive.
På med headset, pratar med andra och lyssnar inte när hon försöker prata med mig. Samt det tog massa tid enl. henne.

Jag ändrade mina spelvanor lite också jag har sett till att där varje dag är "Familje" tid innan jag tar speltid.

Med barn sen är det extra viktigt. I dags läget har jag flera barn, jobbar heltid+, och kan ändå spela

Jag brukar spela ~1h om dagen efter nattning av barnen och vissa kvällar (säger jag till min fru ex: På onsdag ska jag spela från 22 och frammåt är i säng ~ 01. Ok?) Det ger henne en chans att fundera på vad hon vill se på TV, göra etc. En kväll kan sömnen bli lidande om man får sova de andra nätterna.

Mitt största problem är att få mina vänner att inse att de inte kan ringa på kvällen Kan du komma online? jag måste ha framförhållning för att få logistiken att funka.

Lycka till, Kommunikation och vardags logisitk är det vikitigaste i ett förhållande.

Väl talat, speciellt det fetade. Det handlar verkligen inte om vad du gör på din fritid utan helt och hållet om att kunna hantera förväntningar, och ge sin partner möjlighet att planera sin egen tid. I början av min nuvarande relation fick jag t ex förklara för sambon att "när lurarna åker på, då finns jag inte - vi får prata efteråt". Första gångerna kom hon fram och ville prata/fråga/diskutera något med 5-10 minuters mellanrum vilket förstör mycket av spelupplevelsen (samt att hon inte fick vettiga svar av mig heller), men när jag gjorde jämförelsen med att gå hemifrån i 1,5-2 timmar och träna fotboll verkade hon förstå bättre.

I gengäld måste jag dock behandla spelandet som om det vore just organiserad fotboll, dvs berätta i förväg att jag tänker spela så att hon får en chans att hitta på något annat. Kom ihåg att i åldern 25+ är det sällan enkelt att dra ihop några vänner och "hitta på något" med bara några timmars varsel och konsekvensen av att du utan förvarning gör dig otillgänglig är att hon måste slå ihjäl ett par timmar som hon hade tänkt tillbringa med dig.

Om du t ex. berättar på måndagen att du tänker spela kl 19-22 på onsdag och alltså vara otillgänglig då, så borde det inte vara några problem (förutsatt att alla måsten är gjorda, det går inte att låta henne göra hushållsarbete medan du spelar, blir aldrig bra).

Sen finns ju alltid möjligheten att försöka engagera henne i spelandet men det kommer inte lyckas så länge ni bara har en dator i hushållet. Om hon börjar spela, så gör hon det för att få umgås med dig - ge henne i så fall chansen till det! Och kom ihåg att det är en enorm startsträcka för en icke-gamer att komma in i vilket spel som helst, så försök hitta spel som inte innebär någon tävling. Diablo t ex fungerar utmärkt eftersom det handlar mer om att utforska och samla än att vinna, och du kan hjälpa henne hela tiden.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Haha kommer inte bli ett problem jag kommer flytta till henne 42mil ifrån där jag bor och den mesta kontakten jag kommer ha med mitt gamla liv kommer ske via spel online Vilket hon säger till mig att det är viktigt för både henne och för mig.

Ha det gött

Tack. Lycka till! ...

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Thinkpad X13 | Ryzen AI 7 Pro | Win11
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

får du bestämma över vad hon gör på sin fritid? om nej, varför ska hon få bestämma vad du gör?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Ha det gött

får man gissa att det till och med är någon du träffat online / via spel? då borde det vara en baggis att få tjejen att "förstå" vilket det också verkar vara för dig.
jag hade i yngre år en tjej som det visade sig att hon älskade world of warcraft så vi spelade en hel del ihop och det var aldrig något snack om att man lirade för mycket eller något sådant, perfekt! tyvärr inte lika tur med nuvarande flickvän även om hon accepterar mitt spelintresse

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

får man gissa att det till och med är någon du träffat online / via spel? då borde det vara en baggis att få tjejen att "förstå" vilket det också verkar vara för dig.
jag hade i yngre år en tjej som det visade sig att hon älskade world of warcraft så vi spelade en hel del ihop och det var aldrig något snack om att man lirade för mycket eller något sådant, perfekt! tyvärr inte lika tur med nuvarande flickvän även om hon accepterar mitt spelintresse

Yes vi träffades online inte via spel dock. Hon spelar men det är bara candy crush och liknande. Jag kan förstå tjejen om man spelar mycket typ kommer hem från jobbet och sätter sig vid datorn direkt sen käkar och direkt tillbaka till datorn. Men som i mitt fall och TS man har ju tur om man kan lita en timme eller två.

Ha det gött

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@bobzombie:

kul och spännande att flytta!
för egen del iaf är det också så att sedan jag träffade min nuvarande så prioriterar man ner spelandet lite till förmån för tid med flickvännen, men det är inte ett påtvingat val utan något jag själv har valt att göra. hon har grejer hon gör vissa kvällar i veckorna, typ danskurs och meditation och då passar det ypperligt att slänga in en game-session, vilket fungerar helt ok då jag numera inte spelar några MMO eller dyl där man gärna vill lira varje dag och/eller på bestämda tider utan mer spelar moba och fps där man kan hoppa in/ut som man känner för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pragmatisk som jag är låter det inte som att du har hittat världens mest rationella varelse. Förklara lugnt och sansat varför hennes argument brister på en fundamental nivå då hennes sysslor är hundratio gånger mer hjärndöda. Svarar hon inte väl på detta är det inte direkt den jag hade satsat på giftemål med

Visa signatur

I’ll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself…
"Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!”

Permalänk
Medlem

Argument? Varför skulle du behöva argumentera för att göra det du tycker är kul? Om du ska behöva rättfärdiga varför du gillar att spela låter det som att du bor med en extremt intolerant och självisk individ. För att klara klarspråk ska hon fullständigt skita i "varför" du spelar. Alla har rätt till egentid.
Byt partner om hon inte tycker det är acceptabelt att du spenderar tid med att spela.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag är tvåbarnsfar.
Jag har en låsbart utrymme på 4 kvadrat där jag kan ha mina datorintressen i fred.
Det går alltid låsa och gå därifrån om man vill.
Efter 20:00 när barnen sover brukar det bli 2-3 timmars spelande men jag försöker ligga under 15 timmar per tvåveckorsperiod i Steam (Körde 20 timmar i början)
Jag brukar även informera om jag hoppar in i en CS match.
För övrigt så går häst tjejer fetbort då man på sin höjd kommer i tredje hand...

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

@bobzombie:

kul och spännande att flytta!
för egen del iaf är det också så att sedan jag träffade min nuvarande så prioriterar man ner spelandet lite till förmån för tid med flickvännen, men det är inte ett påtvingat val utan något jag själv har valt att göra. hon har grejer hon gör vissa kvällar i veckorna, typ danskurs och meditation och då passar det ypperligt att slänga in en game-session, vilket fungerar helt ok då jag numera inte spelar några MMO eller dyl där man gärna vill lira varje dag och/eller på bestämda tider utan mer spelar moba och fps där man kan hoppa in/ut som man känner för det.

Ja man har ju bott här i Stockholm i 30år så det ska bli kul med nått nytt. Jo jag gör samma när hon är här uppe och säger "ska du inte spela?" men tycker våran tid är viktigare. När jag flyttar ner så har ju hon saker hon gör typ målarkurser och sånt så då har man ju lite egen tid då kan man ju spela. Lirar primärt starcraft 2 och Bf så det blir några korta sessioner då och då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cg_thi:

@COith90:

Jag har ändrat mina spelvanor, det var bland de första jag gjorde när vi blev tillsammans så vi kunde spendera tid tillsammans.
Ska prata lite med henne om hur vi kan få till något.
Tack!

Skrivet av anon193054:

Skrivet av Igelkott:

Jag uppfattade det som att balansen fanns men att TS känner sig begränsad.

Det har ingen betydelse om man får 1 sekund dataspelstid eller 4h/dag. Om man avstår från att spendera den för att slippa få skit, så blir det bara negativt i längden.

Det handlar för de flesta inte om att tillbringa 100% av sin tid utanför arbetet med sin livskamrat och/eller familj. Det finns dock många exempel på det också. Men har man en hobby (och inte jobbar med den), som övriga inte är intresserade av, så tjänar alla på att man får syssla med den i en, som du säger, balanserad mängd.

Jag tror som sagt att det är mycket lättare för dem som antingen har arbetet som hobby, familjen som hobby eller har fritidsintressena utanför hemmet.
Träna är en exceptionellt bra hobby eftersom det är i princip omöjligt att argumentera emot den om man inte tränar sjukligt mycket.

Så det är det jag menar med att ha en dedikerad lokal (rum) dit man går för att spela. Även om det rent praktiskt faktiskt borde vara bättre att man är någorlunda tillgänglig. Som någon med ena örat utanför headsetet "om det är något" - även om detta inte borde vara nödvändigt, utan kan missbrukas av någon som inte uppskattar att man tex spelar, så kanske det istället ökar möjligheterna att få mer av det positiva för bägge parterna om man får ihop det på ett bra sätt. Men det låter faktiskt svårt i TS fall.

Träning är faktiskt något som vi gör tillsammans. Ända skillnaden är att träningen plus tävlingar är hennes största intresse. För mig är det mer ett tillfälle att hålla igång och samtidigt umgås.
Men det är när jag säger ifrån någon gång som det skär sig tyvärr.

Skrivet av ghoti:

Väl talat, speciellt det fetade. Det handlar verkligen inte om vad du gör på din fritid utan helt och hållet om att kunna hantera förväntningar, och ge sin partner möjlighet att planera sin egen tid. I början av min nuvarande relation fick jag t ex förklara för sambon att "när lurarna åker på, då finns jag inte - vi får prata efteråt". Första gångerna kom hon fram och ville prata/fråga/diskutera något med 5-10 minuters mellanrum vilket förstör mycket av spelupplevelsen (samt att hon inte fick vettiga svar av mig heller), men när jag gjorde jämförelsen med att gå hemifrån i 1,5-2 timmar och träna fotboll verkade hon förstå bättre.

I gengäld måste jag dock behandla spelandet som om det vore just organiserad fotboll, dvs berätta i förväg att jag tänker spela så att hon får en chans att hitta på något annat. Kom ihåg att i åldern 25+ är det sällan enkelt att dra ihop några vänner och "hitta på något" med bara några timmars varsel och konsekvensen av att du utan förvarning gör dig otillgänglig är att hon måste slå ihjäl ett par timmar som hon hade tänkt tillbringa med dig.

Om du t ex. berättar på måndagen att du tänker spela kl 19-22 på onsdag och alltså vara otillgänglig då, så borde det inte vara några problem (förutsatt att alla måsten är gjorda, det går inte att låta henne göra hushållsarbete medan du spelar, blir aldrig bra).

Sen finns ju alltid möjligheten att försöka engagera henne i spelandet men det kommer inte lyckas så länge ni bara har en dator i hushållet. Om hon börjar spela, så gör hon det för att få umgås med dig - ge henne i så fall chansen till det! Och kom ihåg att det är en enorm startsträcka för en icke-gamer att komma in i vilket spel som helst, så försök hitta spel som inte innebär någon tävling. Diablo t ex fungerar utmärkt eftersom det handlar mer om att utforska och samla än att vinna, och du kan hjälpa henne hela tiden.

Ska göra det. Kanske går att få ihop något av det som gynnar oss båda.

Skrivet av Christley:

får du bestämma över vad hon gör på sin fritid? om nej, varför ska hon få bestämma vad du gör?

Där har jag inte så mycket att säga till om. Envis och viljestark person som jag bor med.

Skrivet av Jonny Myran:

Argument? Varför skulle du behöva argumentera för att göra det du tycker är kul? Om du ska behöva rättfärdiga varför du gillar att spela låter det som att du bor med en extremt intolerant och självisk individ. För att klara klarspråk ska hon fullständigt skita i "varför" du spelar. Alla har rätt till egentid.
Byt partner om hon inte tycker det är acceptabelt att du spenderar tid med att spela.

I hennes värld ska man kunna motivera sina val väl. Så har hennes uppväxt varit men inte min. Det gör att mina kunskaper i att motivera och argumentera för mina intressen och vilja möter svårt motstånd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av COith90:

Där har jag inte så mycket att säga till om. Envis och viljestark person som jag bor med.

vet hur det är.

vad du kan göra är att förklara att det hjälper dig att fly undan vardagen och återställa dig med ett leende till nästkommande dag. att inte få ha en hobby är skadligt för en själv

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vet hur det är.

vad du kan göra är att förklara att det hjälper dig att fly undan vardagen och återställa dig med ett leende till nästkommande dag. att inte få ha en hobby är skadligt för en själv

Det är det jag säger till henne men hon förstår inte poängen med att fly undan vardagen till en annan värld och bli återställd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fiska i 12 timmar = helt okej
Spela datorspel i 2 timmar = dra åt helvete

Visa signatur

Grubblare