Intressekonflikt med sambo

Permalänk
Medlem
Skrivet av COith90:

Det är det jag säger till henne men hon förstår inte poängen med att fly undan vardagen till en annan värld och bli återställd.

Förklara för henne att du spelar av flera olika orsaker, exempelvis

1: Du tycker det är roligt
2: du gör det för det sociala och "träffar" kompisar o snackar lite skit på så sätt även om det sker online
3: Du tycker att det är avkopplande
4: det stimulerar dig, datorspel stimulerar ju hjärnan bra mycket mer och på ett helt annat sätt än tex tv.

sålänge det inte går ut över vardagssysslor och att du spenderar extremt mycket tid och prioriterar bort din tjej hela tiden fattar jag inte riktigt problematiken. Om inte annat så får du väl sluta hänga med o träna och spela då istället enligt devisen att hon utövar sitt intresse och du ditt.

last case scenario är att du låtsas göra något annat och går till stadens lokala internetcafé, men är det vad som krävs är det nog enklare att se sig om efter en ny flickvän.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

Hehe helvete va man känner igen det där Hade likadant i början av mitt förhållande men nu 10år senare så är det inga problem

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@COith90: Hon vill väl vara nära dig, sånt där gnäll är ofta bara frustration över just det. Du får väl fundera över hur mycket du älskar henne, om du inte känner samma behov som henne så är det kanske bäst för båda parter att bryta upp...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Förklara för henne att du spelar av flera olika orsaker, exempelvis

1: Du tycker det är roligt
2: du gör det för det sociala och "träffar" kompisar o snackar lite skit på så sätt även om det sker online
3: Du tycker att det är avkopplande
4: det stimulerar dig, datorspel stimulerar ju hjärnan bra mycket mer och på ett helt annat sätt än tex tv.

sålänge det inte går ut över vardagssysslor och att du spenderar extremt mycket tid och prioriterar bort din tjej hela tiden fattar jag inte riktigt problematiken. Om inte annat så får du väl sluta hänga med o träna och spela då istället enligt devisen att hon utövar sitt intresse och du ditt.

last case scenario är att du låtsas göra något annat och går till stadens lokala internetcafé, men är det vad som krävs är det nog enklare att se sig om efter en ny flickvän.

Går ut över sysslor gör det inte. Ser till att sånt är gjort innan så det inte kan ligga kvar som ett stressmoment.
Hoppas inte det kommer till worst case.

Skrivet av Hymer:

Hehe helvete va man känner igen det där Hade likadant i början av mitt förhållande men nu 10år senare så är det inga problem

Hoppas inte att det ska ta så lång tid innan det blir bra

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av COith90:

Det är det jag säger till henne men hon förstår inte poängen med att fly undan vardagen till en annan värld och bli återställd.

Låt bli att försöka vrida på begreppen för att passa in i hennes mall, det är inte hennes sak att avgöra vad du gör med din egentid. Så länge det inte går ut över något annat* ska hon respektera dina val. Om hon har gjort det till en principsak att förkasta ditt främsta intresse och helt enkelt inte respekterar din vilja, är det nog dags att bryta här. Inte pga spelandet, men pga att hon inte respekterar dig.

*Med "går ut över annat" menar jag sådant som tyder på ett beroende, tex att man slarvar med hushållet, kommer för sent till träffar pga "bara liiite till" osv, men din beskrivning verkar inte tyda på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av COith90:

Det hon säger är att hon ser inte det sociala i spelen. Att de är hjärndöda till ingen nytta och bara slöseri med tid.
Hon har sagt att jag sitter mer vid datorn än är med henne. Men jag vet inte hur hon räknar den tiden. Jag sitter någon/några dagar i veckan vid datorn ca 1-2h åt gången. Hon har näsan i telefonen varannan minut vaken tid. Och vi lägger mer tid i veckan på hennes intresse, ibland hela helger.

Bitches be cray-cray.. Värre att sitta fastlimmad i telefonfan konstant tycker jag iaf, verkar ju vara som heroin för brudsen i dagsläget..

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Aldrig haft sambo trots att jag börjar bli till åren men vet att hobbys måste accepteras av båda för att förhållande överhuvudtaget ska fungera. Annars kommer bara någon att bli otrogen (alltid bäst att avsluta innan det händer). Sen kan man självklart inte begära hur mycket ledig tid som helst med sin hobby, lagom är bäst. Hursomhelst är respekten för varandra ytterst viktig vilket vara något som saknas från hennes sida. Jag ser det som att antingen löser ni det eller så är det bara att ge upp direkt och gå vidare.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@COith90: Släppte efter ett tag kommer inte ihåg hur länge men säkert en 3år eller nått. I början ville hon ju sitta ihop med en typ men nu är det lungt. Nu har man ju barn istället så nu blir det ju till att sätta sig vid datorn när dom har somnat ;D

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Hymer: Kan nog vara så att det ger sig efter ett tag då. Barn är inte på tapeten än för oss.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av COith90:

Går ut över sysslor gör det inte. Ser till att sånt är gjort innan så det inte kan ligga kvar som ett stressmoment.
Hoppas inte det kommer till worst case.

Hoppas inte att det ska ta så lång tid innan det blir bra

Problemet är vanligt, problemet är inte din hobby utan troligen hennes känsla av att du är distanserad när du är vid datorn och hon ser inte samma sak med läsning m.m. för det är normalen för henne sedan hon växte upp. Underliggande brukar vara att man har en bild av hur saker ska vara vilket sällan överensstämmer med verkligheten, troligen om hon läser mycket skulle hon se det som mysigt och gemensamt om ni satt i samma rum och läste. Detta är något många par borde diskutera, haft liknande med min tjej om mobil användande vilket är komiskt då när det vände och jag faktiskt sluta med mobilen så visar det sig att hon gör exakt samma sak, det är alltså en upplevd brist på interaktion eller känslan av att inte kunna bryta in.

Hon behöver inte vara delaktig i din hobby men hon kanske måste lära sig att det är ok att "avbryta"/"störa" dig när du sitter vid datorn, att hon känner sig prioriterad över skärmen i det fall att hon vill ha din kontakt. Bra vore om datorn stod i samma rum som hon läste i om möjligt samt att du kanske bara har hörlurar om du absolut måste m.m. och sedan får ni båda träna på att hon kommer och bryter in eller att du sporadiskt går ifrån och pratar med henne. När hon inte längre känner det som att du är isolerad vid datorn kommer problemet troligen att vara helt borta för hon kommer likställa det med när du t.ex. sitter och läser och hon kommer inte längre känna det som att hon inte är högsta prioritet.

stavar som en kratta
Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har lite samma problem. Håller med om det som sagts här tidigare.

Jag har satt ner foten och sagt till henne att jag sitter vid datorn istället för att läsa eller titta på TV, vilket hon gör. Man säger inte till någon att den personen inte får syssla med sin hobby. Hon får helt enkelt acceptera att jag sitter där och jag vill inte höra något om det.

Sedan är jag också snabb att tala om att hon gärna får komma med förslag på saker vi kan göra om det är det hon vill. För jag tror att det i mitt fall är så att hon vill att vi ska göra något tillsammans, vilket jag också oftast vill. Så hellre än att säga att jag ska sluta sitta vid datorn så kan hon ju fråga om vi ska titta på en film eller whatever. Sedan vill det ju till att man levererar på det då också. Kan ju även vara bra att komma med lite egna förslag också så att det inte alltid är hon som ska föreslå att vi ska göra något.

Samma situation. Medan jag sitter och upplever värsta dramat i The Witcher 3, kollar på utbildnings filmer på youtube eller programmerar, medan hon sitter och tittar på Paradise Hotel, Big Brother eller farmen samtidigt som man kollar Facebook, instagram var tionde sekund, är det jag som är hjärmdöd.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kul att läsa andras erfarenheter utav detta. Jag själv är 26år, sambon snart 22år och dotter på 2år.
Nu har väl iofs mitt "värsta" spelande lugnat sig. Innan barn och sambo så spelade man varje dag i stort sett och länge länge. Men nu håller jag det till 1-2 fasta dagar i veckan. Oftast Fredag och/eller Lördag kväll. Och börjar spela när dottern sover eller hon ligger i sängen iallafall. Så runt 8-tiden brukar jag börja. Spelar dessutom oftast endast om jag har nån att spela med. tex bror/kusiner/kompisar (sitter på skype och pratar). Annars tycker jag det inte är lika kul. Så för mig är det den sociala biten som är viktig. Och det är väl just det som min sambo går med på, att det är mer fasta/bestämda tider. Och inte alla dagar i veckan liksom. Sen har vi datorn i vardagsrummet så oftast kollar hon på tv när jag spelar , så vi kan ändra prata med varandra.

Brukar alltid ha bestämt innan fredagen om jag ska spela eller inte och då säger jag till sambon så hon kan planera något om hon vill. Tex träffa nån kompis eller besöka sin mor. Jag ser liksom inga problem med att ta hand om dottern även om jag ska spela. Dottern går så klart före och spelandet med kompisarna är liksom inga liga matcher i CS eller nått.

Allt handlar om att ge och ta. Prata med din sambo och bestäm grejer ihop. Att ge upp sina intressen ska man inte behöva göra, men att ha mer fasta tider för det kan funka. Sen att tex följa allsvenskan från hemmet istället för live är så klart inte riktigt samma upplevelse, även om man brukar kunna se de flesta roliga matcher live.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@COith90: Det borde det göra om hon inte är en kontrollfreak. Man får lära sig att leva med varandras egenskaper och funkar det inte så är det lika bra att avsluta förhållandet.

Är ju inte populärt att jag sitter vid datorn nu heller för hon tycker jag är barnslig (snart 30) men hon tittar på tråkig skit på tvn så hon har ju inte så mycket val än att låta mig sitta där

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Två p3spel avsnitt i relation om detta i tråden, ena om relationer och andra om att tappa kontrollen. Kan vara bra för både spelaren och sambon att lyssna, då "båda sidor" tas upp och där förståelse OCH insikt för båda parter kan uppstå.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/500822?programid=4090
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/525276?programid=4090

Permalänk
Medlem

Jag e ju för F"n över 40 och spelar mycket sitter vid datorn varje dag har 2 barn och fru... hon gillade inte heller att jag spelade.. Hon har vant sig vi gör ju en massa ihopa när vi har tid över..

Jag tycker som övriga att den där förbannade mobiltelefonen är roten till allt ondo... Nu är som tur nog varken jag eller frun med på f-book eller annat shit... men ändå...

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

...medan hon sitter och tittar på Paradise Hotel, Big Brother eller farmen samtidigt som man kollar Facebook, instagram var tionde sekund...

Avbryt och Byt! En sådan är inte värd besväret oavsett hur snygg och bra i sängen hon är!
Herre jä***r...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Helt allmänt verkar många - fortfarande, helt otroligt - betrakta spelande som barnsligt. Som ett viktigt sidospår på detta förklarar det varför det än idag blir ramaskri då och då över våldsamma spel. För många vuxna (föräldrar) betraktar TV- och datorspel som leksaker per definition, och blir därför rasande när dessa "leksaker" innehåller en massa våld. Därför köper många föräldrar vilka spel som helst till sina barn utan att bry sig om innehållet. Många föräldrar vet inte ens om att det finns åldersmärkningar.

Skrivet av Dhanjel:

Skaffa barn är ju annat ett sätt att lösa det hela på, eftersom det raserar allt vad fritid heter

Att skaffa barn för att lappa ihop ett dysfunktionellt förhållande är det värsa man kan göra. Man skjuter bara den oundvikliga separationen framför sig 1-3, möjligen 4 år, och sedan står man där med ett mer eller mindre oönskat barn. Ja, det finns en icke oansenlig mängd människor som ångrar att de skaffat barn, även i goda förhållanden. Men det är det förstås ingen som pratar om.

Skrivet av COith90:

Kan hålla med om att det inte låter som ett friskt förhållande i nuvarande form. Sambon har erkänt att hon har lite problem med tillit. Har aldrig fått svar på varför men har antagit att det är lite därför hon alltid vill att vi ska göra saker tillsammans.
Jag har försökt att prata med henne om vad den digitala världen betyder för mig men får ingen vettig respons. Det har jag heller inte förstått för hon kan själv sitta med candy crush, sagospel på konsol etc.
Men känner att det är dags för ett till samtal om detta. Och av vad jag har fått för input här så låter det lite som att jag ska sätta hårt mot hårt den här gången.

Där har du svaret. Jag har läst hela tråden, och jag är tämligen övertygad om att det ligger någon anknytningsproblematik bakom, och det löses inte genom att tjafsa om det. Hon måste gå i terapi för det, och efter ett tag får ni göra det tillsammans, förutsatt att du vill satsa på henne.

Jag utgår från det som står här, och jag får intrycket av att du inte spelar orimligt mycket, och att hon känner sig otrygg så fort du inte är tillgänglig för henne, men hon bryr sig inte om det motsatta.

Skrivet av Yorgo_:

Brudar har ett problem.
När man inte lägger ner energi/tid på dom, så tror dom att man lägger ner den energin/tiden på en annan brud.

Med andra ord, din tjej vill inte att du gör något speciellt, bara du gör det med henne.
Hon kan sitta och glo på tv, om du låg inne i sängen och stirrade in i taket skulle hon störa sig på det, men om du låg bredvid henne och stirrade in i taket så skulle det vara okej.

Ja, kvinnor är konstiga. Speciellt de som inte gillar tv-spel i alla dess former, de är de enda normala.

Se denna.
https://www.youtube.com/watch?v=SZ6mVumHY9I

Har sett den tidigare. Småkul, men väldigt generaliserande, och funkar bara i heteronormativa förhållanden. Han säger knappt något om kvinnor egentligen, men det ger en viss vink.

Skrivet av COith90:

Jag har ändrat mina spelvanor, det var bland de första jag gjorde när vi blev tillsammans så vi kunde spendera tid tillsammans.
Ska prata lite med henne om hur vi kan få till något.
Tack!

Träning är faktiskt något som vi gör tillsammans. Ända skillnaden är att träningen plus tävlingar är hennes största intresse. För mig är det mer ett tillfälle att hålla igång och samtidigt umgås.
Men det är när jag säger ifrån någon gång som det skär sig tyvärr.

Ska göra det. Kanske går att få ihop något av det som gynnar oss båda.

Där har jag inte så mycket att säga till om. Envis och viljestark person som jag bor med.

I hennes värld ska man kunna motivera sina val väl. Så har hennes uppväxt varit men inte min. Det gör att mina kunskaper i att motivera och argumentera för mina intressen och vilja möter svårt motstånd.

Låter väldigt typiskt som otryggt anknuten.

Det skulle ju i och för sig kunna vara att hon "bara" har väldigt skiftande syn jämfört med dig på vilka sysslor man kan göra tillsammans och vilka man gör ensam, som en del varit inne på. Men du har ju själv skrivit att hon nämnt att hon har problem med tillit.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

Klassiska orsaker till separation är att mannen ägnar allt åt sina projekt resp. att kvinnan gnatar sönder relationen. Låter som ni har bägge problemen.

Det jag reagerar mest på i situationsbeskrivningen är att "dina argument tryter". Jag läser det som att hon har svårt med lyssnandet och respekterandet. Sådant är mycket allvarligt i en relation. Den prylen måste finnas där.

Permalänk
Medlem

Bli särbo. Win/Win

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att sluta spela ett tag och häng efter henne i hälarna, även in på toaletten och gärna insistera att delta i alla telefonsamtal med hennes vänner. En vecka senare kommer hon uppskatta att du sitter vid datorn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Bli särbo. Win/Win

Det här. Det kanske inte löser TS problem, men det finns många fördelar med särbo. Är själv det sedan tre år, och när vi träffas kan vi fokusera på varandra utan att det blir tråkigt och man kan faktiskt se fram emot att få umgås, samtidigt som vi har egna liv i vardagen utan risk att göra varandra galna. Vill jag dricka öl och spela en hel helg så gör jag det (och det vill jag ofta ). Det är klart att man ibland måste kompromissa i ett förhållande, men att ständigt begränsa sig själv för att vara någon annan till lags är helt fel i min mening, då är det dags att säga tack och adjö.

Permalänk
Medlem

Jag är tjej (27år) och har sambo, nu har vi turen att gilla spel båda två vilket gör att vi antingen spelar med eller mot varandra, eller var för sig. Dock har jag flera tjejkompisar som inte är ett dugg intresserade av spel och har reagerat liknande mot deras pojkvänner/sambos. Jag brukar försöka förklara för dem hur de fungerar mer djupare t ex, att de är andra man spelar med eller mot, och att man inte sitter där som ett kolli själv eller om man nu kör själv men då har man också oftast möjligheten att pausa el annat om det skulle vara något otroligt viktigt(iaf för dem) som den andra personen vill. Jag brukar försöka jämföra spelen med lagsport, då brukar de sjunka ner för mina vänner i alla fall, för om du skulle lira en match valfri sport eller vad det nu skulle vara så skulle man inte bara gå där ifrån och lämna x antal personer i sticket. Sen så kan det ju också vara så att det är lättare för en tjej att höra det från en annan tjej än nån ursäkt från sin älskling när hon garanterat redan varit irriterad ett tag för att hon inte automatiskt fått någon uppmärksamhet och antar att kille ska förstå det undermedvetet, funkar ju inte riktigt så men det är så tankarna går så vitt jag förstår!
Ursäkta wall of text!

Visa signatur

Terese

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Att skaffa barn för att lappa ihop ett dysfunktionellt förhållande är det värsa man kan göra. Man skjuter bara den oundvikliga separationen framför sig 1-3, möjligen 4 år, och sedan står man där med ett mer eller mindre oönskat barn. Ja, det finns en icke oansenlig mängd människor som ångrar att de skaffat barn, även i goda förhållanden. Men det är det förstås ingen som pratar om.

Du har inte fel, men vill flika in att även om det tog slut precis 3-4 år senare som du skriver så är min dotter det bästa som hänt och även om det inte är kärnfamilj så är det önskat på båda sidorna och ingen som ångrar sig.
Man ska tänka sig för både en och 100 gånger innan man skaffar barn och verkligen inte se det som något som förbättrar förhållandet, för är det något som sätter press på förhållandet så är det barn, men det är inte nödvändigtvis oönskat för det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."