Lionhead: "DirectX 12 ger upp till 40 procent bättre prestanda"

Permalänk
Melding Plague

Lionhead: "DirectX 12 ger upp till 40 procent bättre prestanda"

DirectX 12 är en av de viktiga nyheterna för spelare i Windows 10, men det är än så länge ett fåtal titlar som nyttjar tekniken. Enligt Lionhead finns stora prestandavinster att hämta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte betyder "Nu kan vi hoppa över att optimera spelet med ca 40 %.. :/"

Permalänk
Avstängd

När får man se den första AAA titeln med DX12 då tro?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Ger inte mycke för uttalanden som "upp till". Vill hellre se en siffra på "från".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Snusfri
Skrivet av strejf:

När får man se den första AAA titeln med DX12 då tro?

Den 11'e Mars då Hitman släpps.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag antar att det här framförallt gäller för mindre kraftfulla datorer? Inte för att jag skulle klaga; mina dagar med högprestandator är över sedan länge.

Permalänk
Medlem

Plus om utvecklare orkar så kan dem optimera så man kan köra amd och nvidia i samma system.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ger inte mycke för uttalanden som "upp till". Vill hellre se en siffra på "från".

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Ett sådant uttalande säger egentligen ingenting tyvärr. Ser bra ut i marknadsföring dock!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Det är knappast rena FPS han pratar om, det handlar säkerligen om att i vissa typer av beräkningar kan man se "upp till 40%" förbättring.

Permalänk
Medlem

Som jag läser artiklen så är det inte bara PC som får förbättringar av DX12 prestandamässigt.

Citat:

“Fable Legends is using a number of features on Xbox One,” said Whyte, “including asynchronous compute and efficient multi-threaded rendering.” This has led to improvements in rendering efficiency, which means that the developer can “push the visual bar higher than would otherwise be possible.” This also means that the Xbox One now has better graphical and computing capabilities without actually increasing the hardware, all thanks to DirectX 12.

Fast skit i konsollerna. PC Mustard Race!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

"Upp till"
Upp till 40% mer prestanda betyder alltså 39% i en promille av fallen?
Som att upp till 40% rea betyder att en produkt har 40% och resten 5-10%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrFisk:

Jag antar att det här framförallt gäller för mindre kraftfulla datorer? Inte för att jag skulle klaga; mina dagar med högprestandator är över sedan länge.

“including asynchronous compute and efficient multi-threaded rendering.”

Kan det vara det som AMDs kort var bättre på just nu? Async compute.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

"Upp till"
Upp till 40% mer prestanda betyder alltså 39% i en promille av fallen?
Som att upp till 40% rea betyder att en produkt har 40% och resten 5-10%.

Det säger att det aldrig kan vara mer än 40% förbättring.

Visa signatur

i7 6700K @ 4.5GHz | MSI 1080 Gaming X | Asus Z170 Pro Gaming | Define R5 | EVGA G2 850W | Corsair 2x8GB 3000 MHz | NH-D15 | 960 EVO 1TB | WD Blue 6 TB | Seagate 4TB | WD Green 3TB
Acer XB270HU | Benq BL2400PT | Logitech G502 Proteus Core | Logitech G710+ | Philips Fidelio X2 | V-Moda Boompro | Func 1030 R2 XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

"Upp till"
Upp till 40% mer prestanda betyder alltså 39% i en promille av fallen?
Som att upp till 40% rea betyder att en produkt har 40% och resten 5-10%.

Jag brukar säga som så att "upp till" snarare betyder "aldrig mer än". I fallet med bredbandsabonnemang handlar det exempelvis rent krasst sett om att man bara kan klaga om man får ut mer hastighet än vad som anges som "upp till"...

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Hoppas det inte betyder "Nu kan vi hoppa över att optimera spelet med ca 40 %.. :/"

Tror inte det. För hela poängen med DX12 är just att de kan optimera det med 40%... inte att du får 40% mer prestanda om du inte gör något

Mao, DX12 lager på en DX11 grund ger inte mycket. En DX12 optimerad grund däremot... det kan ge prestandavinst.

@Thursday
Kan du då förklara mina upp till upp till 10Mit upload som är 12-13MBit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Den 11'e Mars då Hitman släpps.

Är listat på Wikipedia att även The Division ska få Dx12 vid släpp den 8e Mars. Stämmer det så blir det ju första AAA-titeln med Dx12

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

Vulkan lär de aldrig stödja.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Thursday
Kan du då förklara mina upp till upp till 10Mit upload som är 12-13MBit?

Ja, det är bara då du är utanför avtalet. Om du har avtalat upp till 10 Mbps så har du alltså inte det du avtalat eller betalar för om du får ut 12 Mbps, krasst sett. Men så ser man det ju inte som kund, naturligtvis. Faktum är dock att har du ett avtal som säger "upp till 10 Mbps" och du får ut 0,3 så ligger det inom avtalet ramar.

Sedan kan man också ifrågasätta rimlighet osv, men tittar man på rent avtalsmässigt så...

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Thursday
Kan du då förklara mina upp till upp till 10Mit upload som är 12-13MBit?

Då får du klaga

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@kelthar: De prestandaförbättringar som den här nyheten syftar till gäller inte Xbox One-versionen. Där har Microsoft-representanter uttalat sig om att Xbox One får "förbättringar" i och med att OS-partitionen i konsolen uppdaterades till Windows 10. Hur förbättringarna visar sig beror på utvecklarna, vissa kan få ut något bättre fps medan andra kan utnyttja funktioner i DX12 för att producera snyggare spel, eller spel vars kod exekveras mer effektivt och kan få mer utrymme till fysikberäkningar, mm. Fable Legends kan få en prestandaförbättring på upp till 40 procent på en Windows 10-pc, och denna förbättring fås inte på Xbox One. På Xbox One har det säkert också skett en prestandaförbättring när de gick från DX11 till DX12 i utvecklingen av Fable Legends, men det har Lionhead inte uttalat sig om. Utveckling för konsoler och en Windows-pc skiljer sig en del åt, för konsoler har utvecklingen alltid varit närmare hårdvaran och optimerat för densamma medan utveckling för en Windows-pc är mer generell, och har därmed mycket större utrymme för optimeringar.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Ja, det är bara då du är utanför avtalet. Om du har avtalat upp till 10 Mbps så har du alltså inte det du avtalat eller betalar för om du får ut 12 Mbps, krasst sett. Men så ser man det ju inte som kund, naturligtvis. Faktum är dock att har du ett avtal som säger "upp till 10 Mbps" och du får ut 0,3 så ligger det inom avtalet ramar.

Sedan kan man också ifrågasätta rimlighet osv, men tittar man på rent avtalsmässigt så...

Jo, visst är det så.

De brukar dock specificera 50-100% av hastigheten är "normalt".

Och tekniskt sett förstår jag varför felet sker, så jag vet också att de kan inte göra mycket åt det. Jag har nämligen 100/10 just nu (ska uppgradera), men just eftersom linken kör 100Mbit, så måste den med mjukvara polla och mäta min upphastighet, varpå den "missar" ibland och plötsligt så har man över 10. Sen bromsar den tills det är under 10 igen.

Nackdelen är ju att det blir värre för tex IP-telefoni som får jitter och störningar om detta inte görs bra, när paket, "hindras" från att nå fram. (Typ som att vara först till rödljuset... man kommer inte fram fortare ändå )

Skrivet av Wiinis:

Då får du klaga

Hade det stört mig så med nackdelen ovan så hade jag gjort det, men jag har faktiskt sagt till BBB när de tog över att den är högt ställd, så om det är ett fel rätta till det, istället för att skicka räkning. Han sa att så länge det inte stör dig, så stör det inte oss.

Jag ska dock uppgradera till 250/100 hade jag tänkt. Få hoppas det blir bättre... men jag är rädd för att när den hoppat till gigabit så kvarstår problemet, och jag vill inte sitta på 100/100 om jag ska uppgradera.

Permalänk
Medlem

Citat- " Redan nu finns en öppen beta för flerspelarläget tillgänglig."

Någon som kan hitta denna öppna beta hittar bara en closed???

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Artikeln: "...gäller sannolikt datorer med rejäl beräkningskraft."
Det är väl snarare tvärt om. En dator med klen CPU i förhållande till grafikkortet, kommer att ge störst vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Citat- " Redan nu finns en öppen beta för flerspelarläget tillgänglig."

Någon som kan hitta denna öppna beta hittar bara en closed???

Samma sak här, det är bara en closed beta...

Permalänk
Medlem

Hoppas att Battlefield 2016 har DX12.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

En individ som jobbar med "online multiplayer" har jag svårt att ta på allvar, EU borde förbjuda "multiplayer" för det är så många dåligt uppfostrade i alla åldrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hoppas att Battlefield 2016 har DX12.

Jag hoppas att kommande stortitlar 2016 har Vulkan!

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Det intressanta är Lionhead anväder unreal engine 4, samt att de har bidragit med LPV GI funktioner till motorn (som nu har annat/andra alternativ på gång också).
Med detta så kan vi förhoppningsvis se flera spel som baseras på UE4 få en härlig DX12/Vulkan boost

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Jag hoppas att kommande stortitlar 2016 har Vulkan!

Mvh, Jakob

@Vangen
Dice kommer nästan säkerligen implementera stöd för Dx11, Dx12 och Vulkan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Artikeln: "...gäller sannolikt datorer med rejäl beräkningskraft."
Det är väl snarare tvärt om. En dator med klen CPU i förhållande till grafikkortet, kommer att ge störst vinst.

Det beror ju givetvis på hur klen processorn är, men i stort sett så - ja. Att konstruera command-buffern och överföringen av denna kan ju ta väldigt mycket tid, scenen blir CPU-bunden. Detta hjälper ju dessa nya API:er till med genom att utföra det asynkront. Men det finns ju också scener där det inte hjälper mycket alls.