SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Asus Z170 Windows 7 USB

Tja!

Tänkte installera Win 7 med asus z170 och förstått att det inte bara är att sätta i stickan o köra. Dock så blir jag förvirrad av hur jag kan lösa mitt problem. Jag har endast usb tillgängligt och ingen dvd-läsare. Någon som installerat win 7 med endast usb på ett z170?

Permalänk
Medlem

Bara boota på stickan. Se till så den sitter i en usb 2 port bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Bara boota på stickan. Se till så den sitter i en usb 2 port bara

Du har gjort det med Asus z170?

Permalänk
Medlem

Gäller alla moderkort

Permalänk
Medlem

Jag hade stora problem med att få Windows 7 att fungera med Skylake.

Visa signatur

5700X3D, 7900XT @ 1440p

Permalänk
Medlem

Du beskriver ju inte vad som är problemet, hoppar den över bootordningen när du sätter usb först som booting device eller vad är de som inte fungerar ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Gäller alla moderkort

Vore kanske bra att du talar om hur du i så fall gjorde med Windows 7 och Z170 baserat moderkort, det normala är nämligen att det INTE går varken med USB 2 eller 3 är bara Windows 10 installations sticka som funkar rakt av.

Nåja till TS det sägs att moderkortstillverkare har verktyg för att skapa en installations sticka med Windows 7 som kan bootas på Z170 moderkort.

Skrivet av 93Clocker:

Du beskriver ju inte vad som är problemet, hoppar den över bootordningen när du sätter usb först som booting device eller vad är de som inte fungerar ?

Skulle väl tro att problemet är det vanliga att en standard USB gjord sticka med Windows 7 installation inte fungerar med Z170 moderkort.
Har för mig vissa moderkort har inställningar i bios som gör så det kan fungera ändå, dvs nått legasy mode.

Hursom problemet är att Windws 7 saknar drivrutiner för Z170 chipset, befintliga är inte kompatibla med Z170, och därav så frågar den efter drivrutiner för att komma vidare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Asus har en guide för det, länk: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170-K/DE164_100_...

Nvm, behövdes tydligen en sata odd.

Permalänk
Medlem

Detta funka för mig på ett likadant moderkort.

http://codeabitwiser.com/2014/03/how-to-install-windows-7-wit...

Visa signatur

Dator 1: 6600k, GTX 980, RM750x, DDR4 8 Gb
Dator 2: 2500k, GTX 970, HX650W, DDR3 8 Gb
Dator 3: 4460, GTX 650 Ti Boost, CX430W, DDR3 8 Gb
Dator 4: 6700k Quadro K620, DDR4 16Gb
Dator 5: Lenovo ThinkPad P51 Core i7 16GB 512GB SSD 15.6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjuko:

Tack! Hoppas det funkar. Ska byta mobo och cpu snart. Hoppas det bootar då som ja förstått det inte endast är avsaknaden av tangentbord som är problemet men att de inte äns kan boota.
Tack igen!
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Powske: Här ser du hur man aktiverar XHCI hand-off i BIOS/UEFI på ett Z170/H170/Q17/Q150/B150/H110 ASUS moderkort.

If you have installed Windows 7 and USB driver but you still can't use the USB devices, please follow the steps below.

1. Change the BIOS setting "XHCI hand-off" (eXtensible Host Controller Interface) from "Disabled" to "Enabled" .(Click "Exit/Advanced Mode"-> Advanced Mode-> Advanced-> XHCI Hand-off)

2. Reboot the system.

Källa: https://www.asus.com/in/support/FAQ/1013649/

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Kanon! Använde Pjukos metod men fick bootmgr missing när jag försökte boota. Efter jag ändrade dessa inställningar bootade win 7 installationen.