Demonstrations dator, befintligt lokalt konto går ej att ta bort helt.

Permalänk

Demonstrations dator, befintligt lokalt konto går ej att ta bort helt.

Hej!
Jag köpte en dator från en stor butikskedja. Då jag verkligen gillade modellen blev det en s.k. demo dator.
Jag testade den fullt ut i butiken så att allt fungerade som det skulle.

Säljaren skulle "bara" ta bort deras konto från datorn så skulle jag få köpa den.

Efter en timma kom han tillbaka, jag åkte hem och började lägga in mina program och flytta över filer från gamla datorn.

Efter omstart så får jag upp butikens konto, och den begär en kod.
Loggar in på mitt konto och börjar felsökningen.

Första anhalten är Användare i kontrollpanelen. Där finns bara mitt konto.
Andra anhalten är C:/Users och där finner jag en användarmapp med butikens konto. Inne håller en 7-8 tusen filer, och denna tar jag bort.

Startar om men möts av samma skit, "BUTIKENS NAMN", ange lösenord. kontaktar butiken för att få lösenordet, det kanske är något jag måste göra därfrån. Men inget av dom lösenord jag får fungerar.

Av en händelse kom jag ihåg att man kunde se över användarkonton i registret, alla har väl haft problemet "tjänsten user profile service misslyckades med inloggningen" med win7.
Men i registret hittade inte jag någonting. Förutom något om att butikens konto stod som ägare, det ändrade jag till mitt konto.

Microsoft vill ha betalt för att felsöka över fjärranslutning, ominstallation är verkligen plan B iom tiden som är nedlagt för att flytta filer, butiken ligger långt ifrån mig så det är inget jag åker till "bara för att", då ska dom väl ta in datorn osv osv och lär ändå resultera i en ominstallation.

Det måste väl för fasen gå att få bort... Tar ödmjukast emot tips om var jag ska röja.

Permalänk
Medlem

Ta reda på Windowsnyckeln och gör en färsk installation istället!? Mycket enklare angreppssätt. Datorn är ju ändå färsk så du kan ju omöjligt ha en massa grejer att göra backup på

Edit: såg nu att du tycker det är plan b. Jag hade ändå rekommenderat det.

Permalänk
Medlem

Jag hade också rekommenderat en ren installation på en så ny dator

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Är det så att dom har den domänansluten och att den därför vill att du ska logga in med butikens konto?

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk

@orig_rejser:
Skulle inte tro det. Generellt blir väl en dator rätt "låst" om dom är det, eftersom den administratören ska godkänna dittan och dattan (?).
Och där finns inga problem, jag får göra precis vad jag vill.

Kollar jag under System så står det bara WORKGROUP, och det är väl standard(om jag inte missminner mig).
Inget annat som tycks kunna kopplas till butiken. Har du ett knep för att försäkra sig om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blojmonster:

@orig_rejser:
Skulle inte tro det. Generellt blir väl en dator rätt "låst" om dom är det, eftersom den administratören ska godkänna dittan och dattan (?).
Och där finns inga problem, jag får göra precis vad jag vill.

Kollar jag under System så står det bara WORKGROUP, och det är väl standard(om jag inte missminner mig).
Inget annat som tycks kunna kopplas till butiken. Har du ett knep för att försäkra sig om detta?

WORKGROUP är standard, ta en titt under control panel -> User accounts.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Vilken kedja köpte du datorn ifrån? Har datorn möjligtvis ett program kallat "iPos" installerat?

Permalänk
Inaktiv

@blojmonster:

Formatera om datorn och installera om Windows. Med en ny dator så vill man att den ska vara fräsh

Permalänk
Skrivet av Nepo:

WORKGROUP är standard, ta en titt under control panel -> User accounts.

Precis, så om den vore i en domän borde det väl stå något annat där?

Vad ska jag titta efter där? Jag ser bara mitt konto vart jag än klickar:
"Hantera ett annat konto" -> Bara mitt konto
"Konfigurera avancerade egenskaper för användarprofiler" -> Bara mitt konto

Det lilla jag fick ur Microsoft supporten var att det antagligen är något i registret. Men där kan jag stirra mig blind ganska fort.

Permalänk
Skrivet av Slapinator:

Vilken kedja köpte du datorn ifrån? Har datorn möjligtvis ett program kallat "iPos" installerat?

Inga märkliga program installerat, förutom allt från HP.

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

@blojmonster:

Formatera om datorn och installera om Windows. Med en ny dator så vill man att den ska vara fräsh

Jag utgick från att den var det, därför överfördes alla filer. Jag undviker mer än gärna att göra det eftersom det rör sig om 30-40gb och vi snackar inga raketfarter från det gamla åbäket.

Sen kanske man lär sig något på vägen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blojmonster:

Inga märkliga program installerat, förutom allt från HP.

Orkar du ta en snabb bild på "Avinstallera program" eller vad det nu heter, lägg till/ta bort program som den hette på Windows 8. Programmet kanske inte heter "iPOS", utan något med Intel.

Permalänk
Medlem

Om du inte har koll på hur du installerar en ren version av Windows osv bör det väl iaf gå att köra någon form av recovery på den.. kan däremot inte svara på hur man går tillväga på just din dator.. men då du vet modellnr bör det inte vara så svårt att googla sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blojmonster:

Jag utgick från att den var det, därför överfördes alla filer. Jag undviker mer än gärna att göra det eftersom det rör sig om 30-40gb och vi snackar inga raketfarter från det gamla åbäket.

Sen kanske man lär sig något på vägen också.

Alltid kopiera innan man tar bort från källan..Då slipper man göra om allt igen ifall det blir nåt fel

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av fermia:

Alltid kopiera innan man tar bort från källan..Då slipper man göra om allt igen ifall det blir nåt fel

Källan finns kvar.. Vad jag skrev är att jag ogärna gör det igen eftersom den är gammal = långsam överföringshastighet och det rör sig om mycket data.

Permalänk
Skrivet av Linus:

Om du inte har koll på hur du installerar en ren version av Windows osv bör det väl iaf gå att köra någon form av recovery på den.. kan däremot inte svara på hur man går tillväga på just din dator.. men då du vet modellnr bör det inte vara så svårt att googla sig till.

Som skrivet i första inlägget söker jag inte hjälpt med en ominstallation, det har jag goda kunskaper om.

Vad jag undrar över är om någon har tips och trix som kan hjälpa mig i sökandet att få bort befintligt konto som till synes redan är borta.

Permalänk
Medlem

Inte helt omöjligt att det har tryckts ut ett script via GPO till demo datorn, kolla igenom regedit efter skumma prylar.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av blojmonster:

Källan finns kvar.. Vad jag skrev är att jag ogärna gör det igen eftersom den är gammal = långsam överföringshastighet och det rör sig om mycket data.

Hade du börjat direkt efter detta inlägg hade datorn varit nyinstallerad med all data överfört

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag hade absolut gjort en clean installation om datorn stått som demo. Speciellt om den inte är köpt på typ Inet eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blojmonster:

Allt känns långsamt om man sitter och väntar. Se till att du har annat att göra under tiden. Tex se på TV, går ut, gå och sover mm.

Permalänk

Tack för alla tips som inte rörde frågan jag ställde!

Det är väl tanken som räknas....
Tråden kan låsas

Permalänk
Medlem
Skrivet av blojmonster:

Precis, så om den vore i en domän borde det väl stå något annat där?

Vad ska jag titta efter där? Jag ser bara mitt konto vart jag än klickar:
"Hantera ett annat konto" -> Bara mitt konto
"Konfigurera avancerade egenskaper för användarprofiler" -> Bara mitt konto

Det lilla jag fick ur Microsoft supporten var att det antagligen är något i registret. Men där kan jag stirra mig blind ganska fort.

Hade det varit i en domän hade du märkt det, skulle stå domain då.
Välj Manage User Account, då får du upp alla konton som finns.
Eller Start --> Högerklicka på Computer --> Manage --> Local Users and groups --> Users

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||