2 grafikkort utan sli/crossfire

Permalänk

2 grafikkort utan sli/crossfire

Hej, undra om man skulle kunna köra två graffes utan sli/crossfire uppkopplade till olika skärmar, vilka graffes jag pratar om är

Sapphire Nitro Radeon R9 390 8gb (själva main kortet till spelen)
ZOTAC Geforce GTX 550ti (Tänkt till andra skärmen som kör för sig själv)

Tack på förhand

Visa signatur

Main Dator:
[AMD FX 8320 | Noctua NH-L12 | 10GB DDR3 | ASUS Sabertooth 990fx r2.0 | Sapphire Nitro Radeon R9 390 8Gb /W Backplate)
Server Dator:
[AMD Athlon X2 240 | Stock AMD | 8GB DDR3 | MSI GF615M-P33 v1.2 | ASUS Geforce GTX 550ti Sli | ZOTAC Geforce GTX 550ti AMP! Edition Sli]

Permalänk
Medlem

varför inte bara koppla in båda skärmarna i 390 kortet?

Permalänk

@fax110: Gör de någon prestanda skillnad eller inte? för vill inte direkt lagga sönder dock har jag aldrig haft mer än 1 skärm så vet inte direkt om de.

Visa signatur

Main Dator:
[AMD FX 8320 | Noctua NH-L12 | 10GB DDR3 | ASUS Sabertooth 990fx r2.0 | Sapphire Nitro Radeon R9 390 8Gb /W Backplate)
Server Dator:
[AMD Athlon X2 240 | Stock AMD | 8GB DDR3 | MSI GF615M-P33 v1.2 | ASUS Geforce GTX 550ti Sli | ZOTAC Geforce GTX 550ti AMP! Edition Sli]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonymous:

@fax110: Gör de någon prestanda skillnad eller inte? för vill inte direkt lagga sönder dock har jag aldrig haft mer än 1 skärm så vet inte direkt om de.

Om det handlar om att se desktop bredvid eller så då kommer du troligen inte märka stor skillnad ens när du spelar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

@Ferrat: Men om de gäller att ha program igång på andra skärmen som photoshop eller något annat skulle man då kunna ha den andra för de? eller gör de fortfarande ingen nytta att ha den andra till bara de? men ändå när vi nu pratar om grafikkort, Har ett problem att ljuset med 390n ändrar automatiskt sig och blir mörkare på skrivbordet men när man gå till en webbsida så höjs ljusstyrkan? hur fixar jag de, har haft de ända sen jag köpte de.

Visa signatur

Main Dator:
Server Dator:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simonymous:

@Ferrat: Men om de gäller att ha program igång på andra skärmen som photoshop eller något annat skulle man då kunna ha den andra för de? eller gör de fortfarande ingen nytta att ha den andra till bara de? men ändå när vi nu pratar om grafikkort, Har ett problem att ljuset med 390n ändrar automatiskt sig och blir mörkare på skrivbordet men när man gå till en webbsida så höjs ljusstyrkan? hur fixar jag de, har haft de ända sen jag köpte de.

Låter som att du har nån dynamik-inställning igång på skärmen.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av Simonymous:

Hej, undra om man skulle kunna köra två graffes utan sli/crossfire uppkopplade till olika skärmar, vilka graffes jag pratar om är

Tack på förhand

1. Att blanda Nvidia och AMD är sällan en bra kombo och ofta får de varandras drivrutiner att crasha pga konflikter mellan dem.

2. sen angående att ljusstyrkan ändras beror nog som han ovan sa på någon funktion i skärmen som justerar ljuset automagiskt på nått vis.

kolla runt i menyerna på skärmen om du hittar typ dynamisk kontrast/ljus n shit och stäng av det isf de flesta sk "bildförbättringar" är bara säljargument och inget man vill ha ändå.

har en prolle med samma syndrom försvann när jag stängde av dynamisk kontrast.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simonymous:

Tack på förhand

Du råkar inte sitta med integrerad grafik i din processor? Nu syns det ju inte vad du har men är ditt system relativt modernt bör du ha något.

Själv kör jag tre skärmar på mitt R9 290 och två andra på min i7 2700Ks inbyggda Intel HD Graphics 3000. Inte optimalt då jag föredragit att ansluta alla fem till samma kort. Program som renderar med grafikkortet går inte flytta mellan skärmar som kopplas till olika grafikkort så dessa får startas om. Lite störande när jag flyttar på MPC-HC och videon slutar renderas.

Har du möjlighet så skippa blanda AMD och Nvidia. Någon av dessa ihop med Intel bör gå fint dock, ser man på laptops så är det ofta dessa ser ut när man stoppat i något som ska prestera lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonymous:

Det gör väldigt lite skillnad, photoshop och de flesta andra program nyttjar inte GPU på något extremt sätt utan tar bara lite minne för framebuffern typ, om du kör något tungt i 3D kan det påverka mycket men annars är det nog mer påverkan på din CPU/RAM som avgör hur mycket det stör.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

@anon5930: Hej, tror ej att jag har integrerade grafikkort på min AMD cpu de är en AMD FX 8320, kanske moderkortet har ett, har inte direkt kollat. men kan ge alla specs direkt här

CPU:AMD FX 8320
RAM:10GB
Grafik: R9 390
Moderkortet: ASUS Sabertooth 990fx r2.0
PSU: Corsair 750M

Visa signatur

Main Dator:
Server Dator:

Permalänk

@Ferrat: Tänkte på om jag har Unity3D i gång på andra skärmen med grafikkortet utan drivrutiner? blir de bra då eller fortfarande helt onödigt?

Visa signatur

Main Dator:
Server Dator:

Permalänk

@Rouge of Darkness: De konstiga är att har aldrig haft de problemet med mina två geforce 550ti som jag hade innan då, fick problemet när jag köpte AMD grafikkortet, har inte hittat något på grafikkorts inställningarna och kollat runt lite på skärmens inställningar och hittar inte de där heller.

Visa signatur

Main Dator:
Server Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonymous:

@Rouge of Darkness: De konstiga är att har aldrig haft de problemet med mina två geforce 550ti som jag hade innan då, fick problemet när jag köpte AMD grafikkortet, har inte hittat något på grafikkorts inställningarna och kollat runt lite på skärmens inställningar och hittar inte de där heller.

hur många skärmar har du egentligen? r9 390 har väl stöd för 5 skärmar? koppla allt till ditt r9 390 om du har mindre än 5 skärmar..

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

@Oliver91: På väg o skaffa 3 skärmar har just nu bara en TV och spela på, bara vet inte vilken 27" 144hz jag ska ha som main skärm helst en billig.

Visa signatur

Main Dator:
Server Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonymous:

@Ferrat: Tänkte på om jag har Unity3D i gång på andra skärmen med grafikkortet utan drivrutiner? blir de bra då eller fortfarande helt onödigt?

Kan säga att i 99,99% av fallen lär två grafikkort (ej SLi eller CF) vara mer problem än de löser och de mesta kan hanteras av ett kort, exakt vad du tänkte göra och exakt hur det kommer vara kan varken jag eller någon annan som inte gjort exakt samma ge svar på men generellt så är ett kort nog.
Vore det så att det inte orkar så kan du köra SLi eller CF men att ha två separata kort är nog bara strul.

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk

@Ferrat: Ok! tack för hjälpen

Visa signatur

Main Dator:
Server Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonymous:

@Oliver91: På väg o skaffa 3 skärmar har just nu bara en TV och spela på, bara vet inte vilken 27" 144hz jag ska ha som main skärm helst en billig.

kör på ett kort, som andra nämnt är det en brutal huvudvärk att blanda kort speciellt olika tillverkare och ditt kort klarar 5 skärmar samtidigt och bara köra extra skärmar drar inget nämnvärt, du kanske tappar max 5% prestanda om du har webbläsaren uppe på andra skärmen medans du spelar

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.