Hål på högtalarelementet. Laga?

Permalänk
Medlem

Hål på högtalarelementet. Laga?

Hejsan.

Igår kväll kom kissen lite för nära högtalaren med sina klor och lyckades göra hål på ena högtalarelementet på mina Audio Pro Addon T20. Vet inte riktigt om det där hålet kommer göra någon skillnad eller om det kommer bli värre med tiden men tänkte fråga om det finns något enkelt och bra sätt att laga det där hålet på eller om man bara behöver låta det vara.

Tack på förhand.
Niklas

Permalänk
Medlem

Jag har ett par andra mindre audio-pro som barnen pajade när de var små(petade in mittkonen). Jag ringde Audio Pro här i sverige och köpte nya högtalarelement. Var inte så himla dyrt och de hade super bra service

Om du spelar med det där "hålet", så tror jag hela elementet kommer lossna efter ett tag

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Om du spelar med det där "hålet", så tror jag hela elementet kommer lossna efter ett tag

// Lazze

Nä det lossnar inte, Du kan spela på som vanligt du kommer inte märka någon skillnad.
Men om du vill så har säkerligen audio-pro någon omkonings satts du kan köpa för billig peng.

Permalänk
Medlem

Spela tills den hänger fritt. Det är ju inte så att det kommer sprida sig och katten är säkert där igen snart

Permalänk
Medlem

Tycker det var svårt att utskilja på bilden var hålet sitter men om den är på "gummiringen" så kan man byta den.
Här finns det en som byter kanten på den för ca 500:-
http://www.hifikit.se/verkstad

Finns garanterat andra, men det var första träffen på google för mig:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Nirono:

Igår kväll kom kissen lite för nära högtalaren med sina klor och lyckades göra hål

Renovera mina högtalare för något år sen, också trasiga gummiupphängningar, katten hade varit där några gånger, men de var också gamla och allmänt sladdriga.
Beställde nya från http://www.goodhifi.com/ (gör det själv sats).
Snabb leverans, och inte speciellt dyrt.
Svårast var att hitta vad man skulle ha, finns flera hundra varianter, skillnader i mm mått, så gäller att mäta nogrant.
Var ganska enkelt att fixa sen, bara följa guiderna de gjort, och högtalarna blev som nya.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nirono:

Hejsan.

Igår kväll kom kissen lite för nära högtalaren med sina klor och lyckades göra hål på ena högtalarelementet på mina Audio Pro Addon T20. Vet inte riktigt om det där hålet kommer göra någon skillnad eller om det kommer bli värre med tiden men tänkte fråga om det finns något enkelt och bra sätt att laga det där hålet på eller om man bara behöver låta det vara.

http://i115.photobucket.com/albums/n288/Soulbreeder/DSC00397.jpg

Tack på förhand.
Niklas

Det är omkantnnig som behöv, konen är ju hel.

Skrivet av Spiffman:

Spela tills den hänger fritt. Det är ju inte så att det kommer sprida sig och katten är säkert där igen snart

Att fortsätta spela med en skadad kantupphängnnig innebär en stor risk för oreparabla skador på elementet.

Att fortsätta spela tills upphängningen är helt borta innebär garanterat oreparerbara skador på högtalaren och ofta även skador på förstärkaren, Det blir alltså troligen klart dyrare att reparera jämfört med att kanta om elementet innan talspolen och andra elektriska delar påverkats av skadan.

Dessutom påverkas ljudkvaliten eftersom högtalaren läcker luft. Själv skulle jag inte tänka mig att spela vidare på vanligt vis utan genast försöka laga skadan på nått sätt, limma ihop eller kanta om är relativt billigt om det går, kona om eller byta element är dyrare men byta element och reparera slutsteget är ännu dyrare och det är där man oftast hamnar i slutänden om man spelar vidare med en skada som garanterat kommer att förvärras vid användning.
Välj själv hur ni gör med reparationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om upphängningen är gjord av gummi så kan du traska in på Biltema och plocka upp deras gummilagning: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/Gummilagning-...

Denna rekommenderas ofta på billjudsforum och ska palla hålla ihop även på element som blir duktigt misshandlade

mvh

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *