Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nu jävlar

Quantum Break som släpps om mindre än två månader kräver Windows 10 64bit och DirectX 12.

http://www.pcgamer.com/quantum-break-system-requirements-out-...

Ja och inget linux stöd i samma veva, jag har blivit ändå rätt ointresserad av spel som tur är. Men det är lite fult, när systemkraven inte ens är så höga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Nu jävlar

Quantum Break som släpps om mindre än två månader kräver Windows 10 64bit och DirectX 12.

http://www.pcgamer.com/quantum-break-system-requirements-out-...

Så bra, ännu ett spel man slipper köpa.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nu jävlar

Quantum Break som släpps om mindre än två månader kräver Windows 10 64bit och DirectX 12.

http://www.pcgamer.com/quantum-break-system-requirements-out-...

Angående det vi pratade om tidigare @yoshman

Jo tack, vi minns nog Alan Wake-fiaskot... ha inga förhoppningar om det där spelet alltså.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Så bra, ännu ett spel man slipper köpa.

Det kommer att bli många spel framöver som du "slipper köpa"

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Nu jävlar

Quantum Break som släpps om mindre än två månader kräver Windows 10 64bit och DirectX 12.

http://www.pcgamer.com/quantum-break-system-requirements-out-...

Angående det vi pratade om tidigare @yoshman

Så ett spel gjort av MS till Xbox och sedan taskigt portad till windows kommer kräva windows 10? Väldigt intressant. Vem skulle ha gissat att MS skulle spela fult här med.

Edit: De flesta riktigt stora spel kommer knappast kräva win10 och största har fortfarande stöd för directx9. Aldrig i livet att ett företag som inte styrs av MS säger vi vill inte ha 90% av marknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Så ett spel gjort av MS till Xbox och sedan taskigt portad till windows kommer kräva windows 10? Väldigt intressant. Vem skulle ha gissat att MS skulle spela fult här med.

Edit: De flesta riktigt stora spel kommer knappast kräva win10 och största har fortfarande stöd för directx9. Aldrig i livet att ett företag som inte styrs av MS säger vi vill inte ha 90% av marknaden.

Bland gamers är det 35.96% för Windows 7 64bit och 34.35% för Windows 10 64bit just nu. Windows 10 växer fort.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Nu jävlar

Quantum Break som släpps om mindre än två månader kräver Windows 10 64bit och DirectX 12.

http://www.pcgamer.com/quantum-break-system-requirements-out-...

Angående det vi pratade om tidigare @yoshman

Vem är utgivare av detta spel? Alla spel som ekonomiskt måste stå på egna ben och inte är del av Microsofts PR-budget kommer ha stöd för DX11 något år till.

Annars var det redan tidigare känt att Fable Legends blir DX12 exklusivt, men även det spelet är mer en del av Windows 10 PR-budget än något annat (är free-to-play).

Som jag skrivit tidigare så är DX12 definitivt rätt väg på lång sikt. På kort sikt är det överhuvudtaget inte ens säkert att DX12 blir en förbättring, se på Ashes of the Singularity där Nvidia och nu även AMDs kort från 380x och nedåt presterar bättre med DX11 än DX12.

DX12 lägger tyvärr lite väl mycket av optimeringsbiten i knät på spelutvecklarna, något som tidigare kunde göras av de som skriver drivrutiner och typiskt har väldigt detaljerad kunskap om underliggande GPU. I det långa loppet kommer spelmotorer / mellanprogramvara utvecklas där alla dessa optimeringar finns i dessa lager.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Vem är utgivare av detta spel? Alla spel som ekonomiskt måste stå på egna ben och inte är del av Microsofts PR-budget kommer ha stöd för DX11 något år till.

Annars var det redan tidigare känt att Fable Legends blir DX12 exklusivt, men även det spelet är mer en del av Windows 10 PR-budget än något annat (är free-to-play).

Som jag skrivit tidigare så är DX12 definitivt rätt väg på lång sikt. På kort sikt är det överhuvudtaget inte ens säkert att DX12 blir en förbättring, se på Ashes of the Singularity där Nvidia och nu även AMDs kort från 380x och nedåt presterar bättre med DX11 än DX12.

DX12 lägger tyvärr lite väl mycket av optimeringsbiten i knät på spelutvecklarna, något som tidigare kunde göras av de som skriver drivrutiner och typiskt har väldigt detaljerad kunskap om underliggande GPU. I det långa loppet kommer spelmotorer / mellanprogramvara utvecklas där alla dessa optimeringar finns i dessa lager.

Hur länge DX11-stöd lever kvar beror förstås på hur snabbt Windows 10 kan ta över bland gamers. Om 80% av alla gamers kör hårdvara och operativsystem som är kompatibelt med DX12 så kommer inte utvecklare lägga ner tid på att få det bakåtkompatibelt med DX11 vid nyutveckling av ett nytt spel.

Oavsett omständigheter så är jag glatt överraskad att vi redan inom två månader kommer se ett spel som har DX12 som minimikrav.

Skrivet av Baxtex:

http://www.forbes.com/forbes/welcome/#6b5a87a53974

Stämmer det är det ju underbart! En framtida uppdatering kan stänga all data sändning.
Men man blir ju lite förbannad på att den verkar skicka såpass mycket data ändå, trots att man stängt av allt, MS bekräftar ju det i princip själva med detta uttalandet.

Det är mest sannolikt inte så. Gordon Kelly är ute och cyklar åter igen.

http://www.zdnet.com/article/microsoft-has-no-plans-to-change...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Hur länge DX11-stöd lever kvar beror förstås på hur snabbt Windows 10 kan ta över bland gamers. Om 80% av alla gamers kör hårdvara och operativsystem som är kompatibelt med DX12 så kommer inte utvecklare lägga ner tid på att få det bakåtkompatibelt med DX11 vid nyutveckling av ett nytt spel.

Eller så kan man använda Vulkan och på så sätt i praktiken nå 100% av alla gamers redan från dag #1.

Tyvärr tror jag inte Vulkan kommer ta över världen, hade Apple varit med på tåget hade det funnits en ganska god chans men både iOS och OSX kör ju med Metal-spåret. Med största sannolikhet blir därför DX12 "vinnande" API för PC-spel.

Jag har aldrig klagat på övergången till DX12, har hela tiden skrivit att på lång sikt är det definitivt en förbättring. Men på kort sikt tvivlar jag på att det kommer finnas någon relevant förbättring över DX11, just nu handlar det ju om att DX12 inte ska orsaka en (marginell) försämring.

Sedan räknar inte ens Microsoft med att alla kommer gå över till DX12. DX11.3 lanserades samtidigt som DX12, det specifikt för att kostnaden är högre för att göra DX12 spel (t.ex. tillkommer mer optimeringar för olika GPU-familjer) så man räknar med att många spelutvecklare kommer fortsätta använda DX11 under lång tid framöver.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Bland gamers är det 35.96% för Windows 7 64bit och 34.35% för Windows 10 64bit just nu. Windows 10 växer fort.

Vart hittade du de siffrorna? Stämmer inte med STEAM's.

Och det är inte "bland gamers". Korrekt benämning är "de STEAM-användare som valt att delta i undersökningen".

STEAM's statistik har vi om och om igen fått sett att den är väldigt missvisande... så den ska man inte annat än ta med en rejäl skopa salt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Vart hittade du de siffrorna? Stämmer inte med STEAM's.

http://i.imgur.com/6k8PHFv.png

Och det är inte "bland gamers". Korrekt benämning är "de STEAM-användare som valt att delta i undersökningen".

STEAM's statistik har vi om och om igen fått sett att den är väldigt missvisande... så den ska man inte annat än ta med en rejäl skopa salt.

Siffrorna jag presenterade hittar du också på Steam. Eftersom att vi diskuterade två Windowsversioner får man en tydligare statistik om endast tar med Windowsversioner i statistiken. Den du visade innehåller även andra OS som Linux och MacOSX vilket är irrelevant för den här diskussionen.

http://store.steampowered.com/hwsurvey/directx/

Valve skriver "The information gathered is incredibly helpful to us as we make decisions about what kinds of technology investments to make and products to offer.". Du menar alltså att Valve medvetet lurar sig själva när de ska använda detta som underlag för vilken typ av investeringar och produkter de skall erbjuda och presenterar statistik som inte stämmer överens med verkligheten?

Om du multiplicerar dina siffror med 95,39% (alltså 0,9539. Windows marknadsandel på Steam) så får du samma siffror som jag har.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Hela dit försvar vilar på att domstolar i USA skulle skydda icke amerikaner. Detta existerar inte. Vi har absolut inga som helst rättigheter där och NSA är fri att spionera på vem som helst och hur mycket som helst. NSA har ljugit för sin egen riksdag utan att något hänt så vad baserar du på denna fantasi om att deras domstolar skulle skydda vårat privat liv.

Även amerikaner använder Windows, så generell avlyssning där är inte tillåtet ens för NSA, och även icke-amerikaner har rättigheter i USA oavsett var de befinner sig. De nya reglerna som just blivit spikade ger också EU-medborgare typ samma rättigheter som amerikaner (och vice versa) när det gäller integritetsskydd och liknande. http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-216_en.htm

Citat:

Cortana och resten är på som default. Det betyder att de flesta användare som inte följer IT blir aktivt spionerade på, precis som alla skype användare blir det med. Visst vi som kan mer kan kapa ner på det hela men Win10 skickar fortfarande en massa information till MS. Vad exakt vet vi men med tanke på att MS vägrar säga vad det är kan man vara säker att det är inte något ofarligt eller oanvändbart.

Nej, Cortana är inte igång default vad jag kan uttyda (Cortana finns inte här än oavsett språkinställning eller så, så jag vet inte helt hundra) och funktionen som gör att Cortana lyssnar hela tiden är definitivt inte igång om man inte sätter igång och konfigurerar den. Så det enda som Cortana skickar, om det nu är igång, är det man skriver in i sökfältet eller det man säger till den efter att man antingen aktiverat lyssningsfunktionen och sen sagt den fras man bett Cortana att lyssna efter eller tryckt på knappen för att funktionen ska lyssna just då. Hur det skulle fungera utan att det man söker efter skickas till söktjänsten vet jag inte, men du kanske har någon magi som gör att man kan söka online utan att vara online...

När det gäller spioneri i Skype så ligger det på ungefär samma nivå som spioneri på vanliga telefonsamtal vad jag kan se från Snowdens läcka. Alltså att NSA kan begära att en viss persons kommunikationer ska sparas under en viss tid och sen kan de få ut dessa, men fortfarande krävs ett domstolsbeslut. Ganska samma som att polisen kan begära av exempelvis Telia att de sparar kommunikation från en viss person under en viss tid, via domstol förstås. Lite mer problematiskt är det förstås eftersom Skype stöder mera gruppfunktioner än vanliga telefonsamtal så fler personer kan bli avlyssnade eller spårade, men det är ganska marginellt.

Angående vad Windows samlar in och skickar så är MS ganska tydliga med det i exempelvis artikeln som var länkad ovan. Telemetri, kraschrapporter och dylikt. Inget att oroa sig för vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Valve skriver "The information gathered is incredibly helpful to us as we make decisions about what kinds of technology investments to make and products to offer.". Du menar alltså att Valve medvetet lurar sig själva när de ska använda detta som underlag för vilken typ av investeringar och produkter de skall erbjuda och presenterar statistik som inte stämmer överens med verkligheten?

Du missar vad som står skrivet precis innan den mening du citerar?

"Steam conducts a monthly survey to collect data about what kinds of computer hardware and software our customers are using. Participation in the survey is optional, and anonymous. The information gathered is incredibly helpful to us as we make decisions about what kinds of technology investments to make and products to offer."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Du missar vad som står skrivet precis innan den mening du citerar?

"Steam conducts a monthly survey to collect data about what kinds of computer hardware and software our customers are using. Participation in the survey is optional, and anonymous. The information gathered is incredibly helpful to us as we make decisions about what kinds of technology investments to make and products to offer."

Nej det missar jag inte, men Valve baserar sin verksamhet bland annat på den här statistiken. Påstår du att de medvetet eller omedvetet lurar sig själva? Tror du verkligen att Valve skulle gå ut med statistiken offentligt om de trodde att den inte hade något värde eller att den var felaktig?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kaine_Uro:

Du missar vad som står skrivet precis innan den mening du citerar?

"Steam conducts a monthly survey to collect data about what kinds of computer hardware and software our customers are using. Participation in the survey is optional, and anonymous. The information gathered is incredibly helpful to us as we make decisions about what kinds of technology investments to make and products to offer."

Om du deltagit i Steams HW-survey någon gång så vet du att det krävs exakt lika stor arbetsinsats att delta som att avböja (båda kräver en knapptryckning). Rätt säker på att Steams HW-survery ger en väldigt träffsäker bild av vad Steam-användarna faktiskt har för system.

Däremot blir det totalt fel om man från Steams HW-survery försöker sig på att extrapolera till vad PC-användare i stort kör för system och vilken version av Windows de använder. Majoriteten av alla PC-användare kör ju inte Steam, en majoritet använder nog främst sin dator för andra saker än spel så kravbilden är rätt annorlunda där.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Även amerikaner använder Windows, så generell avlyssning där är inte tillåtet ens för NSA, och även icke-amerikaner har rättigheter i USA oavsett var de befinner sig. De nya reglerna som just blivit spikade ger också EU-medborgare typ samma rättigheter som amerikaner (och vice versa) när det gäller integritetsskydd och liknande. http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-216_en.htm
Nej, Cortana är inte igång default vad jag kan uttyda (Cortana finns inte här än oavsett språkinställning eller så, så jag vet inte helt hundra) och funktionen som gör att Cortana lyssnar hela tiden är definitivt inte igång om man inte sätter igång och konfigurerar den. Så det enda som Cortana skickar, om det nu är igång, är det man skriver in i sökfältet eller det man säger till den efter att man antingen aktiverat lyssningsfunktionen och sen sagt den fras man bett Cortana att lyssna efter eller tryckt på knappen för att funktionen ska lyssna just då. Hur det skulle fungera utan att det man söker efter skickas till söktjänsten vet jag inte, men du kanske har någon magi som gör att man kan söka online utan att vara online...

När det gäller spioneri i Skype så ligger det på ungefär samma nivå som spioneri på vanliga telefonsamtal vad jag kan se från Snowdens läcka. Alltså att NSA kan begära att en viss persons kommunikationer ska sparas under en viss tid och sen kan de få ut dessa, men fortfarande krävs ett domstolsbeslut. Ganska samma som att polisen kan begära av exempelvis Telia att de sparar kommunikation från en viss person under en viss tid, via domstol förstås. Lite mer problematiskt är det förstås eftersom Skype stöder mera gruppfunktioner än vanliga telefonsamtal så fler personer kan bli avlyssnade eller spårade, men det är ganska marginellt.

Angående vad Windows samlar in och skickar så är MS ganska tydliga med det i exempelvis artikeln som var länkad ovan. Telemetri, kraschrapporter och dylikt. Inget att oroa sig för vad jag kan se.

Vi vet att NSA har ljugit och att det har inte varit någon ändring så att de spionerar på amerikaner är helt klart. I fall med windows kanske de ignorerar de med amerikansk IP men det mer troliga är att de suger in allt och bara låtsas att de inte vet vart det kommer ifrån.

Det som du länkar till är inget avtal och är ännu mindre bindande för varken USA eller EU. Det är avsikt att ingå ett avtal, med tanke på senaste avtalet (safe harbour och hur laglig den var) är det ytterst osannolikt att detta nya avtal skulle klara sig i domstolen då den inte innehåller några som helst garantier. Amerikanska bolag har att välja mellan fängelse i många år för att de inte samarbetar med NSA eller i värsta fall böter i EU om de lämnar ut våran data till NSA. Gissa vilken de väljer.

Snowdens avslöjanden om skype visade att allt där spioneras på av NSA och återigen är det absolut inga domstolsbeslutskrav för att spionera på icke amerikaner. Kolla på USAs gränskontroll, även deras egna medborgare har inget skydd där för att det anses vara utanför USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej det missar jag inte, men Valve baserar sin verksamhet bland annat på den här statistiken. Påstår du att de medvetet eller omedvetet lurar sig själva? Tror du verkligen att Valve skulle gå ut med statistiken offentligt om de trodde att den inte hade något värde eller att den var felaktig?

Jag menar precis exakt vad jag skrev och ingenting annat.

EDIT: Vi kan inte se de uppgifterna som STEAM kan... därför är denna undersökningen till mer nytta för dem själva.

Skrivet av Yoshman:

Om du deltagit i Steams HW-survey någon gång så vet du att det krävs exakt lika stor arbetsinsats att delta som att avböja (båda kräver en knapptryckning). Rätt säker på att Steams HW-survery ger en väldigt träffsäker bild av vad Steam-användarna faktiskt har för system.

Däremot blir det totalt fel om man från Steams HW-survery försöker sig på att extrapolera till vad PC-användare i stort kör för system och vilken version av Windows de använder. Majoriteten av alla PC-användare kör ju inte Steam, en majoritet använder nog främst sin dator för andra saker än spel så kravbilden är rätt annorlunda där.

Ja den visar ju som sagt vad deltagarna har för system.

Någon som vet hur många deltagare det är i undersökningen? Och vartifrån? STEAM lämnar inte ut några uppgifter om detta va?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Vi vet att NSA har ljugit och att det har inte varit någon ändring så att de spionerar på amerikaner är helt klart. I fall med windows kanske de ignorerar de med amerikansk IP men det mer troliga är att de suger in allt och bara låtsas att de inte vet vart det kommer ifrån.

Eller så skiter de i anonymiserad och krypterad telemetri-data som de inte är intresserade av. De har brutit mot lagar och fått rejält med kritik för detta och därför finns det mycket mer kontroll nu, men även om de skulle fortsätta med att bryta mot lagar för att spionera på folk i allmänhet så har de ingen direkt nytta av telemetri-data från Windows och risken de utsätter sig för genom att bryta mot sina direktiv och lagarna som reglerar deras verksamhet är inte värt det de kan få ut från insamlingen. Sen hade det inte spelat någon roll i vilket fall för MS ger inte ut denna data om de inte är tvungna och de är de inte för NSA har inte rätt till den enligt lagen.

Citat:

Det som du länkar till är inget avtal och är ännu mindre bindande för varken USA eller EU. Det är avsikt att ingå ett avtal, med tanke på senaste avtalet (safe harbour och hur laglig den var) är det ytterst osannolikt att detta nya avtal skulle klara sig i domstolen då den inte innehåller några som helst garantier. Amerikanska bolag har att välja mellan fängelse i många år för att de inte samarbetar med NSA eller i värsta fall böter i EU om de lämnar ut våran data till NSA. Gissa vilken de väljer.

Organisationer kan inte dömas till fängelse. Vad de riskerar om de delar data med NSA är allt de har. Skulle det komma fram att de exempelvis spelar- och samlar in allt som sägs kring en dator med Windows som du påstår så skulle de förlora merparten av sin marknad för ingen installerar frivilligt avlyssningsapparatur i sina hem eller på sina företag. Sannolikt skulle det inte ens vara lagligt att sälja i många länder. MS har heller inget intresse i att dela information med NSA mer än vad som krävs av lagen och lagen kräver inte i närheten av vad du påstår.

Det jag länkade var inte avtalet utan pressreleasen om avtalet, den brukar vara enklare att förstå och du har inte direkt visat att du kan läsa eller tolka avtalstexter. Du kanske inte litar på EU heller men någonstans får man lita på någon liksom och jag litar hellre på politiker, företag och tjänstemän som faktiskt hålls till svars för vad de säger och gör än till exempel en anonym postare på reddit eller ett obskyrt mjukvaruföretag jag aldrig hört talas om som påstår att Windows spionerar (men att deras programvara förstås löser allt).

Citat:

Snowdens avslöjanden om skype visade att allt där spioneras på av NSA och återigen är det absolut inga domstolsbeslutskrav för att spionera på icke amerikaner. Kolla på USAs gränskontroll, även deras egna medborgare har inget skydd där för att det anses vara utanför USA.

Gränskontrollen har inget med saken att göra och samma gäller vid de svenska gränserna. NSA behöver inte domstolsbeslut för att begära ut uppgifter som inte har att göra med amerikaner (eller EU-medborgare enligt senaste avtalet) men MS (och många andra) kräver det för att de ska lämna ut något, vilket de har rätt att göra. Snowdens dokument visade på just denna process när det gäller Skype, att MS delade data inklusive chattar och samtal om specifika individer efter begäran från NSA och godkännande av en domstol.

Permalänk
Medlem

Forbes Gordon Kelly @ FEB 9, 2016

Windows 10 Worst Secret Spins Out Of Control [Updated]

Citat:

Back in November Microsoft confirmed Windows 10’s worst kept secret: its extensive telemetry (or ‘spying’ as it has been labelled) cannot be stopped. What no-one realised until now, however, was potentially the extent of it…

Providing a shock is Voat user CheesusCrust whose extensive investigation claims Windows 10 contacts Microsoft to report data thousands of times per day. And the kicker? It is said to happen even after choosing a custom Windows 10 installation and disabling all three pages of tracking options which are all enabled by default.

The raw numbers presented come out as follows: over an eight hour period Windows 10 tried to send data back to 51 different Microsoft IP addresses over 5500 times. After 30 hours of use, Windows 10 expanded that data reporting to 113 non-private IP addresses. Being non-private means there is the potential for hackers to intercept this data.

Citat:

Taking this a step further, the testing was then repeated on another Windows 10 clean installation again with all data tracking options disabled and third party tool DisableWinTracking was also installed which tries to shut down all hidden Windows 10 data reporting attempts. At the end of the 30 hour period he argues Windows 10 had still managed to phone home with data 2758 times to 30 different IP addresses.

The full tabulated results have been broken down and scrutinised by software specialist site gHacks.

A further interesting fact is these tests were said to be conducted using Windows 10 Enterprise Edition – the version of Windows 10 with the most granular level of user control and far more than the standard Windows 10 Home edition used by most consumers. All of which the tests argue this controversial data tracking simply cannot be stopped.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Venke:

Gordon Kelly baserade sin artikel på en anonym amatör på ett forum typ Reddit. Kontentan är: Lita inte på amatöranalyser av nätverkstrafik, speciellt inte från någon som inte har en grundläggande förståelse för hur nätverkstrafik fungerar:

http://www.zdnet.com/article/when-it-comes-to-windows-10-priv...

Inte nog med det. Gordon Kelly gjorde bort sig ännu en gång nyligen då han påstod att Microsoft skulle ändra sekretessinställningar i Windows 10 i en kommande uppdatering. Visade sig att han missuppfattat det totalt, vilket nu har bekräftats av Microsoft.

http://www.zdnet.com/article/microsoft-has-no-plans-to-change...

Att Gordon Kelly får fortsätta publicera sina värdelösa artiklar hos Forbes finner jag helt otroligt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Gordon Kelly baserade sin artikel på en anonym amatör på ett forum typ Reddit. Kontentan är: Lita inte på amatöranalyser av nätverkstrafik, speciellt inte från någon som inte har en grundläggande förståelse för hur nätverkstrafik fungerar:

http://www.zdnet.com/article/when-it-comes-to-windows-10-priv...

Inte nog med det. Gordon Kelly gjorde bort sig ännu en gång nyligen då han påstod att Microsoft skulle ändra sekretessinställningar i Windows 10 i en kommande uppdatering. Visade sig att han missuppfattat det totalt, vilket nu har bekräftats av Microsoft.

http://www.zdnet.com/article/microsoft-has-no-plans-to-change...

Att Gordon Kelly får fortsätta publicera sina värdelösa artiklar hos Forbes finner jag helt otroligt.

Det kan iofs vara rätt att man skall ta GK med en nypa salt, men i denna frågan har inte MS högre förtroende än GK.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Det kan iofs vara rätt att man skall ta GK med en nypa salt, men i denna frågan har inte MS högre förtroende än GK.

Snarare en lastbil salt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Allt eftersom Win10 går från klarhet till klarhet (...Att det inte kommer bli något OS som finns på allas datorer).
Så säljs fortfarande Win7 i datorhandeln.

Inet säljer Win7 Pro 64-bit med över 50 exemplar i lager.

Mer än ett halvår efter att Win10 släppts och Microsoft förnedrat sig själva genom diverse fulspel få folk att installera "gratis OS:et" Win10.
Fast kundgruppen som köper Win7 Pro 2016 är nog inte de sitter i pojkrummet och spelar datorspel

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Snarare en lastbil salt.

Du får använda hur mycket salt du vill, poängen var att MS har inte det minsta mer förtroende i denna frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Snarare en lastbil salt.

Kasta inte sten i glashus...

Själv tar jag dina inlägg med ett godståg med salt.

Skrivet av Kronvrak:

Allt eftersom Win10 går från klarhet till klarhet (...Att det inte kommer bli något OS som finns på allas datorer).
Så säljs fortfarande Win7 i datorhandeln.

http://www.inet.se/files/img/max/9122376_2.png
Inet säljer Win7 Pro 64-bit med över 50 exemplar i lager.

Mer än ett halvår efter att Win10 släppts och Microsoft förnedrat sig själva genom diverse fulspel få folk att installera "gratis OS:et" Win10.
Fast kundgruppen som köper Win7 Pro 2016 är nog inte de sitter i pojkrummet och spelar datorspel

Tre personer jag känner vill gärna få tag på Win7, då de inte gillar Win10. Dock säljs ju inte Win7 Home längre.. och 1600kr känns ju lite mycket för en OEM-licens för en vanlig hemanvändare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

På tal om det. Jag installerade som sagt Windows 7 häromdagen för att se om jag kunde få Windows 10 nedladdat automatiskt. Herregud vilken horribel upplevelse. Nätverkskortet hittades inte. 200+ uppdateringar att installera och mängder av omstarter emellan. Felmeddelanden och misslyckade installationer i Windows Update. Hela processen tog minst en halv dag. Inte fick man Windows 10 nedladdat automatiskt heller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

På tal om det. Jag installerade som sagt Windows 7 häromdagen för att se om jag kunde få Windows 10 nedladdat automatiskt. Herregud vilken horribel upplevelse. Nätverkskortet hittades inte. 200+ uppdateringar att installera och mängder av omstarter emellan. Felmeddelanden och misslyckade installationer i Windows Update. Hela processen tog minst en halv dag. Inte fick man Windows 10 nedladdat automatiskt heller

Är faktiskt rätt överraskad. Min flickvän har en laptop med Windows 8.1 som hon brukar hålla uppdaterad(dvs installera allt i Windows Update).
Tittar man på C:\ så verkar hon ha fått Windows 10 nedladdat, men i övrigt gör det inte så mycket väsen av sig. Har även GWX-ikonen i statusfältet, men inga pop-uper eller andra direkta uppmaningar att uppgradera.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

På tal om det. Jag installerade som sagt Windows 7 häromdagen för att se om jag kunde få Windows 10 nedladdat automatiskt. Herregud vilken horribel upplevelse. Nätverkskortet hittades inte. 200+ uppdateringar att installera och mängder av omstarter emellan. Felmeddelanden och misslyckade installationer i Windows Update. Hela processen tog minst en halv dag. Inte fick man Windows 10 nedladdat automatiskt heller

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl ingen större principiell skillnad där, det finns bara inte lika många uppdateringar till 10an ännu men antalet ökar hela tiden så installationstiden lär öka efter hand där också, win 7 hade inte heller en massa uppdateringar från början

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl ingen större principiell skillnad där, det finns bara inte lika många uppdateringar till 10an ännu men antalet ökar hela tiden så installationstiden lär öka efter hand där också, win 7 hade inte heller en massa uppdateringar från början

Nä installationstiden kommer inte öka på Windows 10 iom att man släpper nya versioner likt novemberuppdateringen 1511 med jämna mellanrum som har alla uppdateringar integrerade.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

På tal om det. Jag installerade som sagt Windows 7 häromdagen för att se om jag kunde få Windows 10 nedladdat automatiskt. Herregud vilken horribel upplevelse. Nätverkskortet hittades inte. 200+ uppdateringar att installera och mängder av omstarter emellan. Felmeddelanden och misslyckade installationer i Windows Update. Hela processen tog minst en halv dag. Inte fick man Windows 10 nedladdat automatiskt heller

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen skillnad mot tian alltså. Men sa du lika om sjuan när det kom också? Att det var en horribel upplevelse menar jag.
Jag har aldrig förstått orsaken till windows otaliga omstarter. Det ska startas om för minsta lilla grej.
Dålig kodning eller vad beror det på?
Att installera tian från sjuan kan ju inte vara nåt större problem. Det kommer ju upp en stor blå spamruta stup i kvarten som vill att man ska göra det. Det är nog bara att trycka ok.

Visa signatur

///Arch