Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M3Johan:

Ingen skillnad mot tian alltså. Men sa du lika om sjuan när det kom också? Att det var en horribel upplevelse menar jag.
Jag har aldrig förstått orsaken till windows otaliga omstarter. Det ska startas om för minsta lilla grej.
Dålig kodning eller vad beror det på?
Att installera tian från sjuan kan ju inte vara nåt större problem. Det kommer ju upp en stor blå spamruta stup i kvarten som vill att man ska göra det. Det är nog bara att trycka ok.

Nej Windows 7 var ju den bästa versionen som fanns vid release. Alla har olika åsikter men jag anser att Windows 8 är bättre än Windows 7, att Windows 8.1 är bättre än Windows 8 och att Windows 10 är bättre än Windows 8.1. Problemet är ju att Windows 7 blir sämre och sämre ju längre tiden går bland annat för att ny hårdvara/applikationer/drivrutiner/spel släpps som inte stödjer gamla OS.

Om du mina inlägg i den här tråden en bit bakåt så ser du att jag pratade om förändringen att Windows 10 skall levereras som en rekommenderad uppdatering via Windows Update nu, alltså inte via en popupruta nere i högra hörnet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

På tal om det. Jag installerade som sagt Windows 7 häromdagen för att se om jag kunde få Windows 10 nedladdat automatiskt. Herregud vilken horribel upplevelse. Nätverkskortet hittades inte. 200+ uppdateringar att installera och mängder av omstarter emellan. Felmeddelanden och misslyckade installationer i Windows Update. Hela processen tog minst en halv dag. Inte fick man Windows 10 nedladdat automatiskt heller

Skickades från m.sweclockers.com

Installerade själv om Win7 på min "huvuddator" och det gick jättesmidigt, då jag stängde av automatiska uppdateringar och enbart installerade några säkerhetsuppdateringar som fanns innan SP1. SP1 installerade jag inte överhuvud taget, då den innehåller Microsofts spyware..
Gick som sagt väldigt smidigt och jag slipper allt tjat om Win10... Tills Microsoft känner att de måste våldta min dator nästa gång..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Hur har jag missat detta?! Med Surface Pro 4 (kanske även från andra datormodeller från andra tillverkare?) kan man återställa operativsystemet från molnet! Är en funktion som jag velat ha hur länge som helst. Äntligen!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Hur har jag missat detta?! Med Surface Pro 4 (kanske även från andra datormodeller från andra tillverkare?) kan man återställa operativsystemet från molnet! Är en funktion som jag velat ha hur länge som helst. Äntligen!

http://i.imgur.com/3a6pJ0u.png

Redan? Har väl Apple haft ett par år nu.
Kunde i alla fall ominstallera min Macbook för ungefär två år sedan genom att låta den dra hem OSX från Apple.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aene:

Redan? Har väl Apple haft ett par år nu.
Kunde i alla fall ominstallera min Macbook för ungefär två år sedan genom att låta den dra hem OSX från Apple.

Jo jag har ju sett det faktiskt, blev för första gången en smula avis på Apple

Schysst om det här implementeras i alla PC-modeller.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Installerade själv om Win7 på min "huvuddator" och det gick jättesmidigt, då jag stängde av automatiska uppdateringar och enbart installerade några säkerhetsuppdateringar som fanns innan SP1. SP1 installerade jag inte överhuvud taget, då den innehåller Microsofts spyware..
Gick som sagt väldigt smidigt och jag slipper allt tjat om Win10... Tills Microsoft känner att de måste våldta min dator nästa gång..

Grattis för alla säkerhetshål du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Grattis för alla säkerhetshål du har

De kan man täppa till med 3:e parts antivirus och brandväggar och Firefox tillägg (Plug-in's).
Tyvärr verkar antivirusprogram makarna hålla god koll på användares datorer.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Grattis för alla säkerhetshål du har

Inga problem, kör med brandväggar och antivirus..

Hellre det än Microsofts våldtäkter på min dator, spyware och ständiga trackasserande.

Kommer dock inom kort lämna Microsoft bakom mig..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Inga problem, kör med brandväggar och antivirus..

Hellre det än Microsofts våldtäkter på min dator, spyware och ständiga trackasserande.

Kommer dock inom kort lämna Microsoft bakom mig..

Aha...så du har hellre att en okänd människa/brottsling har dina uppgifter än ett företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Aha...så du har hellre att en okänd människa/brottsling har dina uppgifter än ett företag?

Då jag har hög säkerhet runt omkring, så ser jag inte hotet att något sådant skulle hända.. men som svar på din fråga:

Spelar ingen roll om någon okänd människa eller Microsoft kommer åt uppgifterna.. Varför?

De båda lämnar ut eller säljer mina privata filer/uppgifter till okända personer bäst de vill.
De rotar i sådana fall lika mycket i min dator..
En okänd människa försöker bara komma åt för dem intressanta filer/uppgifter.
Microsoft försöker kartlägga hela mitt liv, för att sedan sälja uppgifterna..
En okänd människa våldtar oftast inte min dator, på samma sätt som Microsoft har gjort..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Då jag har hög säkerhet runt omkring, så ser jag inte hotet att något sådant skulle hända.. men som svar på din fråga:

Spelar ingen roll om någon okänd människa eller Microsoft kommer åt uppgifterna.. Varför?

De båda lämnar ut eller säljer mina privata filer/uppgifter till okända personer bäst de vill.
De rotar i sådana fall lika mycket i min dator..
En okänd människa försöker bara komma åt för dem intressanta filer/uppgifter.
Microsoft försöker kartlägga hela mitt liv, för att sedan sälja uppgifterna..
En okänd människa våldtar oftast inte min dator, på samma sätt som Microsoft har gjort..

Klart det spelar roll. En okänd människa försöker komma över t ex bankuppgifter eller kortuppgifter.
Å andra sidan vet jag inte hur gammal du är, så du kanske inte sysslar med sånt och inte har några direkta känsliga uppgifter på datorn, det vet ju inte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Klart det spelar roll. En okänd människa försöker komma över t ex bankuppgifter eller kortuppgifter.
Å andra sidan vet jag inte hur gammal du är, så du kanske inte sysslar med sånt och inte har några direkta känsliga uppgifter på datorn, det vet ju inte jag.

Det enda jag har på min dator är bilder och filmklipp, som är helt ointressanta för andra människor.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Det enda jag har på min dator är bilder och filmklipp, som är helt ointressanta för andra människor.

Men jätteintressanta för MS och NSA förstås..?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Eller så skiter de i anonymiserad och krypterad telemetri-data som de inte är intresserade av. De har brutit mot lagar och fått rejält med kritik för detta och därför finns det mycket mer kontroll nu, men även om de skulle fortsätta med att bryta mot lagar för att spionera på folk i allmänhet så har de ingen direkt nytta av telemetri-data från Windows och risken de utsätter sig för genom att bryta mot sina direktiv och lagarna som reglerar deras verksamhet är inte värt det de kan få ut från insamlingen. Sen hade det inte spelat någon roll i vilket fall för MS ger inte ut denna data om de inte är tvungna och de är de inte för NSA har inte rätt till den enligt lagen.

De skiter inte i anonymiserad data då den är inte det. Ditt namn kanske inte finns med men det finns många sätt att identifiera personer på (från browser inställningar till maskin ID och CPU ID). Vi vet redan att NSA har använt så kallad telemetri och crash dumps för att komma åt viktig information i minnet. Inte bara genom samarbete med MS men också genom att avlyssna trafiken.

NSA följer inga lagar eller direktiv då lagar är för vanligt folk och säkerhetstjänster till för att skydda makten mot vanligt folk. Chefen för NSA blåljög under ed utan minsta lilla straff. Tror du verkligen att de kommer bry sig om icke-amerikaner som inte ens skyddas av lagen på något vis?

Skrivet av snajk:

Organisationer kan inte dömas till fängelse. Vad de riskerar om de delar data med NSA är allt de har. Skulle det komma fram att de exempelvis spelar- och samlar in allt som sägs kring en dator med Windows som du påstår så skulle de förlora merparten av sin marknad för ingen installerar frivilligt avlyssningsapparatur i sina hem eller på sina företag. Sannolikt skulle det inte ens vara lagligt att sälja i många länder. MS har heller inget intresse i att dela information med NSA mer än vad som krävs av lagen och lagen kräver inte i närheten av vad du påstår.

Chefer i organisationen som säger nej till NSA kan dömas till fängelse. Väldigt enkelt om man inte gör som de vill. Vi vet att skype avlyssnas men har något hänt? Nej de har sin marknad för att de flesta vet inte om det och många länder i EU gillar att suga USAs kuk som i Sverige där även statliga organisationen använder office 365 och liknande tjänster trots att det bryter mot PUL för att inte tala om nya domstolsbeslutet från CJEU. Eller hur våran kära regering beslöt att domstolsbeslutet om data retention direktivet inte gäller Sverige och fortsatte hävda att FRAs massövervakning är laglig (något FRA höll på med innan lagen som gav de rätt att göra i princip vad som helst kom).

Återigen. Det finns inget som helst skydd i amerikansk lag för icke amerikaner. Det vill säga lagen kräver fullständigt samarbete med NSA då de har per lag rätt till all data från alla icke amerikaner.

Skrivet av snajk:

Det jag länkade var inte avtalet utan pressreleasen om avtalet, den brukar vara enklare att förstå och du har inte direkt visat att du kan läsa eller tolka avtalstexter. Du kanske inte litar på EU heller men någonstans får man lita på någon liksom och jag litar hellre på politiker, företag och tjänstemän som faktiskt hålls till svars för vad de säger och gör än till exempel en anonym postare på reddit eller ett obskyrt mjukvaruföretag jag aldrig hört talas om som påstår att Windows spionerar (men att deras programvara förstås löser allt).
Gränskontrollen har inget med saken att göra och samma gäller vid de svenska gränserna. NSA behöver inte domstolsbeslut för att begära ut uppgifter som inte har att göra med amerikaner (eller EU-medborgare enligt senaste avtalet) men MS (och många andra) kräver det för att de ska lämna ut något, vilket de har rätt att göra. Snowdens dokument visade på just denna process när det gäller Skype, att MS delade data inklusive chattar och samtal om specifika individer efter begäran från NSA och godkännande av en domstol.

Om du läser det du länkade så handlar det i bästa fall om avsiktsförklaring. Det finns absolut inget avtal mellan EU och USA om privat data. Det som fanns är ogiltigförklarat av CJEU. Denna avsiktsförklaring, om den någonsin blir avtal, kommer också att bli ogiltigförklarad då den innehåller inga som helst krav på USA annat än att skapa en ombudsman tjänst som får makten att kritisera NSA och co. Så det finns ingen som helst mekanism att faktiskt tvinga USAs säkerhetstjänster att följa avtalet. På toppen av detta så finns det "national security " klausul som säger att de får spionera på vem fan de känner på och hur mycket som helst bara de hävdar att det är för nationelsäkerhet. Med tanke på att det är regeringen och säkerhetstjänsten som får ensidigt åberopa nationelsäkerhet är det inte helt svårt att se hur CJEU kommer misstycka om det hela.

Fel Snowden visade att 30% video, mer av audio och all text var tillgänglig NSA (detta var flera år sedan så det är nästan säkert att det handlar om 100% för alla tre idag. Domstolar i USA blir indragna om NSA spionerar på Amerikaner och även då så godkänner de 95+% av alla förfrågningar.

Win10 är NSA verktyg och det finns anledning varför det är förbjudet att använda för statliga organ här i Tyskland då Tyskland till skillnad från Sverige faktiskt tar privat livet på allvar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Det enda jag har på min dator är bilder och filmklipp, som är helt ointressanta för andra människor.

Är du 100% säker på det? Alla dina bilder och filmklipp är bara bilder på natur? Inga människor, inga saker, inga byggnader? Lagar ändrar sig (även retroaktivt), det som du tror är lagligt idag kan mycket väl vara ytterst olagligt imorgon. Sedan är det bara att vänta på att du stör någon med lite statlig makt och puff fram kommer bevisen.

Läs på lite på Östtyskland och liknande massövervaknings samhällen. Dagens läge är långt värre då STASI kunde bara drömma om att kunna samla in lycka mycket data som NSA/FRA/BND/GCHQ håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Inga problem, kör med brandväggar och antivirus..

Hellre det än Microsofts våldtäkter på min dator, spyware och ständiga trackasserande.

Kommer dock inom kort lämna Microsoft bakom mig..

Kör hellre in fler program(3:e parts), än litar på Microsoft.
Hoppas inte du har någon mobiltelefon, typ Apple eller Google, för de loggar absolut ingenting...

Sådana som dig, som sitter fast vid urgammal mjukvara, som ställer till problem för oss andra.

Dagisnivå att sitta kvar på W7 "bara för att".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Kör hellre in fler program(3:e parts), än litar på Microsoft.
Hoppas inte du har någon mobiltelefon, typ Apple eller Google, för de loggar absolut ingenting...

Sådana som dig, som sitter fast vid urgammal mjukvara, som ställer till problem för oss andra.

Dagisnivå att sitta kvar på W7 "bara för att".

För er andra som vill vara övervakade och ge bort rättigheter folk dog för att få? A ju. Låter verkligen otrevligt. Något mer du vill offra för att du personligen inte fick lida för att få tag på det?

Permalänk
Medlem

Att det fortfarande inte finns en potent filhanterare från början i Windows tycker jag är riktigt dåligt. Vanliga "Explorer" är rent ut sagt hopplös. Oftast klarar man sig utmärkt med den... men med alla "spontankrascher" när man har flera fönster öppna är så irriterande.

"Directory Opus" använder jag... 49 eller 89 AUD$ kostar det beroende på om man vill ha light- eller pro-versionen. Finns ju såklart även många ok gratisalternativ också som t.ex. Free Commander.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

alla "spontankrascher" när man har flera fönster öppna är så irriterande.

Det där har jag aldrig hört talas om; är det verkligen vanligt förekommande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det där har jag aldrig hört talas om; är det verkligen vanligt förekommande?

Att Explorer "slutar svara och startar om"?

Öh... ja, verkligen inget ovanligt. Visserligen inget specifikt för just Windows 10. Det är ett allmänt Windows-problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

För er andra som vill vara övervakade och ge bort rättigheter folk dog för att få? A ju. Låter verkligen otrevligt. Något mer du vill offra för att du personligen inte fick lida för att få tag på det?

Vilka rättigheter är det då? Rättigheten att leva under radarn och undvika att offentligagöra sina åsikter och aktiviteter för att man är rädd att de kan komma att kriminaliseras i framtiden? Låter snarare som du har gett upp tron på det fria samhället och lever i en väldigt sluten värld långt från den värld våra anfäder kämpade så hårt för att skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Att Explorer "slutar svara och startar om"?

Öh... ja, verkligen inget ovanligt. Visserligen inget specifikt för just Windows 10. Det är ett allmänt Windows-problem.

Är du säker på att det inte är en konflikt med något annat du kör eller liknande? Visst har man väl sett någon krasch någon gång, men sedan vista händer det väl inte många gånger om året? Och någon koppling till hur många utforskarfönster man har har jag inte observerat (och då tror jag att jag kan anses ha många fönster samtidigt).

Permalänk
Avstängd

@anon127948: Jag orkar inte gå igenom alla dina paranoida vanföreställningar men NSA följer lagen och företag döms inte till fängelse. Ingen döms heller varken till fängelse eller böter för att de inte gör vad NSA vill, om nu inte NSA har stöd i lagen att kräva saken i fråga. Snowdens avslöjande om Skype handlade inte om att NSA hade full access alls (läs dina egna källor tack) utan att MS hade möjligheten att lämna ut kommunikationer i de fall där NSA bett om det i förväg, trots kryptering.

Skrivet av Kaine_Uro:

Att det fortfarande inte finns en potent filhanterare från början i Windows tycker jag är riktigt dåligt. Vanliga "Explorer" är rent ut sagt hopplös. Oftast klarar man sig utmärkt med den... men med alla "spontankrascher" när man har flera fönster öppna är så irriterande.

"Directory Opus" använder jag... 49 eller 89 AUD$ kostar det beroende på om man vill ha light- eller pro-versionen. Finns ju såklart även många ok gratisalternativ också som t.ex. Free Commander.

Jag körde också tredjeparts filhanterare ett tag, precis som tredjeparts konsoller och liknande. Jag vet inte om det var att de inbyggda alternativen blev tillräckligt bra eller om jag helt enkelt inte tyckte det var värt jobbet längre, men jag kör inte sådana längre för sådana här simpla saker. Visst var det trevligt med exempelvis två vyer i filhanteraren men två explorer-fönster med aero-snap funkar bra också, och då slipper man tänka om när man inte sitter vid sin dator eller så. Jag har dock fortfarande Console2 installerat på min hemdator, men 99% av tillfällena då jag behöver en konsoll så använder jag cmd eller powershell (eller VS inbyggda utvecklarkonsoller).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är du säker på att det inte är en konflikt med något annat du kör eller liknande? Visst har man väl sett någon krasch någon gång, men sedan vista händer det väl inte många gånger om året? Och någon koppling till hur många utforskarfönster man har har jag inte observerat (och då tror jag att jag kan anses ha många fönster samtidigt).

I säkert 9 fall av 10 så beror det på någon "shell extension"... men då man kan bli drabbad av detta även när man kör Windows helt nyinstallerat utan 3:e-partsmjukvara så tänker jag att felet ligger i Windows självt.

Och nej det finns väl ingen koppling till hur många fönster man har uppe. Med det menade jag bara att det är irriterande eftersom alla fönstren stängs när explorer startar om. När man sitter med flera olika mappar öppna och sorterar filer är det lite frustrerande.

Oftast händer detta när jag öppnar någon mapp med många filer i och sedan "söker" i den mappen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Feeku:

Vilka rättigheter är det då? Rättigheten att leva under radarn och undvika att offentligagöra sina åsikter och aktiviteter för att man är rädd att de kan komma att kriminaliseras i framtiden? Låter snarare som du har gett upp tron på det fria samhället och lever i en väldigt sluten värld långt från den värld våra anfäder kämpade så hårt för att skapa.

Läs lite på hur folk mördas med våran kära övervakning.

http://arstechnica.co.uk/security/2016/02/the-nsas-skynet-pro...

Visst det är i Pakistan för tillfället men Sveriges regering har redan försökt med att stämpla "prat mot regeringen" som terrorism. Övervakning tillsammans med kriminalisering av allt ger de bara möjlighet att ta ut de som säger emot.

Det fria samhället existerar inte då allt vi gör övervakas för att skydda makteliten. Vet inte om dina anfäder men mina slogs och dog definitivt inte för en fascist stat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

@AxMi-24: Jag orkar inte gå igenom alla dina paranoida vanföreställningar men NSA följer lagen och företag döms inte till fängelse. Ingen döms heller varken till fängelse eller böter för att de inte gör vad NSA vill, om nu inte NSA har stöd i lagen att kräva saken i fråga. Snowdens avslöjande om Skype handlade inte om att NSA hade full access alls (läs dina egna källor tack) utan att MS hade möjligheten att lämna ut kommunikationer i de fall där NSA bett om det i förväg, trots kryptering.

Om du inte är Amerikansk medborgare som bor i USA så finns det inget skydd i lagen. Det finns ingen lag att följa. Deras lagar är ytterst klara på den punkten. Icke-amerikaner har inga rättigheter.

Permalänk
Avstängd

@anon127948: Du har fel. Amerikansk lag gäller även icke-amerikaner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

@AxMi-24: Du har fel. Amerikansk lag gäller även icke-amerikaner.

Visa mig lagen som säger att NSA inte får spionera på icke-amerikaner utanför USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men jätteintressanta för MS och NSA förstås..?

Nope, men mitt användande i övrigt kanske.. Även om jag inte skulle kalla det intressant för någon annan, men mer av en principsak.
Finns ingen som har rätt att kartlägga mitt liv in i minsta detalj och när t.ex. Microsoft väljer att göra det, väljer jag bort deras programvara.

Skrivet av anon127948:

Är du 100% säker på det? Alla dina bilder och filmklipp är bara bilder på natur? Inga människor, inga saker, inga byggnader? Lagar ändrar sig (även retroaktivt), det som du tror är lagligt idag kan mycket väl vara ytterst olagligt imorgon. Sedan är det bara att vänta på att du stör någon med lite statlig makt och puff fram kommer bevisen.

Läs på lite på Östtyskland och liknande massövervaknings samhällen. Dagens läge är långt värre då STASI kunde bara drömma om att kunna samla in lycka mycket data som NSA/FRA/BND/GCHQ håller på med.

Jo, risken finns ju alltid.. Om man ser till historien i europa, så har det varit snabba svängningar i statsskick och styre och med tanke på den hårda anda som råder i Sverige idag........ vet man aldrig vad som kan hända.

Skrivet av Falcon:

Kör hellre in fler program(3:e parts), än litar på Microsoft.
Hoppas inte du har någon mobiltelefon, typ Apple eller Google, för de loggar absolut ingenting...

Sådana som dig, som sitter fast vid urgammal mjukvara, som ställer till problem för oss andra.

Dagisnivå att sitta kvar på W7 "bara för att".

Mitt förtroende för Microsoft är under fotknölarna, så ja....

Jag sitter kvar på gammalt OS, för att Microsoft inte ger mig det jag vill ha och för att det är ett diktatoriskt företag, som helt plötsligt äger min dator.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Att Microsoft menar allvar med att sälja reklamplats med kunskap om sina kunders förehavanden på Microsoft produkter.

För det krävs
1. Kunskap om användarna = Win10 Har alla verktygen för avancerad privatlivs kränkning/Spioneri/kartläggning av användare.
2. Stort antal = Gratis Win10 och aggressiv marknadsföring (fulspel).

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microsoft.bingads
En Microsoft app för Android (på Google Play) för att hålla koll på klick/besökare på sin betalda reklamplats i Bing, via mobil.

Någon skrev i tråden : "Om en vara var gratis så är du produkten" ...Han/Hon hade helt rätt.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.