Permalänk

Vad är egentligen VRAM?

Hej!

Det finns säkert 100 trådar om detta men jag har inte lyckats funnit någon eller någon förklaring på svenska. Vad är egentligen VRAM? Jag vet att det är grafikkortsminne men vad används det till och hur stor skillnad är det på det? Om jag köper t.ex. ett GTX 960 4GB, vad blir då bättre än om jag köper ett GTX 960 2GB? Ni får gärna förklara eller om ni har en länk till helst en svensk sida där dem förklarar på ett språk som inte innehåller allt för många tekniska termer.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Nu tänker jag vara lite slö och länka en video på Youtube på engelska. Om du har tur kanske någon annan kan ta sig tid att beskriva det lite lättare på svenska

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karamellz:

Hej!

Det finns säkert 100 trådar om detta men jag har inte lyckats funnit någon eller någon förklaring på svenska. Vad är egentligen VRAM? Jag vet att det är grafikkortsminne men vad används det till och hur stor skillnad är det på det? Om jag köper t.ex. ett GTX 960 4GB, vad blir då bättre än om jag köper ett GTX 960 2GB? Ni får gärna förklara eller om ni har en länk till helst en svensk sida där dem förklarar på ett språk som inte innehåller allt för många tekniska termer.

Tack på förhand!

vram = grafikkortets minne och desto mer minne kortet har desto högre öpplösningar kan du dra nytta av om du nu sitter på en 4K skärm dvs utan att minnet tar stop eller att spel drar mer minne än 2gb så är det bättre med 3gb och högre. I dagens spel så krävs det att man har minst 3GB vram och då tänker jag på spel som är krävande.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

VRAM är som du säger grafikkortets eget minne, och det används för att lagra data som grafikkortet behöver för att t.ex. rendera bildrutor till ett spel (texturer, geometri, etc.). Om detta minne tar slut så måste grafikkortet skicka och hämta data från RAM, vilket då går över PCIe och är extremt långsamt jämfört med VRAM. Om minnet tar slut så kommer alltså prestandan sjunka rejält, men samtidigt så har du ingen nytta av oanvänt minne.

Med andra ord så behöver du endast så mycket minne som används, så 4 GB ger sällan någon fördel över 2 GB om t.ex. ett spel inte använder mer än 2 GB. I fallet med 960 så har man inte heller så stor nytta av 4 GB, eftersom inställningar som gör att mer än 2 GB används ofta blir för tungt för kortet i övrigt. Se t.ex. detta test, där 4 GB-modellen i vissa fall är rejält mycket bättre, men då i situationer när spelet ändå knappt är spelbart. Men det finns så klart en del spel som faktiskt kan dra nytta av 4 GB på ett 960 också, men det är inget självklart val vilken modell man bör välja (beror på pris, vilka spel man spelar, vilken upplösning, etc).

Tillägg: Jag tog en snabb titt på vilka priset 960 ligger på i dagsläget, och insåg att det ju knappt skiljer någonting mellan 2 GB och 4 GB-modellerna (det var större skillnad förr). Då är valet enkelt, gå på 4 GB.

Permalänk
Medlem

VRAM är RAM minne som är specialiserat för just grafikimplementation, VRAM används för att ge snabbare tillgång och mindre overhead när t.ex. grafikkortets processor (GPU) ska generera en bild.

Det som sparas där är lite olika men för enkelhetens skull kan du tänka dig att allt som har med grafiken att göra sparas där för att bli lättare att komma åt och här kommer en oriktig förklaring som ändå kanske ger en bättre bild av det du undrar.

Säg att du har en bild, en vanlig .jpg och den ska sättas på en 3D modell för att ge den ett "skin".
Skulle du läsa detta från hårddisken varje gång skulle det kräva extremt mycket trafik från hårddisken iom att den måste läsas vid generering av varje frame du ser på skärmen. GPUn måste via PCIE bussen fråga CPU som i sin tur måste kolla ett index, hitta filen på hårddisken, ladda den själv sedan skicka den vidare och till GPU (väldig förenklat), istället så laddas bilden till VRAM så denna process bara sker engång, efter det så har GPUn själv ett index som den själv "äger" som den kan kolla vart i VRAM bilden finns. VRAM är mycket snabbare och närmare och denna koll tar då mycket mindre tid och kraft från datorn i helhet samt att GPUn kan jobba mer fristående från resten av datorn, mängden VRAM avgör hur många bilder du kan ha samtidigt (det är inte bara bilder utan olika typer av data) som GPUn lätt har tillgång till.

Tänk det som att du har ett arkiv = hårddisken och ett skrivbord = VRAM, det går snabbare att hitta ett papper på skrivbordet än att gå ner till arkivet och leta, men du kan bara ett en begränsad mängd papper utlagda på skrivbordet så du har bara det viktigaste du använder just då framme och inget onödigt medan i arkivet kan du spara mycket fler papper.

För mycket VRAM är aldrig skadligt men det finns sedan andra gränser där mer VRAM inte gör nytta pga t.ex. hur mycket data GPUn kan hantera innan den inte längre orkar trycka ut ett visst antal frames per second (FPS) men det är en annan fråga i sig.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Enkelt sagt så består ju Grafikkortet av 2 delar. GPU och VRAM.

GPUn räknar ut hur varje pixel ska se ut i bilden, när den räknat ut hur alla pixlar ska vara så skickar den en bild till skärmen.

All data som GPUn behöver för att räkna ut detta lagras i VRAM:et, men också andra saker som den färdiga bilden när den är på väg till skärmen. Alla information som har med bilden, färdig som ofärdig, att göra helt enkelt.

Det är tre saker som gör en stor skillnad på hur mycket V-Ram som kommer att behövas.

1. Vad det är för spel. Vissa spel har ju väldigt enkel grafik som inte är så svår för kortet att rendera. Då krävs det mindre Vram.

2. Hur mycket pixlar du har på skärmen. Grafikkortet begger ju upp en bild utan massvis med små pixlar. Varje pixel tar en viss del minne, så ju fler pixlar skärmen har desto mer minne behöver grafikkortet. Normala upplösningar är 1080p/FullHD(ca 2 miljoner pixlar) - 1440p(ca 3,5 miljoner pixlar) eller 4K ( ca 8 miljoner pixlar)

3. Vad spelet körs på för grafikinställningar. Högre grafik är svårare för GPun att rendera, och för att rendera detta krävs det mer information vilket också utnyjttar mer V-ram.

I slutet är det ju kombinationen av dessa punkter som bestämmer hur mycket minne som går åt. Enkelt sagt finns det heller aldrig någon nackdel med att ha mer VRAM. Hittar du två grafikkort som har 2 eller 4 gb minne, annars samma pris å köp det med mer minne. Men oftast är ju så inte fallet, utan kortet med mer minne är ju oftast dyrare.