Intel tvingar moderkortstillverkare ta bort stöd för överklockning av låsta processorer

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det jag tycker är bäst, eller värst, hur man nu väljer att se det, är hur lite förståelse för hur affärsvärlden fungerar, folk har. I grund och botten handlar det så klart om pengar. Både för kunden, och för tillverkaren. Intel tillverkar sina egna kiselbitar, så kostnaden är inte känd, men baserat på alla andra tillverkares kostnad, så ligger en tom wafer, på ca $500. Från en sådan får man teoretiskt strax under 1000 i3 CPU'er. (Någon kommer säga att det inte stämmer, vilket är sant, här är inte taget hänsyn till grafik-kretsen, som är nästan dubbelt så stor som CPU-delen) Några av dessa är så pass defekta att man inte kan använda dem, och för argumentets skull säger vi 10%. nu hade det ju varit skönt om priset från Intel hade varit 500/900, eftersom det är lite drygt 55 cent. Med alla påslag längs resans gång, hade priset på en i3'a i handeln varit runt 5 dollar. (Alla ska ha vinst.)
Tyvärr så är processen med att göra CPU'er inte helt gratis, och kostnaden är sådan, mellan tumme och pekfinger, att prislappen på en färdig CPU'wafer är runt 10 gånger högre. Så, 10 gånger högre pris. 5 dollar, i stället för 50 cent. Kommer ni ihåg det där om GPU'n ovan? Den är integrerad i paketet, så det är bara en kiselbit, vilket gör att det hela kostar 3x5 dollar. Då har vi en kostnad för Intel, på 15 dollar / chip. När allt är sagt och gjort, vill så klart Intel ha tjänat en slant på sin försäljning, så det är ju inte vad de säljer dem för. Lite beroende på hur många led CPU'erna ska passera innan den hamnar hos din lokala handlare, så stiger priset olika mycket, återigen, alla ska tjäna pengar. Med samma logik som ovan, 55 cent blev en femtilapp, så blir 15 dollar 150 dollar. Normalt är priset för en vara här i Sverige 10x dollar priset, så varför säljer man i3'or av senaste generation från 1200 spänn? Svaret är faktiskt skitenkelt, även om den första tanken "dina siffror stämmer inte" garanterat är korrekt, alla mina siffror är garanterat för låga, och det till trots säljer man CPU'erna så här billigt. Varför?
Därför att det enda Intel egentligen bryr sig om, är att de totalt sett ska gå med vinst. De kan sälja 25% av CPU'erna som i3 6320, och kasta resten, men då ska de dra in hela kostnaden själva. Det hade blivit en grundkostnad på, för Intel, på runt 60 dollar. Istället för 15. Det är alltså betydligt billigare för slutkund att man sorterar bort de som inte "håller måttet", och säljer dem med begränsad funktionalitet. Det gör att man kan sälja de billigaste CPU'erna för mindre än den faktiska tillverkningskostnaden, eftersom de då hjälper till och dra ned den kostnaden som resten av CPU'erna ska dra in. Totalen måste hamna på vinst, och det gör den, med råge.

Det är den här biten som folk tydligen inte förstår. Visst skulle du kunna kräva att alla chip som säljs ska vara olåsta, full hastighet, och alla funktioner, och att resten av chipen ska kastas direkt vid produktion. Men eftersom en brutalt snäll uppskattning är att av den totala produktionen under en CPU's tillverkningstid, är bara 50% av dem kapabla att faktiskt gå för fullt, och med alla funktioner, och en i5/i7 är betydligt större än i3'an i exemplet... Har vi verkligen så bråttom att få CPU'er för 10.000+kr som enda alternativ i handeln? Intel är helt klart inte intresserade, eftersom det skulle skära in brutalt i deras vinst, men faktum är att vi, slutkunder, direkt drar fördel av den nuvarande ordningen.

Tillverkare tillverkar en produkt, paketerar och säljer den som flera, för att det blir billigare, för alla. Dig, mig, och dem. Störst nytta drar du av det om du köper den billiga varianten, men även de dyraste, är betydligt billigare än de hade varit utan inkomsterna för de billiga, när det gäller att få tillbaka satsat kapital. När det kommer till CPU'er är fallet extremt, så nyttan för oss som är kunder är större än på i stort sett alla andra marknader.
B!

Edit
Fast det är ju nu en ren lögn. K versionerna har olåst multipel. Icke K versionerna har aldrig haft, och överklockningen man kunde ägna sig åt var bara via basfrekvensen. Det man köper, för "tusenlappar extra" som blev ett par hundra, är en funktionalitet som inte är, och aldrig var tillgänglig på icke K versionerna.
/Edit

Nej det är inte lögn för det är samma kisel! Nedlåsningen av multipel är artificiell - det är inte fysikens lagar som gör att multipeln är låst på de modellerna. Tusenlappar extra är det visst mellan en i5 6400 och en i7 6700K som är samma chip fast med icke-nedlåst HT, icke-nedlåst multipel och icke-nedlåsta MB:ar av cache.

Att funktionaliteten aldrig gjorts tillgänglig av intel innebär inte att den inte skulle kunna vara där. Ser ingen anledning (annat än ren finansiell) till att vissa CPU:er i samma familj har möjlighet till upplåst multipel och andra ej.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreadRipper:

Minns inte att AMD gav sig på folk när de låste upp, klockade och ritade med blyerts på deras CPU:er.

Tur jag är här och kan påminna dig då. AMD valde nämligen att börja bränna sönder CPU'kärnorna, och inte bara koppla från dem.

Skrivet av ThreadRipper:

Hur som helst, mellan en "billig" i5:a 6400 en i7 6700K skiljer det faktiskt i ordningen tusenlappar - trots att de nog är samma chip med skillnad på HT on/off och lite cache.

Visst. Men merparten av chippen är chip som inte klarat Intels kvalitetstest för att säljas som 6700. Du har inte att välja på att få 6700 till 6400 kostnad, utan att 6700'ns försäljning ska dra in även den delen av tillverkningskostnaden som täcks av 6400.

Skrivet av ThreadRipper:

Låt entusiasterna leka med dem då. Intel går ju fria från ansvar och hade skillnaden i pris inte varit så stor 300kr som du nämner (det är just det som är grejen att man inte behöver jämföra med 6700 och 6700k eftersom att de billigare modellerna kan (kunde) klockas upp väldigt väl ungefär som 6700K med kanske lite mer spänning om man har otur), varför är det då en så big deal för Intel.

Fast nu jämför du äpplen med päron igen. K versionen erbjuder utökad funktionalitet i form av olåst multipel. "vanliga" CPU'er gick bara att klocka via basklockan. Så ska du jämföra priser, får du hålla dig till samma CPU, med eller utan "K" funktionen.

Skrivet av ThreadRipper:

Struntsamma, småpotatis kan de säga.

Jag håller fullständigt med. Det är helt onödigt att göra som de gör, men det är nu inte vårt val att göra. Jag förstår varför de gör det, och ditt argument varför det är fel, håller inte. Men att det är onödigt, det är vi överens om.

Skrivet av ThreadRipper:

Jag är dock inte gjord av pengar och jag vill ju ha känslan av att ha klämt ut ett mervärde ur hårdvaran via OC också, men om K-CPU:erna är de enda som tillåts klockas och de kostar betydligt mer så blir det lite *gäääässp* på den punkten.

Fast det är ju skönt att Intel har tänkt på även det, och säljer G3258 för ett mycket bra pris, och den är något mer överklockningsvänlig än en multipel låst skylake.

Skrivet av ThreadRipper:

Gemensamt för dem alla är att de vill sälja samma produkter i olika förpackningar och det anser jag är oärligt. Åtminstone jag skulle skämmas oerhört om jag skulle göra så. Men ok, det är ju finansnissar som sitter i de stora bolagen så det är inte mycket man kan förvänta sig utav sådant folk när det kommer till andra kvaliteter än kortfristig inkomst antar jag.

Så, Skoda Oktavia, Audi A3, SEAT Leon, och Wolksvagen Golf, är självklart bedrägeri det med? Innan, på tiden när Chrysler ägdes av Mercedes, var Chrysler C300 en Mercedes E300? I din värld, är tydligen bedrägeri normen. I realiteten är det fullt naturligt att man använder forskning, produkt utveckling och försöker få till så många bra produkter som möjligt.

Skrivet av ThreadRipper:

Nej det är inte lögn för det är samma kisel! Nedlåsningen av multipel är artificiell - det är inte fysikens lagar som gör att multipeln är låst på de modellerna. Tusenlappar extra är det visst mellan en i5 6400 och en i7 6700K som är samma chip fast med icke-nedlåst HT, icke-nedlåst multipel och icke-nedlåsta MB:ar av cache.

Faktum kvarstår att det är inte samma kisel. Variationer i kvaliten på kiselbiten, trots att de kommer från samma wafer, gör att inte alla kärnor kan förväntas prestera likadant. Ditt enda alternativ för att garantera att du blir nöjd, är att du faktiskt köper en CPU som är garanterad att gå i minst samma hastighet. Jag misstänker att vi är fullständigt överens om att du inte är intresserad av att se Intel kassera alla CPU'er med minsta brist, för att bara sälja 6700, och det är faktiskt där du hamnar. Det är vad du har att ta ställning till. Är det bra att Intel säljer chip med begränsad funktionalitet så att de kan sälja de med full funktionalitet till ett lägre pris en de kunde annars?

Skrivet av ThreadRipper:

Att funktionaliteten aldrig gjorts tillgänglig av intel innebär inte att den inte skulle kunna vara där. Ser ingen anledning (annat än ren finansiell) till att vissa CPU:er i samma familj har möjlighet till upplåst multipel och andra ej.

Det tror jag säkert att du inte gör. I realiteten plockar Intel K versionerna ur en bin med CPU'er som klarar högre hastighet än icke K versionerna, vilket garanterar en bättre överklockning, men det tänker ju inte du låtsas om.

Faktum är att du inte bidrar med något annat än "Wääääh! Ge mig" och att jag inte tror vi kommer längre. Så om du inte kommer med något annat än att du "vill ha, gratis, för att, gratis = gott", så tror jag att jag är färdig med den här delen av tråden.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThreadRipper:

Jo tack, jag har sett mig om i livet och på detta samhälle och det är därför jag reagerar starkt mot Intel i detta fall. Jag vet hur marknaden fungerar och att bilar säljs som olika modeller men med samma motor osv. Skillnaden mot en rödbetssallad som det står "rubin" på men som i övrigt är likadan är att ICA inte ger sig på mig bara för att jag försöker göra en "Rubinsallad" trots att jag köpte icke-rubinmärkta motsvarigheten (vilket Intel gör, via moderkortstillverkarna).

Saken är ju den att vi faktiskt inte vet vad Intel "gör", det kan ju lika väl vara så att moderkortstillverkarna har brutit mot gällande avtal och att dessa aldrig någonsin hade tillåtelse av Intel att kringgå multipelspärren, och då framstår ju plötsligt Intel som offer i denna historia eftersom dom onekligen har förlorat pengar på att folk har kunnat överklocka processorer utan K-märkning.

Med den informationen som för tillfället är tillgänglig, tycker jag att det är moderkortstillverkarna som är boven i dramat eftersom Intel aldrig någonsin marknadsfört processorer utan K-märkning som en man kan öka multipeln på.

Permalänk
Medlem

Wow... hett ämne tydligen.

Min åsikt, jag har köpt den, jag har betalt den. Jag får sätta eld på den, slå sönder på den, överklocka den eller sätta den i en katapult om jag vill, så länge jag inte begår något brott då, men då är det brottet i sig, och inte "överklockningen" som är felet. Självklart kan jag inte kräva garanti eller ersättning från Intel om den går sönder då, vilket är fullt förståeligt.

Sen att Intel har "lurat oss" med BLCK OC på Skylake, något som inte ska tekniskt sett påverka multipeln, så den är fortfarande låst. Och notera att detta var Intels egna ord... När de nu fubarar det hela så här, ställer mig frågan, är det ens lönt att lyssna på Intels "framtidsplaner"? Det är ju gränsfall på falskmarknadsföring... men tror tyvärr inte man skulle vinna på det i rätten. Men varför ska man ens tro ett skit på nästa ord de säger om de ska göra sånt skit?

Oavsett.
*Foliehatt*
Är det inte lite ironiskt att Intel valde att släppa fixet för räkne-felet och detta samtidigt? Intel har ju vetet om överklockningen ett tag nu, och de har också inte gjort något, förrän nu. har de medvetet skapat felet? eller bara väntat på något som "tvingar" en att låsa ner CPUn? /end *Foliehatt

Sen tycker jag att oavsett hur man ser hela "Intels rättighet" så är det ett klart slag mot både konkurrens från konsumentens sida och entusiaster. Hade AMD haft idag motsvarande prestanda så hade de nog inte vågat göra detta.

Hoppas AMD kan ge dem en match med Zen, för efter detta är jag mer intresserad av friheten att få göra vad jag vill med en produkt jag äger, något AMD har under lång tid haft i fokus, än max prestanda från en i7a, speciellt då framtida DX12/Vulkan bör kunna använda fler trådar typ som 8350 bra, vs hur det är idag. Behöver dock något som iaf är matchande prestanda överlag mot bra i5a för att kunna byta så är jag nöjd. Så AMD, leverera Zen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hoppas AMD kan ge dem en match med Zen, för efter detta är jag mer intresserad av friheten att få göra vad jag vill med en produkt jag äger, något AMD har under lång tid haft i fokus, än max prestanda från en i7a, speciellt då framtida DX12/Vulkan bör kunna använda fler trådar typ som 8350 bra, vs hur det är idag.

Förhoppningarna på Zen är i det närmaste desperata. Vi har inga andra alternativ, och marknaden har stagnerat som resultat. Så jag håller med, och hyser desperata förhoppningar. Men, det där med att man ska ha frihet att göra vad man vill med sin hårdvara är lite av att man kommer ihåg det bra, men glömmer det dåliga. AMD har varit lika duktiga som Intel med att begränsa möjligheterna. Helt avskurna CPU'kärnor osv.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Förhoppningarna på Zen är i det närmaste desperata. Vi har inga andra alternativ, och marknaden har stagnerat som resultat. Så jag håller med, och hyser desperata förhoppningar. Men, det där med att man ska ha frihet att göra vad man vill med sin hårdvara är lite av att man kommer ihåg det bra, men glömmer det dåliga. AMD har varit lika duktiga som Intel med att begränsa möjligheterna. Helt avskurna CPU'kärnor osv.
B!

Sant. Men AMD har upplåsta kärnor och buss clock och du kan flasha upp tex deras GPUer. Intel låser kärnor, multipel och nu även BLCK. Så... som du säger, de är vårt hopp :=/

Permalänk
Medlem

@Dual-Tjur: Nej naturligtvis förstår jag att jag inte kan behålla garantin..Men som sagt gör jag precis som jag vill med min processor...Det här visar ju bara att intel tar ut överpriser för sina K modeller..Hoppas på mer konkurens i framtiden...det skulle tvinga fram mer prestanda för samma peng..

Visa signatur

aaa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dreten:

Men som sagt gör jag precis som jag vill med min processor.

Och som sagt, det är ingen som hindrar dig att göra vad du vill med den.

Permalänk

Tycker det är intressant att ni tycker de tar ut överpriser, 3600kr för deras vassaste Skylake? HUr är det mycket pengar?

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem

Om man tror att alla Intels chip är kapabla att leverera exakt samma prestanda, och därför tror att man blir lurad när man köper en dyr i7'a i stället för en billig i3'a, så blir 3600 rätt mycket pengar. Nu är det inte riktigt där tillverkningen av CPU'erna är, men jag kan förstå tanken, och hur man hamnar där.
Sen är 3600:- rätt många paket mjölk, eller en helvetes massa godis. Det är nästan så man får en TV-spels konsol för pengarna. Så bara sett till genomsnittsåldern för de som bara måste ha det senaste, bästa, och snabbaste, så är det kanske en ganska stor del av pappas pengar...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Om man tror att alla Intels chip är kapabla att leverera exakt samma prestanda, och därför tror att man blir lurad när man köper en dyr i7'a i stället för en billig i3'a, så blir 3600 rätt mycket pengar. Nu är det inte riktigt där tillverkningen av CPU'erna är, men jag kan förstå tanken, och hur man hamnar där.
Sen är 3600:- rätt många paket mjölk, eller en helvetes massa godis. Det är nästan så man får en TV-spels konsol för pengarna. Så bara sett till genomsnittsåldern för de som bara måste ha det senaste, bästa, och snabbaste, så är det kanske en ganska stor del av pappas pengar...
B!

Visst är det många paket mjölk, men det är samtidigt ett par blöta utekvällar. Beror ju på hur man ser det, men som sagt, byggde en ny dator som är betydligt snabbare, betydligt mer strömsnål än min gamla, för 40% av priset för min gamla, jag tycker inte den utvecklingen är fruktansvärd. Snarare tvärtom.

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Saken är ju den att vi faktiskt inte vet vad Intel "gör", det kan ju lika väl vara så att moderkortstillverkarna har brutit mot gällande avtal och att dessa aldrig någonsin hade tillåtelse av Intel att kringgå multipelspärren, och då framstår ju plötsligt Intel som offer i denna historia eftersom dom onekligen har förlorat pengar på att folk har kunnat överklocka processorer utan K-märkning.

Med den informationen som för tillfället är tillgänglig, tycker jag att det är moderkortstillverkarna som är boven i dramat eftersom Intel aldrig någonsin marknadsfört processorer utan K-märkning som en man kan öka multipeln på.

Låt så vara att moderkortstillverkarna är bovarna i dramat, men varför går de då ut till kund med att de har funktioner som de inte vet om de kan behålla. Jag som konsument ska inte behöva utsättas för den eventuella dramatik som sker bakom kulisserna mellan moderkortstillverkarna och Intel. Exponera aldrig implementationen.

Sedan tror jag inte att Intel förlorade på att folk fick nytt köpsug (även de som redan har en K-CPU) i och med den efterlängtade funktionaliteten. De enda som drar nytta av nyheten är ju entusiaster egentligen och de kan ju köpa en icke-K-CPU eller två även om de redan har en K-CPU, för att det är det som de finner är roligt - att tweaka och testa gränserna för hårdvara.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThreadRipper:

Låt så vara att moderkortstillverkarna är bovarna i dramat, men varför går de då ut till kund med att de har funktioner som de inte vet om de kan behålla.

Nu tror ju inte jag att man visste om att man var tvungna att ta bort funktionen, utan att man hade sitt på det torra. Det kan ju ha vart oklara avtal där Intel gjorde lagliga förtydliganden, det kan ju ha varit avtal som gick ut och nya skrevs där man gav upp funktionen under förhandlingar, man kan ju ha tagit en rövare och Intel skickade ett 'cease and desist', det kan ha varit vad som helst.

Detta är ju dock inte något ovanligt, sånt här händer hela tiden. I slutändan är det ändå moderkortstillverkaren du får rikta din kritik mot, för det är ju trots att dom som gav dig möjligheten att överklocka en icke K-märkt processor överhuvudtaget och i förlängningen också dom som sedermera tog bort den. Intel själva har aldrig marknadsfört icke K-märkta processorer som överklockningsbara.

Sedan kan man ju tycka att Intel bör tillåta överklockning av icke K-märkta processorer, men det är en helt annan fråga.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tur jag är här och kan påminna dig då. AMD valde nämligen att börja bränna sönder CPU'kärnorna, och inte bara koppla från dem.

Visst. Men merparten av chippen är chip som inte klarat Intels kvalitetstest för att säljas som 6700. Du har inte att välja på att få 6700 till 6400 kostnad, utan att 6700'ns försäljning ska dra in även den delen av tillverkningskostnaden som täcks av 6400.

Fast nu jämför du äpplen med päron igen. K versionen erbjuder utökad funktionalitet i form av olåst multipel. "vanliga" CPU'er gick bara att klocka via basklockan. Så ska du jämföra priser, får du hålla dig till samma CPU, med eller utan "K" funktionen.

Jag håller fullständigt med. Det är helt onödigt att göra som de gör, men det är nu inte vårt val att göra. Jag förstår varför de gör det, och ditt argument varför det är fel, håller inte. Men att det är onödigt, det är vi överens om.

Fast det är ju skönt att Intel har tänkt på även det, och säljer G3258 för ett mycket bra pris, och den är något mer överklockningsvänlig än en multipel låst skylake.

Så, Skoda Oktavia, Audi A3, SEAT Leon, och Wolksvagen Golf, är självklart bedrägeri det med? Innan, på tiden när Chrysler ägdes av Mercedes, var Chrysler C300 en Mercedes E300? I din värld, är tydligen bedrägeri normen. I realiteten är det fullt naturligt att man använder forskning, produkt utveckling och försöker få till så många bra produkter som möjligt.

Faktum kvarstår att det är inte samma kisel. Variationer i kvaliten på kiselbiten, trots att de kommer från samma wafer, gör att inte alla kärnor kan förväntas prestera likadant. Ditt enda alternativ för att garantera att du blir nöjd, är att du faktiskt köper en CPU som är garanterad att gå i minst samma hastighet. Jag misstänker att vi är fullständigt överens om att du inte är intresserad av att se Intel kassera alla CPU'er med minsta brist, för att bara sälja 6700, och det är faktiskt där du hamnar. Det är vad du har att ta ställning till. Är det bra att Intel säljer chip med begränsad funktionalitet så att de kan sälja de med full funktionalitet till ett lägre pris en de kunde annars?

Det tror jag säkert att du inte gör. I realiteten plockar Intel K versionerna ur en bin med CPU'er som klarar högre hastighet än icke K versionerna, vilket garanterar en bättre överklockning, men det tänker ju inte du låtsas om.

Faktum är att du inte bidrar med något annat än "Wääääh! Ge mig" och att jag inte tror vi kommer längre. Så om du inte kommer med något annat än att du "vill ha, gratis, för att, gratis = gott", så tror jag att jag är färdig med den här delen av tråden.
B!

AMD må ha bränt chip, men låt så vara då, då är det et annat chip som mjukvarumässigt ej går att "låsa upp", vilket man kunde med somliga andra av deras chip. Men att låta en CPU vara hårdvarumässigt intakt och sedan strypa den artificiellt med mjukvara - samt bli ledsen när någon kommer på hur man kan återfå chipets fulla potential - anser jag är fel - jag talar inte i termer om finanser utan om ingenjörskonst och respekten för det arbete som dessa lägger ner. Jag säger inte att sälj allt billigt eller gratis utan att sälja varje vara för det den är. Jag tycker att det är rätt uppenbart att Intel utnyttjar sin monopolställning på ett sätt som inte gynnar någon (inte ens dem själva) i längden.

Jag har aldrig sagt att Intel ska sluta sälja K-CPU:er till högre pris, det är inte det det handlar om. De får sälja K-CPU:er som "överklockningsvänliga" även i fortsättningen bäst de vill och det är just det - jag behöver inga garantier från Intel om att icke-K skulle nå upp i samma frekvens. Att det kan hända att dessa hamnade i en annan prisklass på grund av binning är ju precis det som jag är ute efter att undersöka och finner en del spänning i att se vad ett specifikt exemplar av ett chip kan prestera (just för att det inte är K-märkt).
Hade Intel haft något emot detta skulle de ju kunna bränna chipen fysiskt som AMD från början. De gjorde inte det så då har de förbrukat sin rätt till att bli missnöjda när någon annan kommer på hur man gör. Det är (ska vara) deras ensak.

VW, Skoda etc är bedrägerier allihopa om du har läst om de senaste skandalerna med utsläppsvärdena. Svar ja. Även bilar går att låsa upp mjukvarumässigt och vill tillverkarna inte det så är jag säker på att de kan göra något åt det mer fysiskt.

Tråkigt att du uppfattar allt som så trivialt som att "vill ha gratis = gott", för där har du fel. Jag skulle inte sitta på en entusiastplattform då. Jag talar om /princip/ och god sed - att ta ärligt betalt och leverera ärligt, att inte släppa något upplåsbart på marknaden ut i det vilda utan att bli grinig när några andra finner ett sätt att göra det på. Att vårda sin relation mot kunderna.

Du får lämna tråden när du vill om du finner det ogivande, det är din fria rätt. Men ställ inte krav på mig "OM INTE...SÅ LÄMNAR JAG TRÅDEN" baserat på att du uppfattat något som "gratis = gott, vill ha vill ha gratis" etc. Jag vet inte om du skrev den sörjan på slutet utav rena infantila orsaker eller om det är en mycket outvecklad slutledningsförmåga som ligger bakom - för mig är det häpnadsväckande att man kan skriva något sådant och ta det för sanning annars. Vad kan få en människa att göra så; mobbing i skolan, dålig dag? Ingen bad om att du skulle dela ut sådana stämplar på folk - om du kände att det inte var givande så lämna då tyst diskussionen då ifall du annars tänkte börja stämpla folk med osanningar som du själv tar för sanning. Vad är det för fel på att skriva "vi verkar hålla med om vissa saker men inte andra, kanske skrev vi förbi varandra på vissa punkter så att vi inte riktigt förstod varandras argumentation på det sätt som respektive avsåg. Det var dock trevligt att diskutera detta med dig!"? Jag hade mycket väl kunnat tänka mig att skriva detta för att det var precis så jag kände tills jag läste dina sista två stycken i ditt senaste svar. Ledsamt att höra att du tyckte annorlunda och inte drog dig för att inte hålla påståendena och stämplarna för dig själv.

Oförmågan att se utanför ens egna sfär där allt är sanning är dock tyvärr väldigt vanligt. Har du ens tänkt tanken på det omvända? Det betyder inte att jag skriver "Om du inte slutar att påstå det ena eller det andra och släpper den där attityden så lämnar jag tråden". Det är ju löjligt. Personligen finner jag det istället mycket intressant att diskutera och höra argumentation från båda sidor för att verkligen förstå bakomliggande orsaker och hur det propagerar till ett visst synsätt i en konkret fråga. Likaså har jag rätt att framföra min syn utan att bli anklagad eller stämplad som "vill ha gratis = gott" etc när du inte ens vet att du uppfattat det rätt. Men du /tror/ uppenbarligen det eftersom att du gick så långt att du lät tanken hamna i pränt. Problemet är när kopplingen /tror/ = /sanning/ tar vid - då skriver skriver man ner det för att "det är ju sant för det är ju det jag tror och är övertygad om". Tråkigt att du sänkte ribban till den nivån där det plötsligt blev ok med sådana anklagelser men då fick du höra min syn på dessa med.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Nu tror ju inte jag att man visste om att man var tvungna att ta bort funktionen, utan att man hade sitt på det torra. Det kan ju ha vart oklara avtal där Intel gjorde lagliga förtydliganden, det kan ju ha varit avtal som gick ut och nya skrevs där man gav upp funktionen under förhandlingar, man kan ju ha tagit en rövare och Intel skickade ett 'cease and desist', det kan ha varit vad som helst.

Detta är ju dock inte något ovanligt, sånt här händer hela tiden. I slutändan är det ändå moderkortstillverkaren du får rikta din kritik mot, för det är ju trots att dom som gav dig möjligheten att överklocka en icke K-märkt processor överhuvudtaget och i förlängningen också dom som sedermera tog bort den. Intel själva har aldrig marknadsfört icke K-märkta processorer som överklockningsbara.

Sedan kan man ju tycka att Intel bör tillåta överklockning av icke K-märkta processorer, men det är en helt annan fråga.

Ja, visst händer det hela tiden, som du också skriver. Men jag anser inte att "vi gör det för att alla andra gör det" är rätt bara för det. Om en vara inte kan leverera de funktioner som den marknadsför som så klassas varan som felaktig. Så att moderkortstillverkarna strulat till det med Intel ska inte behöva beröra mig som slutkonsument. /Hur/ de ordnar det är upp till dem; det kan vara att moderkortstillverkarna får betala någon straffavgift till Intel etc men att dra tillbaka funktionen som folk kanske har köpt moderkortet bara för att man inte tog upp saken ordentligt med Intel innan man gjorde en kampanj av det hela tycker jag att de får ta ansvar för. Bakom moderkortskartongens och websidans marknadsföring ska det för mig som konsument vara en svart låda. Jag skall kunna vara fullt omedveten om vilka stridigheter som sker bakom kulisserna mellan ASRock och Intel t.ex. och köra på med att uppdatera BIOS som vanligt utan att plötsligt tappa allt som jag baserade moderkortsköpet på. För mig spelar det ingen roll om Intel marknadsfört CPU:n som överklockningsbar eller ej - moderkortstillverkarna säger att det ska gå så ska jag bara behöva anta att det är precis så det är och ska inte behöva ha en anledning till att tro annat. De tar ju betalt för att ha kolla på moderkort, vilket är det de sysslar med. Jag är inte deras anställde som sköter relationerna med CPU-levernatören vars moderkort med passande sockel jag tillverkar så jag ska inte dras in i deras uppgörelser. I grova drag.

Mmm, tyvärr inget ovanligt att det sker, men som sagt inget som rättfärdigar /att/ det sker, i min mening. Tycker att det är sorgligt att det ständigt tillåts ske också. Nåväl.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThreadRipper:

Ja, visst händer det hela tiden, som du också skriver. Men jag anser inte att "vi gör det för att alla andra gör det" är rätt bara för det.

Nu var det ju inte alls så jag menade, att två fel skulle på något sätt vara ett rätt. Vad jag menade var att oförutsedda saker kan ske utanför ens kontroll. I vilket fall som helst vet vi ju inte riktigt vad som har föranlett detta, utan bara att det har skett.

Skrivet av ThreadRipper:

Om en vara inte kan leverera de funktioner som den marknadsför som så klassas varan som felaktig.

Precis också varför jag menar att det är moderkortstillverkaren som du skall rikta din frustration mot. Med den informationen vi för tillfället har, kan man knappast lasta Intel för någonting överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreadRipper:

Du får lämna tråden när du vill om du finner det ogivande, det är din fria rätt. Men ställ inte krav på mig "OM INTE...SÅ LÄMNAR JAG TRÅDEN" baserat på att du uppfattat något som "gratis = gott, vill ha vill ha gratis" etc. Jag vet inte om du skrev den sörjan på slutet utav rena infantila orsaker eller om det är en mycket outvecklad slutledningsförmåga som ligger bakom - för mig är det häpnadsväckande att man kan skriva något sådant och ta det för sanning annars.

Jag lämnar tråden, eftersom du inte är kapabel att ta till dig vad folk skriver. Du fortsätter med "waaaah, ge mig", och det bidrar inte till något konstruktivt. Jag ville ge dig en chans att bidra med något konstruktivt, för att föra tråden vidare, och förklarade därför min avsikt att lämna tråden, och varför. Det var inte på något sett ett KRAV på dig, du får förfäkta vad för skit du vill, men det är rimligt att du är medveten om varför meningsmotståndare lämnar tråden. Att gå därifrån till rena personangrepp... Infantil var det ja...

Skrivet av ThreadRipper:

Vad är det för fel på att skriva "vi verkar hålla med om vissa saker men inte andra, kanske skrev vi förbi varandra på vissa punkter så att vi inte riktigt förstod varandras argumentation på det sätt som respektive avsåg. Det var dock trevligt att diskutera detta med dig!"?

Vad det vore för fel? Tja, det vore en förbannad lögn, till att börja med. Du är inte trevlig att diskutera med, utan närmast motsatsen. Du är självcentrerad, och vägrar både bemöta, eller godta argument. Hela din argumentation går ut på att du har bestämt dig för att något ska vara på ett bestämt sätt, och eftersom det inte är så, är alla andra, om de inte är villiga att tycka precis som du, elaka, och möjligen dumma i huvudet.

Skrivet av ThreadRipper:

Personligen finner jag det istället mycket intressant att diskutera och höra argumentation från båda sidor för att verkligen förstå bakomliggande orsaker och hur det propagerar till ett visst synsätt i en konkret fråga.

Diskussion kräver att man bemöter argument. Jag, och andra, har flera gånger förklarat varför Intel inte bara kan, bör och ska få lov att göra som de gör, utan i det närmaste är tvungna. Inlägg som du helt ignorerar, och i stället fallet tillbaka till att du har bestämt att det är fel. Du för inte diskussionen framåt, vilket är orsaken till att det inte är värt att fortsätta argumentera. Du får naturligtvis skriva vad fan du vill, men det är i det närmaste orättvist att inte informera om varför man väljer att "diskutera" mer med dig.

Skrivet av ThreadRipper:

Likaså har jag rätt att framföra min syn utan att bli anklagad eller stämplad som "vill ha gratis = gott" etc när du inte ens vet att du uppfattat det rätt. Men du /tror/ uppenbarligen det eftersom att du gick så långt att du lät tanken hamna i pränt. Problemet är när kopplingen /tror/ = /sanning/ tar vid - då skriver skriver man ner det för att "det är ju sant för det är ju det jag tror och är övertygad om".

Du vill köpa en billig produkt, men den ska prestera precis som den dyrare. Det är per definition "gratis = gott".
Ditt gnäll är förövrigt som jag skrivit flera gånger helt i onödan, eftersom man redan börjat hacka BIOSarna för att lista ut vilka bitar man behöver.

Tror du att du kan ta till dig det här nu? Jag lämnar tråden, eftersom jag väljer att avsluta "diskussionen" då jag anser att du inte tillför något. Du står bara och hoppar på samma ställe, helt utan att bemöta andras argument, vilket gör det hela till ett enormt slöseri med tid. Något jag iofs inte har något emot, men känner att jag personligen klarar mig utan. Så fortsätt du, mycket nöje.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag lämnar tråden, eftersom du inte är kapabel att ta till dig vad folk skriver. Du fortsätter med "waaaah, ge mig", och det bidrar inte till något konstruktivt. Jag ville ge dig en chans att bidra med något konstruktivt, för att föra tråden vidare, och förklarade därför min avsikt att lämna tråden, och varför. Det var inte på något sett ett KRAV på dig, du får förfäkta vad för skit du vill, men det är rimligt att du är medveten om varför meningsmotståndare lämnar tråden. Att gå därifrån till rena personangrepp... Infantil var det ja...

Vad det vore för fel? Tja, det vore en förbannad lögn, till att börja med. Du är inte trevlig att diskutera med, utan närmast motsatsen. Du är självcentrerad, och vägrar både bemöta, eller godta argument. Hela din argumentation går ut på att du har bestämt dig för att något ska vara på ett bestämt sätt, och eftersom det inte är så, är alla andra, om de inte är villiga att tycka precis som du, elaka, och möjligen dumma i huvudet.

Diskussion kräver att man bemöter argument. Jag, och andra, har flera gånger förklarat varför Intel inte bara kan, bör och ska få lov att göra som de gör, utan i det närmaste är tvungna. Inlägg som du helt ignorerar, och i stället fallet tillbaka till att du har bestämt att det är fel. Du för inte diskussionen framåt, vilket är orsaken till att det inte är värt att fortsätta argumentera. Du får naturligtvis skriva vad fan du vill, men det är i det närmaste orättvist att inte informera om varför man väljer att "diskutera" mer med dig.

Du vill köpa en billig produkt, men den ska prestera precis som den dyrare. Det är per definition "gratis = gott".
Ditt gnäll är förövrigt som jag skrivit flera gånger helt i onödan, eftersom man redan börjat hacka BIOSarna för att lista ut vilka bitar man behöver.

Tror du att du kan ta till dig det här nu? Jag lämnar tråden, eftersom jag väljer att avsluta "diskussionen" då jag anser att du inte tillför något. Du står bara och hoppar på samma ställe, helt utan att bemöta andras argument, vilket gör det hela till ett enormt slöseri med tid. Något jag iofs inte har något emot, men känner att jag personligen klarar mig utan. Så fortsätt du, mycket nöje.
B!

Vadå, jag är inte kapabel att ta till mig att du skrev att jag vill ha allt gratis? Fick du inte min reaktion på det efter ditt påhopp, missade jag de raderna från dig? Jag anklagade inte dig för något trots att jag mycket väl hade kunnat; du skriver att jag inte var trevlig att diskutera med, men vem har sagt att du kändes trevlig att diskutera med? Vilka argument är det som jag inte har bemött? Jag har läst vad folk har skrivit och visst tagit det till mig, men det betyder inte att jag har ändrat åsikt för att folk presenterar andra åsikter, vilket är vad du insinuerar att jag alltså borde ha gjort: "bytt sida så att jag får 'rätt' åsikt". Det är ju inte klokt. Att godta ett argument innebär /inte/ för något i världen att jag ska göra det argumentet till mitt eget om jag inte tror på det. Jag kan /förstå dig/ men inte /hålla med dig/, det är väl inte så konstigt? Du blir bara nöjd ifall folk håller med dig eller vad var du ute efter?

Jag har inte behövt bestämma mig för att jag tycker att något är fel om det är fel eller rätt. Sedan kanske jag vill höra vad och varför andra tycker si eller så. Givetvis innefattar det att både bemöta och försvara min ståndpunkt och varför. Du har inte gett exempel på vilka argument jag inte har besvarat och eftersom att du valt att lämna tråden så spelar det ingen roll längre.

Jag förstår inte varför du anser att jag fortfarande menar på att jag vill ha allt gratis? Försökte förklara, men det studsar som från en vägg. "En billig CPU som presterar som en dyr" är inte alls vad jag skriver, hur svårt kan det vara att förstå skillnaden mellan detta och att jag vill köpa en valfri modell (med de prestandaspecifikationer som Intel har) och sedan själv utforska vad den kan prestera /i hårdvara/ när jag inte är intresserad av Intels garantier för överklockning (K-CPU)? Jag har aldrig påstått att den ska prestera som en dyr @ stock. Du kanske ser allt som svart/vitt eller vad är det som gör att du vägrar se skillnaden mellan det jag skriver och "vill ha gratis"?

Jag uppfattade tvärt om att du besvarade argumenten på samma sätt och stod och stampade så där är det ingen skillnad.
Personangrepp var det du började med så försök inte lägga detta på mig. Jag reagerade därefter.
Att försöka dölja en ren provokation och ett personligt påhopp med "Jag ville ge dig en chans att bidra med något konstruktivt" (genom att skriva sådan sörja om "vill ha gratis = gott" om mig utan att ha tänkt efter, som din slutsats) så anser jag att ja det var inte vuxet.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|