Windows 10 minnesproblem

Permalänk
Medlem

Windows 10 minnesproblem

Tjena!

För närvarande används 15,9GB av mina totalt 16GB minne i Windows, trots att jag inte gör något.

Processen som tar mest minne är "System" som tar 40-60mb minne, pendlandes, jag har endast en flik i Chrome, och Chrome tar 13mb av minnet, och vad jag förstår så är det inte alla 16 GB

Jag har varit med om problemet tidigare och en omstart löste det, men jag vill inte att det ska vara så, jag vill bara att det ska fungera.

Mina specifikationer är följande;
Core i7 3770k @4.8GHz
16GB Kingston HyperX Beast 1600MHz
MSI Z77 Gaming.
Samsung 840 250GB
MSI GTX 980

All hjälp uppskattas!

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Har du provat att avinstallera Allt skit för nätverkskortet? det är ju rätt så känt att dessa brukar kunna bråka, jag kör endast med själva drivrutinen för mitt kill kort och har aldrig fått problem, medans jag provade lite snabbt med allt och fick problem fort.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: Skall undersöka! Alltså kör jag bara med Intels drivrutiner?

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

En del moderkort har med en programvara för nätverkskortet, utöver drivrutinerna. Och det är det programmet som du skall avinstallera. Inte själv drivern, vilket isf leder till att det inte funkar Tror inte det är så konstigt om det drar mycket ram. Windows är nu mera "smart" genom att cacha program å dylikt som du använder ofta och som datorn tror att du kommer att använda. Men så fort den behöver minnet till spel eller annat så frigörs det. Så jag tror inte du behöver oroa dig. Kan du ta en skärmdump på aktivitetshanteraren?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: För närvarande så är det inte några problem, men jag tror att du kan ha rätt, för det har aldrig varit problem i spel och så vidare!

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk