Permalänk

Uppgradering av dator

Hej!

Jag måste uppgradera min dator iom att jag har börjat jobba med den nu och min stackars i5a klarar inte allt den ska längre.
Har kollat på http://www.inet.se/produkt/v100538/uppgraderingspaket-asus-in....

Jag har redat ett Gigabyte 970 som jag är väldigt nöjd med.
Vad tycker ni om det? Kommer det sänkas i pris snart ch jag borde vänta eller är jag bara helt dum i huvudet som går på just den cpu'n?

Jag tänkte först gå på 4790k men prisskillnad var inget jag riktigt brydde mig om, så varför inte en skylake tänkte jag.

Första gången jag skruvar i datorn själv eftersom jag inte kan vara utan den nog länge för att be dom på inet fixa det åt mig, är det något speciellt jag borde tänka på?

Permalänk
Medlem

Uppgraderingspaketet ser helt rätt ut. Det är ett mycket fint paket.

Men jag är förvånad att din nuvarande Core i5 inte klarar saker.
Det borde den väl göra ....?

Hur mycket minne har du nu?

Vad exakt är det för problem du råkar ut för?

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk

@halojoy:
Det har blivit en del streaming och videoredigering som min nuvarande inte riktigt klarar av att jobba med, till spel kan jag hålla med om att jag nog skulle kunna ha min i5a som är överklockad ett tag till, men encodingen blir snabbt för mycket för den.

Jag har bara 8gb ram idag, det kanske känns om man uppgraderar till 16, trodde inte att jag skulle uppgradera det heller på ett bra tag men här sitter jag.

Problemen blir helt enkelt att saker tar riktigt lång tid att fixa, att streamen crashar eller att den spelen börjar lagga för mycket när den inte klarar av att köra encodingen nog fort.

Edit: Jag har ett Corsair TX 650W PSU, tanken slog mig nyss om det också behöver bytas?

Permalänk
Medlem

Det kanske är för lite med 8 GB minne.
Då kan datorn bli långsam.
Har du kollat med aktivitetshanteraren hur mycket minne datorn använder
när du kör på flera tunga program och spel?

Nätaggregatet duger jättebra. Inga problem med ett bra 650 Watt.

Den uppdatering du valt i första posten borde lösa alla problem.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti