Ny laptop för kontor/ytterst lite spelande.

Permalänk
Medlem

Ny laptop för kontor/ytterst lite spelande.

Skall köpa en ny dator genom jobbet som de betalar. Den får kosta mellan 10-15 tusen och skall användas till arbetet men kanske lite spel också 90%jobb 10%spelande.

Velar lite med vad jag skall köpa, iom att spelande inte är superviktigt känns det inte högst prio.

Jag har följande krav:

*Bra skärm på minst 15"
*SSD
*Ok batteritid
*Tyst
*Det skall inte bli extremt varm
*HDMI

Har kollat på följande.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3359374,3369719,3369695,...

Har ävent tänkt lite på Surface pro 4 som verkar väldigt smidig, vad gäller Rog datorn finns den som fynd på netonnet för 13500;-

Vad tycker ni? Har jag missat någon spännande modell? Kommer det nya snart som jag skall vänta på?

Mvh

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Vila i frid

Noterade bara att ingen av de du listade hade inbyggt stöd för 3G/4G SIM-kort. Det är väl vitsen med en bärbar - att bära den med sig - utom räckhåll för WiFi.

Permalänk

Om datorn främst ska användas för jobb så kan jag rekommendera Lenovo ThinkPad T-serien:
- Konstruktion (ytterst gedigen design och hållbarhet; även efter många års daglig användning)
- Tillbehör/reservdelar (ThinkPad är den mest förekommande av alla "corporate laptop"; uppgraderingsvänlig)
- Drivrutiner/mjukvarustöd (har används av Microsoft själva för att utveckla och validera många Windows-versioner)
- Andrahandsvärde (går att få igen åtminstone en god kontantinsats till en ny dator efter några år)

Har själv beställt en T450s med Nvidia GeForce 940M (växlar automatisk mellan IGPn och diskreta GPUn för att hålla nere temperatur och strömförbrukning vid icke-spelande) Den kan även utrustas med fördragna kablar för att enkelt kunna uppgraderas med inbyggt mobilt bredband (3G/4G LTE; flera modeller) senare. Batteritiden varierar mycket beroende på vilket löstagbart batteri du väljer (datorn har två batterier).

Orkar du vänta så kommer en uppgraderad modell med Skylake senare under året (T460s), men en av anledningarna till att jag valde den nuvarande T450s (Broadwell) är att den nyare modellen bl.a. saknar VGA-kontakt, vilket behövs, då jag ofta spenderar dagarna i konferensrum med projektor(er) med endast VGA-anslutning).

Min kostade med Core i7-5600U processor, 8GB RAM (utbyggbart till 20GB), och 256GB SSD lagringsenhet c:a 2.500 SGD (Singapore dollar; motsvarande c:a 15.000 SEK). Klarar du dig med Core i5, och kan tänka dig att uppgradera internminne (4GB standard) samt lagringsenhet (500GB HDD standard), så går det att komma närmare 10.000 SEK.

Finns även i 15-tumsmodell som kallas T550s...

Recension/länk:
Lenovo ThinkPad T450s Ultrabook Review

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Noterade bara att ingen av de du listade hade inbyggt stöd för 3G/4G SIM-kort. Det är väl vitsen med en bärbar - att bära den med sig - utom räckhåll för WiFi.

För många är vitsen - att bära den med sig - inom räckhåll för WiFi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Noterade bara att ingen av de du listade hade inbyggt stöd för 3G/4G SIM-kort. Det är väl vitsen med en bärbar - att bära den med sig - utom räckhåll för WiFi.

Skrivet av Mr Mr:

För många är vitsen - att bära den med sig - inom räckhåll för WiFi.

Har ju alltid med en mobil som jag kan använda som modem om jag vill. Men visst hade det varit smidigt, men absolut inte nödvändigt.

Tack för input.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk

Kan kanske var värt att nämna att den uppdaterade versionen av Zenbook Pro med Skylake, DDR4 och USB type C/Thunderbolt 3 finns hos inet och Dustin för en tusenlapp extra. (Dock FHD upplösning)

Har dock för mig att prestandaskillnaden mellan Haswell och Skylake är marginal.

Skickades från m.sweclockers.com