CDON låter mig inte använda ångerrätt vid bruten förpackning?
Hejsan, jag köpte ett R9 390 på CDON och nu ett tag senare hamnade 390X på rea. Jag tänkte då att jag kunde använda ångerrätten och beställa 390X:et istället. Men nej det går inte.
Men jag är helt säker på att ångerrätt ska få användas även vid bruten förpackning, det är väl hela poängen med grejen? Att man ska kunna testa produkten och SEN då ha möjlighet att returnera det om det inte är vad man förväntade sig.
Och det bör jag ha rätt i om ni kollar konsumenträttens hemsida här: http://www.konsumentverket.se/Foretag/Konsumentratt/Angerratt...
Står ju längst ner "Konsumenten har rätt att undersöka varan". Och jag har kunnat göra det på andra hemsidor utan problem, är det bara CDON som är scumbags eller är det något jag missat?
Supporten säger bara till mig "För att du ska kunna utnyttja din ångerrätt måste varan vara oanvändoch eventuell plombering måste vara obruten. Om varan är användeller skadad och inte går att sälja kan vi inte acceptera returen.
Jag hittade också detta på lagen.nu:
12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.
Jag tog grafikkortet och stoppade in det i datorn. Det är väl inte tillräckligt för att säga att produkten är förändrad? Det är så nära oförändrad det går att komma imo. Antar att det är CDON som avgör detta?
Och på den andra delen så har jag bara gjort det som är nödvändigt för att testa kortet. Jag kopplade in två PCI-kablar och skruvade fast det i chassit. Det är väl de enda åtgärder jag gjort och det bör inte vara några problem?
Vad säger ni? Stämmer detta? Är CDON boven eller är jag inte påläst?