Permalänk
Medlem

Vad bör jag byta ut härnäst?

Funderar på vad jag borde uppgradera, och väldigt gärna till vad (länk osv.)

Jag spelar nästan enbart på datorn, och vill helt enkelt att den ska bli bättre

Detta har jag nu:

Processor: Intel LGA1155 Core i5-3570 (klockad till 4.15ghz)
Moderkort: ASUS P8Z77-V, Socket-1155
Minne: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare
Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 750W
Chassi: Fractal Design r5
SSD: Kingston HyperX 3K SSD 120GB
HDD: 2st gamla 500gb
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 390 Nitro

tacksam för all hjälp!

Mvh

Permalänk
Medlem

Varför vill du uppgradera datorn? Lättare för folk att ge tips om de vet varför

Permalänk
Medlem
Skrivet av syrdi:

Funderar på vad jag borde uppgradera, och väldigt gärna till vad (länk osv.)

Detta har jag nu:

Processor: Intel LGA1155 Core i5-3570 (klockad till 4.15ghz)
Moderkort: ASUS P8Z77-V, Socket-1155
Minne: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare
Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 750W
Chassi: Fractal Design r5
SSD: Kingston HyperX 3K SSD 120GB
HDD: 2st gamla 500gb

tacksam för all hjälp!

Mvh

Beror på vad du ska göra?
Jag skulle nog satt in ett grafikkort, om du spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Beror på vad du ska göra?
Jag skulle nog satt in ett grafikkort, om du spelar.

Oj herregud, glömde skriva de. uppdaterade första inlägget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Varför vill du uppgradera datorn? Lättare för folk att ge tips om de vet varför

Jag har väl egentligen ingen direkt orsak. vet bara att jag haft dom mesta delarna rätt länge
Vill helt enkelt ha en bättre speldator

Permalänk
Medlem

Känns som att du vill uppgradera för att du kan och inte för att du behöver ^^
Vad är det du spelar som du känner att du behöver mer prestanda för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Känns som att du vill uppgradera för att du kan och inte för att du behöver ^^
Vad är det du spelar som du känner att du behöver mer prestanda för?

Haha ja de kanske är så. men moderkort,minne,processor,ssd,hdd är ju rätt gamla saker så tänkte väl kanske att de va dags
Känner mest att de är skönt att ha lite extra kraft ifall/när det behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av syrdi:

Haha ja de kanske är så. men moderkort,minne,processor,ssd,hdd är ju rätt gamla saker så tänkte väl kanske att de va dags
Känner mest att de är skönt att ha lite extra kraft ifall/när det behövs

Med de delar du har idag så kommer du inte få någon prestandaökning i spel av att byta ut delarna du just nämnde. Så ska du uppgradera så är det ifall du vill göra något annat med datorn och behöver mer kraft för det (videoredigering, 3D modellering etc).

Permalänk
Medlem

Det finns ingen mening med att uppgradera några komponenter om du bara har datorn till surf/film/spel. Du har redan så pass bra dator att uppgradering inte kommer ge dig något. Skillnaden mellan din processor och senaste Skylake processorn är otroligt liten cirka 5-10%. Tänk, betala 4000-5000kr för 10fps mer i ett spel. värt?

Det jag skulle uppgradera i din dator är lagringen. köpa en 1tb ssd och installera Windows på och kasta ut de två 500gb hårdiskarna. Eller en 500gb ssd och kanske en ny snabb 2-3tb HDD

Permalänk
Avstängd

köp dubbla 980 ti och en 6700k prolle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Med de delar du har idag så kommer du inte få någon prestandaökning i spel av att byta ut delarna du just nämnde. Så ska du uppgradera så är det ifall du vill göra något annat med datorn och behöver mer kraft för det (videoredigering, 3D modellering etc).

Okej! så min dator hänger med såpass bra än alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksomese:

Det finns ingen mening med att uppgradera några komponenter om du bara har datorn till surf/film/spel. Du har redan så pass bra dator att uppgradering inte kommer ge dig något. Skillnaden mellan din processor och senaste Skylake processorn är otroligt liten cirka 5-10%. Tänk, betala 4000-5000kr för 10fps mer i ett spel. värt?

Det jag skulle uppgradera i din dator är lagringen. köpa en 1tb ssd och installera Windows på och kasta ut de två 500gb hårdiskarna. Eller en 500gb ssd och kanske en ny snabb 2-3tb HDD

Okej! trodde faktiskt inte att min dator var såpass bra?? men tack så mkt för hjälpen iaf

Permalänk
Medlem

ser ingen anledning att du ska uppdatera.
enda spelet jag flaskat i är ark: survival evolved och jag har samma processor som dig (4.2ghz) och ett sämre grafikkort (gtx titan)

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksomese:

Det finns ingen mening med att uppgradera några komponenter om du bara har datorn till surf/film/spel. Du har redan så pass bra dator att uppgradering inte kommer ge dig något. Skillnaden mellan din processor och senaste Skylake processorn är otroligt liten cirka 5-10%. Tänk, betala 4000-5000kr för 10fps mer i ett spel. värt?

Det jag skulle uppgradera i din dator är lagringen. köpa en 1tb ssd och installera Windows på och kasta ut de två 500gb hårdiskarna. Eller en 500gb ssd och kanske en ny snabb 2-3tb HDD

Okej! trodde faktiskt inte att min dator var såpass bra?? men tack så mkt för hjälpen iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

ser ingen anledning att du ska uppdatera.
enda spelet jag flaskat i är ark: survival evolved och jag har samma processor som dig (4.2ghz) och ett sämre grafikkort (gtx titan)

Okej, tack så mkt!

Permalänk
Medlem

Alltså, din dator är välbalanserad och det ger därför inte så jättemycket att byta ut endast en del. Men att köpa en 3770k och ett 980ti skulle väl ge ca 50% prestandaökning.

Permalänk
Avstängd

Det du skulle kunna göra är ju att köpa 2st likadana SSD och köra i RAID för bättre laddtider, Annars är det mest luta sig tillbaks och njuta av att ha en bra dator, ingen mening att uppgradera den setupen innan de nya 16 och 14nm kretsarna kommer i höst iaf. Ett 390 kör ju det mesta du kastar på det.

Sitter på samma CPU som dig och den borde kunna klocka högre än 4.15 om du vill, min var helt stadig på 4.2 med stock voltage och går stadigt i 4.5 med 150mV extra (se signatur)