Microsoft tydliggör uttalande om Xbox som kan uppgraderas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag är kluven inför den här idén. Om man kan ha skalbart ny och gammal HW och PC är ju inte så dumt. Hur mycket kommer det kosta att byta HW i Xboxen senare? Om jag får gissa ungefär vad en ny skulle kosta.

Risken är väl det.

Om något så låter det som att detta är nya sättet att sälja en ny konsol. Istället för att sälja en ny, tvinga dig att köpa alla spel "om igen", eller hoppas att du får bakåtkompatibilitet, så får du köpa en helt ny konsol för att få bättre prestanda. Du kan då fortsätta spela både gamla spel och nyare spel med bättre flyt, typ som PC ägare som uppgraderar sin hårdvara för bättre prestanda, men behåller sina spel sedan ... ja.. DOS tiden? (Ja, jag spelade Transport Tycoon, DOS-spel rätt nyligen).

Så det blir väl både en fördel och en nackdel. Det kommer ge konsolen en möjlighet att utvecklas, hårdvarumässigt, och inte hamna så illa långt efter som den är idag, medan samtidigt så "tvingar" den konsolägare att köpa nytt (om de inte vill sitta med den äldre och sämre prestandan såklart).

Permalänk
Medlem

Hmm, det här låter lite som det man spekulerade om i förra tråden. Kul!

Skrivet av cider123:

Milk dat $$$ from consumers or die tryin', am i rite Gates?

Genast blir det inte så billigt att äga konsoler längre, om man nu ska byta ut hela konsolen inom ett par års tid.

PC Masterrace.

Fast du behöver ju inte köpa den senaste konsolen om det nya spelet ändå fungerar på din gamla, trots att du inte får det senaste i hårdvara/grafikupplevelse. Sen har väl Gates inte haft en operativ roll på MS de senaste tio åren...

Skrivet av Commander:

Där försvann fördelen då med konsoler där man programmerar specifikt mot hårdvaran......

Mja, det försvinner ju inte riktigt, utan istället för en SKU blir det väl kanske 2-3 st om en mängd år som alla delar samma plattform och API:er. Krasst sagt lite som Low/Med/High i spelen, så man behöver nog inte måla fan på väggen här.

Skrivet av cider123:

Fast nu är det ju så att de inte blir modulära, om du läser artikeln.

Du blir tvingad att köpa en helt ny konsol för att uppgradera överhuvudtaget.

Det är absolut inte som en dator där man kan välja att enbart uppgradera grafikkortet, därmed kommer det bli billigare att köpa en PC och enbart byta ut delarna som behövs allt eftersom. Inte minst blir det mer miljövänligt (mindre slöseri med våra resurser på planeten) att gå på PC-vägen istället då man inte blir tvingad att köpa nytt allt bara för att få lite bättre grafikkort.

Tvingad blir du som sagt inte. Eller ja, vill man prompt ha det senaste ger man sig själv inte så mycket val, men plattformen blir ju densamma och spelen ser bara lite annorlunda ut.
Tänk, du kan ju ta med dig Steam oavsett dator du sitter vid, och det är just detta som pga dagens långa hårdvarucykler inte är möjligt och som MS vill se ändring på. De har redan börjat: bakåtkompatibiliteten via mjukvara som de satsar hårt på gör att Xbox 360 snart är helt integrerad i Xbox One. Att då ha två generationer i en och samma konsol ter sig både ekonomiskt och bekvämt.

Vad kostar en komplett PC med OS och ett spel, och har alla kompetensen/viljan att sätta ihop en? En bättre jämförelse vore istället Steam Machines. En Xbox One med ett spel kostar idag under 3000 kr och det tar en halvtimme från nedpackad i kartong till att man smattrar headshots på sin storbilds-TV. Utspritt på säg ~4 år blir det inte så mycket pengar för att ha den senaste konsolen i TV-bänken, och det blir nog den målgruppen inte så upprörd över. Kostnaden för spelen brukar vara den stora posten man istället bör ha i beaktning här, och om man likt Steam kan ta med sig hela sitt bibliotek mellan generationerna blir den smällen inte lika signifikant.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Är väl alltid positivt med uppdaterade konsoler som klarar av prestera bättre, däremot så hoppas jag att de erbjuder konsumenter som köpt en xb1 inom en rimlig tidsram att få byta upp sig till rabatterat pris. Sen finns ju alltid farhågorna om att nya spel anpassas för nya hårdvaran vilket får alla på den äldre versionen att få en knagglig upplevelse men hoppas de implementerar något i stil med The Division där man kan ställa in enkelt i menyn för att slippa fps-drop.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Aha... en Xbox One Two?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Japp, jättesynd om oss "kidz" som slapp bluescreens för några dagar sen när nvidia fuckade upp drivrutinerna, vi satt och spelade Batman medans alla master race pc's knappt kunde driva det, vi får oftast "mastern" av spelet medans PC får portar, och vi slipper uppgradera år efter år för att fortsätta kunna spela spelen i 60hz/4k osv, jag fokuserar på spelglädje istället för refreshrate och settings-konfigar

Bra inlägg, visar hur bra kol du har när det gäller datorer. Felet uppstod endast för folk som direkt uppgraderade utan att avinstallera tidigare drivrutiner, samt kör med deras gameready vilket knappt åstadkommer mycket... dvs consol kidz som skaffat sig dator skulle göra.

Varför folk gnäller om de? För att det är konsument-fientligt. Jämnför hårdvaran in tex PS4 och XBONE:
Minneshastighet:
XBONE 1066Mhz (2132 Mhz)
PS4 1375Mhz (5500 Mhz)
Beräkningshastighet:
XBONE 1.31 TFLOPs
PS4 1.84 TFLOPs

Ser man på detta så är det helt objektivt att PS4 presterar bättre än XBONE. Men kollar du på originalprislappen så ligger PS4 på 3500:- medans XBONE ligger på 3800:-
Varför? För att XBONE av okänd anledning endast kan köpas i paket som inkluderar kinect, något som är helt onödigt och sammlar damm för folk som inte spelar spel som använder sig av kinect (typ, alla spel som är värt att spela?)
XBONE var också planerat att lanseras med Always Online, vilket skulle stänga av viktiga funktioner i spel ifall konsolen inte gick online åtminstone en gång under senaste 24 timmarna. Microsoft representanten hade en sådan skön kommentar: va? har du ingen internetanslutning? vi har den perfekta produkten för dig: xbox360. Sedan har det ändrats p.g.a. överväldig klagomål från folk.

Du behöver inte uppgradera år efter år för att kunna spela på 60hz/4k osv? Vadå? Som om du någonsin har spelat på sånt. Både XBONE och PS4 pallar knappt 1080p med stabil 30hz på flesta spelen. NES och SNES gick i 60hz. Sen kliver man ett steg bakåt. Varför? För att spelutvecklare anser att "30hz är med cinematisk" och sånt tycker visst köpare är bra. Grafik är inte lika viktigt som spelmekanik, story, musik, spellängd, etc (inte som man kan se så skarpt om man ändå sitter på soffan 2m bort från TVn när man spelar) men ändå går en massa tid och pengar bort till grafik och trams som "cinematiska grafikfilter" samt chromatic aberration. Varför? för att det lockar puckade köpare "ohh spelet har ju senaste grafikeffekter" "spelet är så cinematiskt".

Varför tror du att man ens på Microsoft ens kom fram till de ovan idiotiska sakerna? För att de trodde att de skulle kunna komma undan med det. Konsumentfientliga saker i spelbranch finns inte pga elaka CEOs uppe i Microsoft vill åt era pengar (det har de alltid velat) men p.g.a folk som du med glädje slickar up det det Microsoft tar betalt för att kasta åt ert håll.

Varför tittar man ned på "console kidz"? För att console kidz gör det värre för resten av oss. Varför hålla en ren swimmingpool när det finns folk som betalar för att rulla runt in en smutsig vattenpöl? Roligt det blir för folk som sen vill bada när det endast finns smutsiga vattanpölar att välja mellan.

Permalänk
Medlem

Tycker det är komiskt hur "pc master race" inte kan förstå bekvämligheten i en konsol. Just works.
Själv har jag inte PS4/Xbone, men jag förstår mycket väl varför man vill ha den typen av enhet.
Här på swec är det skrämmande många som tror att det bara är siffrorna som spelar roll.

Skrivet av appel1:

Har du inte köpt något annat än nya grafikkort till din PC sen 2009? Och grafikkort är ju inte direkt billiga heller, det populäraste på webhallen just nu kostar nästan 4000kr vilket är bra mycket mer än vad en Xbox One kostar.

Jag sitter på en CPU från 2009 (i5-870 @ 4GHz) och har alltså bara uppgraderat grafikkortet.
8800GTS -> 285 -> 285 SLI -> 670

Första generationens i5 är kanske inte så snabb med dagens mått mätt men den kör fortfarande alla nya spel hyggligt.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var då själva fan.. Aldrig får man vara glad.

Ja ja.. Hoppas i alla fall då att den nya XB1 blir ett rejält lyft, i klass med dagens PC-maskiner så den håller ett tag. Jag är så trött på att konsoler förstör pc-spelen

Jag tycker snarare det låter som att konsolerna inte behöver förstöra PC-spelen längre då den enhetliga plattformen lär göra det enklare att bara skala ner (vilket ju också ska ske mellan de två XB-modellerna), vilket borde göra att de kan utveckla för bra PC-hårdvara och sedan skala ner till konsolerna. Det vore ju en enorm fördel jämfört med dagens situation, om det fungerar bra (fast ingenting är ju bra om det fungerar dåligt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Genast blir det inte så billigt att äga konsoler längre, om man nu ska byta ut hela konsolen inom ett par års tid.

PC Masterrace.

Konstig kommentar då artikeln gjorde det tydligt att de kommer köra med framåtkompabilitet, så nya spel kan skalas ner till den gamla modellen. Alltså är det inte något tvång att uppgradera (som det varit förut när nya konsoler kommit ut) utan bara en möjlighet. Hårdvaran är ju verkligen inte den stora kassakon i konsolspelande heller.

Permalänk
Medlem

@mrwu: Sitter du på allvar och kritiserar Xbox One för problem som åtgärdades INNAN release? Du behöver inte köpa till Kinect, du behöver inte alltid vara online etc.
Återigen, man kan spela både på PC och konsol. Steam machines är helt värdelösa och de är enda riktiga konkurrenten till vad konsoler erbjuder, en kompakt, portabel och lätthanterlig gamingstation.

Lägg ner er j*vla elitism, om någon del är en cancer för gamingcommunityn så är det "fanboys" av alla dess slag vare sig det gäller PC, Sony, Microsoft eller Nintendo. Alla är lika barnsliga och vägrar acceptera att folk har andra preferenser än en själv.
Roligt också att du klagar på att Microsoft vill tjäna pengar på konsumenterna. Vad är det för ny revolutionerande företagsstrategi?
Jag utgår från att du endast handlar AMD prylar och skyr Nvidia samt Intel på grund av deras agerande på marknaden, självklart har du inte använt dig utav Windows sen Win95. Nu är det bara Linux/Ubuntu som gäller.
Du köper heller inga spel från vare sig Steam, Uplay eller Origin för de beter sig ju inte heller som änglar direkt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Jag förstår inte riktigt hur den här strategin skulle vara penga-mjölkning med tanke på att det redan har fungerat såhär så länge som konsoler har existerat med den enda skillnaden att nya system ibland inte har varit bakåtkompatibla?

Det här är ju dessutom trevligt för att hålla spelarbasen stor hela tiden genom att spelare på konsoler från olika generationer kan spela med varandra utan problem med den enda skillnaden att grafiken/frameraten är annorlunda mellan systemen.

Nej, det har ALDRIG fungerat såhär. En uppgraderad variant av konsollen = en helt ny konsoll. De släppte inte Xbox 360 v2 med bättre grafikkort. Det enda de ändrade var bättre kvalitét för att komma åt RROD. Samma med PS, de har aldrig uppgraderat hårdvaran att bli kraftfullare i samma konsoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerkhan:

@mrwu: Sitter du på allvar och kritiserar Xbox One för problem som åtgärdades INNAN release? Du behöver inte köpa till Kinect

XBOX ONE : lanserades i USA och mesta av Europa Nov 2013
XBOX ONE utan kinekt: lanserades någon gång efter Maj 2014
Viss, INNAN release. Nemen, den lanserades ju i Sverige September, 2014. Varför? Storebror Microsoft har inte gjort något fel mobba inte Microsoft *krokoditårar rinner ut*

Skrivet av Zerkhan:

Du köper heller inga spel från vare sig Steam, Uplay eller Origin

Jag köper från GoG och Greenman Gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

PC Masterrace.

Tanken är väl att man ska kunna spela utan att uppgradera om man vill spara pengar. Konsollen kommer ju i princip bli kompatibel med spel för nästa generations konsoller, fast med bantad grafik.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Det enda förklaringen kan nog vara att Microsoft är oroliga för SteamOS ska dominerar allt mer i framtiden. Vad skulle det annars vara?

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Proffsmobbare

Man får skit när den inte går att uppgradera, man får skit när den går att uppgradera. Som vanligt med andra ord.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mirage777:

Nej, det har ALDRIG fungerat såhär. En uppgraderad variant av konsollen = en helt ny konsoll. De släppte inte Xbox 360 v2 med bättre grafikkort. Det enda de ändrade var bättre kvalitét för att komma åt RROD. Samma med PS, de har aldrig uppgraderat hårdvaran att bli kraftfullare i samma konsoll.

Vad jag menade var att den här strategin är likadan som det alltid har varit på det sättet att en ny konsol med bättre hårdvara alltid har släppts och antingen haft bakåtkompatibilitet eller inte.
Förutom att bakåtkompatibilitet garanteras med den här strategin så medför den ju också som sagt att man kan spela över plattformar online och liknande och det har ju däremot aldrig gjorts förr.

För övrigt har de ju inte sagt något specifikt om vad en "uppgraderad" konsol innebär när det gäller utseende och features.
De kanske bara menar att samma operativsystem används men att chassit, kontrolen etc uppdateras som vanligt, det har vi ingen aning om än.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Datavetare

Gissar att detta beslut kommer stoppas av de inom Microsoft som faktiskt förstår vad en konsol är och varför det är absolut kritiskt att varje generation har exakt en konfiguration som är den enda konfiguration speltillverkare behöver beakta.

Massor med inlägg i denna tråd säger att Xbox One motsvarar en 5-7 år gammal PC, något som i någon mening är tekniskt korrekt om man bara tittar på komponenterna som igår.

Rent praktisk presterar en Xbox One (och PS4 och vilken annan konsol som helst) långt bättre än en PC skulle göra med samma komponenter, anledningen är flera

• speltillverkare behöver inga marginaler, de vet exakt vad alla spelare kommer sitta på. I många spel är upplevelsen bättre på konsol än på PC, även fast FPS är högre och grafiken har mer shaders, anledningen är att konsoler av flera skäl har betydligt bättre kvalitetskontroll på titlarna

• OSet som rullar på en konsol kan kapa flera lager som OS för PC måste ha för att abstrahera olika typer av maskinvara, konsolen har ju bara en konfiguration så finns ingen anledning att ha drivare och andra abstraktioner (vilket är hela poängen med OS på "vanliga" datorer)

• av nödvändighet blir abstraktioner som används på PC lite av "minsta gemensammare nämnare", i en konsol där man vet att det bara finns en specifikation är det inte bara möjligt utan även önskvärt att använda precis varenda specialfunktion som existerar i kisel

Att behöva skriva konsolspel som tar mer än en maskinvarukonfiguration i beaktande är därför en korkad idé och hoppas att den inte blir verklighet, framförallt blir det uselt för de som sitter på något efter den senaste generationen då den mest köpstarka gruppen lär uppgradera snabbt vilket då för optimering för tidigare "kompatibla" generation till en ekonomisk belastning för speltillverkarna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@mrwu: Hela min poäng kvarstår. Du kan även sluta larva dig med strunt såsom "Storebror Microsoft har inte gjort något fel mobba inte Microsoft *krokoditårar rinner ut*" som inte tillför något. Du kan inte acceptera andra människors preferenser och det är synd att du känner dig tvungen att predika för andra hur de ska spela sina spel. En konsol tillfredsställer andra behov än min PC, hade jag behövt välja mellan den ena eller den andra hade jag valt min PC men nu behöver jag inte välja och därför faller hela "PC MASTERRACE"-logiken platt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laine:

Man får skit när den inte går att uppgradera, man får skit när den går att uppgradera. Som vanligt med andra ord.

Hade det gått att faktiskt uppgradera så hade jag inte sagt någonting, men nu är detta inte överhuvudtaget en uppgradering, det är nya modeller med bättre hårdvara som har bakåt/framåt-kompatibilitet.

Det är väl helt enkelt för mycket begärt att kunna uppgradera den delen i systemet som faktiskt bottleneckar - grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Wii U är iaf bakåtkompatibel med Wii
PS3 var bakåtkompatibel med PS2 om jag kommer ihåg rätt, men krävdes hårdvara som togs bort i senare versioner.
Så Microsoft är väl knappast först med bakåtkompabilitet.. men möjligt att dom planerar lite längre med flertalet generationer.

PS2 var bakåtkompatibel med PS1 och Xbox 360 var inte bakåtkompatibel med Xbox.

Permalänk
Skrivet av cider123:

Hade det gått att faktiskt uppgradera så hade jag inte sagt någonting, men nu är detta inte överhuvudtaget en uppgradering, det är nya modeller med bättre hårdvara som har bakåt/framåt-kompatibilitet.

Det är väl helt enkelt för mycket begärt att kunna uppgradera den delen i systemet som faktiskt bottleneckar - grafikkortet.

Det är väl alltid bra om det går att utöka internminnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Japp, jättesynd om oss "kidz" som slapp bluescreens för några dagar sen när nvidia fuckade upp drivrutinerna, vi satt och spelade Batman medans alla master race pc's knappt kunde driva det, vi får oftast "mastern" av spelet medans PC får portar, och vi slipper uppgradera år efter år för att fortsätta kunna spela spelen i 60hz/4k osv, jag fokuserar på spelglädje istället för refreshrate och settings-konfigar

Sist men inte minst så kostade ju min ps4:a som motsvarande ett masterrejs-grafikkort...

Fattar inte varför PC folket alltid måste gnälla om detta, men dom känner väl ett behov av att hävda sig samt att rättfärdiga sin investering för sig själva

Vad spelar det för roll om du har 60Hz på din tv om spelet ändå knappt klarar att hålla 30fps? Och spelar du i 4k med en konsol? Det var det jävligaste!

Ställer jag ner upplösningen till 800x600 på min 1920x1080 skärm så innebär inte det att jag spelar i 1920x1080.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Bra inlägg, visar hur bra kol du har när det gäller datorer. Felet uppstod endast för folk som direkt uppgraderade utan att avinstallera tidigare drivrutiner, samt kör med deras gameready vilket knappt åstadkommer mycket... dvs consol kidz som skaffat sig dator skulle göra.

Varför folk gnäller om de? För att det är konsument-fientligt. Jämnför hårdvaran in tex PS4 och XBONE:
Minneshastighet:
XBONE 1066Mhz (2132 Mhz)
PS4 1375Mhz (5500 Mhz)
Beräkningshastighet:
XBONE 1.31 TFLOPs
PS4 1.84 TFLOPs

Ser man på detta så är det helt objektivt att PS4 presterar bättre än XBONE. Men kollar du på originalprislappen så ligger PS4 på 3500:- medans XBONE ligger på 3800:-
Varför? För att XBONE av okänd anledning endast kan köpas i paket som inkluderar kinect, något som är helt onödigt och sammlar damm för folk som inte spelar spel som använder sig av kinect (typ, alla spel som är värt att spela?)
XBONE var också planerat att lanseras med Always Online, vilket skulle stänga av viktiga funktioner i spel ifall konsolen inte gick online åtminstone en gång under senaste 24 timmarna. Microsoft representanten hade en sådan skön kommentar: va? har du ingen internetanslutning? vi har den perfekta produkten för dig: xbox360. Sedan har det ändrats p.g.a. överväldig klagomål från folk.

Du behöver inte uppgradera år efter år för att kunna spela på 60hz/4k osv? Vadå? Som om du någonsin har spelat på sånt. Både XBONE och PS4 pallar knappt 1080p med stabil 30hz på flesta spelen. NES och SNES gick i 60hz. Sen kliver man ett steg bakåt. Varför? För att spelutvecklare anser att "30hz är med cinematisk" och sånt tycker visst köpare är bra. Grafik är inte lika viktigt som spelmekanik, story, musik, spellängd, etc (inte som man kan se så skarpt om man ändå sitter på soffan 2m bort från TVn när man spelar) men ändå går en massa tid och pengar bort till grafik och trams som "cinematiska grafikfilter" samt chromatic aberration. Varför? för att det lockar puckade köpare "ohh spelet har ju senaste grafikeffekter" "spelet är så cinematiskt".

Varför tror du att man ens på Microsoft ens kom fram till de ovan idiotiska sakerna? För att de trodde att de skulle kunna komma undan med det. Konsumentfientliga saker i spelbranch finns inte pga elaka CEOs uppe i Microsoft vill åt era pengar (det har de alltid velat) men p.g.a folk som du med glädje slickar up det det Microsoft tar betalt för att kasta åt ert håll.

Varför tittar man ned på "console kidz"? För att console kidz gör det värre för resten av oss. Varför hålla en ren swimmingpool när det finns folk som betalar för att rulla runt in en smutsig vattenpöl? Roligt det blir för folk som sen vill bada när det endast finns smutsiga vattanpölar att välja mellan.

Jag håller till viss del med dig.
Och jag gillar inte Microsoft alla dagar heller. Senast i tisdags försökte dom allt dom kunde för att pracka på mig en "gratis" produkt (power bi). Det visade sedan att jag var tvungen att uppgradera min SQL-server till en rejält dyrare version för att kunna använda en del av de delar av power-bi jag behövde....

Det är synd bara att du måste använda "härskartekniker" och "spydigheter". Jag är knappast nån "kidz", jag satt och försökte klura ut hur man fick igång en <censurerat> version av duke nukem 3d innan du förmodligen var född ... ? Tittar du till vänster om mitt inlägg så ser du att jag registerade mig här på Swec 11 år innan dig.

Och återigen, prislappen på ps4 och xbox, du kan ju inte bara titta på hårdvaran. Det ligger ju en enorm cirkus av allt från produktutveckling, till mjukvara (os:et utvecklas ju för övrigt vidare under hela konsolens livslängd), infrastruktur (xbox live / psn network) och marknadsföring bakom konsolerna. Givetvis kommer det vara billigare/bättre att köpa delar och bygga själv.

Och sen när blev man consol-kidz för att man använder nvidias mjukvara för att uppgradera drivrutinerna?
Jag gör det, och återigen satt jag nog och byggde burkar långt innan du ens var född.
Givetvis förväntar jag mig att något nvidia marknadsför ska fungera. Du talar emot dig själv om "console-kidzen" "ändå inte kan använda en pc", men ändå inte bör använda konsolerna? Tänk tanken att någon som -inte- är tekniskt kunnig/intresserad ändå vill spela?
Jag säger bara en sak, titta inte åt mobiltelefonspelens håll, du lär få en hjärtattack... (med tanke på att det säkert är fler folk som spelar candy crush än vad det finns #Pcmasterrace-datorer i hela världen)

Det hela handlar om att jag redan varit en #pcmasterrace person. Jag har lagt 24 år av mitt liv på datorer/it/programmering/you-name-it.
Jag är trött på det. Nuförtiden har jag såpass mycket annat i mitt liv, att allt som har med det ovanstående "bara måste fungera".
Jag har inte tid att sitta och avinstallera drivrutiner, reboota datorer, etc etc etc.
Min ps4:a uppdaterar både sig själv och spelen i standby-mode. Så när jag kommer hem och äntligen har 2 timmar över en kväll för att spela, då kan jag göra just det, spela. Jag behöver inte fundera på om mitt grafikkort blivit för gammalt eller om drivrutinerna slutat fungera.

Man måste bara förstå att alla har olika förutsättningar. Jag har inget som helst emot folk som spelar på PC och är nöjda med det.
Och visst, jag skulle nog innerst inne helst ha en fet gamingpc kopplad till min tv, då ps4:an ibland ser rätt skit ut på den.
Men, enkelheten avgör ändå...
Då tid är det dyrbaraste jag har, så vill jag lägga den på att spela när jag väl hinner göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerkhan:

@mrwu: Hela min poäng kvarstår.

Vad av det kvarstår? Är det svårt att se meningen mellan texten man skriver?
DU: orka klaga om något microsoft ändrat innan det lanserades.

Ja, orka klaga. Hade folk inte klagat så skulle det aldrig ha ändrats. Hade folk inte klagat så skulle XBONE släppts med tvingad always online funktion.

Hade folk inte klagat (med deras plånböcker) under den period som XBONE från början släpptes som resulterade i dåliga siffror för microsoft och fick de uppe att öppna ögonen så skulle XBONE enhet utan kinect aldrig lanserats.

Om du har köpt en XBONE enhet utan Kinect så har du sparat pengar precis p.g.a dina så kallade "elitister" betett så som de gjort. Du har noll objektiva argument om detta. Endast flummiga känsloargument som "men de är elitister!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad spelar det för roll om du har 60Hz på din tv om spelet ändå knappt klarar att hålla 30fps? Och spelar du i 4k med en konsol? Det var det jävligaste!

Ställer jag ner upplösningen till 800x600 på min 1920x1080 skärm så innebär inte det att jag spelar i 1920x1080.

Nej jag menar ju #pcmasterrace. Det tar ju aldrig slut.
Huvudargumentet pc-folk har för just pc är deras 4k och 60hz, med "allt" på "ultra". Grejen är att ska man ligga i den framkanten måste man ju mer eller mindre uppgradera varje år, iaf vartannat. Så man måste alltså vara beredd på att fortsätta pumpa in pengar i sin burk.

Jag har full respekt för dom som vill göra det, men dom måste ju på samma sätt försöka respektera oss andra som inte har det intresset.

Om jag har ~4000:- att lägga på spel-relaterad hårdvara säg vart 5-7:e år som konsolernas livslängd är, skulle du rekommendera mig att köpa en pc då?
En ps4:a kostar nu 3200:-, du får gärna bygga ihop en pc som kör 4k/60fps/ultra åt mig för dom pengarna, så köper jag lätt en åt dig med!

Jag sitter ju alltså och spelar The Division nu, precis "samma" division som alla pc-spelare spelar, förutom att det förmodligen har sämre grafik på min ps4.
Samtidigt så är min upplevelse finslipad för handkontroll, surroundljud och en stor tv.
Men sålänge man försöker se bortom det och inte grinar över att min ps4:a inte råkar ha lika fina vattenpölar som pc, som ändå inte har lika fina vattenpölar som E3-demot, så kan man ju likförbannat få en kul upplevelse?

Absolut hade jag kunnat koppla en pc till denna setup också, men det hade itne varit den -primära- setupen för en pc, så förmodligen så är det inte -native- stöd för handkontroll, eller ett GUI som skalar/anpassar sig till en tv rakt av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Nej jag menar ju #pcmasterrace. Det tar ju aldrig slut.
Huvudargumentet pc-folk har för just pc är deras 4k och 60hz, med "allt" på "ultra". Grejen är att ska man ligga i den framkanten måste man ju mer eller mindre uppgradera varje år, iaf vartannat. Så man måste alltså vara beredd på att fortsätta pumpa in pengar i sin burk.

Jag har full respekt för dom som vill göra det, men dom måste ju på samma sätt försöka respektera oss andra som inte har det intresset.
Om jag har ~4000:- att lägga på spel-relaterad hårdvara säg vart 5-7:e år som konsolernas livslängd är, skulle du rekommendera mig att köpa en pc då?

En ps4:a kostar nu 3200:-, du får gärna bygga ihop en pc som kör 4k/60fps/ultra åt mig, så köper jag lätt en åt dig med!

Jag är inte en utav dom pc-masterrace utan jag skiter totalt i vad folk använder att spela på så länge dom har kul. Det är ändå det man är ute efter när man spelar. Men att hitta en dator för 3200:- som klarar 4k kan nog bli svårt, men det kommer ju inte bli direkt lättare att hitta en konsol som gör det. Dessutom är det nog bara ett väldigt litet antal där ute som har 4k skärmar och ännu färre som spelar i den upplösningen.

Jag kanske missförstod ditt inlägg jag svarade på där du skrev det där med 4k/60Hz. Jag tog det som att du menade att du kunde koppla in en xbone till din 4k tv och så länge spelet rullar i 60fps så spelar du i 4k/60fps.

Angående det du la till. Hur är din konsolversion mer finslipad för en stor TV?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag är inte en utav dom pc-masterrace utan jag skiter totalt i vad folk använder att spela på så länge dom har kul. Det är ändå det man är ute efter när man spelar. Men att hitta en dator för 3200:- som klarar 4k kan nog bli svårt, men det kommer ju inte bli direkt lättare att hitta en konsol som gör det. Dessutom är det nog bara ett väldigt litet antal där ute som har 4k skärmar och ännu färre som spelar i den upplösningen.

Jag kanske missförstod ditt inlägg jag svarade på där du skrev det där med 4k/60Hz. Jag tog det som att du menade att du kunde koppla in en xbone till din 4k tv och så länge spelet rullar i 60fps så spelar du i 4k/60fps.

Angående det du la till. Hur är din konsolversion mer finslipad för en stor TV?

Det var bara en gissning, jag antar ju att konsolversionen främst testas & tweakas mot tvapparater.
Jag vet att det i andra spel varit så att delar av GUI antingen varit för stort/för litet felplacerat när man smackade upp det på tvn.
(Det fanns en tid då jag försökte köra med tgb och mus i soffan).
Vidare så har ju konsolversionen andra anpassningar (För oss konsolkidz), t ex autoaim.
Sist men inte minst så skulle det ju bli otroligt tråkigt att sitta och spela pcversionen med en handkontroll när man spelar mot folk på pc med tgb/mus t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Vad av det kvarstår? Är det svårt att se meningen mellan texten man skriver?
DU: orka klaga om något microsoft ändrat innan det lanserades.

Ja, orka klaga. Hade folk inte klagat så skulle det aldrig ha ändrats. Hade folk inte klagat så skulle XBONE släppts med tvingad always online funktion.

Hade folk inte klagat (med deras plånböcker) under den period som XBONE från början släpptes som resulterade i dåliga siffror för microsoft och fick de uppe att öppna ögonen så skulle XBONE enhet utan kinect aldrig lanserats.

Om du har köpt en XBONE enhet utan Kinect så har du sparat pengar precis p.g.a dina så kallade "elitister" betett så som de gjort. Du har noll objektiva argument om detta. Endast flummiga känsloargument som "men de är elitister!"

Jag köpte en med Kinect för jag tycker röststyrningen är användbar. Är det någon som kör med känsloargument så är det ju DU, det är DU som har en klart uttalad avsky för Microsoft som företag och där grundar du dina argument. Jag undrar fortfarande om du skippar Nvidia och Intel helt utav samma anledning? Bojkottar du Steam helt och hållet med tanke på deras förslag om att ta betalt för privatpersoners moddning av spel, där dessutom spelskaparen och Steam skulle få större delen av kakan? Om inte, varför? Även dessa företag använder sig utav taktiker vi konsumenter inte alltid uppskattar för att få en fördel, likt typ 9/10 stora teknikföretag där ute. Ska du hålla på etiken hela tiden får du nog gå och bli någon form av "eco-gamer" med ekologiskt nedbrytbara datordelar.

Hela poängen är fortfarande att det finns en hel del där ute som uppskattar fördelarna med en konsol, och med det sagt är man återigen inte tvungen att endast köpa en konsol och skippa PC, vilken konsol man sedan väljer är upp till vad man föredrar. Jag föredrog Xbox men har jag råd i framtiden köper jag nog också en PS4, även här klarar Microsoft- och Sony-fanboys inte av att tolerera den andra personens preferenser.

Det är så jäkla skönt att njuta av det bästa från två världar utan att behöva hävda min kuklängd mot andra gamers över internet för att jag spelar på ett annat sätt än dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det var bara en gissning, jag antar ju att konsolversionen främst testas & tweakas mot tvapparater.
Jag vet att det i andra spel varit så att delar av GUI antingen varit för stort/för litet felplacerat när man smackade upp det på tvn.
(Det fanns en tid då jag försökte köra med tgb och mus i soffan).
Vidare så har ju konsolversionen andra anpassningar (För oss konsolkidz), t ex autoaim.
Sist men inte minst så skulle det ju bli otroligt tråkigt att sitta och spela pcversionen med en handkontroll när man spelar mot folk på pc med tgb/mus t ex.

Bara så att folk förstår. Konsolversionen av ett spel har ofta *bättre* för att det är anpassad till en spelkonsol, med specifik hårdvara. PC versionen är sämre för att utvecklarna behöver anpassa det för en längd olika hårdvara med olika prestanda. Har ingenting med TV att göra. Dagens spelkonsoler renderar i en viss upplösning. I PS4 och XBONE fall vanligtvis antingen 900p eller 1080p is 30FPS. 60FPS för spel med "icke cinematisk :D" grafik. Sätter du in det i en 4K HDTV så sträcker enheten ut bilden. Det är samma som att spara en bild och sen sträcka ut den in MS paint. Blir inte mer detaljerat bara större.

Har en polare som spelar och får bra stats TF2 (mest soldier) med 360 handkontroll. Troligen inte bra för CSGO eller QL men funkar för TF2 eller kommande Overwatch (lol)

E: jag har en dator som kör 970 GTX, en PS3, PS4, XBOX (the duke originalet). Zerkhan kan gjärna fortsätta med hans inbildningar att rabbla upp saker som jag inte gör om det gör honom mindre frustrerad. Get jättepositiv image av console kidz där ute *puss*

Permalänk
Medlem

Så det enda som säger är att dom kommer fortsätta med samma "operativ" på kommande versioner av Xbox som gör att alla nuvarande och kommande spel kommer vara kompatibla, skillnaden är hur bra konsolen kan driva det. Mycket bra idé! Med andra ord kommer det vara ungefär som Steambox eller mobiltelefoner.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯