980ti framedrops i Tomb Raider

Permalänk
Medlem

980ti framedrops i Tomb Raider

Hej!

Har spelat en hel del Rise of the Tomb raider nu och tycker att jag får ganska stora framedrops och ganska ofta, om man kollar så går gpun ner och jobbar på typ 70-80% och det är då jag får drops. Är det det någon som vet varför detta sker? Temp osv ser väl skapligt ut i övrigt på gpu och ligger på 70-75 grader..

Tacksam för svar!

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruf0ns:

Hej!

Har spelat en hel del Rise of the Tomb raider nu och tycker att jag får ganska stora framedrops och ganska ofta, om man kollar så går gpun ner och jobbar på typ 70-80% och det är då jag får drops. Är det det någon som vet varför detta sker? Temp osv ser väl skapligt ut i övrigt på gpu och ligger på 70-75 grader..

Tacksam för svar!

testa att stänga energisparläget i nvidia kontrollpanelen.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Det är väl helt enkelt så att CPU flaskar när GPU går under 100%.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är väl helt enkelt så att CPU flaskar när GPU går under 100%.

Men cpu är ju inte i närheten av att arbeta 100%, kan det ändå bero på att cpu inte hänger med gpu?

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

@BrusE:

Tack, blev en del bättre tycker jag men borde kunna bli ännu bättre..

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruf0ns:

Men cpu är ju inte i närheten av att arbeta 100%, kan det ändå bero på att cpu inte hänger med gpu?

Det kan hända att en kärna jobbar i 100% trots att totala processoranvändningen är långt under 100%. Det har faktiskt även visat sig att RAM-minnena kan flaska i moderna spel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen:

Okej.. men som det verkar så har jag endast märkt det i detta spelet inte i några andra som ex Far Cry Primal, GTA IV eller liknande spel har jag märkt detta.

Skulle kunna misstänka minnena möjligen som du säger, svårt att tro att det är CPU.

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ruf0ns:

@fantomsmurfen:

Okej.. men som det verkar så har jag endast märkt det i detta spelet inte i några andra som ex Far Cry Primal, GTA IV eller liknande spel har jag märkt detta.

Skulle kunna misstänka minnena möjligen som du säger, svårt att tro att det är CPU.

Vad kör du i för upplösning, och vilka inställningar? RoTR är ungefär lika snällt mot grafikkort som Crysis var på sin tid, och eftersom det faktiskt är open world så belastar det CPU rätt hårt dessutom.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruf0ns:

Hej!

Har spelat en hel del Rise of the Tomb raider nu och tycker att jag får ganska stora framedrops och ganska ofta, om man kollar så går gpun ner och jobbar på typ 70-80% och det är då jag får drops. Är det det någon som vet varför detta sker? Temp osv ser väl skapligt ut i övrigt på gpu och ligger på 70-75 grader..

Tacksam för svar!

Vad får du i t.ex 3DMark?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ruf0ns:

Hej!

Har spelat en hel del Rise of the Tomb raider nu och tycker att jag får ganska stora framedrops och ganska ofta, om man kollar så går gpun ner och jobbar på typ 70-80% och det är då jag får drops. Är det det någon som vet varför detta sker? Temp osv ser väl skapligt ut i övrigt på gpu och ligger på 70-75 grader..

Tacksam för svar!

Lite chansning, men de nyare spelen suger ju i sig minne, som en alkis suger i sig öl.
Du kanske skall uppgradera från 8 GB? det är ju nästan lika mycket arbetsminne som ditt grafikkort har videominne.
Min gissning är att den hackar när den läser texturer från disk.

https://www.techpowerup.com/reviews/Performance_Analysis/Rise...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Spelar på 1080p och högsta möjliga inställning med fxaa, men tror jag hittade en lite bov i det hela och det verkar vara ram minnet då jag kikade i bios och det kördes endast i 1333mhz och höjde det till 1866mhz och det blev genast bättre i kombination med att jag stängde av energispar läget.

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |