Permalänk
Medlem

Hjälp! Fastnar i UEFI Shell!

God morgon,

Igår kväll när jag startade upp min gejmingdator stannade den helt plötsligt efter att ha laddat BIOS i UEFI Shell med meddelandet:

"EFI Shell version 2.31 [4.651] - Current running mode 1.1.2
map: cannot find required map"

Jag kommer dock, tydligen till skillnad från många andra, in i BIOS utan problem. Mus och tangentbord funkar men BIOS hittar inga hårddiskar.

Jag har kollat runt och testat de lösningar jag hittar genom Google, bl a:

  1. Resettat CMOS genom att ta ut batteriet

  2. Bytt plats på minnena

  3. Flashat om BIOS

  4. Startat om datorn (duh!)

  5. Stängt av Fast Boot (aldrig haft det igång)

  6. Testat att boota helt utan hårddiskar

  7. GPU Fast boot-switchen på mitt 280x

  8. Bytt plats på SATA-portarna

  9. Bytt plats på strömförsörjningen till diskarna

Min specifikation:

  • PSU: Cooler Master G750M

  • MB: MSI Z87-G45 Gaming

  • CPU: Haswell i5-4670K

  • Minnen: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB x2

  • GPU: Sapphire Radeon R9 280X 3GB GDDR5

  • HDD: 1 Samsung SSD 840 EVO 120 GB (Primär)
    1 Samsung SSD 850 EVO 250 GB
    1 2TB WD SATA3

Köpte datorns delar för ganska exakt 2 år sedan.

Hjälp mottages tacksamt!

Visa signatur

Cooler Master G750M, MSI Z87-G45 Gaming, Haswell i5-4670K, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB x2, Sapphire Radeon R9 280X 3GB GDDR5, 840 EVO 120GB, 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

De flest har löst problemet med att just stänga av UEFI boot i BIOS.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Testa koppla ur allting och starta endast med 1minne, 1 disk och utan grafikkort. Testa ett minne åt gången. Kolla om det gör skillnad.

Permalänk
Medlem

UEFI=BIOS !!

När du har uppdaterat BIOS bör du göra en default inställning och spara.

Ser du några Diskar i BIOS?

du bör göra dina saker i rätt ordning dessutom

1. Ger en defaultinställning på ditt gamla BIOS
2. Kolla istället om minnerna syns i BIOS
3. Nu flashar du om BIOS men glömmer att ge defaultinställningar ? Väldigt viktigt att ta rätt version av BIOS, se hemsida MSI!!
4. Startat om datorn ska man alltid prova !
5. Spelar troligen ingen roll.
6. Detta funkar ALDRIG (du bör få en felutskrift att det INTE finns något BOOT-device)
7. Kör hellre på den interna grafiken ifall grafikkortet är felkällan
8. Detta var en desperat åtgärd som definitivt gör att du måste välja om ordningen på BOOT i BIOS.
9. En helt OK åtgärd om du INTE ser Hårddiskarna i BIOS, annars helt onödig

Gå in i BIOS=UEFI och se om du ser hårddiskarna och om boot-ordningen är rätt!!
Spara sedan och prova igen.

Permalänk
Medlem

@LazySoft: Grejen är att jag bara har alternativen UEFI eller UEFI + Legacy.

Visa signatur

Cooler Master G750M, MSI Z87-G45 Gaming, Haswell i5-4670K, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB x2, Sapphire Radeon R9 280X 3GB GDDR5, 840 EVO 120GB, 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

@kex: Tack! Jag ska testa med det också.

Visa signatur

Cooler Master G750M, MSI Z87-G45 Gaming, Haswell i5-4670K, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB x2, Sapphire Radeon R9 280X 3GB GDDR5, 840 EVO 120GB, 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

1. Ger en defaultinställning på ditt gamla BIOS
2. Kolla istället om minnerna syns i BIOS
3. Nu flashar du om BIOS men glömmer att ge defaultinställningar ? Väldigt viktigt att ta rätt version av BIOS, se hemsida MSI!!
4. Startat om datorn ska man alltid prova !
5. Spelar troligen ingen roll.
6. Detta funkar ALDRIG (du bör få en felutskrift att det INTE finns något BOOT-device)
7. Kör hellre på den interna grafiken ifall grafikkortet är felkällan
8. Detta var en desperat åtgärd som definitivt gör att du måste välja om ordningen på BOOT i BIOS.
9. En helt OK åtgärd om du INTE ser Hårddiskarna i BIOS, annars helt onödig

Gå in i BIOS=UEFI och se om du ser hårddiskarna och om boot-ordningen är rätt!!
Spara sedan och prova igen.

Tack för feedback. Tilläggas bör att jag inte gjorde listan i den ordningen som står. Kanske dumt att göra numrerad lista My bad.

Jag är osäker på om minnena syns i BIOS, ska kolla när jag är hemma. Det jag reagerade på är att under system information ser jag 0 av 3 hårddiskar vilket också gör att jag inte får någon BOOT-ordningslista över huvud taget förutom UEFI/Legacy. Vill minnas att det annars står t.ex SAMSUNG SSD EVO 840 etc...

Nästa steg jag tänkt är att testa med 1 minnesmodul i taget och flytta den runt mellan alla slots för att utesluta att något av minnena är defekta. Men som du påpekade ska jag först kolla om jag ser minnena i BIOS alls. Ska även förbereda en bootable USB för att se om jag kan komma in och köra chkdsk typ.

Angående flash av BIOS använde jag MSI:s hemsida för att hämta den senaste versionen av BIOS som fanns tillgänglig. Att det endast verkar vara MSI-moderkort som får detta problemet verkar ju tyda på dålig/defekt hårdvara från deras sida.

Visa signatur

Cooler Master G750M, MSI Z87-G45 Gaming, Haswell i5-4670K, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB x2, Sapphire Radeon R9 280X 3GB GDDR5, 840 EVO 120GB, 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

@GREBSSOM:
UEFI + Legacy gör att man kan boota enligt gamla BIOS principen.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

@LazySoft: Okej, jag menade att jag inte har ett alternativ att stänga av UEFI utan att alternativen är "UEFI" eller "UEFI + Legacy". Inget utan UEFI.

Visa signatur

Cooler Master G750M, MSI Z87-G45 Gaming, Haswell i5-4670K, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB x2, Sapphire Radeon R9 280X 3GB GDDR5, 840 EVO 120GB, 850 EVO 250GB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av GREBSSOM:

@LazySoft: Okej, jag menade att jag inte har ett alternativ att stänga av UEFI utan att alternativen är "UEFI" eller "UEFI + Legacy". Inget utan UEFI.

Det är OK. Det är nog Legacy (BIOS) du vill åt, så det andra alternativet bör vara värt att prova.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Det är också det som är valt. Har dock testat båda utan resultat.

Visa signatur

Cooler Master G750M, MSI Z87-G45 Gaming, Haswell i5-4670K, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB x2, Sapphire Radeon R9 280X 3GB GDDR5, 840 EVO 120GB, 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

MSI kort som ger detta felmeddelande är det vanligst att man försöker boot från en disk som är i fel mode.
Legacy/BIOS = Disk formaterad med MBR och bootar i UEFI.
UEFI = Disk formaterad med GPT och bootar i Legacy.
Andra vanligt förekommande orsaker är dåliga SATA kablar eller rent av en disk som inte mår bra.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

@LazySoft: Men om det hade varit dåliga SATA-kablar hade det väl inte påverkat alla 3 diskar? Det hade varit en självklarhet om jag bara helt plötsligt såg 2/3 diskar i BIOS men nu ser jag 0.

Och grejen är ju att det inte är en ny build utan att problemet bara uppstod natten mellan igår och i förrgår. Så diskarna har ju fungerat i 2 år utan problem. Helt plöstsligt ser jag 0. Jag tror att det har med något annat än diskarna att göra. Moderkortets SATA-portar eller minnena eller något annat konstigt måste det vara.

Visa signatur

Cooler Master G750M, MSI Z87-G45 Gaming, Haswell i5-4670K, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB x2, Sapphire Radeon R9 280X 3GB GDDR5, 840 EVO 120GB, 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Gogglade och fick denna lösning som några redan pekat på
I have an MSI X99A Raider motherboard.. I solved the EFI Shell problem by enabling UEFI + Legacy in BIOS. By doing this I was able to put my Intel 750 Series SSD as the 1st boot priority, which is necessary to avoid the EFI problem. I hope that this helps.
Lycka till

Permalänk
Medlem

@roev: Tack för förslaget roev! Jag såg den tråden också och testade utan resultat ;/

Visa signatur

Cooler Master G750M, MSI Z87-G45 Gaming, Haswell i5-4670K, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB x2, Sapphire Radeon R9 280X 3GB GDDR5, 840 EVO 120GB, 850 EVO 250GB

Permalänk
Hedersmedlem

@GREBSSOM *Bump raderad*

Tänk på att vi ej tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Den här gången har jag inte låst tråden, emn kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av GREBSSOM:

Ingen briljant, kunnig, sweclockers-besökare som har ett föslag på lösning?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kör du AMI BIOS 1.9 ?

Förenkla problemet och koppla bort allt som INTE behövs.

Interna grafik med VGA-port,1 minne, 1 CPU-fläkt, 2 ström kablar
Tangentbord+Mus till en USB 2.0 plats.

Du kan prova att trycka på Clear CMOS knapp.
Batteriet på moderkortet kan vara dåligt.
Du får INTE ansluta SATA6 om du har mSATA-disk.
Du kanska har tryckt på "OC Genie Button" ?
Kör du överklockning på CPU eller RAM ?

Det kan också vara fel på Nätdel, PROVA en annan !!

SLUT på förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

Kör du AMI BIOS 1.9 ?

Förenkla problemet och koppla bort allt som INTE behövs.

Interna grafik med VGA-port,1 minne, 1 CPU-fläkt, 2 ström kablar
Tangentbord+Mus till en USB 2.0 plats.

Du kan prova att trycka på Clear CMOS knapp.
Batteriet på moderkortet kan vara dåligt.
Du får INTE ansluta SATA6 om du har mSATA-disk.
Du kanska har tryckt på "OC Genie Button" ?
Kör du överklockning på CPU eller RAM ?

Det kan också vara fel på Nätdel, PROVA en annan !!

SLUT på förslag.

Tack för alla förslag! Jag testade igår att koppla ur allt som inte behövs. Tyvärr utan resultat. Jag upptäckte även att BIOS inte har någon information om moderkortet. Det är blankt på alla rader. Version, Model etc... Det får mig att tro att något är galet med moderkortet. BIOS fattar dock vilken CPU som sitter i och hur mycket RAM osv. Men ingen info om moderkortet och ingen information om diskarna.

Jag pratade med Komplett där jag köpte det och jag har fortfarande garanti. Jag tror jag testar att skicka tillbaka moderkortet till dem så får jag ett nytt om de anser att det är fel på det.

Visa signatur

Cooler Master G750M, MSI Z87-G45 Gaming, Haswell i5-4670K, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB x2, Sapphire Radeon R9 280X 3GB GDDR5, 840 EVO 120GB, 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha allihop för förslag och tips. Historien tar förhoppningsvis slut snart då jag skickade tillbaka mitt moderkort till Komplett där jag köpt det och de har kommit fram till att det har någon defekt och ersätter det därmed med ett Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3.

Det är bara hålla tummarna för att allting startar som det ska när jag monterat ihop datorn igen.

Visa signatur

Cooler Master G750M, MSI Z87-G45 Gaming, Haswell i5-4670K, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB x2, Sapphire Radeon R9 280X 3GB GDDR5, 840 EVO 120GB, 850 EVO 250GB