Permalänk
Medlem

Jag får väl bara väga in och säga att jag har väldigt lite sympati för någon som har råd att köpa 2 stycken 980Ti men inte råd att köpa ett vattenkylningskit till korten... Visst, en kylslinga kan verka lite dyr vid första anblick men det är investering för framtiden. Det är i stort bara GPU-blocken man måste byta när man uppgraderar resten står sig länge (om man gör rätt från början).

2003 och pumpar fortfarande värmen från mitt system, jag har bara bytt GPU-blocken. CPU-blocket är alltså 13 år gammalt likaså slangar, pump och radiator/reservoar!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Enda som slår 780 serien i värme är 580, så värme är nåt man får leva med.
Men en stadig luftström är prio.
Kör själv 780 SLI med bara 5st 120 in 4st 120 ut samt nätagg 1st 80.
Värt å tillägga är att alla går i 100% non-stop samt att datorlådan är av model STOR vilket bringar för en hel del luft som kan cirkulera där.
Detta topas sen av med en OC på 60mV 200Mhz core 200Mhz Minne samt CPU 1.48v @ 4.35Ghz (980x)
Detta ger en svag temp på fjuttiga 85c från GPU som med lätthet kan torka å värma ens trötta fötter efter en dag på jobbet.

Alt är å gå vatten, men skulle då avråda den lösningen då kommande GPU rev kommer med sannolikhet piska dagens å således vara bortkastade pengar.
Så låt det bero å invänta nästa GPU lansering, sälj värmeaggregaten å beskåda >50% prestanda samt <50% temperatur.

edit... 980 Ti SLI
Jadu du kanske skulle lägga om pasta då samt öka luftflödet i lådan samt kanske överväga en mod på chassi för att "dra" ut värme från GPU 2 så den inte belastar GPU 1.
Dessa ska inte vara ett problem att köra i SLI generellt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Enda som slår 780 serien i värme är 580, så värme är nåt man får leva med.
Men en stadig luftström är prio.
Kör själv 780 SLI med bara 5st 120 in 4st 120 ut samt nätagg 1st 80.
Värt å tillägga är att alla går i 100% non-stop samt att datorlådan är av model STOR vilket bringar för en hel del luft som kan cirkulera där.
Detta topas sen av med en OC på 60mV 200Mhz core 200Mhz Minne samt CPU 1.48v @ 4.35Ghz (980x)
Detta ger en svag temp på fjuttiga 85c från GPU som med lätthet kan torka å värma ens trötta fötter efter en dag på jobbet.

Alt är å gå vatten, men skulle då avråda den lösningen då kommande GPU rev kommer med sannolikhet piska dagens å således vara bortkastade pengar.
Så låt det bero å invänta nästa GPU lansering, sälj värmeaggregaten å beskåda >50% prestanda samt <50% temperatur.

edit... 980 Ti SLI
Jadu du kanske skulle lägga om pasta då samt öka luftflödet i lådan samt kanske överväga en mod på chassi för att "dra" ut värme från GPU 2 så den inte belastar GPU 1.
Dessa ska inte vara ett problem att köra i SLI generellt.

Tydligen måste man upprepa sig

Säger åter igen Silverstones chassin Fortress/Raven med 45 graders rotation av moderkorten fixar biffen med Luftkylning utan problem, fattar inte att fler tillverkare inte har åtminstone ett sådant chassi med liknande konstruktion i sitt sortiment.

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem

Har själv 3 st MSI gtx970 i sli och vattenkylning de primära kortet blir varmare än dom andra korten om du har skärmen koppla till den.
För mitt vattenkylning ca +4 grader mer på primär kortet

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Tydligen måste man upprepa sig

Säger åter igen Silverstones chassin Fortress/Raven med 45 graders rotation av moderkorten fixar biffen med Luftkylning utan problem, fattar inte att fler tillverkare inte har åtminstone ett sådant chassi med liknande konstruktion i sitt sortiment.

Int fasiken ork man läs allt som folk postar, och ja chassin som finns idag är rent skräp för att hantera stora värme mängder, även om det finns dom som kan hantera det bättre så är INGEN optimal!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Int fasiken ork man läs allt som folk postar, och ja chassin som finns idag är rent skräp för att hantera stora värme mängder, även om det finns dom som kan hantera det bättre så är INGEN optimal!

Jaså? En max temp på 75 grader med ACX luftkylare i SLi tycker jag är ganska optimalt

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Du kan väl ladda ner MSI Command Center, installera och sedan starta om. Då kan du styra fläktkurvan i Windowsmiljö?

Skrivet av versions:

om det är som på mitt z97-moderkort från msi så är det så att man leka med fläktarna i windows med command center men allt glöms när datorn startas om. man får helt enkelt göra det i uefi.

svar från msi:

Som @versions skrev så kommer programmet inte ihåg inställningarna vilket gör att man får ställa in det i BIOS (kom på det nu faktiskt). Samtidigt är det ett litet dilemma för det är skönt att ha det tyst när man bara idlar i Windows och sen dra på max när man ska spela. Iofs blir det att starta programmet varje gång. Samtidigt är ju Skylake en GPU vars temperaturer går upp och ner som en jojo.

Tack!

Skrivet av ZAIZAI:

Jag får väl bara väga in och säga att jag har väldigt lite sympati för någon som har råd att köpa 2 stycken 980Ti men inte råd att köpa ett vattenkylningskit till korten... Visst, en kylslinga kan verka lite dyr vid första anblick men det är investering för framtiden. Det är i stort bara GPU-blocken man måste byta när man uppgraderar resten står sig länge (om man gör rätt från början).

2003 och pumpar fortfarande värmen från mitt system, jag har bara bytt GPU-blocken. CPU-blocket är alltså 13 år gammalt likaså slangar, pump och radiator/reservoar!

Varför är det så självklart att man ska lära sig allt om vattenkylning och investera i prylar som ändå måste bytas ut när man byter hårdvara eller chassi? Jag orkar iaf inte sätta mig in i allt, det är för jobbigt. Som sagt, kan tänka mig AIO isf men inte just nu.

Förövrigt så funkar det bra som det gör nu. Kortet håller sig mellan 81-83 grader och fläkten går i 85-88%. Det låter en del men inte överväldigande, tror man vänjer sig. Sen är det okej med lurar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Fläkt från sidan, dvs blåser mot/eller ifrån korten, då?

Kör själv en SP-fläkt från sidan i mitt chassi. När jag ska bencha korten, så drar jag på den fläkten på max. Styrs via Bitfenix Recon, via webbläsaren eller en applikation.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Fläkt från sidan, dvs blåser mot/eller ifrån korten, då?

Kör själv en SP-fläkt från sidan i mitt chassi. När jag ska bencha korten, så drar jag på den fläkten på max. Styrs via Bitfenix Recon, via webbläsaren eller en applikation.

Just nu på korten. Kombinationen jag kör just nu är den enda som gör att korten inte throttlar ner utan håller sig på 1329MHz.

2 x AF140 fram (in)
1 x AF140 sida (in)
1 x AF120 botten (in)
1 x AF120 bak (ut)
CPU AIO toppen (ut)

Kunde testa att köra utblås på sidofläkten enligt tidigare rekommendation men har ännu inte orkat

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mocka:

Just nu på korten. Kombinationen jag kör just nu är den enda som gör att korten inte throttlar ner utan håller sig på 1329MHz.

2 x AF140 fram (in)
1 x AF140 sida (in)
1 x AF120 botten (in)
1 x AF120 bak (ut)
CPU AIO toppen (ut)

Kunde testa att köra utblås på sidofläkten enligt tidigare rekommendation men har ännu inte orkat

Man ska aldrig underskatta göra-själv-knåparens avsaknad av lust!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Sant

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Åh, vad häftig du är.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tyvärr är PSUn i vägen för att kunna flytta kortet längre ner, annars var det en bra idé. Jag lär behöva en big tower för det.

Du har gott om plats i chassit, PSU kan du flytta runt en del, behöver ju inte sitta där det är tänkt. Att få mer plats mellan korten kan nog ge en hel del, då kan du även ha två fläktar som blåser kalluft på grafikkorten om jag ser rätt.

Permalänk
Medlem

Testa att vända på nätagget kanske? Så får du ju en till fläkt som blåser ut värmen. Kanske blir dumt om det sitter en fläkt på grafikkortet precis mitt emot och suger in luft dock.. :/

Annars tror jag mest på det där med att sätta en fläkt jäkligt nära som drar ut varmluften. Det bästa vore ju en fyra - fem 40mm på rad. Men det lär inte bli tystare

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

Jag hade
1. Vänt på Nätagg för att få ut varmluft från det undre kortet
2. Byggt en liten "ställning" för ännu en 140mm fläkt närmre grafikkorten.
Front fläktarna i all ära men du behöver högre tryck därifrån.
Funkar inte detta hade jag kollat på något Nzxt kraken lösning

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

980 ti /titan x börjar throttla vid 65C "dock bara 13Mhz i taget!! Det gjorde Iallafall mitt innan jag fixade custom vattenkylning

http://www.overclock.net/t/1561166/gtx-980-ti-throttles-at-65...

Stämmer bra! Tex mitt och frugans vattenkylda Titan X, det klockar upp sig till 1400 med stock EVGA Hydro bios, korten går inte över 50C load.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Du har gott om plats i chassit, PSU kan du flytta runt en del, behöver ju inte sitta där det är tänkt. Att få mer plats mellan korten kan nog ge en hel del, då kan du även ha två fläktar som blåser kalluft på grafikkorten om jag ser rätt.

Förlåt men flytta det var någonstans? Finns la bara en plats och det är nere/bak?

Skrivet av BlackBird:

Testa att vända på nätagget kanske? Så får du ju en till fläkt som blåser ut värmen. Kanske blir dumt om det sitter en fläkt på grafikkortet precis mitt emot och suger in luft dock.. :/

Annars tror jag mest på det där med att sätta en fläkt jäkligt nära som drar ut varmluften. Det bästa vore ju en fyra - fem 40mm på rad. Men det lär inte bli tystare

Det undre kortet har verkligen inga värmeproblem utan ligger stadigt på 71 grader. Sen håller jag med om att det blir skumt att kortet drar in luft men slåss med nätagget som drar ut luften

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Jag hade
1. Vänt på Nätagg för att få ut varmluft från det undre kortet
2. Byggt en liten "ställning" för ännu en 140mm fläkt närmre grafikkorten.
Front fläktarna i all ära men du behöver högre tryck därifrån.
Funkar inte detta hade jag kollat på något Nzxt kraken lösning

1. Det undre kortet har som jag skrev ovan inga som helst värmeproblem utan ligger på 71 grader och 1400RPM vilket knappt låter alls.
2. Intressant idé.
3. Kraken är nog den bästa lösningen men väldigt dyr (minst 2000kr som jag inte har idag).

Innan jag gör något måste jag lösa ett annat problem jag märkt nu när jag kört en del med SLI - att FPSen varierar så extremt mycket (även när man står stilla i spelet). Single GPU är inte alls lika "jojigt". Ska köra den tråden på MSI forumet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lyft ur nätaggregat och flytta ner nedersta kortet mer.
Hjälper det?
Isf kan du sätta nätaggregat på annat ställe, tex stående top front. Går utmärkt men kanske inte är så snyggt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Förlåt men flytta det var någonstans? Finns la bara en plats och det är nere/bak?

Beror lite på hur kinkig man är med utseende. Går går det väl att ha nätagget lite var fan som helst egentligen så länge det får lite luft i fläkten. Men ja, ser lagom kul ut om man har burken framme på display och det är ett jävla hål med en sladd igenom baktill.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Åh, vad häftig du är.

Visst är jag...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Beror lite på hur kinkig man är med utseende. Går går det väl att ha nätagget lite var fan som helst egentligen så länge det får lite luft i fläkten. Men ja, ser lagom kul ut om man har burken framme på display och det är ett jävla hål med en sladd igenom baktill.

Aha okej Nu LANar jag inte varje dag direkt så utseendemässigt hade det inte spelat någon roll

Vet inte om det är placebo men jag ställde tillsist in en manuell fläktkurva på chassifläktarna och det verkar korten gilla. De går lite kallare faktiskt och throttlar fortfarande inte.

Visa signatur