Tappar uppkoppling både trådat och trådlöst (Telia fiber Asus AC66U router)

Permalänk
Medlem

Tappar uppkoppling både trådat och trådlöst (Telia fiber Asus AC66U router)

Jag har en nästan helt ny Asus RTAC66U och jag tappar uppkoppling titt som tätt.
Både trådat och trådlöst.
Jag kör Telia fiber och eftersom jag trodde fiberkonvertern flippat ur på LAN porten
för internet så var en reparatör här idag.
Han sa att dämpningen på ingående fibern var för hög vilket tydligen berodde på
att de böjt fiberkabeln för mycket där fibern kommer in i huset.
Han justerade detta och fick bra värden efter det.
Men han lämnade också en ny fiberkonverter ifall det skulle vara fel på den också.
Felen fortsätter men inte lika frekvent som tidigare.
Nu har jag bytt fiberkonvertern men det hjälper inte.
Telia digitaltv fungerar perfekt.
Jag börjar nu misstänka routern, men hur kan man felsöka källan till fel?
Jag uppgraderade firmware till routern till 3.0.0.4.378_9533 men det var trassel redan innan det.
Men såg i en annan tråd att någon hade problem efter firmwareuppdatering.
(tråden Vilken router ska man köpa)
Borde man spara inställningar och köra en factoryreset?
Ska man uppdatera direkt till senaste firmware efteråt?
Kan Asus supporten se något i loggarna som underlättar felsökning?

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att Asus supporten kommer vara mycket till hjälp. Jag har en N66U - o vissa firmware har varit lynniga.

Men att du tappar på både wifi & lan låter inte troligt att det är routern(om den inte är trasig) - låter ju mer som att du tappar inkommande internet s a s.

Har du flera enheter uppkopplade på router? Om så, då kan du prova att öppna någon nätverksenhet eller så över nätet, funkar det - så fungerar ju routern(testa alltså när du tappat internet).

Testa även att uppdatera drivrutinerna för Wifi & NIC i datorn

När du loggar in på routern, så ser du på huvudskärmen/första sidan, om routern har kontakt med internet

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Tvivlar på att Asus supporten kommer vara mycket till hjälp. Jag har en N66U - o vissa firmware har varit lynniga.

Men att du tappar på både wifi & lan låter inte troligt att det är routern(om den inte är trasig) - låter ju mer som att du tappar inkommande internet s a s.

Har du flera enheter uppkopplade på router? Om så, då kan du prova att öppna någon nätverksenhet eller så över nätet, funkar det - så fungerar ju routern(testa alltså när du tappat internet).

Testa även att uppdatera drivrutinerna för Wifi & NIC i datorn

När du loggar in på routern, så ser du på huvudskärmen/första sidan, om routern har kontakt med internet

// LZ

Jag ser på routern att den saknar anslutning till internet.
Så det verkar ju som om inkommande Internet helt enkelt tappas då o då.
Men eftersom Telia inte hittade fel på anslutningen och teknikern har kollat och mätt och jag dessutom bytt fiberkonverter gör ju att man börjar undra..
Kan en factory reset på routern hjälpa?
Jag kör på en lånad router i morgon så då får vi se hur det funkar då.
Men loggen på routern säger inget om fel på internet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IngemarB:

Jag ser på routern att den saknar anslutning till internet.
Så det verkar ju som om inkommande Internet helt enkelt tappas då o då.
Men eftersom Telia inte hittade fel på anslutningen och teknikern har kollat och mätt och jag dessutom bytt fiberkonverter gör ju att man börjar undra..
Kan en factory reset på routern hjälpa?
Jag kör på en lånad router i morgon så då får vi se hur det funkar då.
Men loggen på routern säger inget om fel på internet?

Använder du Telias technicolor router också, om ja, har du bryggat den? Är internetkopplingen trög, även om du kopplar datorn direkt i mediakonvertern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IngemarB:

Telia digitaltv fungerar perfekt.

Eftersom TV funkar perfekt kan vi helt utesluta fel på fibern eller i Telias nät - TV och Internet går i samma kablar och routrar. Utan det är med stor sannolikhet något hemma hos dig som strular.

Har du t.ex bytt kabeln till routern?

Permalänk
Medlem

Precis..om du har en telia router innan, så måste du brygga den. O använda rätt portar på den, ofta har TV en IP port(eget vlan) och internet en annan port, som du skall koppla till ASUS:en

Har du kollat om det finns någon beskrivning på att köra med egen router(från Telia alltså)

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Eftersom TV funkar perfekt kan vi helt utesluta fel på fibern eller i Telias nät - TV och Internet går i samma kablar och routrar. Utan det är med stor sannolikhet något hemma hos dig som strular.

Har du t.ex bytt kabeln till routern?

Jag bytte kabeln som en av de första åtgärderna, vet att det inte är så himla ovanligt att kabeln är trasig.
Men nu fick jag låna en router och mycket riktigt så försvann problemet direkt.
Frågan nu är väl snarare om tappad internet kan vara ett mjukvarufel på Asus routern eller ett fysiskt fel.
Jag har garanti kvar så jag får kolla med supporten i veckan annars blir det reklamation.
Jag tycker mig se många med liknande problem på forum, men å andra sidan letar man ju efter liknande problem.

Permalänk
Avstängd

Angående firmware. (ganska säker på att du har något gammalt junk i inställningarna som stör)

1. Flasha nyaste firmwaret.

2. Efter omstart så gör en Factory reset (plus en till omstart), spara INTE några inställningar utan gör en helt ny setup.

3. I systemloggen får man sedan oftast bra ledtrådar om nåt är knas.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem. Köpte just en Asus AC66U som strular. Efter ett dygn eller två sjunker hastigheten ordentligt. Har fiber 50 mbit men kommer bara upp i ca 15 med sladd!

Det enda som funkar är omstart genom att bryta strömmen. Omstart i webgränssnitet hjälper inte.

Bytte routern till en ny men har samma problem.

Tips?

Visa signatur

Mankan / HTC 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mankan72:

Jag har ett liknande problem. Köpte just en Asus AC66U som strular. Efter ett dygn eller två sjunker hastigheten ordentligt. Har fiber 50 mbit men kommer bara upp i ca 15 med sladd!

Det enda som funkar är omstart genom att bryta strömmen. Omstart i webgränssnitet hjälper inte.

Bytte routern till en ny men har samma problem.

Tips?

Du är väl i samma läge som jag var inledningsvis.
När jag bytte router försvann mina problem.
Har du någon annan router du kan prova med eller låna?
Försvinner inte problemen då så måste det ju vara kopplat till din utgående internetport från fiberkonvertern, eller
så är det kablaget som har pajat. Bytt nätverkskabel?
Med min nya Asus AC66U så funkar allt fin igen så jag måste fått ett måndagsexemplar.
Men att du fått två på raken verkar osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IngemarB:

Du är väl i samma läge som jag var inledningsvis.
När jag bytte router försvann mina problem.
Har du någon annan router du kan prova med eller låna?
Försvinner inte problemen då så måste det ju vara kopplat till din utgående internetport från fiberkonvertern, eller
så är det kablaget som har pajat. Bytt nätverkskabel?
Med min nya Asus AC66U så funkar allt fin igen så jag måste fått ett måndagsexemplar.
Men att du fått två på raken verkar osannolikt.

Håller fullständigt med dig. Väldigt osannolikt att jag skulle fått två måndagsexemplar i rad.

Men jag har använt en TP-Link TL-WDR4300 i tre år och bytte den nu enbart för att få upp hastigheten på det trådlösa lite med hjälp av AC. Den har aldrig tappat hastigheten via nätverkskabeln så som ASUSen gör nu. Problemet uppstod direkt när jag bytte router. Har svårt att tro att mina nätverkskablar i huset gick sönder exakt när jag bytte router. Har tyvärr svårt att testa med nya kablar då jag har ett mycket stort hus med fasta kabeldragningar kors & tvärs genom golv och väggar

Hastigheten på det trådlösa nu är fantastisk. Så länge den är uppe och snurrar. Men ibland dyker den som sagt ner och det strular. Mäter jag då via någon av mina två datorer som är kabelkopplade så kommer jag upp i en hastighet av typ 15 mbit (har 50 via fiber). En riktig omstart genom att bryta strömmen gör ju att den är uppe på toppen igen så fort den startat om. Det tyder ju inte på att nätverkskablarna är kassa tycker jag...

Funderar på om webhallen tar tillbaka den på öppet köp. Byter kanske till en ännu snabbare i så fall. Gillar verkligen ASUSens gränssnitt etc. Men tittade lite på denna istället:

TP-LINK Archer C2600

https://www.inet.se/produkt/5402710/tp-link-archer-c2600-ac26...

Visa signatur

Mankan / HTC 10

Permalänk
Medlem

Blev en retur till Webhallen också...
Ger upp denna modell och testar istället en TP-Link Archer C2600.

Ska bli kul

Visa signatur

Mankan / HTC 10

Permalänk
Medlem

Nu har min Archer C2600 rullat ett par dagar och det känns så mycket bättre! Visserligen tristare webgränssnitt men routern är ju betydligt nyare och extremt snabb!

Visa signatur

Mankan / HTC 10