kopiera dir och fil till en annan dator

Permalänk
Medlem

kopiera dir och fil till en annan dator

Hej, jag har lite problem att lista ut hur man kan kopiera en hel mapp till en annan dator.

Jag har förstått det där med fil.
Och kommando för att göra det är: cat ~/test/filnamn | ssh user@ip 'cat >> test/filnamn'

Hur kopierar jag hela mappen med innehållet på liknande sätt ?
Jag vill inte använda mig av någon ftp program även om det är så mycket smidigare.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lady:

Hej, jag har lite problem att lista ut hur man kan kopiera en hel mapp till en annan dator.

Jag har förstått det där med fil.
Och kommando för att göra det är: cat ~/test/filnamn | ssh user@ip 'cat >> test/filnamn'

Hur kopierar jag hela mappen med innehållet på liknande sätt ?
Jag vill inte använda mig av någon ftp program även om det är så mycket smidigare.

cp -r /path/to/folder /path/to/folder2

Permalänk
Medlem

Att använda ssh för att flytta filer och mappar är inget meningen med ssh.
Kommandot både för att kopiera mappar och filer säkert är scp.
ssh står för secure shell och är till för att du ska kunna fjärrstyra en annan maskin.
scp står för secure copy och är till för kopiering av filer och mappar mellan maskiner. För att kopiera mappar så använder du växeln -r.
Läs gärna manualen på de båda kommandona för assistans med syntax.

Skrivet av HerrNilsson:

cp -r /path/to/folder /path/to/folder2

Fungerar inte mellan maskiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av grvn:

Fungerar inte mellan maskiner

Det har du rätt i. Det får som du säger bli scp. Någit i stil med detta bör fungera.

scp -r /path/to/folder user@host:/path/to/folder

Permalänk
Medlem

Det finns också sshfs som låter dig montera en mapp från en annan dator via SSH, vilket kan vara smidigare än scp om du vill flytta många filer/mappar:

# Montera sshfs user@host:/path/to/remote/dir /path/to/local/dir # Flytta filer cp somedir /path/to/local/dir ... # Avmontera fusermount -u /path/to/local/dir

Du behöver troligtvis installera sshfs också, men det finns i de flesta distributioners paketförråd.

Permalänk
Medlem

Hej, tack för svaren.
Ska kolla närmare på scp .

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att använda rsync.

Visa signatur

Fagerja