Vattenkyla grafikkort... referens vs eftermarknads

Permalänk
Entusiast

Vattenkyla grafikkort... referens vs eftermarknads

Då Nvidia och AMD släpper sina nya kort så är tanken att slå till på ett eller två kort, beroende på vad som släpps och kortens prestanda.

Eftermarknadsvarianterna brukar ju dröja ett tag med att dyka upp medans referensvarianterna finns tillgängliga ganska så omgående. Då jag ändå tänkt vattenkyla kortet/korten så är min fundering kring skillnaden på referens mot eftermarknads. Läst en massa om folk som lyckats överklocka sina referenskort ganska rejält medans många med eftermarknadsvarianter knappt kommit nånstans med sina kort.

Minns mina gamla 680's av referensvariant som klockade helt ok, medans grabbens 780 windforce klockade ganska dåligt. Silikonlotteriet igen?

Till vilken grad kör tillverkarna egna pcb's? Läste t.ex. att EVGA's 980Ti är alla av referens-pcb bortsett från Kingpin och Classified. Så egentligen skulle det spela noll roll om man körde på ett FTW eller en referensvariant om man ändå ska vattenkyla det?

Bättre VRM/strömförsörjning?

Finns det någon grundregel på den här fronten eller är den under konstant ändring? Kommer det bli ändring med Polaris/Pascal?

Många frågor, hoppas nån har bra svar på lager

Tack på förhand clockbröder

Permalänk
Medlem

Har tyvärr noll koll på detta men det skulle vara kul att veta faktiskt. Hoppas någon har svar på din fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Silikonlotteriet igen?

Nja i det här fallet rör det sig nog snarare om kisellotteriet

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpnk:

Till vilken grad kör tillverkarna egna pcb's? Läste t.ex. att EVGA's 980Ti är alla av referens-pcb bortsett från Kingpin och Classified. Så egentligen skulle det spela noll roll om man körde på ett FTW eller en referensvariant om man ändå ska vattenkyla det?

Liten petitess, men FTW brukar inte vara referens-PCB

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SeF.Typh00n:

Liten petitess, men FTW brukar inte vara referens-PCB

Ja jag har inte en susning... går på hörsägen här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Då Nvidia och AMD släpper sina nya kort så är tanken att slå till på ett eller två kort, beroende på vad som släpps och kortens prestanda.

Eftermarknadsvarianterna brukar ju dröja ett tag med att dyka upp medans referensvarianterna finns tillgängliga ganska så omgående. Då jag ändå tänkt vattenkyla kortet/korten så är min fundering kring skillnaden på referens mot eftermarknads. Läst en massa om folk som lyckats överklocka sina referenskort ganska rejält medans många med eftermarknadsvarianter knappt kommit nånstans med sina kort.

Minns mina gamla 680's av referensvariant som klockade helt ok, medans grabbens 780 windforce klockade ganska dåligt. Silikonlotteriet igen?

Bättre VRM/strömförsörjning?

Finns det någon grundregel på den här fronten eller är den under konstant ändring? Kommer det bli ändring med Polaris/Pascal?

Många frågor, hoppas nån har bra svar på lager

Tack på förhand clockbröder

Ganska mycket lotto tyvärr... Bästa är nog att vänta och läsa lite reviews.

Mitt tidigare EVGA 980 ACX klockade riktigt bra medan mitt nuvarande GTX980Ti Lightningkort som ska vara något av det fetaste man kan få tag i klockar (imo) ganska dåligt. Sen är det också väldigt klockat från start men man har ju rätt höga krav på ett kort som ska ha special-special pcb, tillräcklig strömmatning för att ladda en tesla och medföljande LN2-bracket med prislapp därefter också. Nu ska dock sägas att jag inte börjat pyssla med custom bios, det verkar ge effekt för vissa. Jag ångrar dock att jag inte köpte kingpin istället, det verkar riktigt bra.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ganska mycket lotto tyvärr... Bästa är nog att vänta och läsa lite reviews.

Mitt tidigare EVGA 980 ACX klockade riktigt bra medan mitt nuvarande GTX980Ti Lightningkort som ska vara något av det fetaste man kan få tag i klockar (imo) ganska dåligt. Sen är det också väldigt klockat från start men man har ju rätt höga krav på ett kort som ska ha special-special pcb, tillräcklig strömmatning för att ladda en tesla och medföljande LN2-bracket med prislapp därefter också. Nu ska dock sägas att jag inte börjat pyssla med custom bios, det verkar ge effekt för vissa. Jag ångrar dock att jag inte köpte kingpin istället, det verkar riktigt bra.

Med lite bios mod av power limit och lite trix med volten kan du nog få skaplig fart i det där kortet!

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Med lite bios mod av power limit och lite trix med volten kan du nog få skaplig fart i det där kortet!

Jo, man tycker ju det men går man in på lightning-tråden på OCN ser man ganska snabbt att det inte bara jag som är missnöjd. De finns de som fått det stabilt att maxa över 1500 MHz men det har jag inte varit i närheten av trots att jag kör AB 4.2.0 så att jag kan ändra det mesta. Dock kanske det går att få till med moddat bios. Får testa.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Jo, man tycker ju det men går man in på lightning-tråden på OCN ser man ganska snabbt att det inte bara jag som är missnöjd. De finns de som fått det stabilt att maxa över 1500 MHz men det har jag inte varit i närheten av trots att jag kör AB 4.2.0 så att jag kan ändra det mesta. Dock kanske det går att få till med moddat bios. Får testa.

Powerlimit tar bokstavligen 2sek att ändra med maxwell bios tweaker. Börja där, skadar ju inte kortet att få mer ström! och Lightning kan du säkert trycka 1.3v till utan problem heller

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Master of Overkill

Läs på här.
http://forums.evga.com/STATEMENT-BY-KINGPIN-THAT-PROVES-900-S...

Dom överklockar inte förens under 5c med ökad Vcore, jag vet med mina HoF 980 som jag maxa på 1.5V

DETTA ÄR BARA MAXWELL.

på 700 serien funkar överclock asbra med voltmod och powerlimit, samma med 600 serien.

INTE 900 serien.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240